Τρίτη 7 Μαΐου 2013

Ξενάγηση με "ωράριο δημοσίου"

Απροετοίμαστα βρίσκει για ακόμη μια φορά μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους μεγάλης επισκεψιμότητας η έναρξη της τουριστικής σεζόν. Συνεχίζουν να λειτουργούν με χειμερινό ωράριο, παρά το ότι έχουν αρχίσει να τρέχουν τα τουριστικά προγράμματα της υψηλής περιόδου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Δελφοί, που αν και από το Πάσχα και μετά κατακλύζονται από τουρίστες, δεν έχουν ακόμη ενταχθεί στο θερινό πρόγραμμα λειτουργίας, με αποτέλεσμα να κλείνουν στις τρεις το μεσημέρι. Αλλά και οι υπόλοιποι χώροι που λειτουργούν με θερινό ωράριο μετριούνται στα δάχτυλα, γεγονός που στερεί σημαντικά έσοδα από το κράτος. Παράλληλα αποτελεί αιτία δυσφήμισης της χώρας και των οργανωτικών της δομών στο εξωτερικό, αν γίνει σύγκριση με τις «ανταγωνίστριες» χώρες, και κυρίως με την Ιταλία και την Ισπανία, όπου τα ωράρια λειτουργίας των μουσείων είναι πολύ πιο «φιλικά» για τους επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Ακόμη όμως και για τους αρχαιολογικούς χώρους που εφαρμόζουν το διευρυμένο ωράριο, τα παράπονα δεν λείπουν από τους τουρίστες. Για παράδειγμα, μπορεί ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης να μένει ανοιχτός για τους επισκέπτες από τις 08:00 μέχρι τις 19:00 τις καθημερινές, τα Σαββατοκύριακα όμως κλείνει και αυτός μετά τις 15:00.

Το δε μουσείο της Ακρόπολης εξακολουθεί να παραμένει κλειστό τις Δευτέρες, προκαλώντας απορία και απογοήτευση σε όσους τουρίστες δεν γνωρίζουν την ελληνική πραγματικότητα.

Hλεκτρονικό μάτι στα Μνημεία



Με αφορμή τους βανδαλισμούς που σημειώθηκαν κατ’ επανάληψη στο Μνημείο Ηρώων του Πύργου Ηλείας, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αποδέχθηκε το αίτημα για τοποθέτηση καμερών, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, για λόγους προστασίας.
Κάμερες στη μάχη κατά των βανδαλισμών μνημείων

Η απόφαση αφορά αποκλειστικά μνημεία που είναι τοποθετημένα σε δημόσιους χώρους και συχνά δέχονται βανδαλισμούς, με απώτερο στόχο την αποτροπή τους ή την αποφυγή ενδεχόμενης κλοπής.

Δεν ήταν στη Βαβυλώνα οι κρεμαστοί κήποι ;

Οι κρεμαστοί κήποι θεωρούνται ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου αν και πολλές αμφιβολίες έχουν εκφραστεί για την φυσική ύπαρξή τους.

Ιστορική παρεξήγηση έχει πιθανώς συμβεί με ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, τους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας, αφού τελικά μάλλον βρίσκονταν σε άλλη πόλη, τη Νινευή, σύμφωνα με μια διακεκριμένη βρετανίδα ιστορικό, η οποία έχει αφιερώσει πολύχρονη έρευνα πάνω στο ζήτημα.

Έπειτα από 20ετή έρευνα

Μερικοί αρχαιολόγοι πιστεύουν πως οι κρεμαστοί κήποι δεν υπήρξαν ποτέ, καθώς δεν έχουν καταφέρει ακόμα να βρουν ίχνη τους στις ανασκαφές, αλλά η έρευνα της βρετανίδας ιστορικού συμπέρανε ότι το αρχαίο «θαύμα» όντως υπήρξε, αν και σε άλλη πόλη.

Η Αφροδίτη «γέννησε» την Ολυμπία

«Επιστοφή στη Βενετία» είναι ο τίτλος της έκθεσης με έργα του Εντουάρ Μανέ, που γίνεται στο Παλάτσο Ντουκάλε της πόλης. Την έκπληξη κάνει η αντιπαράθεση δύο έργων: της «Αφροδίτης του Ουρμπίνο» του Τιτσιάνο και της «Ολυμπίας» του Μανέ. Η δεύτερη δημιουργήθηκε με πηγή έμπνευσης την πρώτη.
Η «Ολυμπία» του Μανέ (επάνω) μετακινείται για πρώτη φορά από το Παρίσι με άδεια του Φρανσουά Ολάντ και θα  συναντήσει στη Βενετία την «Αφροδίτη του Ουρμπίνο» του Τιτσιάνο 
 Η «Ολυμπία» του Μανέ (επάνω) μετακινείται για πρώτη φορά από το Παρίσι με άδεια του Φρανσουά Ολάντ και θα συναντήσει στη Βενετία την «Αφροδίτη του Ουρμπίνο» του Τιτσιάνο  

Το Αρχαιολογικό Μουσείο «συνομιλεί» στο Facebook

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δική του σελίδα στο Facebook έχει αποκτήσει το αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Και μάλιστα μπήκε δυναμικά.

Το ΑΜΘ καλεί τους φίλους του να συνδεθούν με τη σελίδα του στο Facebook και να μοιραστούν το στήσιμο μιας έκθεσης, επώνυμους επισκέπτες που επισκέπτονται συλλογές του, το παρασκήνιο της κλοπής ενός αγ
Το ΑΜΘ καλεί τους φίλους του να συνδεθούν με τη σελίδα του στο Facebook και να μοιραστούν το στήσιμο μιας έκθεσης, επώνυμους επισκέπτες που επισκέπτονται συλλογές του, το παρασκήνιο της κλοπής ενός αγάλματος κ.ά.
Με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2013 (18 Μαΐου) που έχει θέμα «Μουσεία (μνήμη και δημιουργικότητα) = κοινωνική αλλαγή», το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης θα οργανώσει μια διαδικτυακή δράση μέσω αυτής της σελίδας του στο Facebook. Τίτλος: «Συνομιλούμε, θυμόμαστε, δημιουργούμε... αλλάζουμε;» και στόχος να δημιουργηθεί μια διαδραστική σχέση, μια συνομιλία με το κοινό του με θέμα τη μνήμη.

Η Τέχνη ταξιδεύει στην... Αγονη γραμμή

ΓΙΑ ΕΒΔΟΜΗ ΧΡΟΝΙΑ

Το πρόγραμμα «Αγονη Γραμμή Γόνιμη» συνεχίζει φέτος για έβδομη συνεχή χρονιά τις δραστηρότητές του με μια σειρά πολιτιστικών, και όχι μόνο, δράσεων.

Η Αμοργός είναι ένας από τους σταθμούς
Η Αμοργός είναι ένας από τους σταθμούς
Η Αντίπαρος, η Αμοργός, η Ηρακλειά, η Τήλος, η Χάλκη είναι οι φετινοί σταθμοί του προγράμματος, που περιλαμβάνει μουσικές βραδιές με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, παραστάσεις όπερας με την Εθνική Λυρική Σκηνή, ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς με το Λύκειο των Ελληνίδων, σύγχρονο χορό με την ομάδα Ακροποδητί, εργαστήρια ρομποτικής από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, μαθήματα κουνγκ φου με τον αθλητικό σύλλογο «Αετός» καθώς και σεμινάριο α' βοηθειών με τους εθελοντές-διασώστες του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.
Από το 2007 ως σήμερα, η «Αγονη Γραμμή Γόνιμη» έχει πραγματοποιήσει παραπάνω από 50 επισκέψεις σε 21 νησιά κατά τους χειμερινούς μήνες.
Φέτος, το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο και θα ολοκληρωθεί στις αρχές Ιουνίου με ένα τριήμερο εκδηλώσεων στο νησί της Χάλκης.
ΕΘΝΟΣ
«E» 7/5

Δευτέρα 6 Μαΐου 2013

Εκρηκτικά πειράματα γνώσης και διασκέδασης

Γεμάτη φαντασία και εφευρετικότητα, η Διαδραστική Έκθεση  Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου καλεί το κοινό να διασκεδάσει μαθαίνοντας, μέσα από τις ειδικές εορταστικές της δραστηριότητες, που θα πραγματοποιηθούν από τις 8 έως τις 12 Μαΐου, από τις 11 το πρωί έως τις 8 το βράδυ.
Μικροί και μεγάλοι αναζητητές και εξερευνητές της γνώσης θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν μία «Εκρηκτική… Λαμπρή», γεμάτη πειράματα και εφαρμογές εκτόξευσης, αλλά και να μάθουν τα παράξενα μυστικά των αυγών και της ζωής που κρύβουν μέσα τους.

Αφιέρωμα στο Δημήτρη Χατζή στο Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης

Αφιερωμένη στο μεγάλο Έλληνα συγγραφέα και λογοτέχνη της διασποράς, Δημήτρη Χατζή (1913-1981), ο οποίος για πολλά χρόνια έζησε και δημιούργησε στην Ουγγαρία, ήταν η φιλολογική εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης που διοργανώθηκε από το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας της πρεσβείας της Ελλάδας στην Ουγγαρία σε συνεργασία με το Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης φέτος 100 χρόνων από τη γέννησή του.
Ο Δημήτρης Χατζής Ο Δημήτρης Χατζής 
  Ο κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης, Γιάννης Παππάς, ποιητής και πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Πάτρας, τόνισε την εξέχουσα θέση που κατέχει ο Δημήτρης Χατζής ανάμεσα στους μεταπολεμικούς συγγραφείς, καθώς, όπως σημείωσε, το έργο του χαρακτηρίζεται από στοιχεία κοινωνικού ρεαλισμού ανάμεικτου με ένα βαθύ ανθρωπισμό και μια μοναδική ευαισθησία.
 Όπως παρατήρησε ο ομιλητής, το πνεύμα του συγγραφέα, διαχέεται σε ολόκληρη τη δημιουργία του που αποτελείται κυρίως από διηγήματα, αποτελώντας έτσι έναν από τους κυριότερους εκπροσώπους μιας νεοελληνικής λογοτεχνίας της μικρής φόρμας, ενώ η κεντρική θέση που κατέχει στην αφήγησή του το μικρό αστικό κέντρο τού προσδίδει μια ιδιαιτερότητα, διακριτή από τους μυθιστοριογράφους της «γενιάς της δεκαετίας του 1930» οι οποίοι είναι οι κατεξοχήν εκπρόσωποι του αστικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα.

Αρχαιολογικό πάρκο στην καρδιά της Αθήνας

Εξωστρεφή μουσεία και ανοιχτοί χώροι πολιτισμού. Το στοίχημα των καιρών φαίνεται πως αρχίζει να το καταλαβαίνει η Αρχαιολογική Υπηρεσία, που διαμορφώνει δύο νέους χώρους περιπάτου, ανάπαυλας, πρασίνου και αρχαιολογικών αναζητήσεων στην Αθήνα.
 Ο πρώτος, το Λύκειο της αρχαίας Αθήνας, στην οδό Ρηγίλλης, σε λίγους μήνες θα ανοίξει τις «πύλες» του στο κοινό. Ο δεύτερος είναι ο όμορός του περιβάλλων χώρος του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, που θα παραδοθεί αργότερα. Αυτές οι σημαντικές διαμορφώσεις στην καρδιά της Αθήνας θα προσθέσουν - επιτέλους - χώρους πρασίνου, όπως και αναψυχής, σε έναν πολύ ταλαιπωρημένο πολεοδομικό ιστό.
 
Διότι είναι σκάνδαλο σε μια πόλη από τσιμέντο δύο εκτεταμένοι δημόσιοι χώροι να παραμένουν αναξιοποίητοι για το κοινό. Τα σχέδια της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού, πάντως, είναι να δημιουργηθεί επιτέλους ένας δημόσιος χώρος με δύο τμήματα που θα επικοινωνούν.
 Κάποια μέρη θα είναι προσβάσιμα κι εκτός ωραρίου λειτουργίας του Λυκείου και του μουσείου.
 
Το Παγκόσμιο Συνέδριο Φιλοσοφίας στο Λύκειο

Τα πωλητήρια δένουν τους επισκέπτες με τα μουσεία

Η έκθεση «Το Μουσείο αλλιώς – 35 χρόνια Πωλητήριο. Από την αρχαιότητα στο σύγχρονο design»

Με τρία Πωλητήρια υψηλής οργάνωσης, μεγάλου πλούτου αντικειμένων και αναπτυξιακής λογικής το Μουσείο Μπενάκη είναι, ίσως, το μόνο στην Ελλάδα που πλησιάζει τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η Δέσποινα Γερουλάνου, υπεύθυνη από το 1994 των επιτυχημένων Πωλητηρίων του, μας διηγείται την ιστορία τους, μας εξηγεί τη φιλοσοφία τους και δικαιούται να περηφανεύεται για την πολλαπλή προσφορά τους στη διατήρηση παραδοσιακών τεχνικών, στο σύγχρονο design και, φυσικά, στα έσοδα του μουσείου. Η τελευταία πολλές φορές είναι μεγαλύτερη και από την κρατική επιχορήγηση
getFile (8)
«Είχε πάντα γεμάτες τις τσέπες του από τόσους θησαυρούς. Τι δεν έβρισκες μέσα! Καρφιά, βώλους, βότσαλα, σπάγγους, κάποτε και κανένα κομμάτι μαστίχα και, πάνω απ’ όλα, το τρίγωνο γυαλί που είχε πέσει από τον πολυέλαιο της εκκλησίας, και που έκανε τόσα ωραία χρώματα σαν το έβαζες στον ήλιο. Ολόκληρο πλούτο είχαν οι τσέπες του Αντώνη», γράφει η Πηνελόπη Δέλτα στον «Τρελαντώνη» αναφερόμενη, τόσο τρυφερά, στην παιδική συλλεκτική μανία του μεγάλου αδερφού της. Μια ευγενή «μανία», που στον χρόνο μεταμορφώθηκε, μετουσιώθηκε σε εξαιρετικές συλλογές και σε ένα σπουδαίο ελληνικό μουσείο.

Από τα ειδώλια και τους αμφορείς στις βυζαντινές εικόνες και τις ξυλόγλυπτες αίθουσες, από τις φορεσιές, τα αριστουργήματα της χρυσοκεντητικής και της αργυροχοΐας στις ακουαρέλες των ξένων περιηγητών και τα κειμήλια του Αγώνα της Ανεξαρτησίας, στο μέγαρο της οδού Κουμπάρη, τα «επεισόδια» της Ελληνικής Ιστορίας ξετυλίγονται, ζωντανεύουν μέσα από έργα τέχνης και βιοτεχνήματα επώνυμων και ανώνυμων δημιουργών.