Τρίτη 30 Απριλίου 2013

Αρχείο ΕΡΤ – «Εποχές και συγγραφείς»: Η παγκοσμιότητα του Κ. Καβάφη

Αρχείο ΕΡΤ - «Εποχές και συγγραφείς»: Η παγκοσμιότητα του Κ. Καβάφη
Η σειρά ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ (γενν. 1863 – πέθ. 1933), εστιάζοντας στην απήχηση που είχε η ποίησή του σε ομοτέχνους του στο εξωτερικό. Παρατίθενται βιογραφικές πληροφορίες σχετικά με τη γέννησή του στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και τις συνεχείς μετακινήσεις της οικογένειάς του, πριν την οριστική εγκατάσταση του ποιητή στη γενέθλια πόλη του, η οποία υπήρξε αστείρευτη πηγή έμπνευσης γι’ αυτόν.
Οι απόψεις διακεκριμένων ανθρώπων της πνευματικής ζωής της Ελλάδας φωτίζουν ένα σημαντικό κεφάλαιο της καβαφικής φιλολογίας, καθώς και την απήχηση του καβαφικού έργου στο εξωτερικό και στους ξενόγλωσσους ομοτέχνους του. Η προσπάθεια του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας να ανιχνεύσει την παρουσία του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ στο έργο ξένων ποιητών αποτυπώθηκε στον τόμο με τίτλο «Συνομιλώντας με τον Καβάφη: Ανθολογία ξένων καβαφογενών ποιημάτων». Χειρόγραφα του ποιητή, αποσπάσματα από τα «Σημειώματα ποιητικής και ηθικής», καθώς και ποιήματα ξένων ποιητών εμπνευσμένα από το έργο του ΚΑΒΑΦΗ, τα οποία απαγγέλλει η ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, αναδεικνύουν το έργο και την αξία του μεγάλου Αλεξανδρινού. Στην εκπομπή μιλούν, μεταξύ άλλων, ο καθηγητής πανεπιστημίου ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ, ο κριτικός λογοτεχνίας ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ και ο συγγραφέας ΑΡΗΣ ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ.
Δείτε το VIDEO:  http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=8491&autostart=0

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ



Ελένη Παρασκευή Μιχαηλίδου
280072

Η πολιτική της Ε.Ε. για τον πολιτισμό θεμελιώνεται νομικά στο άρθρο 167 της Συνθήκης ΣΛΕΕ*1,στο οποίο περιλαμβάνονται οι βασικές κατευθύνσεις και επιδιώξεις της εν λόγω κοινοτικής πολιτικής, δηλαδή η υποστήριξη της πολιτιστικής ανάπτυξης των κρατών-μελών, ο σεβασμός και η διατήρηση της εθνικής ή περιφερειακής πολιτισμικής ποικιλομορφίας, η  διαφύλαξη και αξιοποίηση των στοιχείων της κοινής ευρωπαικής πολιτισμικής κληρονομιάς.
Έχουν διατυπωθεί ισχυρές αμφισβητήσεις ως προς το κατά πόσο είναι συμβατή η έννοια της «εθνικής» πολιτισμικής πολυμορφίας της Ευρώπης με την έννοια της κοινής ευρωπαικής πολιτισμικής ταυτότητας. Θεωρητικά οι δύο έννοιες δεν είναι εξ ορισμού ασύμβατες μεταξύ τους. Η διατήρηση της εθνικής πολιτισμικής ταυτότητας δεν αποκλείει την ανάδειξη μιας κοινής ευρωπαικής ταυτότητας, για την ιστορική συγκρότηση της οποίας ο πολιτισμός θεωρείται το πιο βασικό συνδετικό στοιχείο*2. Έτσι, για παράδειγμα, τα οπτικοακουστικά πολιτιστικά έργα μπορεί να είναι ταυτόχρονα τόσο «παράθυρο στον κόσμο», όσο και «καθρέφτης της ζωής» μας. Βέβαια ως ευρωπαική ταυτότητα πρέπει να εννοείται ένα μίνιμουμ κοινών πολιτισμικών αξιών και γνωρισμάτων και όχι ένα άθροισμα αξιών και γνωρισμάτων των πολιτισμών των κρατών-μελών. Υπάρχουν πάντως μελέτες*3 που έγιναν για λογαριασμό της Επιτροπής της Ε.Ε., οι οποίες, παρά την σχετικότητα της αξία τους, έχουν καταλήξει σε συμπεράσματα που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη κοινού πολιτισμικού ευρωπαικού πνεύματος.

Naked Olympians? The Greeks are right to stop Qatari cover-up

Why the Greeks are right to stop the censorship of ancient nudes statues in an Olympic exhibition in Doha, Qatar.

A section of the brochure for the ALRIWAQ Doha 'Olympics Past and Present' Exhibition.
Nudity is an all or nothing kind of thing, as Qatari authorities recently discovered. Seek to drape the naughty bits of a pair of ancient sculptures of nude male athletes, and you end up with no nudes at all.
This is precisely what happened at Alriwaq Doha exhibition space. Having loaned the gallery the two sculptures for its Olympics Past and Present exhibition, Athens preferred to see them returned than exhibited with their modesty veiled.

«Διάλογος» με τη Μέδουσα

ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Ζωγραφική για την αιωνιότητα, «pittuta per l΄eternita», έχουν χαρακτηρίσει οι ιστορικοί το ψηφιδωτό. Χάρη σ΄ αυτό γνωρίζουμε τη ζωγραφική της ελληνικής αρχαιότητας.

Δίπλα στο ρωμαϊκό ψηφιδωτό δάπεδο με το κεφάλι της Μέδουσας και ανάμεσα σε γλυπτά και αγάλματα θα διεκδικήσουν την αλήθεια τους γύρω στα 30 ψηφιδωτά της Δάφνης Αγγελίδου.
Δίπλα στο ρωμαϊκό ψηφιδωτό δάπεδο με το κεφάλι της Μέδουσας και ανάμεσα σε γλυπτά και αγάλματα θα διεκδικήσουν την αλήθεια τους γύρω στα 30 ψηφιδωτά της Δάφνης Αγγελίδου.
Η σύνθετη, επίπονη μα γοητευτική τεχνική της σύνθεσης εικόνων με ψηφίδες από μάρμαρο, βότσαλα, κεραμικά και υαλόμαζα φτάνει έως τις μέρες μας, όμως ελάχιστοι σύγχρονοι καλλιτέχνες την προτιμούν.
Εξαίρεση αποτελεί η Δάφνη Αγγελίδου, η οποία μάλιστα τη διδάσκει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ως επίκουρη καθηγήτρια, στο Εργαστήριο Ψηφιδωτού. Σύντομα θα δούμε δικά της ψηφιδωτά σε έναν απρόσμενο διάλογο με έργα της αρχαιότητας στο αίθριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από 13 Μαΐου έως 31 Αυγούστου.

Το βυθισμένο Ηράκλειον της Αιγύπτου αποκαλύπτει τα μυστικά του

ΒΥΘΙΣΤΗΚΕ ΠΡΙΝ 1.200 ΧΡΟΝΙΑ

Σημαντικά ευρύματα για το πώς ήταν η ζωή στο θρυλικό λιμάνι του Ηρακλείου στην αρχαία Αίγυπτο έρχονται σιγά σιγά στην επιφάνεια, 1.200 χρόνια μετά την βύθισή του, ανακοίνωσαν αρχαιολόγοι στο πλαίσιο διεθνούς συνεδρίου που έγινε στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Το βυθισμένο Ηράκλειον της Αιγύπτου αποκαλύπτει τα μυστικά του
Η παράκτια πόλη που ονομαζόταν Ηράκλειον από τους Έλληνες και Θώμις από τους Αιγύπτιους, εξαφανίστηκε στη θάλασσα πριν από 1.200 χρόνια και βρέθηκε κατά τη διάρκεια ανασκαφών στις ακτές της Αιγύπτου στην αρχή της προηγούμενης δεκαετίας.

Για αιώνες η πόλη θεωρούνταν μάλλον αποκύημα φαντασίας αν και ο Όμηρος την ανέφερε κάνοντας λόγο για ένα λιμάνι αμύθητου πλούτου το οποίο είχαν επισκεφτεί η Ωραία Ελένη και ο εραστής της, Πάρης.
Τελικά αποδείχτηκε αληθινή καθώς δέκα χρόνια πριν οι δύτες άρχισαν να ανακαλύπτουν τους θησαυρούς της βοηθώντας τους αρχαιολόγους να δημιουργούν σταδιακά μια εικόνα για το πώς ήταν η ζωή στην πόλη την εποχή των Φαραώ.

Χάος στον χώρο του βιβλίου



Υπάρχει ή δεν υπάρχει το ΕΚΕΒΙ; Χρειάζονται όλες οι δράσεις του; Ποιες θα συνεχιστούν και πώς; Πόσο προσωρινή είναι η τελευταία του διοίκηση; Χάνονται λεφτά από το ΕΣΠΑ; Επιτακτικά ερωτήματα ζητούν απαντήσεις
Μάλλον πρέπει να ρίξει κανείς τα χαρτιά για να πάρει απάντηση αν υπάρχει ή όχι το ΕΚΕΒΙ. Προς το παρόν, το μόνο που θεωρείται σχεδόν βέβαιο, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, είναι πως θα πραγματοποιηθεί, κανονικά όπως κάθε χρόνο, μια από τις δραστηριότητές του: η Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης. Ο υπουργός αναπληρωτής Κ. Τζαβάρας φαίνεται αποφασισμένος γι’ αυτό. Για όλα τα υπόλοιπα, όμως, δεν είναι ιδιαίτερα σαφής. Θα λειτουργεί το ΕΚΕΒΙ ως έχει; Θα υποκατασταθεί από μια διεύθυνση του υπουργείου, όπως ανακοινώθηκε; Όσα γίνονταν στον χώρο αυτόν θα συνεχιστούν, θα διακοπούν ή σχεδιάζεται κάτι άλλο;

Αυθεντικό το Ευαγγέλιο του Ιούδα

Ενα αιγυπτιακό συμβόλαιο γάμου επιβεβαιώνει την ύπαρξή του
Αυθεντικό το Ευαγγέλιο του Ιούδα



Εγραψε και ο Ιούδας Ευαγγέλιο; Οι γνώστες περί τα εκκλησιαστικά ξέρουν, πως όντως υπάρχει ένα Ευαγγέλιο, το οποίο αποδίδεται στον Ιούδα, μόνον που κανείς ως τώρα δεν ήταν βέβαιος αν είναι αληθινό. Ιδού όμως, που ένα αιγυπτιακό συμβόλαιο γάμου (!) επιβεβαιώνει την ύπαρξή του. «Αν δεν είχαμε βρει μία μελέτη του Λούβρου για τους γάμους στην Αίγυπτο και τα συμβόλαια γης, η οποία προέρχεται από την ίδια χρονική περίοδο και ήταν γραμμένη με μελάνι, παρόμοιο με εκείνο, που χρησιμοποιήθηκε στο Ευαγγέλιο του Ιούδα δεν θα μπορούσαμε τώρα να πούμε, ότι είναι αυθεντικό», δήλωσε ο Γιόζεφ Μπάραμπ, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που έκανε την ανακοίνωση σε συμπόσιο για την χημεία στην Αρχαιολογία.

To Ετος Καβάφη προκαλεί αμηχανία

Χωρίς επίσημους εορτασμούς παρήλθε η επέτειος των 150 χρόνων από τη γέννηση του αλεξανδρινού ποιητή
To Ετος Καβάφη προκαλεί αμηχανία
 
Στις 29 Απριλίου του 1933, στις δύο το πρωί, πεθαίνει στο Ελληνικό Νοσοκομείο της Αλεξάνδρειας χάνοντας την τελευταία μάχη με τον καρκίνο ο έλληνας ποιητής Κωνσταντίνος Πέτρου Καβάφης. Ηταν ακριβώς 70 ετών, γεννημένος στις 29 Απριλίου του 1863.
 Το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΠΑ), με αρκετή καθυστέρηση, στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, ανακήρυξε το 2013 Ετος Καβάφη, εορτάζοντας τη διπλή επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση και των 80 χρόνων από τον θάνατο του ποιητή.
 Η ημέρα της επετείου ήλθε και παρήλθε χωρίς κάποια επίσημη εκδήλωση στην Ελλάδα για να εορταστεί ο πιο επιδραστικός και αναγνωρίσιμος ποιητής μας.

Η αρχαία Ελεύθερνα στη Νέα Υόρκη

Και ο Καβάφης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η αρχαία Ελεύθερνα στη Νέα Υόρκη
 
Μία έκθεση για τα 150 χρόνια από την γέννηση του Καβάφη, η προετοιμασία της επόμενης έκθεσης (μετά από τις «Πριγκίπισσες») για την Υγεία και την Θεραπεία στην αρχαιότητα αλλά και της μεθεπόμενης για το «επέκεινα», τον θάνατο δηλαδή, και εντός των ημερών μία ομιλία στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης για τα σπουδαία ευρήματα από την ανασκαφή της αρχαίας Ελεύθερνας στην Κρήτη.

Οι Κάννες τιμούν την Ελλάδα

Η χώρα μας τιμάται στο 66ο Φεστιβάλ της γαλλικής λουτρόπολης στο Regions Capitales pour le cinema
Οι Κάννες τιμούν την Ελλάδα
Η Μαρία Χατζάκου (Haos Film) θα προωθήσει τη νέα ταινία της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (φωτό) «Duncharon»
Το γεγονός ότι καμία ελληνική ταινία δεν έχει επιλεγεί στο προσεχές φεστιβάλ των Καννών (15 - 26 Απριλίου) δεν σημαινει ότι η Ελλάδα δεν θα είναι παρούσα στην μεγαλύτερη φεστιβαλική κινηματογραφική διοργάνωση του κόσμου. Αντιθέτως, η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα ετοιμάζεται για μια αξιοσημείωτη παρουσία στην Κυανή Ακτή.

Συγκεκριμένα, το Film Commission Ile de France, μαζί με το γερμανικό Συμβούλιο Μέσων Ενημέρωσης του Βερολίνου- Βραδεμβούργου καθώς και τα Film Commissions της Μαδρίτης και της Ρώμης-Λάτζιο, επέλεξαν την Ελλάδα σαν τιμώμενη χώρα στο  «Regions Capitales pour le cinema», μια  παραδοσιακή συνάντηση που γιορτάζεται στο πλαίσιο των Καννών.