Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

Τον συγκίνησε ο Ηνίοχος

Σε Μυκήνες και Δελφούς

O Ντ’ Ανούντσιο (αριστερά) με φίλους στις Μυκήνες το καλοκαίρι του 1895
Τον συγκίνησε ο Ηνίοχος
 
 
Θαυμαστής της αρχαίας ελληνικής τέχνης, ο Ντ' Ανούντσιο έκανε το πρώτο του ταξίδι στην Ελλάδα το 1895. «Ο φίλος του Εντοάρντο Σκαρφόλιο τον είχε καλέσει να κάνουν κρουαζιέρα με το δικάταρτο σκάφος του: απέπλευσαν από τη Νάπολι στις 12 Ιουλίου και έως τις 16 Αυγούστου που αναχώρησαν από τον Πειραιά για την Κωνσταντινούπολη επισκέφθηκαν πολλά μέρη της Ελλάδας, κυρίως αρχαιολογικούς χώρους, μεταξύ των οποίων και τις Μυκήνες» σχολιάζει ο Γεράσιμος Ζώρας, ο οποίος θα επικεντρώσει την ομιλία του στην ιδιαίτερη σχέση που είχε αναπτύξει ο ποιητής με την Ελλάδα.
Οπως μάλιστα έγραψε ο Ντ' Ανούντσιο σε επιστολή του στον φίλο του και εκδότη Εμίλιο Τρεβές, στις Μυκήνες ξαναδιάβασε τραγωδίες του Αισχύλου και του Σοφοκλή και εκεί εμπνεύσθηκε την υπόθεση μιας δικής του τραγωδίας με τίτλο «La città morta».

Το νεκροταφείο της Μακρονήσου αντηχεί ποίηση

Το ντοκιμαντέρ του Ολιβιέ Ζισουά «Σαν πέτρινα λιοντάρια στην μπασιά της νύχτας»

Ταινίες έχουν γυριστεί πολλές γι’ αυτό το κολαστήριο. Ο Γαλλοελβετός καθηγητής Πανεπιστημίου εντυπωσιάστηκε τόσο από την ποιητική έκφραση των εξορίστων που βάσισε μια ταινία στο έργο τους, κυρίως του Ρίτσου, του Λειβαδίτη και του Λουντέμη




Η συλλογή ποιημάτων «Πέτρινα Χρόνια», που έγραψε στη Μακρόνησο ο Γιάννης Ρίτσος, μίλησε απ’ απευθείας στην καρδιά του Ολιβιέ Ζισουά. Το βιβλίο έπεσε τυχαία στα χέρια του το 2009 -είχε κυκλοφορήσει στη Γαλλία από τις εκδόσεις «Υψιλον». Εντυπωσιάστηκε από την ποιητική δύναμη, αλλά και τις συνθήκες που γράφτηκαν τα ποιήματα. Στην εισαγωγή της έκδοσης υπήρχε ειδική αναφορά στη Μακρόνησο. Εκεί έμαθε για το στρατόπεδο συγκέντρωσης «εθνικής αναμόρφωσης» που φτιάχτηκε στο νησί για την «καταπολέμηση κι επέκταση του κομμουνισμού». Αμέσως θέλησε να γυρίσει μια ταινία- αναφορά στην ποίηση που γράφτηκε από τους εξόριστους.

Δωρεά αξίας 1 δις. δολαρίων στο μουσείο Μετροπόλιταν της Ν. Υόρκης

Μία συλλογή 78 κυβιστικών έργων, η αξία της οποίας υπολογίζεται σε ένα δισεκατομμύριο δολάρια, δώρισε στο μουσείο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης ο δισεκατομμυριούχος αμερικανός κληρονόμος της εταιρίας καλλυντικών «Estee Lauder» και συλλέκτης έργων τέχνης, Λέοναρντ Λόντερ.
Μουσείο Μετροπόλιταν, Νέας Υόρκης. 
 Μουσείο Μετροπόλιταν, Νέας Υόρκης. 

  Χρειάστηκαν 37 χρόνια, από το 1976 ως το 2013, για να ολοκληρωθεί η συλλογή, η οποία περιλαμβάνει 33 έργα του Πάμπλο Πικάσο, 17 του Ζωρζ Μπρακ, 14 του Χουάν Γκρις και 14 του Φερνάν Λεζέ καθώς και μεγάλο αριθμό αριστουργημάτων και εμβληματικών έργων του κυβισμού. Κατά κύριο λόγο, τα έργα που περιλαμβάνονται στη συλλογή δημιουργήθηκαν από το 1909 ως το 1914, στη διάρκεια της πιο νεωτεριστικής περιόδου του κυβισμού.

Κλειστό έμεινε σήμερα το Λούβρο λόγω... πορτοφολάδων

ΣΕ ΑΠΕΡΓΙΑ ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
Κλειστό παρέμεινε σήμερα το Λούβρο, ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, καθώς οι υπάλληλοί του κήρυξαν απεργία οργισμένοι με τους... πορτοφολάδες που τους κατακλέβουν καθημερινά, όπως εξάλλου και τους επισκέπτες.

Κλειστό έμεινε σήμερα το Λούβρο λόγω... πορτοφολάδων

Σύμφωνα με τη διεύθυνση του μουσείου, που τον Δεκέμβριο του 2012 είχε αποταθεί στην εισαγγελία του Παρισιού ζητώντας αστυνομικές ενισχύσεις για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των πορτοφολάδων, 200 υπάλληλοι συμμετείχαν στην κινητοποίηση.

Δίτομο έργο για την αποκατάσταση του Ερεχθείου παρουσιάστηκε απόψε στο Μουσείο της Ακρόπολης

Πηγή: ΑΠΕ  10/04/13  http://www.express.gr
Το φθινόπωρο του 1979 οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου απομακρύνθηκαν για λόγους προστασίας από το μνημείο και μεταφέρθηκαν στο Μουσείο της Ακρόπολης, αντικαθιστώμενες από εκμαγεία. Αυτή ήταν μια από τις πρώτες και σίγουρα η πιο εντυπωσιακή ενέργεια της αποκατάστασης του Ερεχθείου, έργου που έμελλε να ολοκληρωθεί σε μόλις οκτώ χρόνια και να αποσπάσει πλήθος επαίνων και διακρίσεων.
Το έργο της αποκατάστασης του Ερεχθείου, που αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη αναστηλωτική επέμβαση σε μνημείο της Ακρόπολης από την Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως (ΕΣΜΑ), καταγράφεται στο βιβλίο του Αλέξανδρου Παπανικολάου «Η αποκατάσταση του Ερεχθείου (1979-1987)», η παρουσίαση του οποίου πραγματοποιήθηκε απόψε στο αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης.  
Πρόκειται για δίτομο έργο του αείμνηστου αρχιτέκτονα του υπουργείου Πολιτισμού, διευθυντή του έργου της αποκατάστασης την περίοδο εκείνη, σε επιστημονική επιμέλεια του ομότιμου καθηγητή του ΕΜΠ και προέδρου της ΕΣΜΑ, Χαράλαμπου Μπούρα και της αναπληρώτριας καθηγήτριας του Πολυτεχνείου Κρήτης, Φανής Μαλλούχου- Tufano, με το οποίο εγκαινιάζεται η σειρά «Απόδοση αναστηλωτικών έργων Ακροπόλεως».
«Ο επιστήμονας μένει στη μνήμη από την επιστημονική μαρτυρία και κατάθεση και τα επιστημονικά τεκμήριά του. Ο Αλέκος είναι παρών μέσα από το έργο του Ερεχθείου, τα κείμενα και τα σχέδιά του» επεσήμανε η γενική γραμματέας Πολιτισμού του ΥΠΑΙΘΠΑ, Λίνα Μενδώνη, «καταθέτοντας» στιγμιότυπα από τη συνεργασία της με τον Αλέξανδρο Παπανικολάου.
«Σήμερα η εποχή είναι δύσκολη. Ξεφυλλίζοντας όμως το έργο του Ερεχθείου διαπίστωσα ότι και τότε η εποχή ήταν πολύ δύσκολη. Ξεκίνησε ένα έργο με ελάχιστη υποδομή. Οι άνθρωποι ήταν αυτοί που άνοιξαν το δρόμο για την υλοποίησή του» παρατήρησε η προϊσταμένη της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, Βασιλική Ελευθερίου.
«Το Ερέχθειο, ως κορυφαίο μνημείο της αρχαίας κλασικής αρχιτεκτονικής, υπέστη δραστικές επεμβάσεις πολλές φορές, για τις οποίες ελάχιστα πράγματα μας είναι γνωστά, κυρίως από την ανάλυση των αποτελεσμάτων τους. Η τελευταία από αυτές, που έγινε με την ευθύνη και την καθοδήγηση της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως και παρουσιάζεται στο δίτομο έργο, θεωρήθηκε από την αρχή της ως άξια μιας μεγάλης και επιστημονικώς συγκροτημένης αποδόσεως» σημείωσε ο Χαράλαμπος Μπούρας.
Ο πρώτος τόμος της έκδοσης πραγματεύεται την υλοποίηση του έργου και ο δεύτερος αφορά σε νέα στοιχεία για το μνημείο, που προέκυψαν κατά την επέμβαση, αλλά και στην κριτική που διατυπώθηκε στο έργο της αποκατάστασης. Την έκδοση συμπληρώνουν και μελέτες σημαντικών επιστημόνων για θέματα της αποκατάστασης του μνημείου και κείμενο για τις φυσικοχημικές επεμβάσεις στο Ερέχθειο. Επίσης, την έκδοση συνοδεύει και ψηφιακός δίσκος με στοιχεία για την ηλεκτρονική διαχείριση του έργου. Σημειώνεται ότι η προσπάθεια διαχείρισης του υλικού τεκμηρίωσης για την αναστήλωση του Ερεχθείου με τη χρήση βάσεων δεδομένων άρχισε ήδη το 1988 από την ΥΣΜΑ.
Στην εκδήλωση προβλήθηκε, επίσης, η μικρού μήκους ταινία παραγωγής και επιστημονικής επιμέλειας της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων της Ακρόπολης «Το Ερέχθειο, ιστορία και αναστηλώσεις». Σε αυτήν παρουσιάζεται η ιστορία του μνημείου του Ερεχθείου, οι περιπέτειές του στους αιώνες και οι αναστηλώσεις του. Μεταξύ άλλων γίνεται χρήση τρισδιάστατων ψηφιακών μοντέλων, όπου με παραστατικό τρόπο παρουσιάζονται οι μεταβολές του μνημείου και οι επεμβάσεις σ' αυτό.

Τετάρτη 10 Απριλίου 2013

Εικαστικό πανόραμα με θέα την Ακρόπολη

Θέα από του Μακρυγιάννη.
Το απαράμιλλο θαύμα της αρχαίας Ελλάδας δεσπόζει στην έκθεση του ζωγράφου Κώστα Παπασταμούλη, με τίτλο «Ναός και μνημείο: Βυζαντινά μνημεία με θέα τον βράχο της Ακρόπολης», που εγκαινιάζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, σήμερα, Τετάρτη 10 Απριλίου, στις 7.30 το απόγευμα.

Ψηφιακός υπερήρωας





Eίκοσι τρεις αιώνες τώρα, η μορφή του κυριαρχεί σε έργα ιστορικών, σε κείμενα, σε έπη, σε άλλα ποιήματα, σε πίνακες και γλυπτά, στους θρύλους, στις παραδόσεις και τις τέχνες των λαών και των πολιτισμών της Ανατολής και της Δύσης. Μια έρευνα στο Διαδίκτυο με το όνομά του δείχνει περίπου 400 εκατομμύρια αναφορές. Ο Μέγας Αλέξανδρος εξακολουθεί να βγαίνει νικητής, όπως πάντοτε. Στην περίπτωσή μας, στην αναμέτρησή του με την Ιστορία.

Περιμένει να λάμψει ξανά η Θεολογική Σχολή της Χάλκης





Σε αναμονή για το πράσινο φως της φιλόδοξης επανεκκίνησής της, Ομάδα καθηγητών και φοιτητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μόλις ολοκλήρωσαν τη μελέτη για την αποκατάστασή της.
Στο μεταίχμιο ουρανού και γης, σκαρφαλωμένη σε ένα από τα Πριγκηπονήσια, στέκει αγέρωχη εδώ και 150 χρόνια η Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Μεγαλοπρεπής, λιτή και απέριττη, λάμπει στην κυριολεξία μέσα σε ένα μοναδικής ομορφιάς τοπίο, που σαγηνεύει τον επισκέπτη, τον ερευνητή, τον προσκυνητή.

O Γαβράς στον αγώνα για τη διάσωση ιστορικού σινεμά της Κων/πολης

Κάτοικοι της Κωνσταντινούπολης καθώς και καλλιτέχνες, εντός και εκτός Τουρκίας, ανάμεσα στους οποίους και ο Κώστας Γαβράς, συμμετέχουν στον αγώνα κατά της κατεδάφισης του ιστορικού κινηματογράφου Εμέκ, στη συνοικία Μπέγιογλου. Ο έλληνας σκηνοθέτης διαδήλωσε την Κυριακή, στο πλευρό χιλιάδων πολιτών, ενώ σε γραπτή δήλωσή του καλεί τον τούρκο πρωθυπουργό να παρέμβει, ώστε να σωθεί ο κινηματογράφος. 

(φωτογραφία: από τον λογαριασμό @kkarsan στο Twitter)  
(φωτογραφία: από τον λογαριασμό @kkarsan στο Twitter) 

  Το Εμέκ χτίστηκε το 1884 και ο κινηματογράφος λειτούργησε από τη δεκαετία του 1940. Το 2010 ανακοινώθηκαν τα σχέδια της κατεδάφισής του, προκειμένου να χτιστεί ένα εμπορικό κέντρο, που θα περιλαμβάνει πολυκινηματογράφο (multiplex). Από τότε πραγματοποιούνται συνεχώς διαδηλώσεις, προκειμένου να σωθεί το ιστορικό κτίριο και να μην υλοποιηθεί το «σχέδιο Ταξίμ», που αφορά στην ανάπλαση της συνοικίας Μπέγιογλου.

Ο Ηριδανός τρέχει στην Καισαριανή

Νέα υδρογεωλογική μελέτη αποκαλύπτει
Αν νομίζετε ότι ο ποταμός που πηγάζει από τον Λυκαβηττό, αυτός που περνάει κάτω από την πλατεία Συντάγματος και καταλήγει μέσω της πλατείας Μοναστηρακίου στον Κεραμεικό, είναι ο Ηριδανός, κάνετε λάθος. Μια υδρογεωλογική μελέτη σε σχέση με τις αρχαίες πηγές ταυτίζει τον αρχαίο Ηριδανό με το ρέμα της Καισαριανής. Ο Ηριδανός, σύμφωνα με αυτή τη μελέτη του δρος Ε. Χιώτη, μηχανικού μεταλλείων-μεταλλουργού και τ. διευθυντή του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, πηγάζει από τον Υμηττό και χύνεται στον Ιλισό. 

Μέχρι τώρα ξέραμε πως ο ποταμός αυτός που βλέπαμε στον Κεραμεικό είναι ο Ηριδανός 

 Μέχρι τώρα ξέραμε πως ο ποταμός αυτός που βλέπαμε στον Κεραμεικό είναι ο Ηριδανός.
  Εν αρχή, για να ξετυλίξει κανείς το κουβάρι αυτής της ιστορίας, ην ο μύθος, ο οποίος στην περίπτωση αυτή αφηγείται πως όταν ο γιος του Ηλίου, ο Φαέθων, έχασε τον έλεγχο στο άρμα του, ο Δίας τον χτύπησε με κεραυνό και το φλεγόμενο σώμα έπεσε στον Ηριδανό, «έναν ποταμό στα δυτικά του κόσμου». Σύμφωνα με άλλο μύθο, των Αργοναυτών, ακολουθώντας η «Αργώ» τον Ηριδανό βγήκε στην Αδριατική, γι' αυτό μερικοί ταύτιζαν τον Ηριδανό με τον Πάδο, τον μεγαλύτερο ποταμό της Ιταλίας.