Πέμπτη 27 Μαρτίου 2014

Ο Κλιμπτ και ο μύθος του

Έντυπη Έκδοση
Μεγάλη έκθεση με 100 πίνακες στο Παλάτσο Ρεάλε στο Μιλάνο
Το Μιλάνο φιλοξενεί τον Κλιμπτ, τον Βιεννέζο ζωγράφο που χαρακτήριζε το έργο τέχνης ως «διανοητική περιπέτεια». Στο Παλάτσο Ρεάλε παρουσιάζονται περί τους εκατό πίνακες, δικοί του αλλά και άλλων ομότεχνών του, των οποίων η δουλειά έχει άμεση σχέση με αυτή του Κλιμπτ.
«Ο Κλιμπτ στις απαρχές του μύθου» είναι ο τίτλος της έκθεσης που οργανώνεται σε συνεργασία με το Μουσείο Μπελβεντέρε της Βιέννης, σε επιμέλεια του διευθυντή Αλφρεντ Βάιντινγκερ.
Είναι περί τις είκοσι οι ελαιογραφίες του Κλιμπτ που το κοινό θα μπορεί να θαυμάζει ώς τις 20 Ιουλίου. Εκτίθενται ακόμα σχέδια, χαρακτικά και πάρα πολλά έγγραφα, πράγματι μια εκπληκτική συλλογή αν λάβουμε υπόψη μας πως δεν είναι γνωστοί πάνω από εκατό πίνακες του καλλιτέχνη σε παγκόσμιο επίπεδο, πολλούς από τους οποίους το Μπελβεντέρε εξέθεσε με αφορμή τα 150 χρόνια από τη γέννησή του. Η έκθεση δίνει ακόμα τη δυνατότητα σε μια μοναδική εμπειρία, αφού περιλαμβάνει το «Διάκοσμο του Μπετόβεν» -παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1902 στη Βιέννη στο Μέγαρο της Ανεξαρτησίας, που χτίστηκε το 1897- που καταλαμβάνει από μόνος του μια αίθουσα. Ετσι ο επισκέπτης εισάγεται σε ένα «συνολικό έργο τέχνης», προϊόν της έμπνευσης των Βιεννέζων ανεξάρτητων καλλιτεχνών πάνω στις νότες της Ενάτης του Μπετόβεν.

Το Νέο Κύμα χωρίς τη φωνή του



Έντυπη Έκδοση
Εφυγε στα 76 του χρόνια ο Λάκης Παππάς, ένας αισθαντικός ερμηνευτής του νέου ελληνικού τραγουδιού και των έργων του Μάνου Χατζιδάκι
Την τελευταία φορά που είδα και άκουσα τον τραγουδιστή με τη θαμπή φωνή Λάκη Παππά, ήταν τον Ιούλιο του 2012. Στην εκδήλωση «Είμαστε εδώ. Με ποιήματα και μουσική», που οργάνωσε μπροστά σε πολυπληθές κοινό, επί της πλατείας Κλαυθμώνος, το περιοδικό «Μανδραγόρας» του Κώστα Κρεμμύδα.
Ο Λάκης των μπουάτ της δεκαετίας τού '60 ήταν το όμορφο νεαρό μελαχρινό αγόρι με τα πλούσια γένια και είχε επάνω του την επαναστατικότητα της εποχής. Μπροστά μου βρέθηκε ένας γλυκός ασπρομάλλης κύριος, εβδομήντα τεσσάρων ετών. Με κάπως σπασμένη φωνή, αλλά πάντα εκ βάθους ψυχής και καρδίας, μετέδωσε το γράμμα και την ουσία των τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι, από τα έργα «Ματωμένος γάμος» και «Παραμύθι χωρίς όνομα».
Δύο χρόνια μετά, χθες το πρωί, η καρδιά του ερμηνευτή, που έδωσε φωνή παρηγοριάς και ανακούφισης στις μελαγχολικές Κυριακές τών περισσοτέρων από εμάς, με το «Πάει κι αυτή την Κυριακή», σταμάτησε να χτυπάει.

Το πρώτο υποβρύχιο Μουσείο στην Ελλάδα

Ηλεκτρονική Έκδοση

Το 2015 θα ανοίξει τις πύλες του στο κοινό, ένα υποβρύχιο μουσείο–πάρκο, 2500 τετραγωνικών χιλιομέτρων
Ενα μεγάλο, μοναδικο και σημαντικό για τα δεδομένα της Ελλάδας εγχείρημα υλοποιείται στις βόρειες Σποράδες και τον δυτικό Παγασητικό. Ένα υποβρύχιοι μουσείο – πάρκο 2.500 τετραγωνικών χιλιομέτρων, που από το 1996 (με υπουργική απόφαση) χαρακτηρίστηκε ως «ενάλιος αρχαιολογικός χώρος», προετοιμάζεται και το 2015 θα ανοίξει τις πύλες του στο κοινό.
 
  Ανάμεσα στα εκθέματα που θα μπορούν να θαυμάσουν οι επισκέπτες του θα βρίσκονται και 10 ναυάγια πλοίων, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα και καταδύσεων. Αποτελεί «έργο σημαία» για την Περιφέρεια Θεσσαλίας, το οποίο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με το πόσο του 1.600.000 ευρώ.

Διήμερο για το Αιγαίο στις Βρυξέλλες


Σύνορο και κοιτίδα ανταλλαγών σε τομείς όπως οι ιδέες, το εμπόριο, η τέχνη, το αρχιπέλαγος αποτελούσε από την αρχαιότητα και αποτελεί ακόμη ένα δυναμικό κομμάτι της πιο δυναμικής θάλασσας του κόσμου, της Μεσογείου.

Ενα άκρως ενδιαφέρον συνέδριο για το Αιγαίο έγινε την περασμένη Παρασκευή και το Σάββατο στο Μουσείο Βασιλικών Τεχνών και Ιστορίας των Βρυξελλών. Ηταν αφιερωμένο στην «Αρχαιολογία της Θάλασσας» (στην ουσία στο Αιγαίο) και συγκέντρωσε πολλούς Ελληνες και ξένους επιστήμονες. Το συνέδριο λειτούργησε συμπληρωματικά με την έκθεση «Ναυτίλος: Ταξιδεύοντας την Ελλάδα», η οποία παρουσιάζεται στο Palais de Bozar στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας με χιλιάδες επισκέπτες και εγκωμιαστικά σχόλια. «Ως γνωστόν, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις νησιωτικότερες χώρες του κόσμου. Η θάλασσα και τα νησιά της αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία της ελληνικής γεωφυσικής ιδιαιτερότητας, αλλά και του ξεχωριστού ελληνικού πολιτισμού», είπε η γενική γραμματέας Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανοίγοντας το συνέδριο.

Αργός θάνατος ενός μουσείου

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ
Τι ντροπή πια! Απαξιωμένο όσο ποτέ το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο υποδέχεται σήμερα την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου παραιτημένο. Παραδομένο στην υγρασία και τα κειμήλιά του στις κατσαρίδες που έχουν τρυπώσει ακόμη και στο στρίφωμα των φουστανιών των μεγάλων πρωταγωνιστριών, με ταβάνια, ταπετσαρίες και δάπεδα μουχλιασμένα και παντού αραχνιασμένες γωνιές, καταρρέει.

Εβδομήντα έξι χρόνια ιστορίας, με μια πλούσια βιβλιοθήκη πάνω από 70.000 τόμους, πηγή για ερευνητές, με χειρόγραφα από το 1860 και σπάνιες εκδόσεις, σημειώσεις της Ελένης Παπαδάκη, πολύτιμα αρχεία όπως του Αδαμάντιου Λαιμού από την Αμερική κ.ά., χιλιάδες ώρες βιντεοσκοπημένων παραστάσεων, όλα απόδειξη ενός παρελθόντος όπου οι αξίες μετρούσαν διαφορετικά, έχει να παλέψει με την αδιαφορία και τις υποσχέσεις των πολιτικών χρόνια τώρα.

Ελληνικές αρχαιότητες στη Ρώμη


 

http://www.kathimerini.gr/759849/article/politismos/eikastika/ellhnikes-arxaiothtes-sth-rwmh

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ
 

(Αριστέρα) Αγαλμα Κόρης, 520-510 π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Ακρόπολης. (Δεξιά) Χάλκινο άγαλμα νέου, ρωμαϊκής περιόδου. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.Οι ελληνικές αρχαιότητες ταξιδεύουν πάλι, αυτή τη φορά στη Ρώμη για την έκθεση «Κλασικισμός και Ευρώπη. Το ευρωπαϊκό πεπρωμένο της Ελλάδας και της Ιταλίας» που εγκαινιάζεται αύριο στο Προεδρικό Μέγαρο της Ιταλίας. Θα παρουσιαστούν εμβληματικά έργα όπως το ανάγλυφο της «Σκεπτομένης Αθηνάς», πήλινη πινακίδα Γραμμικής Β από την Πύλο, Ρυτό σε σχήμα ταυροκεφαλής από το ανάκτορο της Ζάκρου, ενώ στο εσωτερικό τα μουσεία προσπαθούν να κερδίσουν τους Ελληνες.

Οι σημαντικότερες εκθέσεις της άνοιξης


ΞΕΝΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ
 http://www.kathimerini.gr/758490/article/ta3idia/best-of/oi-shmantikoteres-ek8eseis-ths-anoi3hs
Houses of Parliament, London 1966 ©Milon Novotny
Houses of Parliament, London 1966 ©Milon NovotnyΕδιμβούργο | Louise Bourgeois: χωρίς μυστικά
Αντικρίζοντας τα έργα της, είναι σαν να μοιραζόμαστε τις αναμνήσεις της. Η Γαλλοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα Louise Bourgeois ανέτρεχε, συχνά, στα τραύματα της παιδικής της ηλικίας και τα ξόρκιζε μετουσιώνοντάς τα σε ύλη. Το έργο της χαρακτηρίζεται από έντονες αντιθέσεις και από την επιμονή της να προβάλλει σε εικόνες τη διαφορά θηλυκού και αρσενικού. Η έκθεση «Louise Bourgeois, A Woman Without Secrets»  περιλαμβάνει μια επιλογή από τα πιο διάσημα γλυπτά και σχέδιά της.
> Εως 18 Μαΐου 2014, www.nationalgalleries.org

Τόπος διακοπών το ανάκτορο των Αψβούργων


REUTERS
Υπνοδωμάτιο του διαμερίσματος των στενών συγγενών του αυτοκράτορα Φραγκίσκου-Ιωσήφ, που θα διατίθεται σε πελάτες για βραδιές μπαρόκ πολυτέλειας.
Υπνοδωμάτιο του διαμερίσματος των στενών συγγενών του αυτοκράτορα Φραγκίσκου-Ιωσήφ, που θα διατίθεται σε πελάτες για βραδιές μπαρόκ πολυτέλειας.ΒΙΕΝΝΗ. Τις πύλες του σε επισκέπτες που επιθυμούν να περάσουν μία νύχτα σε ανάκτορο των Αψβούργων, θα ανοίξει το ανάκτορο του Σένμπρουν της Βιέννης.

Τα πρώην θερινά ανάκτορα των αυτοκρατόρων της Αυστροουγγαρίας, κατοικία του Φραγκίσκου-Ιωσήφ και της αυτοκράτειρας Σίσι, θα προσφέρουν έτσι ένα από τα διαμερίσματα των επισκεπτών σε τουρίστες, έναντι 700 ευρώ τη βραδιά. Το διαμέρισμα των δύο υπνοδωματίων διαθέτει κουζίνα και τραπεζαρία, ενώ μπορεί να φιλοξενήσει τέσσερα άτομα.

Εδώ γεννήθηκε το Internet


Στις 12 Μαρτίου ο Παγκόσμιος Ιστός γιόρτασε τα 25α γενέθλιά του, η επέτειος αυτή δεν θα ήταν όμως δυνατή αν δύο δεκαετίες νωρίτερα δεν είχε προηγηθεί το ARPANET, το πρώτο δίκτυο μεταγωγής δεδομένων σε «πακέτα». Το πρώτο διαδικτυακό μήνυμα του ARPANET εστάλη το 1969 από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Αντζελες (UCLA). Αν και η πρώτη απόπειρα ήταν μάλλον «λειψή» (το σύστημα πρόλαβε να στείλει μόλις δύο γράμματα και μετά «κράσαρε»), σύντομα τα δεδομένα άρχισαν να «τρέχουν», ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία των επικοινωνιών. Σήμερα, η αίθουσα από όπου έγινε η ιστορική αποστολή έχει μετατραπεί σε μουσείο, προσφέροντας στο κοινό την ευκαιρία να δει το «δωμάτιο όπου γεννήθηκε το Internet».

Η αίθουσα 3420

Απ' έξω η αίθουσα 3420 στο κτίριο Boelter Hall του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Λος Αντζελες δεν «τραβάει» καθόλου το μάτι: μέσα από το τζάμι της καθ' όλα συνηθισμένης πόρτας φαίνεται ένα «αρχαίο» μηχάνημα που μοιάζει με μεγάλη γραφομηχανή και κάτι που μοιάζει με μεταλλικό ντουλάπι από όπου προεξέχουν ηλεκτρονικά εξαρτήματα και καλώδια. Κι όμως, αυτές οι «παλιατζούρες», οι οποίες 45 χρόνια πριν αποτελούσαν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, ήταν εκείνες που οδήγησαν στο σημερινό θαύμα του Internet.

Λευκάδιος Χερν: Ένας σκιώδης Έλληνας στο Beton7

e-go.gr /  
16:03 11/3
Το Beton7 παρουσιάζει από τις 27.03 έως τις 16.04.2014 ένα αφιέρωμα στο ΛΕΥΚΑΔΙΟ ΧΕΡΝ (1850-1904) σε επιμέλεια Δημοσθένη Αγραφιώτη και υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα.
 
Λευκάδιος Χερν: Ένας σκιώδης Έλληνας στο Beton7
Ο ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ (1850-1904) ήταν συγγραφέας, μεταφραστής και εκπαιδευτικός. Από το τέλος του 19ου αιώνα, τα βιβλία του, με μια εξωτική και ρομαντική ματιά για τους Ιάπωνες, τα έθιμα και τις λαϊκές παραδόσεις τους, ήταν ευρέως γνωστά και επηρέασαν την Δυτική γνώμη για την Ιαπωνία.


Ο Χερν γεννήθηκε στη Λευκάδα, από Ελληνίδα μητέρα και Αγγλο-Ιρλανδό πατέρα, ιατρό-ταγματάρχη του Βρετανικού Στρατού. Μεγάλωσε στο Δουβλίνο. Αργότερα μετακόμισε στο Οχάιο όπου και ασχολήθηκε με την δημοσιογραφία. Το 1889 αποφάσισε να πάει στην Ιαπωνία και κατά την άφιξη του στο Τόκιο το 1890 δέχθηκε βοήθεια και υποστήριξη από τον Basil Hall Chamberlain. Ενώ δούλευε σε ένα κυβερνητικό κολέγιο, ο Χερν ολοκλήρωσε το βιβλίο του "Glimpses of an Unfamiliar Japan" (1894).