Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Κι όμως, ανοίγουν και νέα βιβλιοπωλεία

Ο τζίρος απο τις πωλήσεις βιβλίων συρρικνώνεται

«Μάριο Χάκκα έχετε;» Ο Αλκης Τεμπονέρας, συνδημιουργός του βιβλιοπωλείου «Πλειάδες» που λειτουργεί στη Σπύρου Μερκούρη στο Παγκράτι εδώ και λίγες μέρες, έσκασε ένα χαμόγελο «Βεβαίως!», κι έσπευσε να κατεβάσει απ' το ράφι τα Απαντα του συγγραφέα τού «Μπιντέ» και του «Κοινοβίου», ξαφνιάζοντας εκείνον που τ' αναζητούσε με περιπαιχτικό ύφος, σαν να τον δοκίμαζε. «Μήπως έχετε και το «Μίλησε μνήμη»;». Την είχε και την αυτοβιογραφία του Ναμπόκοφ. Αλλη ερώτηση δεν δέχτηκε. Είχε μόλις κερδίσει έναν πελάτη και η αίσθησή του ότι άξιζε τον κόπο ν' ανοίξει επιχείρηση ενώ περισσεύουν γύρω τα λουκέτα, δυνάμωσε ακόμα περισσότερο μέσα του.

Την ώρα που το Παγκράτι αποκτά ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι, τις «Πλειάδες» .... 
 Την ώρα που το Παγκράτι αποκτά ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι, τις «Πλειάδες» ....  

Η αρχαία Κέα σε τοιχογραφίες

ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΤΕΤΡΑΠΟΛΙΣ»

Με έκπληξη και ενθουσιασμό υποδέχτηκαν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Κέας τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις», το οποίο διοργανώνει σημαντικές πολιτιστικές δράσεις που έχουν ως επίκεντρο ένα ιστορικό μέρος του νησιού και συνδυάζουν νέες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης με την παράδοση, την ιστορία και τα έθιμα του νησιού.

Εργα εμπνευσμένα από τις πόλεις του νησιού, Ιουλίδα, Κορησσία, Ποιήεσσα και Καρθέα, κοσμούν το ιστορικό μοτέλ «Η Τζια μας» στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις»
Εργα εμπνευσμένα από τις πόλεις του νησιού, Ιουλίδα, Κορησσία, Ποιήεσσα και Καρθέα, κοσμούν το ιστορικό μοτέλ «Η Τζια μας» στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις»

Ιστορώντας την Υπέρβαση


30 Ιουνίου - 29 Σεπτεμβρίου 2013
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Χώρα, Άνδρος

Έκθεση με τίτλο
 «Iστορώντας την Υπέρβαση. Από την παράδοση του Βυζαντίου στη νεώτερη τέχνη» 

Στην αδιάκοπη προσπάθεια εικονογραφικής ιστόρησης της υπέρβασης που ο άνθρωπος ακατάπαυστα ανέκαθεν επιχειρεί, το Βυζάντιο άφησε το δικό του ανεξίτηλο στίγμα. Παρά τις τόσες κοινωνικο-ιστορικές αντιξοότητες, αυτός ο πολυσήμαντος πολιτισμός παρήγαγε αριστουργήματα σε όλα ανεξαιρέτως τα πεδία του πνεύματος και της τέχνης.
Στη νεότερη και σύγχρονη περίοδο πολλοί διακεκριμένοι Έλληνες ζωγράφοι ανέδραμαν στον εικονογραφικό κόσμο αυτής της μεγάλης τέχνης, αναζητώντας εικονιστικά πρότυπα και επιρροές, όχι για να επαναλάβουν γνωστά στερεότυπα, αλλά για να τα εμβολιάσουν συμπρακτικά με το πνεύμα και τα τεχνοτροπικά δεδομένα των νεότερων κινημάτων, τα οποία γνώρισε η τέχνη καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου αιώνα.

Ανάδειξη και διαχείριση πολιτισμικής κληρονομιάς (Μέρος Β΄) Σχέδιο διαχείρισης και λειτουργίας του μνημειακού χώρου Παλαιοχώρας Αιγίνης

Εικ. 1. Άποψη της Παλαιοχώρας από τη νότια πλευρά (1912-1950). Πηγή: Αρχείο Μουσείου Μπενάκη.

  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2013

Αρχαιολογική τεκμηρίωση και αξιολόγηση

Ιστορικά δεδομένα
Από τα αρχαία χρόνια μέχρι τη μετοίκηση στην Παλαιοχώρα: Ενδιαφέρον για την Παλαιοχώρα εντοπίζεται από τα αρχαία χρόνια, όταν στη θέση της βρισκόταν η αρχαία πόλη «Οίη». Η οικοδομική δραστηριότητα συνεχίζεται και στα πρωτοχριστιανικά χρόνια (5ος-6ος αιώνας μ.Χ.), με χρήση παλαιού και νέου οικοδομικού υλικού. Τον 9ο αιώνα (περίπου στα 896) (σημ. 1), η αρχαία πόλη της Αίγινας εγκαταλείπεται σταδιακά, λόγω των πειρατικών επιδρομών (Σαρακηνοί και Άραβες). Η πρωτεύουσα του νησιού μεταφέρεται στο εσωτερικό, για 1.000 χρόνια περίπου, μέχρι το 1800.
Φραγκοκρατία και Καταλανική Κυριαρχία (1204-1451): Με την Δ΄ Σταυροφορία η Αίγινα περνά στους Ενετούς και στη συνέχεια στους Καταλανούς (1317), με διοικητή τον Αλφόνσο Φαδρίγο από την Αραγώνα, στους οποίους θα παραμείνει μέχρι το 1451.

Vandals graffiti Bronze Age standing stone

A Bronze Age standing stone in the Brecon Beacons National Park has been vandalised. The Maen Llia standing stone, a Scheduled Ancient Monument situated between Heol Senni and Ystradfellte, has been defaced, with graffiti daubed on the protected stone.

Vandals graffiti Bronze Age standing stone
The Maen Llia standing stone, a Scheduled Ancient Monument situated between Heol Senni and Ystradfellte, has been defaced, with graffiti daubed on the protected stone [Credit: WalesOnline]
The iconic 3.7 metre tall standing stone attracts visitors from around the world and is recognised as a site of national archaeological importance. It is likely that the stone was erected in the late Neolithic or early Bronze Age between 2500 and 1800 BC.

Θεσσαλονίκη: Φαινόμενα βανδαλισμού μνημείων και γλυπτών. Στο στόχαστρο οι “Δείκτες Μνήμης”

Δημόσιο γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου στη Θεσσαλονίκη.

Καμπάνια καθαρισμού ανέλαβε η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε)
 
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2013
Ούτε μήνας δεν συμπληρώθηκε από τότε που ο δήμος Θεσσαλονίκης τοποθέτησε τους πρώτους Δείκτες Μνήμης (σ.σ. ξεχωριστές κατασκευές με ιστορικές πληροφορίες σε ιδιαίτερα σημεία της πόλης) και ήδη σημειώθηκαν τα πρώτα φαινόμενα βανδαλισμού.
Στην πλατεία της Αρχαίας Αγοράς, ένας από τους Δείκτες έχει σχεδόν καταστραφεί. Άγνωστοι, χρησιμοποιώντας σπρέι, άφησαν επάνω του μουτζούρες και μηνύματα. Παρόμοια, αλλά σε μικρότερη έκταση “επίθεση” ρύπανσης δέχτηκε και ο Δείκτης Μνήμης, στην περιοχή Βαλαωρίτου.

Υπόθεση «αρχαιοκαπηλία»



Το παράνομο  εμπόριο αρχαιοτήτων είναι μια μπίζνα με τεράστιο  τζίρο που υποστηρίζεται από ένα καλά στημένο κύκλωμα.
«Πληγή» για την Ελλάδα παραμένουν τα αρχεία της Σχοινούσας για κλεμμένες αρχαιότητες.
Ένας υπέροχος κορμός Απόλλωνα, που θα στόλιζε οποιονδήποτε χώρο και θα ήταν απόκτημα για ένα μουσείο, κοσμούσε το εξώφυλλο καταλόγου πρόσφατης δημοπρασίας μεγάλου οίκου στη Νέα Υόρκη. Το μαρμάρινο γλυπτό, ιταλικής προέλευσης, πωλήθηκε αντί 195 χιλιάδων δολαρίων. Ταυτοχρόνως, χτύπησαν δυνατά οι καμπάνες επαγρύπνησης σε όσους ασχολούνται με την προστασία των αρχαιοτήτων. Διότι το άγαλμα εικονιζόταν στο αρχείο φωτογραφιών που είχε κατασχεθεί στη Σχοινούσα.

The Hellenic Cultural Guide

It offers to the user the opportunity to navigate through the map of Greece, gathering cultural and administrative information
By Maria Kotlida, Hellenic Ministry of Education and Religious Affairs, Culture and Sports – General Secretariat for Culture
The Hellenic Cultural Guide is an ambitious and innovative project that has been developed by the Directorate of Informatics and Telecommunications of the General Secretariat for Culture of the Hellenic Ministry of Education and Religious Affairs, Culture and Sports (formerly Hellenic Ministry of Culture) and it replaces the already existing Hellenic Cultural Map.

odysseus home page
The Cultural Guide offers to the user the opportunity to navigate through the map of Greece, explore the area of his interest and discover museums, monuments and archaeological sites. The guide’s multiple functions allow the user to view and collect cultural and administrative information in all the country prefectures.

Η Ελβετία έχει δημιουργήσει βάση δεδομένων των κλεμμένων από τους Ναζί έργων τέχνης

свастика нацизм фашизм знак
© Φωτογραφία: Flickr.com/Playadura*/cc-by-sa 3.0

Το Υπουργείο Πολιτισμού της Ελβετίας δημιουργεί ειδική διαδικτυακή πύλη, όπου θα υπάρχει ειδική βάση δεδομένων των κλεμμένων από τους Ναζί πολιτιστικών αγαθών.

Κάποτε η Ελβετία μετατράπηκε σε διαμετακομιστικό σταθμό μεταφοράς των έργων τέχνης, που είχαν κλαπεί από τους Ναζί. Απ’ αυτή την άποψη δεν είναι καθόλου παράξενο ότι και σήμερα ακόμα στα ελβετικά μουσεία υπάρχουν πίνακες και άλλα σπάνια έργα τέχνης, η προέλευση των οποίων δεν είναι διαπιστωμένη. Η κυβέρνηση αποφάσισε να βοηθήσει τα μουσεία στην αναζήτηση των πρώην ιδιοκτητών τέτοιων πολιτιστικών αγαθών.
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Πολιτισμού της Ελβετίας δημιούργησε ειδική διαδικτυακή πύλη για τη συλλογή δεδομένων. Η εκδήλωση παρουσίασης της νέας απευθείας σύνδεσης πύλης πραγματοποιήθηκε στις 17 Ιουνίου στο Κέντρο Πάουλ Κλέε της Βέρνης. 

Αλεξάντρ Σαμσίεφ: «Θα ήθελα οι άνθρωποι να βλέπουν τις εικόνες μου»

Φωτογραφία: Αλεξάντρ Σαμσίεφ
Φωτογραφία: Αλεξάντρ Σαμσίεφ

Πάνω από 400 χρόνια φημίζεται σε όλη τη Ρωσία η τέχνη χαρακτηρικής σε κόκαλα των μαστόρων από την πόλη Χολμογκόρι, που βρίσκεται κοντά στο Αρχάγγελσκ. Τα έργα τους πάντα διακρίνονταν για καταπληκτική δεξιοτεχνία. Εκτιμούνταν επί αιώνες και από τους Αυτοκράτορες της Ρωσίας. Οι παλαιές παραδόδεις αυτής της τέχνης φυλάγονται προσεκτικά από τους σύγχρονους επιδέξιους καλλιτέχνες.