Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Ο Ελληνας του Τολέδο

20/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Οι Ισπανοί ξεπέρασαν τον εαυτό τους τιμώντας το Ετος Ελ Γκρέκο
 
Για αιώνες, ο «Ισπανός» κατά τους Ισπανούς, γεννημένος στον Χάνδακα της Κρήτης, σπουδαίος ζωγράφος και πρωτοπόρος εκπρόσωπος του μοντερνισμού, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (1541-1614), ήταν σαν μην είχε υπάρξει. Για αιώνες κανείς δεν μελετούσε τη μοναδική και αντισυμβατική δουλειά του. Ολα αυτά μέχρι τον 19ο αιώνα, που τον ανακάλυψαν οι μοντερνιστές ζωγράφοι (Μανέ, Σεζάν, Πικάσο) και ακολούθησαν την τεχνική του. Φέτος, 400 χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ελ Γκρέκο τιμάται σε Ισπανία και Ελλάδα, αλλά και διεθνώς.

Για τον «σημαντικότερο κάτοικό του», όπως τον χαρακτηρίζουν στο Τολέδο, όπου έζησε τα τελευταία 37 χρόνια της ζωής του, ήδη έχουν ξεκινήσει στην πόλη μια σειρά από αφιερώματα, εκθέσεις και ομιλίες. Το αποκορύφωμα όλων είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει ποτέ με έργα του. Θα πραγματοποιηθεί στο Τολέδο από 14 Μαρτίου έως 14 Ιουνίου, με τίτλο «Ο Ελληνας του Τολέδο»: πάνω από 100 πίνακες θα παρουσιαστούν στο Μουσείο «Σάντα Κρουζ» και σε διάσημα κτίρια της πόλης, όπως το Σκευοφυλάκιο του Καθεδρικού Ναού της πόλης, το Παρεκκλήσι του Σαν Χοσέ, το Μοναστήρι του Σάντο Ντομίνγκο ελ Αντίγκουο κ.α.

300 χιλιάδες ευρώ χορηγία στο ΕΜΣΤ, αλλά το κράτος τι κάνει;

20/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176175
Το ΦΙΞ παραδίδεται την άλλη εβδομάδα, αλλά η Αννα Καφέτση δεν έχει πόρους για λειτουργικά έξοδα. «Θέλω ακόμα 1,4 εκατ.» είπε

ΑΝΝΑ ΚΑΦΕΤΣΗΜπορεί το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να γίνει Tate Modern ή Μπομπούρ; Ασφαλώς η Αθήνα έχει ανάγκη από ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης διεθνών προδιαγραφών και η νέα στέγη του ΕΜΣΤ, στο ανακαινισμένο εκ βάθρων Φιξ, που παραδίδεται την άλλη εβδομάδα, μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο. Το στοίχημα είναι εδώ και πρέπει να κερδηθεί. Ο Δ. Δασκαλόπουλος, πάντως, φαίνεται αποφασισμένος να υποστηρίξει το νέο ΕΜΣΤ στα πρώτα βήματά του, με μεγάλη χορηγία συνολικού ύψους 300.000 ευρώ.

Ηδη, από το 2012, το ΝΕΟΝ προσφέρει ετησίως 50.000 ευρώ για αγορά έργων από τη διεθνή έκθεση Frieze Art Fair, προκειμένου να εμπλουτιστεί η συλλογή του μουσείου. Τώρα χρηματοδοτεί και άλλες δραστηριότητες, εκθεσιακές, επιμορφωτικές, εκπαιδευτικές:

«Δεν είναι κλεμμένα όλα τα αρχαία που βρίσκονται εκτός Ελλάδας»


21/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176522
Ο φιλέλλην Γουλφ Ντίτερ Χάλιμαγιερ Ο διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου του Βερολίνου με τα άψογα ελληνικά του, τις ίδιες μέρες που ο Κλούνεϊ από το φεστιβάλ της πόλης του τασσόταν υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, υπερασπίζεται τα δικά του εκθέματα. Συγχρόνως, όμως, πιστεύει ότι τα μουσεία δεν πρέπει πια να αγοράζουν αρχαιότητες από παράνομες ανασκαφές.
 
Της Νόρας Ράλλη

Είναι διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου του Βερολίνου (Altes Museum), ομότιμος καθηγητής Αρχαιολογίας του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου και πρόεδρος του «Συλλόγου Φίλων του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού Βερολίνου». Ο Γουλφ Ντίτερ Χάλιμαγιερ μιλάει πολύ καλά τα ελληνικά και μας συστήθηκε ως «αρχαιολόγος και φιλέλλην». Με αφορμή τη νέα διάσταση που, έστω και τυχαία, πήρε το θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα στο Φεστιβάλ Βερολίνου, συνομιλήσαμε μαζί του για τη σύγχρονη αρχαιολογία, αλλά και για το κατά πόσο έχει επιδράσει στη Γερμανία –και όχι μόνο– η αρχαιότητα. Μας υποδέχθηκε στο μουσείο μαζί με τον Περικλή. Η προτομή του είναι το πρώτο πράγμα που βλέπεις μπαίνοντας.

ΓΟΥΛΦ  ΝΤΙΤΕΡ  ΧΑΛΙΜΑΓΕΡ• Ο Τζορτζ Κλούνεϊ μίλησε υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Ποια η δική σας άποψη;

«Είναι ένα πολύ σπουδαίο ζήτημα, καθώς πέραν της κλοπής, πολλά από αυτά βρίσκονται όπου βρίσκονται γιατί πουλήθηκαν. Μια φορά είχα κάνει στο μουσείο μας μια ξενάγηση για πολιτικούς από την Αθήνα και, καθώς δεν γνώριζαν ότι μιλώ ελληνικά, άκουσα δύο από αυτούς να λένε: «όλα αυτά είναι κλεμμένα». Μιλούσαν για τα αγγεία μας. Χρειάστηκε να τους διορθώσω και να πω ότι αυτά έχουν πουληθεί από Ελληνες στην αρχαιότητα (π.χ. στη Ρώμη) και στη συνέχεια βρέθηκαν με ανασκαφές που έκαναν Γερμανοί αρχαιολόγοι στη σημερινή Ιταλία με την άδεια του Βατικανού. Συνεπώς δεν είναι σωστό να λέμε ότι όσες ελληνικές αρχαιότητες βρίσκονται εκτός Ελλάδας είναι κλεμμένες. Είναι αποτέλεσμα του μεγάλου ενδιαφέροντος και της αγάπης για τα αρχαία που ευδοκίμησε σε χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Βρετανία κ.α. Βέβαια, για να αποφευχθούν παράνομα περιστατικά, στην Ελλάδα ήδη από το 1835 υπάρχουν νόμοι που ορίζουν και διαφυλάσσουν τα ευρήματα των ανασκαφών.

Μοντέρνος, ανυπότακτος και οραματικός Παρθένης

21/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176513
Περισσότεροι από 60 πίνακές του θα εκτεθούν στο Ιδρυμα Θεοχαράκη Τάραξε τα νερά της νεοελληνικής ζωγραφικής στις αρχές του 20ού αιώνα. Η έκθεση «Τέχνη και Πνεύμα» φιλοδοξεί να φωτίσει την προσωπικότητά του και να αναδείξει τη σχέση του με τα κινήματα της αρ-νουβό, του κυβισμού, του μοντερνισμού και του συμβολισμού. Χωρίς να αγνοείται το ελληνικό στοιχείο του έργου του. Τάραξε τα νερά της νεοελληνικής ζωγραφικής στις αρχές του 20ού αιώνα. Η έκθεση «Τέχνη και Πνεύμα» φιλοδοξεί να φωτίσει την προσωπικότητά του και να αναδείξει τη σχέση του με τα κινήματα της αρ-νουβό, του κυβισμού, του μοντερνισμού και του συμβολισμού. Χωρίς να αγνοείται το ελληνικό στοιχείο του έργου του

Της Παρής Σπίνου

ΟΚωνσταντίνος Παρθένης πίστευε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει «να έχη ξεχωριστήν ατομικότητα και να κατορθώνη να την εκφράζη, χωρίς καμμίαν φροντίδα διά τους κανόνας και την παράδοσιν». Ετσι και ο ίδιος δημιούργησε ένα έργο οραματικό και αλληγορικό, έντονα προσωπικό, μοντέρνο και ελληνικό ταυτόχρονα. Το αναδεικνύει η έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης: Τέχνη και Πνεύμα», που εγκαινιάζεται την ερχόμενη Τετάρτη στο Ιδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη. Με περισσότερα από 60 έργα, πορτρέτα, θρησκευτικά, ηθογραφικά, αλληγορικά θέματα, νεκρές φύσεις και τοπία, αποτυπώνονται οι πολλαπλές αναζητήσεις του κορυφαίου ζωγράφου, ο οποίος τάραξε τα νερά της νεοελληνικής τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα. Ταυτόχρονα, όμως, φωτίζεται η προσωπικότητα ενός ανήσυχου, κοσμοπολίτη, καλλιεργημένου, αυστηρού, αλλά και εσωστρεφή καλλιτέχνη.

Βγάζω την ποίηση στον δρόμο!

21/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176516
Ο λόγος στους συγγραφείς 

Της Μικέλας Χαρτουλάρη

Οταν του ζητάς να βαθμολογήσει τις δυο πρωτεύουσες ανάμεσα στις οποίες πηγαινοέρχεται, έχεις την αίσθηση ότι βαθιά μέσα του ο Θωμάς Κοροβίνης χρησιμοποιεί ως μέτρο σύγκρισης τη Θεσσαλονίκη πριν από τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917, την Κωνσταντινούπολη πριν από το πογκρόμ του 1955, και τη Σμύρνη πριν από τη Mικρασιατική εκστρατεία… Η ανθρωπογεωγραφία και η ιστορία αυτών των πόλεων που έχουν εμπνεύσει τα λογοτεχνικά, εθνογραφικά, μουσικά, έργα του, έχουν γίνει το κλειδί με το οποίο αυτός ο μποέμ πολυτεχνίτης, με το ξύπνιο μάτι, τη μελωδική βαθιά φωνή και το αστείρευτο μεράκι, αποκρυπτογραφεί και κρίνει τον κόσμο γύρω του.

«Στην Αθήνα είναι το μέλι και το γάλα, αλλά και τα μεγάλα καθάρματα και το κνούτο», μου σχολίασε. «Ο Παπαδιαμάντης έλεγε πως είναι η πόλη “της δουλοπαροικίας και της πλουτοκρατίας”, και πιστεύω πως η διατύπωσή του ισχύει και σήμερα. Αν ανατραπεί αυτό το κλίμα, ο προβληματικός σήμερα, εμπλουτισμός της με τυραννισμένες ποικιλίες μεταναστών εξ Ανατολής, θα της προσδώσει μοναδικότητα. Και ίσως τότε να επαναληφθεί το θαύμα της Σμύρνης, όπου συγχρωτίζονταν αρμονικά τόσες διαφορετικότητες. Το πρόβλημα της Θεσσαλονίκης δεν είναι η εισροή Ρωσοπόντιων και Βαλκάνιων.

Μισός αιώνας από το σχέδιο Σμιθ για την Αθήνα


Όταν η Ελλάδα φλέρταρε με το μοντέλο της Αμερικανικής πόλης
http://www.tovima.gr/society/article/?aid=570224
Μισός αιώνας από το σχέδιο Σμιθ για την Αθήνα
Η γραμμή των ΗΣΑΠ και οι προτεινόμενες επεκτάσεις του Μετρό, που προέβλεπε η μελέτη
 
 
Ένα ιστορικό ντοκουμέντο για την Αθήνα φέρνει στο φως η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος». Η συγκοινωνιακή μελέτη του ξακουστού Αμερικανικού γραφείου μελετών «Wilbur Smith», που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του υπουργείου Δημοσίων Έργων, έπειτα από ενδελεχή «ακτινογραφία» της ελληνικής πρωτεύουσας, πρότεινε την δημιουργία μίας πόλης με ανοιχτές λεωφόρους ελεύθερης ροής, που θα εξυπηρετούσαν το μεταπολεμικό σύμβολο της ευμάρειας, της ανάπτυξης και της κοινωνικής προόδου: Το αυτοκίνητο.

Ήταν η εποχή που η Αθήνα φλέρταρε με το αμερικανικό μοντέλο των πόλεων, αυτό της διαρκούς αστικής επέκτασης, της συνεχούς ανάπτυξης και των ανοιχτών αυτοκινητόδρομων. Αν και η μελέτη Σμιθ δεν εφαρμόστηκε, εν τούτοις ορισμένα στοιχεία της επιβίωσαν στον συγκοινωνιακό «σκελετό» των υποδομών, που διαθέτει σήμερα η πόλη.

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

To National Geographic τιμά την Πελοπόννησο


15 φωτογραφίες με τις οποίες οι Λονδρέζοι ανακαλύπτουν τον Μοριά

20/02/2014 - 19:00  http://www.athensvoice.gr/article/city-news-voices/%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B1/national-geographic-%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%AC-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%80%CF%8C%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%BF
image
Εκδήλωση με τίτλο «Η Πελοπόννησος στην Καρδιά του Λονδίνου» φιλοξενεί το κατάστημα του National Geographic στη βρετανική πρωτεύουσα μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου. Οι Λονδρέζοι έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τις ομορφιές του Μοριά μέσα από φωτογραφίες, βίντεο, ενημερωτικά φυλλάδια και γευσιγνωσία παραδοσιακών προϊόντων.
n
Πύλος, Νιόκαστρο
«Πρόκειται για μια καταπληκτική εμπειρία όχι μόνο για όσους λατρεύουν την Πελοπόννησο, αλλά και για τους Λονδρέζους, που θέλουν να μάθουν για τη ζωή εκεί», δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθυντής του καταστήματος, Άρθουρ Φέγκον.
n
Μονεμβασιά
«Η Πελοπόννησος είναι ένα μέρος που μπορεί να εμπνεύσει τον κάθε άνθρωπο. Όχι μόνο από τις φυσικές ομορφιές της, αλλά και από τη μοναδική ιστορία της. Ο επισκέπτης της θα εντυπωσιαστεί επίσης με τις εκπληκτικές της γεύσεις και τη φιλοξενία των ανθρώπων της» προσθέτει ο Φέγκον.
n
Μάνη
Το κατάστημα βρίσκεται στην άκρως τουριστική και ακριβή συνοικία του Νάιτσμπριτζ, απέναντι από τα πολυκαταστήματα Χάροντς στο κέντρο του Λονδίνο. Η άρτια οργάνωση της εκδήλωσης είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για την προβολή της Πελοποννήσου.

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Η αρχαιότερη τσάντα του κόσμου

http://www.newsbeast.gr/world/arthro/646314/i-arhaioteri-tsada-tou-kosmou/


 

Η αρχαιότερη τσάντα του κόσμου Όσοι θέλουν να λένε ότι ασχολούνται με τη μόδα και γνωρίζουν πολλά για το χώρο αυτό, σίγουρα συμπεριλαμβάνουν στο λεξιλόγιό τους τον όρο «vintage».

Vintage ρούχα, vintage αξεσουάρ, vintage look… και πολλές ακόμη είναι μερικές από τις εκφράσεις που οφείλουν να γνωρίζουν.

Όμως πόσο… vintage μπορεί να είναι κάτι;

Ας πάρουμε για παράδειγμα μια τσάντα. Θα μπορούσε να είναι από τα νεανικά χρόνια της μαμάς σας, της γιαγιάς σας… άντε κι αν είστε τυχεροί και ανακαλύψετε καμία σε κάποια παλιά βαλίτσα στο πατάρι… της προγιαγιάς σας.

Μια τσάντα που εκτίθεται για πρώτη φορά στην Αγγλία πιστεύεται ότι είναι   700 ετών!

Ελληνικοί στίχοι στο μετρό του Λονδίνου

http://www.newsit.gr/default.php?pname=Article&art_id=271225&catid=7
 
Ελληνικοί στίχοι στο μετρό του Λονδίνου

Από σήμερα και μέχρι τις αρχές Απριλίου, έξι αφίσες με στίχους από επτά ποιήματα θα «κυκλοφορούν» μέσα στο λονδρέζικο μετρό. Εκατοντάδες συρμοί θα «στολιστούν» με ελληνικούς στίχους και εκατομμύρια επιβάτες θα έχουν τη δυνατότητα να τους διαβάσουν στα αγγλικά.

 «Έρος δ' ετίναξέ μοι

φρένας, ως άνεμος κατ' όρος δρύσιν εμπτέτων

Κύπριδος ούτος ο χώρος, επεί φίλον έπλετο τήνα

αιέν απ' ηπείρου λαμπρόν ορήν πέλαγος,

όφρα φίλον ναύτησι τελή πλόον αμφί δε πόντος

δειμαίνει, λιπαρόν δερκόμενος ξόανον».

Αυτοί οι στίχοι της Σαπφούς θα ακουστούν απόψε στο μουσείο Keats House, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της εκδήλωσης «Greek Poems on the Underground».

Η Πελοπόννησος στην… καρδιά του Λονδίνου

20/02/14 ONLINE ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176269
ΕΛΛΑΔΑ Πρόκειται για μία έκθεση του National Geographic για την Πελοπόννησο, που έχει ως σκοπό την προώθηση των προϊόντων αλλά και της ζωής των ανθρώπων εκεί, σε όσους ενδιαφέρονται .
londonΤην ευκαιρία να ανακαλύψουν την Πελοπόννησο θα  έχουν οι επισκέπτες της έκθεσης του National Geographic που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στο Λονδίνο. Μέσω βίντεο, μηνυμάτων, ενημερωτικών φυλλαδίων, έκθεση φωτογραφίας και γευσιγνωσίας παραδοσιακών προϊόντων οι πολίτες μαθαίνουν για τον τόπο, τα προϊόντα και τον πολιτισμό της Πελοποννήσου.