Παρασκευή 3 Μαΐου 2013

Το ΕΣΠΑ να βάλει το χέρι του

Μοιάζουν εγκαταλειμμένα, έτοιμα να διαλυθούν, τα περίφημα ψηφιδωτά της παλαιοχριστιανικής βασιλικής (4ου-5ου αιώνα), που βρίσκονται στη θέση Πόρος, ανατολικά της σημερινής Ελούντας, στην περιοχή του Μιραμπέλλου Κρήτης. Η αρμόδια 13η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων θα μπορούσε να τα προστατεύσει, αλλά δεν έχει ούτε έναν συντηρητή να εκπονήσει τη σχετική μελέτη.
 
  Οσοι θα βρεθούν λόγω Πάσχα στην περιοχή θα πουν για άλλη μια φορά «πού είναι το κράτος» να φροντίσει τα έρμα αρχαία που περιμένουν πάνω από πενήντα χρόνια (η ανασκαφή Ορλάνδου έγινε το 1955) για να αναδειχθούν, να γίνουν επισκέψιμα για το κοινό και όχι απλώς ορατά από ένα συρματόπλεγμα, όπως είναι σήμερα. Στην περίπτωση αυτή, θα μπορούσε να πει κανείς και πού είναι τόσα χρόνια οι ντόπιοι επιχειρηματίες, που πλουτίζουν από τις ομορφιές και τα μνημεία του νησιού. Γιατί δεν έβαλαν το χέρι στην τσέπη για να αναδειχθεί ένα τόσο σημαντικό μνημείο, να σκεπαστούν τα ψηφιδωτά με ένα στέγαστρο, ώστε να πάψει ο ήλιος να τα καίει και η βροχή να τα ξεπλένει, διαλύοντας το υπόστρωμά τους; Γιατί το κράτος, ιδίως τώρα, αδυνατεί.

Αμστερνταμ: Ανοιξε και πάλι τις πύλες του το ανακαινισμένο μουσείο Βαν Γκογκ

Φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του σπουδαίου ζωγράφου
Αμστερνταμ: Ανοιξε και πάλι τις πύλες του το ανακαινισμένο μουσείο Βαν Γκογκ

Το προσφάτως ανακαινισμένο μουσείο Βαν Γκογκ άνοιξε και πάλι τις πύλες του για το κοινό μετά από επτά μήνες εργασιών.

To πορτρέτο του διάσημου Ολλανδού ζωγράφου επέστρεψε στη θέση του και εκατοντάδες επισκέπτες περίμεναν υπομονετικά τη σειρά τους για να δουν από κοντά τα εκθέματα.

Η ελληνική κρίση στην καρδιά του Λονδίνου

Σε συνεργασία με συγγραφείς χωρών που βρίσκονται στη πρώτη γραμμή της λιτότητας και χρησιμοποιώντας μια ποικιλία από θεατρικές φόρμες, το «PIIGS» θα φέρει στην καρδιά του Λονδίνου μια εβδομάδα τραγωδίας, κωμωδίας και οργής».
Ο Ανδρέας Φλουράκης είναι ο έλληνας θεατρικός συγγραφέας που επέλεξε το Royal Court Theatre για να λάβει μέρος στο πρότζεκτ «PIIGS» (Portugal, Italy, Ireland, Greece and Spain), μια διοργάνωση που δημιουργήθηκε ώστε να αποτυπωθεί μέσα από θεατρικά κείμενα  η οικονομική ευρωπαϊκή κρίση.

Το πορτρέτο της κρίσης και των ανθρώπων που έχουν πληγεί από κινηματογραφιστές

Το πορτρέτο της κρίσης και των ανθρώπων που έχουν πληγεί από κινηματογραφιστές
Σκιαγραφούν το πορτρέτο της κρίσης αναζητώντας ιστορίες ανθρώπων που έχουν πληγεί απ' αυτήν. Μία ομάδα νέων καταγράφει τις αφηγήσεις της τυφλής εργαζόμενης Αγγελικής, του άνεργου φοιτητή Χρήστου, του 15χρονου μετανάστη Κιαλό, των αγροτών που παλεύουν για την αυτοδιάθεση των προϊόντων τους, αλλά και χιλιάδων άλλων ανθρώπων που προσπαθούν να επιβιώσουν υπό αντίξοες συνθήκες.

Πρόκειται για το πρότζεκτ «Portraits of Greece in Crisis», το οποίο εμπνεύστηκαν ο σκηνοθέτης και δημοσιογράφος, Γιάννης Βάκρινος, και η φοιτήτρια Αρχιτεκτονικής, Μαριάννα Καραλιόλιου, οι οποίοι σήμερα πλαισιώνονται και από άλλους εθελοντές. «Θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα ντοκιμαντέρ για την ελληνική κρίση, ωστόσο μια μεγάλου μήκους ταινία θα μας περιόριζε. Η ζωή και η κρίση τρέχουν γρήγορα.


Το Κοσσυφοπέδιο και η Σερβία συζητούν την επιστροφή έργων τέχνης της Πρίστινα


photoΣτα έργα τέχνης που έχουν μετακινηθεί από την Πρίστινα περιλαμβάνονται 1.200 αρχαιολογικά και εθνογραφικά αντικείμενα. [AFP]

Το Κοσσυφοπέδιο θα συνεχίσει να προσπαθεί να επιτύχει την επιστροφή έργων τέχνης στο Μουσείο της Πρίστινα, στο πλαίσιο του διαλόγου μεταξύ Κοσσυφοπεδίου-Σερβίας, είπε ένας αναλυτής.
Το Κοσσυφοπέδιο ζητά από τη Σερβία την επιστροφή των έργων τέχνης που μεταφέρθηκαν από το Μουσείο της Πρίστινα στο Βελιγράδι το 1999, αλλά η σερβική πρωτεύουσα αρνείται, επικαλούμενη λόγους ασφαλείας, καθώς και το δικαίωμα της κυριότητος. Ένας αναλυτής πιστεύει ότι το ζήτημα θα αποτελέσει μέρος του διαλόγου μεταξύ Κοσσυφοπεδίου και Σερβίας.

Béthune: le musée d'ethnologie régionale« adhère » au PCI !


Les géants de France et de Belgique, les polyphonies corses, la tradition du tracé dans la charpente, la tapisserie d’Aubusson, le maloya de La Réunion, le compagnonnage, le repas gastronomique, le savoir-faire de la dentelle au point d’Alençon, la fauconnerie, le fest noz, l’équitation de tradition : telle est la composition actuelle de « l’équipe de France » du PCI. Notre pays compte en effet onze inscriptions sur la liste du « patrimoine culturel immatériel » reconnu par l’Unesco. Une « notion récente » – la France a ratifié en 2006 la convention de l’Unesco pour la sauvegarde du PCI datant de 2003 – que Sébastien Meaux, directeur du musée d’ethnologie de Béthune s’est efforcé de décrypter ce lundi soir – 29 avril 2013 – lors d’une conférence organisée par les Amis du musée.

Πέμπτη 2 Μαΐου 2013

Η Πρωτομαγιά στην Αρχαία Ελλάδα


Γνωστός στους διάφορους πολιτισμούς με διαφορετικά ονόματα, ο Μάιος ονομάστηκε έτσι από τη ρωμαϊκή θεότητα Maja (Μάγια) της οποίας το όνομα προήλθε με τη σειρά του από την ελληνική λέξη Μαία, τροφός και μητέρα. Η Μάγια ταυτίστηκε και με την Ατλαντίδα νύμφη Μαία, μητέρα του Ερμή στον οποίο και αφιερώθηκε ο μήνας. Σύμφωνα με τον τρόπο διαίρεσης του χρόνου των αρχαίων Ελλήνων, ο Μάιος αντιστοιχούσε σε μέρος του Μουνιχιώνα και του Θαργηλιώνα που σημαίνει το μήνα που ο ήλιος καίει, θερμαίνει τη γη. Ήδη από τους Ρωμαίους, η αρχή του μήνα σηματοδοτούνταν από τον εορτασμό της Αγαθής Θεάς ενώ σε όλη τη διάρκειά του τελούνταν γιορτές συνδεδεμένες με την ευφορία των αγρών.


Η φυσιογνωμία του Μαΐου στη λαϊκή αντίληψη είναι δίσημη: συνυπάρχει σ αυτήν το καλό και το κακό, η αναγέννηση και ο θάνατος. Όλες αυτές οι ιδιότητες συγκλίνουν και συγκεντρώνονται στην πρώτη του μέρα, την Πρωτομαγιά. Ο εθιμικός εορτασμός της ως της τελικής νίκης του καλοκαιριού κατά του χειμώνα και της κατίσχυσης της ζωής επί του θανάτου έχει μακρότατη παράδοση με ρίζες που ανάγονται σε προχριστιανικές αγροτικές λατρευτικές τελετές που αποσκοπούσαν στη γονιμότητα των αγρών και, κατ επέκταση, και των ζώων και των ανθρώπων.

Οι αρχαίοι Έλληνες, ως φλογεροί φυσιολάτρες, γιόρταζαν το άνοιγμα των λουλουδιών και το φτάσιμο της άνοιξης. Aπό τα αρχαιότερα χρόνια του πολιτισμού τους, που έφθασε στην Eλλάδα από τη Θράκη το ρόδο, μαζί με τις Oρφικές διδασκαλίες, το άνθος αυτό έγινε σύμβολο και υμνήθηκε ως η νύμφη των ανθέων.

Αρχαία Ολυμπία:Διεθνές συνέδριο για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων

            Tον ερχόμενο Οκτώβριο στο Συνεδριακό Κέντρο της Αρχαίας Ολυμπίας
 (για λόγους συμβολικούς ορίστηκε ως τόπος διεξαγωγής του η Αρχαία Ολυμπία)
         θα πραγματοποιηθεί το διεθνές επιστημονικό συνέδριο που αφιερώνεται 
 στον επαναπατρισμό των πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσής τους και 
στην πάταξη της αρχαιοκαπηλίας
 «με τη συμμετοχή επιστημόνων και εμπειρογνωμόνων διεθνούς κύρους».
Αρχαία Ολυμπία:Διεθνές συνέδριο για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων
«Πρόκειται για συνέδριο εμπειρογνωμόνων που πραγματοποιήθηκε το 2011 και 2012 στη Νότιο Κορέα μια χώρα που έχει υποστεί πολλές απώλειες στο τομέα της πολιτιστικής της κληρονομιάς», σημείωσε στην χθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου η γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη. Μέρος των δαπανών θα καλυφθεί από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Ι. Σπ. Λάτση».
http://www.newsbomb.gr/politismos

Ο βωβός κινηματογράφος συναντά την μουσική

Ταινίες-σταθμοί θα προβληθούν στις 14 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ο βωβός κινηματογράφος συναντά την μουσική
Σκηνή από την ταινία «Regen» (Η βροχή-1929) σε σενάριο-σκηνοθεσία Γιόρις Ιβενς-Μάνους Φράνκεν

Ταινίες-σταθμοί του βωβού κινηματογράφου, προερχόμενες από την "εκρηκτική" όσο και ανέμελη δεκαετία του 1920 "ντύνονται" με μουσικές συνθέσεις του μοντερνισμού αλλά και σύγχρονες, γραμμένες από Ελληνες συνθέτες και προβάλλονται στις 14 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

ΩΡΑΡΙΟ ΜΟΥΣΕΙΩΝ - ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

Οι τουριστικοί πράκτορες θα αποφασίζουν...
Από πρόσφατη διαμαρτυρία των εργαζομένων στην πολιτιστική κληρονομιά
Eurokinissi
Αναβάθμιση της εμπλοκής του κεφαλαίου στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς -προς όφελός του φυσικά- συνιστά η επιτροπή που συστάθηκε με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας της ΓΓ Πολιτισμού (πρώην υπουργείο Πολιτισμού) για την «επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν στην εξυπηρέτηση οργανωμένων ομάδων επισκεπτών στα Μουσεία και στους Αρχαιολογικούς Χώρους».Η επιτροπή, σύμφωνα με το ίδιο το υπουργείο, «είχε συμφωνηθεί με τον Πρόεδρο της HATTA (σ.σ. ο σύνδεσμος των τουριστικών πρακτόρων) κ. Γιώργο Τελώνη και τους εκπρόσωπους των τουριστικών πρακτόρων» και συμμετέχουν σε αυτήν τόσο ο πρόεδρος της HATTA και εκπρόσωποι των επιχειρήσεων διοργάνωσης κρουαζιέρας(!) όσο και στελέχη του υπουργείου.
Η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη όπου «συμφωνήθηκαν οι τρόποι προληπτικής παρέμβασης, ώστε να επιτευχθεί η ομαλή και χωρίς καθυστερήσεις πρόσβαση των οργανωμένων ομάδων επισκεπτών στα Μουσεία και τους Αρχαιολογικούς Χώρους». Επίσης, «διασφαλίστηκε ότι μετά το Πάσχα, το ωράριο λειτουργίας στα Μουσεία και στους Αρχαιολογικούς Χώρους υψηλής επισκεψιμότητας, θα είναι από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ. Στους υπόλοιπους χώρους προκειμένου να μην παρουσιάζεται κανένα πρόβλημα στην εξυπηρέτηση των τουριστών που επιθυμούν να τους επισκεφθούν εκτός κανονικού ωραρίου, το ωράριο λειτουργίας τους θα ρυθμίζεται κατόπιν συνεννόησης που θα έχει προηγηθεί μεταξύ των στελεχών του υπουργείου και των διοργανωτών των τουριστικών επισκέψεων, για τον ακριβή χρόνο που θα πραγματοποιούνται οι επισκέψεις».