Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

Καθαρίζουν τα μνημεία στη Θεσσαλονίκη


Για έναν περίεργο λόγο, οπαδοί ομάδων, κομμάτων, ανένταχτοι, διαμαρτυρόμενοι, ερωτοχτυπημένοι, καψούρηδες, φιλοσοφίζοντες και άλλοι, πιστεύουν ότι κάποια αρχαία αλλά και νεότερα μνημεία δημιουργήθηκαν για να μπορούν αυτοί να εκφράζουν επάνω τους τον γκαϊλέ τους, τους προβληματισμούς τους, τα βάσανά τους, την αντίδραση ή τον ενθουσιασμό τους.
Οτι δηλαδή όταν χτιζόταν ο Λευκός Πύργος, το 1450, αυτοί που τον σχεδίασαν και τον έχτισαν το έκαναν ακριβώς για να μπορούν να πηγαίνουν σήμερα κάποιοι και να εκφράζουν με σπρέι τον καημό τους.
 Ή όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Γαλέριος έδωσε εντολή να χτιστεί η Καμάρα, ή Θριαμβική Αψίδα του Γαλερίου, το 306 μ.Χ., δεν το έκανε επειδή επέστρεψε θριαμβευτής από την εκστρατεία του κατά των Περσών, αλλά επειδή ήξερε ότι κάποιοι, 24-25 αιώνες μετά, θα χρειαστούν έναν τοίχο για να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους στους συντρόφους τους.

Παλιό αεροδρόμιο γεμάτο αρχαία ευρήματα


Η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου έχει και αρχαιολογικές πτυχές

Πολύτιμα σημάδια των αρχαίων δήμων, που συναντώνται στην ευρύτερη περιοχή του Ελληνικού, έχουν εντοπιστεί με αφορμή διάφορα έργα. Ενας ταφικός περίβολος είχε μάλιστα, μετακομίσει το 1960 στα μουγκά, γιατί εμπόδιζε την επέκταση του αεροδρομίου προς τα ανατολικά

Τρεις αρχαίοι δήμοι, του Αλιμούντος, του Ευωνύμου και της Αιξωνής, «συναντώνται» στην ευρύτερη περιοχή του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Πολύτιμα «σημάδια» τους έχουν έρθει στο φως με αφορμή διάφορα έργα, όπως το μετρό και το τραμ. Στην τελευταία ημερίδα για το μητροπολιτικό πάρκο αποκαλύφθηκε, όμως, και η ύπαρξη του επιβλητικού ταφικού περιβόλου Ελληνικού, που είχε εντοπιστεί το 1960 αλλά είχε μετακομίσει στα… μουγκά στον χώρο που στεγάζει σήμερα την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) γιατί εμπόδιζε την επέκταση του αεροδρομίου προς τα ανατολικά!

Το μνημείο αυτό έδωσε το όνομά του στο Ελληνικό, ενώ όλες οι ενδείξεις οδηγούν στην εκτίμηση ότι ανήκε στον αρχαίο Δήμο Αιξωνής. Ηταν ορατό και γι΄αυτό οι τάφοι του είχαν συληθεί σε άγνωστη εποχή από τα γλυπτά τους. Τα λίγα στοιχεία που προέκυψαν από τις ανασκαφές του Βασίλη Πετράκου ανάγουν το μνημείο στον 4ο π.Χ. αιώνα.

Στα αραβικά όλο το έργο του Καβάφη


H μετάφραση στα αραβικά του συνολικού έργου του Καβάφη, από τον καταξιωμένο ποιητή Ριφάατ Σαλάμ, παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του Παραρτήματος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, στην Οικία-Μουσείο Καβάφη, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Το Παράρτημα Αλεξάνδρειας του Ιδρύματος εγκαινίασε με αυτή την εκδήλωση μια σειρά από πολιτιστικές δράσεις για το έτος Καβάφη, που περιλαμβάνει εικαστικές εκθέσεις, προβολές ντοκιμαντέρ, συναυλίες, λευκώματα και εκδόσεις.

«Wikipedia της τέχνης»


Η ΦΩΤΕΙΝΗ ΒΑΛΕΟΝΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΚΕ ΤΟ USEUM«Το μουσείο τέχνης του κόσμου»

 Αν και στα πρώτα της βήματα, η εφαρμογή έχει ήδη βρει ανταπόκριση έχοντας συγκεντρώσει 5.061 έργα και 417 καλλιτέχνες από 73 χώρες, σε έναν ιστότοπο για καλλιτέχνες και φιλότεχνους.
Ολα ξεκίνησαν πριν από ένα χρόνο, καθώς έψαχνε θέμα για το διδακτορικό της στο Πανεπιστήμιο UCL και διαπίστωσε ότι δεν υπάρχει ιστότοπος που να σχετίζεται με το χώρο της τέχνης και να είναι ταυτόχρονα αναγνωρίσιμος και διαδεδομένος στο ευρύ κοινό.
Αυτό το κενό φιλοδοξεί να συμπληρώσει η ίδια δημιουργώντας το USEUM «Το μουσείο τέχνης του κόσμου», όπως το ορίζει. «Φιλοξενεί έργα από όλο τον κόσμο, ενώ το επιμελούνται οι χρήστες της πλατφόρμας». 

Συγκάτοικοι στην τέχνη


Πικάσο και «Σούπερ Μάριο», Σεζάν και «Ντόνκι Κονγκ»; Γίνεται αυτοί να συγκατοικήσουν; Μπορεί ένα βιντεοπαιχνίδι να σταθεί δίπλα σε ένα αριστούργημα της ζωγραφικής; Ναι, απαντά το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, αφού αποφάσισε να συμπεριλάβει στη συλλογή του διάσημα βιντεοπαιχνίδια.

Αρχικά, 14 παιχνίδια τα οποία θεωρούνται «κλασικά», όπως το «Τέτρις», αλλά έπεται και συνέχεια. «Αποφασίσαμε να τα εκθέσουμε» λένε οι υπεύθυνοι του Μουσείου «γιατί είναι ένα είδος διαδραστικού ντιζάιν». Και επειδή το ντιζάιν θεωρείται πια τέχνη – προπονεί, λένε, το μάτι μας στο ωραίο, λες και όταν βλέπεις πολλές όμορφες καρέκλες μετά μπορείς να εκτιμήσεις καλύτερα ένα έργο του Γκρέκο –, ο γλυκούλης υδραυλικός Μάριο, ο οποίος μέχρι σήμερα είχε μοναδική φιλοδοξία να σώσει μια κοντούλα πριγκίπισσα δίνοντας λίγη χαρά σε επτάχρονα «κολλημένα» στην παιχνιδοκονσόλα, εκτοξεύτηκε σε ύψη… «Ευαγγελισμού» του Μποτιτσέλι, αφού βρίσκονται σε πλαϊνές αίθουσες του μουσείου.

Τέχνη του 20ού υπό τη σκέπη του Βυζαντίου


Η καλοκαιρινή έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο (30 Ιουνίου-29 Σεπτεμβρίου)

Θα εκτεθούν περισσότερα από 130 έργα σημαντικών καλλιτεχνών, οι οποίοι, παράλληλα με την κοσμική ζωγραφική, ασχολήθηκαν και με τη θρησκευτική θεματολογία, από τον Παρθένη, τον Κόντογλου και τον Παπαλουκά, μέχρι τον Εγγονόπουλο, τον Τσαρούχη και την Κατράκη 
Την καθιερωμένη καλοκαιρινή του έκθεση ετοιμάζει το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο, με επίκεντρο αυτή τη φορά την επίδραση της βυζαντινής παράδοσης στην ελληνική τέχνη του 20ού αιώνα.





Το μουσείο στο Παγκράτι καθυστερεί


getFile (46)Η κατασκευή του νέου μουσείου σύγχρονης τέχνης στην οδό Ερατοσθένους στο Παγκράτι, δίπλα στον Αγιο Σπυρίδωνα, που θα στεγάσει μέρος της συλλογής των Γουλανδρήδων με κορυφαία έργα του μοντερνισμού, καθυστερεί. Μόλις πριν από ένα μήνα ανέλαβε δράση ο εργολάβος για την ανάπλαση του παλαιού κτιρίου και την προσθήκη καινούργιας πτέρυγας, αρχίζοντας με τις περιμετρικές αντιστηρίξεις.

«Είναι ένα δύσκολο τεχνικά έργο» μας λέει ο αρχιτέκτονας Αλέξης Βικέλας, ο οποίος υπολογίζει ότι το μουσείο θα είναι έτοιμο σε τρία χρόνια. Παράλληλα γίνονται περιφερειακές γεωτεχνικές εργασίες και καθαρισμοί του περιβάλλοντος χώρου προκειμένου να υπάρχει πρόσβαση στο εργοτάξιο, ενώ περιμένουν έγκριση από τον δήμο για την ανάπλαση της πλατείας, απέναντι από το μουσείο. 
Μέχρι την ολοκλήρωση του έργου πιθανότατα θα έχει ξεκαθαρίσει και μια άλλη εκκρεμότητα, νομική αυτή τη φορά: από τις κληρονόμους του ζεύγους Γουλανδρή, η ανιψιά τους Ασπασία Ζαΐμη διεκδικεί, μέσω των ελβετικών δικαστηρίων, τμήμα της περίφημης συλλογής που περιλαμβάνει από Βαν Γκογκ, Πικάσο και Γκογκέν, μέχρι Μοντιλιάνι, Ροντέν, Σεζάν.
23/04/2013


 
 http://www.efsyn.gr



Η γερμανική κωμωδία

Το πρόβλημα στη γερμανική αντίληψη της γνώσης έχει επισημανθεί από τον πλέον αρμόδιο, τον ίδιο τον Γκαίτε. Είναι γνώση ψυχρή και οδηγεί τον κάτοχό της κατευθείαν στην απόγνωση. Γι’ αυτό ο Δόκτωρ Φάουστ, γέρος και άνυδρος, έτοιμος να παραδοθεί στην αγκαλιά του Διαβόλου, μονολογεί στο γοτθικό του σπουδαστήριο: «Ιδού εγώ με τόσα φώτα, μωρός και άφρων όπως και πρώτα».  Η επιστημοσύνη που ασκείται στεγνά, νοιάζεται μόνο για τα αντικείμενα και εξαιρεί από τη μέριμνά της τη θερμότητα του ανθρώπινου αισθήματος, αυτή η επιστημοσύνη είναι πάντα έτοιμη για ανίερες συμμαχίες. Η παγωμένη γερμανική διάνοια ανήκει στον Μεφιστοφελή – σε κρίσιμες ιστορικές περιόδους λιποτακτεί από τη ζωή, ρέπει προς τον θάνατο και τυλίγεται στα χρώματα της σκοτεινής του σημαίας. Αυτά τα χρώματα είναι γκρίζα και σοβαρά. Γιατί ο θάνατος στη γερμανική παράδοση διαθέτει ενίοτε μια σκεπτικιστική κατήφεια, αλλά δεν είναι ποτέ κωμικός. Γι’ αυτό και οι Γερμανοί δεν έχουν κωμωδία.

"De l'Allemagne" : le grand malentendu-"SCANDALE POLITICO-CULTUREL"?


"Le Crieur" (détail), de Karl Hofer (1935), huile sur toile.
"Le Crieur" (détail), de Karl Hofer (1935), huile sur toile. | MUSÉE NATIONAL DE L'ERMITAGE
 Ce devait être le point d'orgue culturel des cérémonies célébrant les 50 ans du traité de l'Elysée entre l'Allemagne et la France. Parrainée par Angela Merkel etFrançois Hollande, l'exposition "De l'Allemagne, 1800-1939, de Friedrich à Beckmann" a ouvert au Louvre, le 28 mars, avec pour dessein de montrer - enfin - au public français qu'il y avait des peintres allemands, contrairement à une idée répandue en France dans l'entre-deux-guerres, et pas encore tout à fait disparue. Riche de 200 oeuvres, elle a d'abord été saluée par la critique de part et d'autre du Rhin et a immédiatement attiré le public - 3 400 visiteurs par jour en moyenne. Mais, très vite, en Allemagne, elle a aussi été vivement remise en cause.

Pourquoi ?

Τρίτη 23 Απριλίου 2013

Κατάθεση υπογραφών στην UNESCO για τα μνημεία της Κύπρου


Το υλικό από τη συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας για την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, κατέθεσαν στην UNESCO ο Αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (ΠΑΔΕΕ), Ευρωβουλευτής Γιώργος Χατζημαρκάκης και το μέλος του ΔΣ της Ένωσης Τζιμ Καρύγιαννης, μέλος του Κοινοβουλίου του Scarborough-Agincourt (Καναδάς) και Φιλελεύθερος Κριτής Πολυπολιτισμικότητας.

Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του γραφείου του κ. Χατζημαρκάκη, οι δύο απόδημοι πολιτικοί συναντήθηκαν με τη Γραμματεία του Εκπαιδευτικού, Επιστημονικού  και Πολιτιστικού Οργανισμού  Ηνωμένων Εθνών  (UNESCO), στο Παρίσι και παρουσίασαν στους αξιωματούχους της UNESCO τη διαμαρτυρία υπογραφών σχετικά με την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας της Κύπρου από την Τουρκία.
“Η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στα κατεχόμενα εδάφη της βόρειας Κύπρου θα πρέπει να σταματήσει και αν όχι, θα πρέπει να εφαρμοστούν επικυρώσεις από τα Ηνωμένα Έθνη”, ανέφερε ο  κ. Καρύγιαννης.
“Αυτή η διαμαρτυρία έχει δείξει  στην UNESCO ότι η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στην κατεχόμενη Κύπρο δεν μπορεί πλέον να γίνει ανεκτή”, πρόσθεσε ο κ. Χατζημαρκάκης. “Είναι καιρός να υπάρξει ο απαιτούμενος σεβασμός και να αναδειχθεί η πολιτιστική και θρησκευτική κληρονομιά όπως της αξίζει", πρόσθεσε.

Ο κ. Καρύγιαννης άρχισε την ηλεκτρονική διαμαρτυρία  αναφορικά με την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας της Κύπρου από την Τουρκία το 2009. Δεκάδες χιλιάδες υπογραφές έχουν συγκεντρωθεί από όλο τον κόσμο στην ιστοσελίδα - www.cyprusculturaldestruction.com.
“Οι συνομιλίες ήταν ενθαρρυντικές”, είπε ο κ. Καρύγιαννης.  “H UNESCO είναι πρόθυμη να συνεργαστεί με την κυπριακή Κυβέρνηση και με βουλευτές από όλο τον κόσμο, υπό την προϋπόθεση ότι το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ θα δώσει άδεια για παρέμβαση στην UNESCO για να επιλύσει αυτό το εν εξελίξει πρόβλημα,” πρόσθεσε.
- See more at: http://www.cna.org.cy/webnews.asp?a=c24cc6ec3dde4306b4c3de700afe1cb4#sthash.ergaoNN3.dpuf
Το υλικό από τη συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας για την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, κατέθεσαν στην UNESCO ο Αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (ΠΑΔΕΕ), Ευρωβουλευτής Γιώργος Χατζημαρκάκης και το μέλος του ΔΣ της Ένωσης Τζιμ Καρύγιαννης, μέλος του Κοινοβουλίου του Scarborough-Agincourt (Καναδάς) και Φιλελεύθερος Κριτής Πολυπολιτισμικότητας.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του γραφείου του κ. Χατζημαρκάκη, οι δύο απόδημοι πολιτικοί συναντήθηκαν με τη Γραμματεία του Εκπαιδευτικού, Επιστημονικού  και Πολιτιστικού Οργανισμού  Ηνωμένων Εθνών  (UNESCO), στο Παρίσι και παρουσίασαν στους αξιωματούχους της UNESCO τη διαμαρτυρία υπογραφών σχετικά με την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας της Κύπρου από την Τουρκία.
“Η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στα κατεχόμενα εδάφη της βόρειας Κύπρου θα πρέπει να σταματήσει και αν όχι, θα πρέπει να εφαρμοστούν επικυρώσεις από τα Ηνωμένα Έθνη”, ανέφερε ο  κ. Καρύγιαννης.