Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

Οι προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας σε Πολιτισμό-Αθλητισμό


Τις παρουσίασε στις Βρυξέλλες ο Πάνος Παναγιωτόπουλος
Οι προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας σε Πολιτισμό-Αθλητισμό

Τις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας στους τομείς του πολιτισμού και του αθλητισμού παρουσίασε στην Επιτροπή για τον Πολιτισμό και την Παιδεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος.
«Ήρθε η ώρα να συζητήσουμε για μια κοινή στρατηγική της Ευρώπης στα θέματα του πολιτισμού, που θα αφομοιώνει δημιουργικά την ιστορία, τις γλώσσες και τις παραδόσεις των λαών που απαρτίζουν σήμερα το ευρωπαϊκό οικοδόμημα και οικοδομούν τον κοινό μας ευρωπαϊκό πολιτισμό» τόνισε ο κ. Παναγιωτόπουλος, σημειώνοντας πως «η Ελληνική Προεδρία θα συνεισφέρει σημαντικά στη συζήτηση για τον ρόλο τον οποίο καλούνται να διαδραματίσουν η πολιτιστική κληρονομιά και η δημιουργική οικονομία τον 21ο αιώνα».
Σύμφωνα με τον υπουργό, η Ελληνική Προεδρία θα εξετάσει καινοτόμους τρόπους χρηματοδότησης, οικονομικές και κοινωνικές συμπράξεις κ.ά., ενώ έμφαση θα δοθεί στην ανάγκη διαμόρφωσης και προώθησης μιας κοινής ευρωπαϊκής προσέγγισης για την πολιτιστική κληρονομιά.

Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2014

Τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Σκαρίμπα


Εκδηλώσεις διοργανώνει ο Δήμος Χαλκιδέων στις 25 και στις 26 Ιανουαρίου
Τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Σκαρίμπα
 
 
«Κάθε βιβλίο του Σκαρίμπα είναι μια κραυγή οδύνης για ό,τι κακό μπορεί να κρύβει ο άνθρωπος, αλλά κι ένας διάτορος αλαλαγμός χαράς και ενθουσιασμού για την αστείρευτη ζωική ορμή που αναγεννά τον άνθρωπο» έγραφε στις 3 Απριλίου του 1939 στο Ελεύθερον Βήμα η διαφημιστική καταχώριση των εκδόσεων Γκοβόστη για το Σόλο του Φίγκαρω του Γιάννη Σκαρίμπα. Ο εκκεντρικός, γραφικός, σουρεαλιστής, αιρετικός, τολμηρός, αταξινόμητος, θυμόσοφος, είρωνας, καυστικός, προκλητικός συγγραφέας της Χαλκίδας κυκλοφορούσε το δεύτερο μυθιστόρημά του. Είχε προηγηθεί ο Μαριάμπας (1935) και τα διηγήματα Το θείο τραγί (1933). Είχε πάρει το πρώτο βραβείο του διαγωνισμού διηγήματος του περιοδικού Ελληνικά Γράμματα το 1929. Δεν ήταν άγνωστος.

Δεν πωλείται η κληρονομιά μας


Ο υπουργός Πολιτισμού απαντά σε σχετικό δημοσίευμα του Time
Π. Παναγιωτόπουλος: Δεν πωλείται η κληρονομιά μας
 
«Δεν πουλάμε, δεν ιδιωτικοποιούμε την κληρονομιά μας. Είμαστε όμως ανοιχτοί σε κάθε είδους συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα για να αναβαθμίσουμε και να προβάλουμε καλύτερα τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς μας χώρους».

Αυτό ήταν το μήνυμα του Πάνου Παναγιωτόπουλου, μετά το δημοσίευμα του περιοδικού Time, σύμφωνα με το οποίο οι ελληνικοί αρχαιολογικοί θησαυροί θα πρέπει να δοθούν προς εκμετάλλευση σε ιδιωτικές εταιρείες.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος, μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό Alpha 9.89, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας, από την αρχαιότητα μέχρι το σύγχρονο πολιτισμό, ανήκει διαχρονικά στο Ελληνικό Έθνος και στον Ελληνικό λαό. Δεν την πουλάμε και δεν την ιδιωτικοποιούμε. Από την άλλη πλευρά όμως προωθούμε αποφασιστικά τις ευρύτερες δυνατές συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα, που μας είναι απαραίτητες για να αναβαθμίσουμε, να αξιοποιήσουμε και να προβάλουμε καλύτερα τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς μας χώρους, συμβάλλοντας έτσι αποφασιστικά στην προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού και στην ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.»

Ιωάννα Παπαντωνίου: Οι Ελληνίδες μέσα από τα νυφικά τους


Η γυναίκα που αφιέρωσε τη ζωή της στο ένδυμα μιλάει για την έκθεση «Νύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα», που διοργανώνουν το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα και το Μουσείο Μπενάκη, αλλά και για την προσωπική της διαδρομή στη λαογραφία και στην ενδυματολογία
Ιωάννα Παπαντωνίου: Οι Ελληνίδες μέσα από τα νυφικά τους

 
Οι λέξεις κέφι και αισιοδοξία επανέρχονται σταθερά στον λόγο της Ιωάννας Παπαντωνίου καθ' όλη τη διάρκεια της κουβέντας μας. Παρ' όλο που η περιρρέουσα δύσκολη συγκυρία δεν έχει αφήσει ανέγγιχτο το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα το οποίο ίδρυσε η ίδια στη μνήμη του πατέρα της Βασίλειου Παπαντωνίου και εφέτος συμπληρώνει 40 χρόνια ζωής, η διάθεσή της διατηρεί το θετικό της πρόσημο. Στο πλαίσιο αυτό, το γεγονός ότι η νέα έκθεση με τίτλο «Νύφες. Παράδοση και μόδα στην Ελλάδα», την οποία διοργανώνει το Ιδρυμα στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, περιορίστηκε τελικά στη χώρα μας ενώ αρχικά είχε σχεδιαστεί να επεκταθεί σε ολόκληρη τη Μεσόγειο ουδόλως την πτοεί. «Οι ιδέες μένουν» λέει συγκεκριμένα η βραβευμένη ενδυματολόγος και σκηνογράφος παραπέμποντας στο μέλλον...

Η κοινωνιολογία της οδού Σόλωνος


Γεωγραφικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συγγένειες και διαφορές
Η κοινωνιολογία της οδού Σόλωνος

Μπορεί το ά-τοπο πλανητικό δίκτυο επικοινωνίας να διαμορφώνει τις σχέσεις, αλλά η έννοια του τόπου εξακολουθεί να υφίσταται, τόσο σε ό,τι αφορά τις τοπικές κοινωνίες όσο και σε ό,τι αφορά συγκεκριμένους χώρους στις πόλεις. Τα στέκια στην πρωτεύουσα φανερώνουν την πανανθρώπινη ανάγκη για έναν τόπο, έστω εφήμερο, που θα προσομοιάζει, κατά κάποιον τρόπο, στον παλιό κοινοτισμό, όπου η συλλογικότητα και τα κοινά νοητικά σχήματα χαρακτήριζαν τη ζωή.

Η Αθήνα του Θόδωρου Αγγελόπουλου



Ειδική προβολή του ντοκιμαντέρ που γύρισε την δεκαετία του 1980
Η Αθήνα του Θόδωρου Αγγελόπουλου
 
 
Την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου στην Πλατεία Συντάγματος, ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, ως ελάχιστο φόρο τιμής στον Έλληνα σκηνοθέτη Θόδωρο Αγγελόπουλο, πραγματοποιεί εκδήλωση, ανήμερα της συμπλήρωσης των δύο χρόνων από το θάνατό του, με προβολή του ντοκιμαντέρ «Αθήνα, Επιστροφή στην Ακρόπολη» σε σενάριο/σκηνοθεσία Θόδωρου Αγγελόπουλου, με κείμενα Ελλήνων ποιητών και ζωγράφων. Η ταινία θα προβάλλεται σε μεγάλη οθόνη (από την Real Cinema Screen).

Η “κιβωτός” της Westminster


Σαράντα Cds με ορισμένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της θρυλικής εταιρίας που ηχογράφησε στη Βιέννη την επομένη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου
Η “κιβωτός” της Westminster



 
Νέα Υόρκη, 1949. Τέσσερις άνθρωποι με διαφορετικές προελεύσεις και ενασχολήσεις, ενώνουν τις δυνάμεις τους σε έναν κοινό στόχο: να δημιουργήσουν μία νέα δισκογραφική εταιρία. Εκείνη τη στιγμή είναι βέβαιο ότι, όσο κι αν η φιλοδοξία τους είναι μεγάλη, ουδείς εξ αυτών μπορεί να φανταστεί ότι θέτουν τα θεμέλεια ενός μύθου, της Γουεστμίνστερ: μιας εταιρίας που όχι μόνον έγραψε ιστορία στη δισκογραφία, αλλά συνέβαλε αποφασιστικά στη διάσωση της μεγάλης βιενέζικης παράδοσης, ιδίως στη μουσική δωματίου, στο μεταπολεμικό κόσμο.
Οταν οι Χένρι Γκέιτζ, Τζέιμς Γκρέισον, Μάικλ Νάιντα και Κουρτ Λίστ ξεκινούσαν τη Γουεστμίνστερ, η μουσική βιομηχανία βρισκόταν στη διαδικασία μετάβασης από τους δίσκους των 78 στροφών σε εκείνους των 33 στροφών. Το νέο αυτό τεχνολογικό επίτευγμα δεν προσέφερε μόνον πενταπλάσιο χρόνο για κάθε δίσκο, αλλά και πολύ καλύτερη ποιότητα αναπαραγωγής του ήχου. Ετσι, στην πράξη, ένας νέος κόσμος ξεκινούσε από την αρχή, καθώς όλο το ρεπερτόριο ήταν τώρα υποψήφιο προς ηχογράφηση, ακόμα και εκείνο που είχε ηχογραφηθεί με τις παλιές τεχνολογίες πριν τον Πόλεμο.

Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014

Τώρα θέλουν να ιδιωτικοποιήσουμε και την Ακρόπολη!


PROTOTHEMA
Απίστευτο δημοσίευμα του Time

Tο γνωστό περιοδικό ισχυρίζεται πως η ιδιωτικοποίηση θα σώσει τους θησαυρούς της αρχαίας Ελλάδας - Προτείνει οι αρχαιολογικοί θησαυροί να δοθούν προς εκμετάλλευση σε ιδιωτικές εταιρείες

Το εν λόγω δημοσίευμαΤο φως της δημοσιότητας έχει δει ένα άρθρο στο γνωστό περιοδικό TIME, στο οποίο γίνεται εκτενής αναφορά για την αξιοποίηση των ελληνικών θησαυρών και δη των ελληνικών αρχαιοτήτων.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να σωθούν οι ελληνικές αρχαιότητες και να δώσουν αναπτυξιακή ώθηση, ενώ το ίδιο περιοδικό αναφέρει πως θα πρέπει να υπάρξει μερική ιδιωτικοποίηση και να επιτραπεί σε ιδιωτικές εταιρείες σεκιούριτι να αναλάβουν τη φύλαξη τους και την προώθησή τους, προκειμένου να ενισχυθεί ο αριθμός των τουριστών που θα τα επισκέπτονται.

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

«Ο λόρδος Βύρωνας θα ήταν σήμερα μνημονιακός...»

Έντυπη Έκδοση

Αν ζούσε σήμερα ο φιλέλληνας λόρδος Βύρωνας, θα ήταν μνημονιακός και, ως προσωπικότητα, θα μπορούσε να συγκριθεί με έναν ποπ σταρ. Τον Μάικλ Τζάκσον. Δεν θα ήταν ένας Τσε Γκεβάρα, αλλά θα έκανε ευχαρίστως παρέα μαζί του. Οσο ακραίοι και αν ακούγονται οι ισχυρισμοί, έχουν βάση. Ανήκουν στον κορυφαίο Βρετανό νεοελληνιστή και διευθυντή του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Kings College του Λονδίνου, Ρόντρικ Μπίτον, τον παθιασμένο μελετητή του δημοτικού μας τραγουδιού και της Γενιάς του '30.
Με την υπό έκδοση και στην Ελλάδα μονογραφία του «Ο πόλεμος του Βύρωνα» (μτφρ.: Κατερίνα Σχινά, εκδόσεις Πατάκη) κάνει τομή αξιοποιώντας και φέρνοντας για πρώτη φορά στο φως αδημοσίευτο υλικό από πρωτογενείς ελληνικές πηγές.
Και αν αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατόν να ήταν μνημονιακός αυτός ο πρώιμος πρόδρομος ακτιβιστής, που κάποια στιγμή αποφάσισε να αφιερωθεί στον Αγώνα των Ελλήνων για ανεξαρτησία, ιδού η απάντηση του Μπίτον: «Ο Βύρωνας ήταν υπέρ της ένταξης μιας ανεξάρτητης Ελλάδας μέσα στο οικονομικό και διπλωματικό σύστημα των Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής. Αρα, με τα σημερινά δεδομένα, θα υποστήριζε τα δάνεια από την τρόικα και τα συνεπαγόμενα μέτρα που επιβάλλονται στην Ελλάδα».

Σαλπάρει ο ναυτίλος

Έντυπη Έκδοση
Η μεγάλη έκθεση που στέλνει το ΥΠΠΟΑ στις Βρυξέλλες περιλαμβάνει ελληνικές δημιουργίες από το 3200 π.Χ. μέχρι σήμερα
Με ένα προϊστορικό πήλινο καραβάκι αρχίζει το ταξίδι, η περιπέτεια, η ανακάλυψη, το εμπόριο, η εξορία, η μετανάστευση, το όνειρο και εν τέλει η τραγωδία. Ολα αυτά μέσα από έργα Ελλήνων δημιουργών πέντε χιλιάδων χρόνων. Από ένα ομοίωμα τετράκωπου πλοιαρίου που απέπλευσε από ένα ελληνικό λιμάνι, μέχρι τα video και τις εγκαταστάσεις που δείχνουν τη θάλασσα ως λίκνο πολιτισμού αλλά και ως δρόμο διαφυγής από τις εμφύλιες ή άλλες συγκρούσεις.
Ομοίωμα τετρακώπου πλοίου (2600 - 2000 π.Χ.) Αυτό το θέμα πραγματεύεται η έκθεση «Ναυτίλος: Ταξιδεύοντας την Ελλάδα», που στέλνουμε στις Βρυξέλλες (23 Ιανουαρίου-24 Απριλίου 2014) και στο Palais des Beaux Arts για την ελληνική προεδρία της Ε.Ε.
Ομοίωμα τετρακώπου πλοίου (2600 - 2000 π.Χ.) Πρόκειται για μια παραγωγή του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τις υπηρεσίες του με την εποπτεία της γ.γ. Λίνας Μενδώνη και οργανωτική επιτροπή, μεταξύ άλλων, τους καθηγητές: Βασίλη Λαμπρινουδάκη, Νικόλαο Σταμπολίδη και Γιώργο Τζιρτζιλάκη.