Στα έργα τέχνης που έχουν μετακινηθεί από την Πρίστινα περιλαμβάνονται 1.200 αρχαιολογικά και εθνογραφικά αντικείμενα. [AFP]
Το Κοσσυφοπέδιο θα συνεχίσει να προσπαθεί να επιτύχει την επιστροφή έργων τέχνης στο Μουσείο της Πρίστινα, στο πλαίσιο του διαλόγου μεταξύ Κοσσυφοπεδίου-Σερβίας, είπε ένας αναλυτής. |
Στα 1.200 έργα τέχνης περιλαμβάνονται αρχαιολογικά και εθνογραφικά αντικείμενα που συλλέχθηκαν από διάφορες ανασκαφές πριν από το 1999.
"Ζητούμε την επιστροφή [των πάνω από] 1.200 έργων τέχνης, που αφαιρέθηκαν αθέμιτα από το μουσείο του Κοσσυφοπεδίου το 1999, το συντομότερο δυνατό", είπε ο Σκελζέν Ντραγκάι, εκπρόσωπος του υπουργείου Πολιτισμού του Κοσσυφοπεδίου, στους SETimes.
Ο Μπράνκο Γιόκιτς, διευθυντής του υποκαταστήματος Βελιγραδίου του Μουσείου της Πρίστινα, δήλωσε ότι η μετεγκατάσταση ορισμένων έργων τέχνης από το Κοσσυφοπέδιο στο Βελιγράδι έγινε για λόγους ασφαλείας, με τη βοήθεια της KFOR και την έγκριση του ΟΗΕ.
"Τον Ιούνιο του 1999, όταν οι συνθήκες έγιναν δυσμενείς για τους ανθρώπους, τη φύση και την πολιτιστική κληρονομιά στο Κοσσυφοπέδιο, η συντονιστική επιτροπή του ΟΗΕ στην Πρίστινα πρότεινε ένα επείγον προστατευτικό μέτρο για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, τη μετεγκατάσταση ορισμένων αντικειμένων από το Μουσείο της Πρίστινα, το οποίο κινδύνευε να καταστραφεί. Αυτά τα κομμάτια αντιπροσωπεύουν τη σερβική παράδοση και τον πολιτισμό στο Κοσσυφοπέδιο και τα Μετόχια. Ζητήθηκε η μετεγκατάσταση τους σε μια ασφαλέστερη τοποθεσία, με τη βοήθεια της KFOR", είπε ο Γιόκιτς στους SETimes.
"Ο στρατηγός Μάικλ Τζάκσον, τότε επικεφαλής της KFOR, ενέκρινε την μετεγκατάσταση των έργων τέχνης ... τα οποία αρχικά μεταφέρθηκαν στην αυλή του μοναστηριού της Γκρατσάνιτσα και, στη συνέχεια, με τη βοήθεια των αμερικανικών στρατευμάτων της KFOR, στα τέλη του 1999 στην κεντρική Σερβία, στο Εθνογραφικό μουσείο του Βελιγραδίου όπου παραμένουν μέχρι σήμερα", είπε ο Γιόκιτς.
Τώρα η Πρίστινα ζητά από το Βελιγράδι την επιστροφή των έργων τέχνης.
"Έχουμε απευθύνει συνεχείς εκκλήσεις στη Σερβία ζητώντας της να αλλάξει την προσέγγισή της και να ξεκινήσει την επιστροφή των έργων τέχνης στο Μουσείο της Πρίστινα, γιατί μια τέτοια ενέργεια θα δημιουργήσει πρωτίστως σεβασμό στις διμερείς σχέσεις και, στη συνέχεια, σεβασμό της πολιτιστικής κληρονομιάς", είπε ο Ντραγκάι.
"Μέρος της εθνογραφικής και αρχαιολογικής συλλογής του Μουσείου της Πρίστινα στεγαζόταν σε μουσεία στην κεντρική Σερβία το 1998 και το 1999. Η αρχαιολογική συλλογή βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο Βελιγραδίου και ο συνολικός αριθμός των έργων τέχνης από μουσεία του Κοσσυφοπεδίου είναι περίπου 3.000", ανέφερε ο Γιόκιτς, προσθέτοντας ότι η εθνογραφική συλλογή "αυξήθηκε σημαντικά κατά τα τελευταία χρόνια, με την προσθήκη αντικειμένων που συλλέχθηκαν από οικογένειες Σέρβων προσφύγων που έφυγαν από το Κοσσυφοπέδιο μετά το 1999".
Ωστόσο, οι αρχές του Κοσσυφοπεδίου δήλωσαν ότι έχουν ζητήσει επανειλημμένα από το Συμβούλιο της Ευρώπης, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον ΟΑΣΕ, την UNESCO και διάφορες πρεσβείες να πιέσουν τη Σερβία ώστε να επιστρέψει τα έργα τέχνης.
Ο Ντραγκάι δήλωσε στους SETimes ότι το τελευταίο αίτημα έγινε κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης υπουργών πολιτισμού της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στη Σλοβενία. Ο υπουργός Πολιτισμού, Μεμλί Κράσνικι, ζήτησε να αρχίσουν αμφότερες οι χώρες να εργάζονται για την επιστροφή των έργων τέχνης στο Μουσείο του Κοσσυφοπεδίου.
"Αν έχουμε δεσμευτεί να ακολουθούμε τις πολιτισμένες ευρωπαϊκές αρχές, τότε αυτή η επιστροφή δεν θα πρέπει να καθυστερήσει", είπε ο Κράσνικι κατά τη συνεδρίαση.
Ο Αλεξάνταρ Ραντοβάνοβιτς, πρέσβης στην αντιπροσωπεία της Σερβίας στη Σλοβενία, αποχώρησε από τη συνεδρίαση και επέστρεψε μόνο όταν ο Κράσνικι ολοκλήρωσε την ομιλία του. Ο Ραντοβάνοβιτς, δήλωσε ότι το αίτημα της Πρίστινα μετατρέπει την πολιτιστική κληρονομιά σε πολιτικό ζήτημα.
Ο Ντραγκάι είπε στους SETimes ότι το Κοσσυφοπέδιο θα συνεχίσει να ασχολείται με το θέμα και θα ζητήσει την επίλυσή του στο πλαίσιο του διαλόγου του Κοσσυφοπεδίου με τη Σερβία.
"Δεδομένου ότι η Σερβία δεν αναγνωρίζει το Κοσσυφοπέδιο ως ανεξάρτητο κράτος, κατά συνέπεια και σύμφωνα με το νόμο, η κυριότητα και η πολιτιστική κληρονομιά ανήκει στη Σερβία", είπε ο Ίγκορ Ισαΐλοβιτς, δικηγόρος από το Βελιγράδι, στους SETimes.
"Σύμφωνα με τη Σερβική Συνταγματική Πράξη και το διεθνές δίκαιο, το οποίο δεν επιτρέπει τη βίαιη και εξαναγκασμένη απόσχιση, η Σερβία έχει κάθε δικαίωμα να ενδιαφέρεται για την πολιτιστική της κληρονομιά. Το ζήτημα της διαδοχής είναι αρκετά περίπλοκο", είπε ο Ισαΐλοβιτς.
Ο Καζίμ Ναμάνι, ιστορικός στο Ινστιτούτο για την Προστασία των Μνημείων του Κοσσυφοπεδίου, είπε ότι διεξήχθησαν διαπραγματεύσεις και συναντήσεις με αξιωματούχους της Σερβίας, υπό την ηγεσία της UNMIK του Κοσσυφοπεδίου, για την επιστροφή των έργων τέχνης.
"Το αίτημα του Κοσσυφοπεδίου είναι νόμιμο, σωστό και θα πρέπει να είναι μια συνεχής ζήτηση. Η Σερβία δεν θα επιστρέψει τα έργα τέχνης χωρίς πίεση και όρους από τη διεθνή κοινότητα. Αυτά τα έργα τέχνης επιλέχθηκαν και αντιπροσωπεύουν τις καλύτερες αξίες της κουλτούρας και του πολιτισμού του Κοσσυφοπεδίου, από την προϊστορία μέχρι τη σύγχρονη εποχή", δήλωσε ο Ναμάνι στους SETimes.
Πού θα πρέπει να εκτίθενται τα έργα τέχνης; Πείτε μας τη γνώμη σας.
Της Λίντα Καραντάκου και της Ιβάνα Γιοβάνοβιτς για τους Southeast European Times στην Πρίστινα και το Βελιγράδι -- 02/05/13
Το παρόν περιεχόμενο ανατέθηκε για τους SETimes.com.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου