Κυριακή 6 Απριλίου 2014

Επιτέλους, «Open House» στην Αθήνα

http://www.kathimerini.gr/761283/article/politismos/polh/epiteloys-open-house-sthn-a8hna

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ
8ο Λύκειο «Μιχαήλ Νομικός», Νικοπόλεως 33, Κάτω Πατήσια. Αρχιτέκτων Γεώργιος Πάντζαρης, 1931. Σταθμός Διανομής ΔΕΗ, 3ης Σεπτεμβρίου 111 & Ρίζου, Βικτώρια. Αρχιτέκτων: Κλέων Κραντονέλλης, 1977. Kτίριο στην οδό Σαλαμίνος 72, σημερινή έδρα του πολιτιστικού οργανισμού Atopos. 8ο Λύκειο «Μιχαήλ Νομικός», Νικοπόλεως 33, Κάτω Πατήσια. Αρχιτέκτων Γεώργιος Πάντζαρης, 1931. Σταθμός Διανομής ΔΕΗ, 3ης Σεπτεμβρίου 111 & Ρίζου, Βικτώρια. Αρχιτέκτων: Κλέων Κραντονέλλης, 1977. Kτίριο στην οδό Σαλαμίνος 72, σημερινή έδρα του πολιτιστικού οργανισμού Atopos.

Η είδηση δεν είναι ότι αυτό το Σαββατοκύριακο έρχεται στην Αθήνα ο θεσμός του Open House, αλλά το γεγονός ότι άργησε τόσο πολύ. Ομως τίποτα δεν είναι τυχαίο. Η... «αθηναιομανία» που προέκυψε μέσα στην κρίση σε ένα πλαίσιο αναζωπύρωσης της ανάγκης για να καλυφθούν κενά ως προς την αστική μας αυτογνωσία, δίνει ζωή σε μια σειρά από πρωτοβουλίες που έχουν την ίδια αφετηρία αλλά σχηματίζουν αυτόνομους κύκλους. Στην προκειμένη περίπτωση έβαλε το χεράκι της και η επιτυχία των πρώτων δύο διοργανώσεων του Open House στη Θεσσαλονίκη.

Δύο τενόροι στα μπουζούκια;

http://www.kathimerini.gr/761088/article/politismos/moysikh/dyo-tenoroi-sta-mpoyzoykia

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ
Η υπόθεση απλή. Δύο τενόροι της όπερας, χτυπημένοι από την ανεργία λόγω οικονομικής κρίσης, βλέπουν σανίδα σωτηρίας σε μια αγγελία εφημερίδας: «Ζητούνται δύο μουσικοί για εμφανίσεις σε νυχτερινό κέντρο διασκέδασης. Πρόσληψη μετά από οντισιόν». Φυσικά το κέντρο διασκέδασης αποδεικνύεται κανονικό «σκυλάδικο» και οι τενόροι αναγκάζονται να περάσουν μια δοκιμασία με βαρύ λαϊκό πρόγραμμα προκειμένου να πείσουν τον ιδιοκτήτη και να πάρουν τη δουλειά.

Οι ασυγχώρητοι του Αρονόφσκι

  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ
 http://www.kathimerini.gr/761098/article/politismos/kinhmatografos/oi-asygxwrhtoi-toy-aronofski
Η Κιβωτός του Νώε κατά τον Ντάρεν Αρονόφσκι κινδυνεύει να γίνει Τιτανικός. Εντός της έχει ξεκινήσει μια μονομαχία ανάμεσα στους εκλεκτούς και τους έκπτωτους.

Η Κιβωτός του Νώε κατά τον Ντάρεν Αρονόφσκι κινδυνεύει να γίνει Τιτανικός. Εντός της έχει ξεκινήσει μια μονομαχία ανάμεσα στους εκλεκτούς και τους έκπτωτους.Ο κύκλος των blockbuster άνοιξε θεαματικά πριν από το Πάσχα με την ιστορία του Νώε στην ομώνυμη ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι. Σκοτεινό, δυστοπικό έργο, ειδικά στο δεύτερο μέρος του που είναι και πιο ενδιαφέρον: Ενας φονταμενταλιστής Νώε - τιμωρός αφουγκράζεται, ή έτσι νομίζει, τον λόγο ενός Θεού που δεν συγχωρεί για κανένα λόγο. Και αν οι ελάχιστοι εκλεκτοί εκ των αμαρτωλών στο τέλος τη γλιτώνουν είναι γιατί στο Χόλιγουντ θα ’ταν αδιανόητος ακόμη και ένας Κατακλυσμός χωρίς χάπι εντ. Ο κύκλος των blockbuster θα κλείσει μάλλον πιο επικά με τον Μωυσή στο «Exodos: Gods and Kings» του Ρίντλεϊ Σκοτ τον ερχόμενο Δεκέμβρη.

Σάββατο 5 Απριλίου 2014

Έξι χρόνια υποβρύχιων αρχαιολογικών ερευνών στο ναυάγιο Μαζωτού

Γενική άποψη της θέσης του ναυαγίου του Μαζωτού πριν την έναρξη της ανασκαφής.
Ομιλία της Στέλλας Δεμέστιχα
  από Archaeology Newsroom - Παρασκευή, 4 Απριλίου 2014
Από το 2007, το Πανεπιστήμιο Κύπρου διεξάγει ανασκαφική έρευνα σε ναυάγιο του 4ου αι. π.Χ., ανοιχτά του χωριού Μαζωτός της επαρχίας Λάρνακας. Το ναυάγιο εντοπίστηκε τυχαία το 2006 σε βάθος 45 μέτρων και σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση. Το κυρίως φορτίο του πλοίου ήταν κρασί συσκευασμένο σε εμπορικούς αμφορείς από τη Χίο ενώ υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις και για δευτερεύοντα φορτία.

Ανανεώθηκε το openarchives.gr Eλληνική πύλη επιστήμης και πολιτισμού


  από Archaeology Newsroom - Πέμπτη, 3 Απριλίου 2014
Ενιαία αναζήτηση σε 68 ψηφιακές συλλογές με 460.000 ψηφιακά τεκμήρια, σε ένα νέο διαδικτυακό περιβάλλον, προσφέρει το openarchives.gr, η μεγαλύτερη διαδικτυακή πύλη πρόσβασης σε ελληνικό περιεχόμενο επιστήμης και πολιτισμού, η οποία πλέον έχει ανανεωμένο εικαστικό σχεδιασμό, βελτιωμένους τρόπους πλοήγησης και νέες δυνατότητες αναζήτησης για τους χρήστες.
Σε ένα εύχρηστο περιβάλλον, ο χρήστης μπορεί, από ένα ενιαίο σημείο πρόσβασης, να πραγματοποιήσει αναζήτηση σε επιστημονικά περιοδικά και αρχεία περιοδικών, ερευνητικές δημοσιεύσεις, διδακτορικές διατριβές, διπλωματικές εργασίες, φωτογραφικό υλικό, βίντεο, χάρτες, παρτιτούρες, γκραβούρες κ.λπ., που καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος θεματικών περιοχών όπως την Ιστορία, τη Μουσική, τα Οικονομικά ή το Μάρκετινγκ.

Μουσείο Αφής

 
Ηλεκτρονική Έκδοση
Το Όραμα
To 1983, η τότε Πρόεδρος του Δ.Σ. του Φάρου Τυφλών της Ελλάδος [ΦΤΕ], Πρωτοπαπαδάκη Λ. και ο Δ/ντης του ΦΤΕ Κεφάκης Εμμανουήλ αναζητούν τον τρόπο που θα επιτρέψει στα άτομα με προβλήματα όρασης να έρθουν σε επαφή με την πολιτιστική μας κληρονομιά. Αγοράζονται τα πρώτα εκθέματα από τον ΦΤΕ, και ακολουθούν δωρεές εκθεμάτων από οργανισμούς, εταιρείες και φυσικά πρόσωπα. Παράλληλα συνειδητοποιείται ότι η δυνατότητα ψηλάφησης των εκθεμάτων αποτελεί και για τους βλέποντας έναν καινούργιο τρόπο προσέγγισης του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.

Ωδή για τους Εβραίους της Ηπείρου





04/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=187337
Συναυλία της Πηγής Λυκούδη στις Βρυξέλλες Η συνθέτρια μελοποίησε έργα του Πάουλ Τσέλαν και του Ελληνοεβραίου ποιητή Γιωσέφ Ελιγιά κάτω από τον γενικό τίτλο «Ας τραγουδήσουμε και πάλι». Στο επίκεντρο της έμπνευσής της ο διωγμός και ο θάνατος σε γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης 1.725 Ρωμανιωτών, στα Γιάννενα του .

Μπέτι Ράιαν, η ζωγράφος που αγάπησε την Άνδρο


Έκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή από την Κυριακή 6 Απριλίου
Μπέτι Ράιαν, η ζωγράφος που αγάπησε την Άνδρο
 
 
Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη σε ένα εύπορο κοσμοπολίτικο περιβάλλον, ταξίδεψε στην Ευρώπη, συναναστράφηκε στον Μεσοπόλεμο στο Παρίσι με όλους τους μεγάλους καλλιτέχνες της εποχής και πέρασε τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια της ζωής της στην Άνδρο.

 «Ήταν ζήτημα χρόνου να βρω το μέρος που ταιριάζει στην εικόνα που είχα για το πού πρέπει να ζήσω», έλεγε για το κυκλαδίτικο νησί η αμερικανή ζωγράφος Μπέτι Ράιαν (1914-2003), «Το βρήκα. Ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Και αυτός ο έρωτας μεγάλωνε στα είκοσι πέντε αυτά χρόνια που είχα παντρευτεί αυτό το σπίτι σ' έναν ψηλό λόφο στην Άνδρο... Αυτά τα τελευταία χρόνια ήταν τα καλύτερα». Επισκέφθηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα το 1933, και έμεινε αρκετούς μήνες.

Παρασκευή 4 Απριλίου 2014

Μουσεία και κοινωνία

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ  

 http://www.kathimerini.gr/761264/article/politismos/polh/moyseia-kai-koinwnia

Να τι σημαίνει ο κοινωνικός ρόλος ενός μουσείου. Τρίτη βράδυ, σε μια Αθήνα δυσπρόσιτη, οι Ευρωπαίοι προσκεκλημένοι μας ήταν στο Μουσείο της Ακρόπολης, ενώ κάποιοι συμπατριώτες μας αντιμετώπιζαν τα ΜΑΤ στην οδό Ακαδημίας και τη Σταδίου και κάποιοι άλλοι έτρεχαν στις εκδηλώσεις για το θερινό ωράριο των μουσείων.

Το κοινό στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ήταν διαφορετικό. Πήγε να δει δύο ενδιαφέρουσες ταινίες του Νίκου Αναγνωστόπουλου για τους Τσιγγάνους. Η πρώτη, «Στην άκρη της πόλης», γυρίστηκε στον καταυλισμό Αγία Σοφία στη Θεσσαλονίκη. Από τη δεύτερη, «Ρομ - Περί εικόνας», που βρίσκεται στο στάδιο του μοντάζ, προβλήθηκαν αποσπάσματα.

Οι Κύκνοι της ζωής μου


ΑΝΔΡΕΑΣ ΡΙΚΑΚΗΣ
 http://www.kathimerini.gr/761270/article/politismos/xoros/oi-kyknoi-ths-zwhs-moy

Πρώτοι ήταν εκείνοι του τότε Βασιλικού και μετέπειτα Εθνικού Κήπου. Μαζί με τις πάπιες τους και που γλίστρησα, έπεσα στη Λίμνη (των παπιών) και έφαγα και ξύλο. Μετά έφτασαν στο σινεμά με τις σοβιετικές κυρίες Ουλάνοβα (άσπρος) και Ντουντίνσκαγια (μαύρος), ενώ κλιμάκιο κύκνων από το Μπολσόι θα μας άφηνε με το στόμα ανοιχτό στο αδικοχαμένο, υπέροχο, κινηματοθέατρο «Ορφέας» στην οδό Σταδίου (γιατί αείμνηστη κυρία Υπουργέ Μελίνα μας;). Το 1956 το Μπαλέτο της Σχολής της αείμνηστης κ. Ηρώς Σισμάνη προσέφερε συντομευμένη έκδοση με τον αείμνηστο Γιάννη Μέτση και «ζωντανή» ορχήστρα υπό τον αείμνηστο Ανδρέα Παρίδη (η κ. Σισμάνη θα αναβιώσει την γ΄ πράξη στο Μπαλέτο της ΕΛΣ το 1971. Μαύρος κύκνος η Αννα Πέτροβα με τον Αττίλα Σιλβέστερ).