Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013

Η «νύχτα των κρυστάλλων» του Ελληνισμού

 Έντυπη Έκδοση Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013
Του ΝΙΚΟΥ ΟΥΖΟΥΝΟΓΛΟΥ*
Το γεγονός ότι η οργάνωση των Υπηρεσιών Ειδικού Πολέμου στις ΝΑΤΟϊκές χώρες την περίοδο 1953-54 έγινε από πρώην στελέχη των SS και των ναζιστικών υπηρεσιών αποκαλύφθηκε στις αρχές του 1990, όταν κατέρρευσε το σοβιετικό σύστημα
Αν και έχουν περάσει σχεδόν 60 χρόνια, δεν έχει αποκαλυφθεί πλήρως εισέτι ο τρόπος που οργανώθηκε η μαζικής κλίμακας επίθεση κατά του Ελληνισμού της Πόλης τη νύχτα της 6ης προς 7η Σεπτεμβρίου 1955. Μόλις τα τελευταία χρόνια αρχίζει και φαίνεται ότι η ειδική υπηρεσία πολέμου του Αρχηγείου του Γενικού Επιτελείου έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στην προετοιμασία της νύχτας τρόμου τον Σεπτέμβριο του 1955 κατά της ελληνικής κοινότητας της Πόλης.

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΑΝΑ: Το μεγάλο πογκρόμ στην Κωνσταντινούπολη

Έντυπη Έκδοση 

Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟ 1955


«Τα γεγονότα της 6ης-7ης Σεπτεμβρίου υπήρξαν μια μεγαλειώδης (muhtesem) επιχείρηση ανορθόδοξου πολέμου που είχε απόλυτη επιτυχία» ΣΑΜΠΡΙ ΓΙΡΜΙΜΠΕΣΟΓΛΟΥ (Τούρκος στρατηγός σε συνέντευξή του στο περιοδικό «Tempo», τεύχος 9, 15 Ιουνίου 1991, σελ. 24)
Οι πέντε μεγάλοι δρόμοι που οδηγούσαν στην πλατεία Ταξίμ γέμισαν ξαφνικά από ένα μαινόμενο όχλο, οπλισμένο με τσεκούρια, φτυάρια, ρόπαλα, σκεπάρνια, σφυριά και σιδερένιους λοστούς που φώναζε: «Kahrolsun giavoular!» (Ανάθεμα στους γκιαούρηδες!) και «Yikin, Kirin, giavourdur!» (Σπάστε, γκρεμίστε, είναι γκιαούρηδες!). Μετά, η... τάξη αποκαταστάθηκε από τα τεθωρακισμένα του στρατού (φωτ. Αρχείο «Ε»)Οι πέντε μεγάλοι δρόμοι που οδηγούσαν στην πλατεία Ταξίμ γέμισαν ξαφνικά από ένα μαινόμενο όχλο, οπλισμένο με τσεκούρια, φτυάρια, ρόπαλα, σκεπάρνια, σφυριά και σιδερένιους λοστούς που φώναζε: «Kahrolsun giavoular!» (Ανάθεμα στους γκιαούρηδες!) και «Yikin, Kirin, giavourdur!» (Σπάστε, γκρεμίστε, είναι γκιαούρηδες!). Μετά, η... τάξη αποκαταστάθηκε από τα τεθωρακισμένα του στρατού (φωτ. Αρχείο «Ε»)

Ο τάφος εκρύβη...

Έντυπη Έκδοση 

 

Τα μάθατε, «βρέθηκε ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Αμφίπολη», είπαμε στον Ζαν Ιβ Αμπερέρ, τον Γάλλο αρχαιολόγο που ψάχνει εδώ και είκοσι τόσα χρόνια σε στεριά και θάλασσα για τα ίχνη της πόλης που ίδρυσε ο Μέγας Αλέξανδρος το 331 π.Χ.
Το μουσουλμανικό τέμενος Nabi Daniel στην Αλεξάνδρεια που είναι πολύ πιθανό να έχει κτιστεί πάνω στον τάφο του ΜεγαλέξανδρουΤο μουσουλμανικό τέμενος Nabi Daniel στην Αλεξάνδρεια που είναι πολύ πιθανό να έχει κτιστεί πάνω στον τάφο του ΜεγαλέξανδρουΤον βρήκαμε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου σκάβει σε μόνιμη βάση (έχει ανασύρει από τη θάλασσα αρχιτεκτονικά μέλη του Φάρου της Αλεξάνδρειας και έχει αποκαλύψει μια σειρά τάφων στην περιοχή Γκαμπαρί, όπου ήταν η περίφημη «Νεκρόπολη», την οποία αναφέρει και ο Στράβωνας, όπως επίσης πλούσιες κατοικίες με ψηφιδωτά).

Η βασιλεία των Ρωμιών

Ποιος θυμάται σήμερα τον Χρήστο Ευελπίδη (1904-1980); Δεν μπορώ να απαντήσω, γιατί έχω μάθει ότι η ελληνική κοινωνία έχει αρκετά σιωπηλά αποθέματα.
Την Κωνσταντινούπολη των αρχών του 20ού αιώνα πραγματεύεται το βιβλίο του Χρήστου Ευελπίδη «Πολίτικα», που πρωτοεκδόθηκε το 1945. Η έκδοση του 2003Την Κωνσταντινούπολη των αρχών του 20ού αιώνα πραγματεύεται το βιβλίο του Χρήστου Ευελπίδη «Πολίτικα», που πρωτοεκδόθηκε το 1945. Η έκδοση του 2003Πάντως, δεν είναι ένα από τα πρόσωπα της λογοτεχνίας μας, στα οποία το επίσημο κράτος θα κάνει αφιερώματα μνήμης. Δεν ήταν ακριβώς εργάτης του πνεύματος, γιατί δεν υπήρξε ποτέ ένας επαγγελματίας των φιλολογικών σαλονιών.
Καθώς ζούσε από τη δουλειά του, δεν χρειαζόταν να προβαίνει σε πρόσκαιρες συμμαχίες για να κερδίσει θεσμικές θέσεις, οι οποίες θα του έδιναν βοήθεια σε αναζήτηση ενός μισθού. Ετσι κι αλλιώς σταδιοδρόμησε ως υπάλληλος καριέρας και έφτασε σε ανώτερες θέσεις ως πραγματογνώμων επί τεχνικών θεμάτων.
Είχε την ευτυχία σε καιρούς δύσκολους, μέσα στον πόλεμο, να συνδέσει το όνομά του με τον Νίκο Σκαλκώτα. Κοντά στα σαράντα του, το 1943, εξέδωσε το παραμυθόδραμα σε πέντε εικόνες και το πρώτο του βιβλίο -«Με του μαγιού τα μάγια»-, το οποίο μελοποίησε ο εκ Χαλκίδας ορμώμενος πρωτοποριακός συνθέτης για υψίφωνο και ορχήστρα (1944-1949).

Ο Ιλισός εκδικείται

27/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



 
Πείτε μου ένα ελληνικό μουσείο που ολοκληρώθηκε τις τελευταίες δεκαετίες απρόσκοπτα, εντός χρονοδιαγράμματος, και θα πηδήσω από την Ακρόπολη. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Φιξ, ενώ ήταν να ολοκληρωθεί την άνοιξη, πάλι κόλλησε στο παραπέντε λόγω έλλειψης κονδυλίων για τον εξοπλισμό του, με αποτέλεσμα να είναι αβέβαιο εάν θα παραδοθεί μέχρι τέλος του χρόνου. Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι ενώ θα έπρεπε να βρίσκεται στα τελειώματα -σύμφωνα με τις αρχικές εξαγγελίες-, μόλις τώρα αρχίζει, καθώς πρόσφατα μπήκε ο εργολάβος για την περιμετρική αντιστήριξη. Οσο για την Εθνική Πινακοθήκη, δεν πρόλαβε να σκάψει η μπουλντόζα στο νέο εργοτάξιο και βρήκε νερά, σε βάθος πολύ μικρότερο (7 έως 10 μέτρα πιο ψηλά) από αυτό που προέβλεπε η γεωτεχνική μελέτη.

Το ρεμπέτικο στο Φεστιβάλ Ταινιών του Λοκάρνο

/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

 

Οι ρίζες του ρεμπέτικου και η σχέση του με την οικονομική κρίση και το πώς τη βιώνουν οι Ελληνες, ήταν το θέμα του ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «INDEBITO», του πολυβραβευμένου Ιταλού σκηνοθέτη Andrea Segrè, που προβλήθηκε σε πρώτη παγκόσμια προβολή (προβολές εκτός διαγωνισμού) στις 7 Αυγούστου, ανοίγοντας τις πύλες του 66ου Φεστιβάλ Ταινιών του Λοκάρνο της Ελβετίας. Ενα ντοκιμαντέρ που αφηγείται την καθημερινή πια ελληνική επικαιρότητα βαδίζοντας στα χνάρια του ρεμπέτικου, στα λόγια και τη μουσική της ελληνικής εξέγερσης.

Υπόγεια ρεύματα απειλούν την Εθνική Πινακοθήκη

Ethinki-Pinakothiki
28/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ


Χωρίς επικαιροποιημένη γεωτεχνική μελέτη ξεκίνησαν οι εργασίες, παρότι τα προβλήματα από τα νερά ήταν γνωστά από το '60. Πλέον απαιτείται αναθεώρηση της στατικής και αρχιτεκτονικής μελέτης. Τα ζήτημα είναι σοβαρό αλλά μπορεί να αντιμετωπιστεί δίχως μεγάλη καθυστέρηση και υπερβολικό κόστος.

 

«Η ζωή είναι μια ταινία που δεν γυρίζει πίσω»

Lepeniotis-Paulos
28/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
40 χρόνια προβολατζής, ο Παύλος Λεπενιώτης περιγράφει μια τέχνη άγνωστη και μαγική


Αφανής ήρωας από τα 12 χρόνια του μέχρι σήμερα στο θερινό «Ζέφυρος», έχει προβάλει κι έχει δει εκατοντάδες ταινίες: συνδέει τις πράξεις, τα τρέιλερ και τις διαφημίσεις, επιμελείται τη μουσική και τους φωτισμούς, προσπαθώντας να μεταδώσει τη γοητεία του σινεμά. «Η δουλειά μου δεν ξεκινάει με τους τίτλους έναρξης και τελειώνει με το “Fin”..

Το κρουαζιερόπλοιο θα σφυρίξει δυο φορές…

/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ


Εφημερίδα των Συντακτών
Συνάντηση προς αναζήτηση λύσης στα συνεχώς διογκούμενα προβλήματα των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων ή επικοινωνιακό παιχνίδι ήταν η «ευρεία σύσκεψη» που συγκάλεσε ο υπουργός Πολιτισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος την Τρίτη; Συμμετείχαν εκπρόσωποι της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, ο Δημήτρης Παντερμαλής από το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ο πρόεδρος του ΤΑΠΑ Παναγιώτης Τζίνης και ο αρχιφύλακας του Αρχαιολογικού Χώρου της Ακρόπολης Κωνσταντίνος Νικολάου.

Επιτέλους ανοίγει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο πανεπιστημιακός και σκηνοθέτης Π. Τζαμαργιάς, καλλιτεχνικός διευθυντής


Εφημερίδα των Συντακτών
Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

Ευχαριστώντας για ακόμα μια φορά τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά, που με τη «γενναία παρέμβασή του» έλυσε, όπως είπε, τον «γόρδιο δεσμό», ο δήμαρχος Πειραιά Βασ. Μιχαλολιάκος μίλησε για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και υποστήριξε ότι αυτό θα ανοίξει τις πύλες του στις 19 Σεπτεμβρίου. Για να γίνει αυτό δόθηκε 1 εκατ. ευρώ από το αποθεματικό του κρατικού προϋπολογισμού, ύστερα από εντολή του πρωθυπουργού, και 100.000 ευρώ από τον ΟΛΠ.

«Οριστικά» λοιπόν, σύμφωνα με τον δήμαρχο Πειραιά, στις 19 Σεπτεμβρίου θα δοθεί συνέντευξη Τύπου, οι δημοσιογράφοι θα ξεναγηθούν στο θέατρο και θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα της πρεμιέρας, που θα πραγματοποιηθεί έως τις 27 Σεπτεμβρίου. Η ημερομηνία θα οριστικοποιηθεί σήμερα, καθώς θα εξαρτηθεί από το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Αμερική.