Κυριακή 9 Μαρτίου 2014

Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι εθνική ευθύνη Συνέδριο της Ελληνικής Προεδρίας: 'H πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο! Προς μια κοινή προσέγγιση για βιώσιμη Ευρώπη'

Ανδρούλλα ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση, τον Πολιτισμό, την Πολυγλωσσία και τη Νεολαία

Αθήνα, 6 Μαρτίου 2014
Kύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι,
Είναι μεγάλη τιμή για μένα να βρίσκομαι σήμερα μαζί σας και να περιβάλλομαι από τόσο πολλούς φίλους από τα κράτη μέλη, την κοινωνία των πολιτών και τους διεθνείς οργανισμούς και οργανώσεις. Φίλους που μοιράζονται το έντονο ενδιαφέρον –ή καλύτερα να πω το πάθος– για την πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης και με τους οποίους συνεργαζόμαστε για την επίτευξη του ίδιου στόχου: να προστατεύσουμε αποτελεσματικά την πολιτιστική μας κληρονομιά και να κάνουμε τους συμπολίτες μας να συνειδητοποιήσουν ότι αυτή αποτελεί εξαιρετικό πόρο για την Ευρώπη.
Δεν υπάρχει καταλληλότερο μέρος για να εξάρουμε τη σημασία της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς από την πόλη της Αθήνας.

«Η πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο! Προς μια κοινή προσέγγιση για μια βιώσιμη Ευρώπη» Πέμπτη, 06 Μάρτιος 2014 to Σάββατο, 08 Μάρτιος 2014EU Presidency Conference "Heritage First! Towards a Common Approach for a Sustainable Europe"

 http://gr2014.eu/sites/default/files/Heritage1%20programme.pdf

Το συνέδριο πραγματεύεται το επίκαιρο ζήτημα της συμβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς στη βιώσιμη ανάπτυξη και ειδικότερα στη Στρατηγική Ευρώπη 2020 για «μια έξυπνη, διατηρήσιμη και δίχως αποκλεισμούς ανάπτυξη».
Εστιάζοντας στην οικονομική και κοινωνική διάσταση της πολιτιστικής κληρονομιάς, επιχειρεί ιδίως να αναδείξει νέες προσεγγίσεις που αφορούν σε καινοτόμους τρόπους χρηματοδότησης και διαχείρισης των πόρων, όπως οι οικονομικές και κοινωνικές συμπράξεις, καθώς και σε δράσεις που στοχεύουν στην κοινωνική ενσωμάτωση και συνοχή, ένα καίριο διακύβευμα σε περιόδους κρίσης.

A major conference entitled “Heritage First! Towards a Common Approach for a Sustainable Europe” is being organised by the Hellenic Ministry of Culture and Sports in the framework of the Greek EU Presidency Conference.
The event will be held at the Byzantine and Christian Museum in Athens on 6 March 2014 and at the Acropolis Museum, Athens on 7-8 March 2014. The Conference aims to stress the decisive and distinct
contribution of cultural heritage to sustainable economic and social development, with a view to enhancing the potential of cultural heritage as a key resource for delivering the objectives of the EU 2020 strategy.

Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

Χωράει η Μελίνα σε 350 σελίδες;



05/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=179408
Μια έκθεση στο Μπενάκη και ένα λεύκωμα για τα 20 χρόνια από τον θάνατό της Σπάνιες φωτογραφίες σε τοίχους και στο άλμπουμ, που κοστίζει μόνο 20 ευρώ κι ας περιέχει σελιδοδείκτη από αυθεντική κόπια της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή», είναι ένα δέλεαρ για το κοινό. Το μεγαλύτερο, όμως, κίνητρο παραμένει η σχέση μας με μια γυναίκα που άλλαζε τους ανθρώπους γύρω της και τους παρέσυρε στο όραμά της.
Της Νόρας Ράλλη

«Εϊ, πού πάτε; Δεν σας έχω πει ακόμα αυτά που θέλω!» φώναζε από μικροφώνου η Μελίνα, στις 7 Μαρτίου του 1969, στη Γένοβα όπου μιλούσε στο πλαίσιο του αντιδικτατορικού της αγώνα. Οι αστυνομικοί είχαν εντοπίσει βόμβα στον χώρο και ο κόσμος είχε αρχίσει να διαλύεται από φόβο. Πού να τους αφήσει, όμως, η Μελίνα.

Από τα χέρια του Χρυσοδάκτυλου σε δημοπρασία


05/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=179409
Στο φως «κρυμμένος» επί πενήντα χρόνια Βαν Γκογκ
Ενας πίνακας που ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ ζωγράφισε το 1887, σε μια κρίσιμη στιγμή για την ανάπτυξη της χρωματικής γκάμας στη ζωγραφική του, και ο οποίος βρισκόταν για περισσότερα από 50 χρόνια «κρυμμένος» σε ιδιωτική συλλογή, βγαίνει για πρώτη φορά σε δημοπρασία, στο Μάαστριχτ της Ολλανδίας. Πρόκειται για το έργο «Le Moulin de la Galette» που απεικονίζει έναν ανεμόμυλο κάτω από τον ηλιόλουστο, γαλανό ουρανό της Μονμάρτρης. Μάλιστα, όπως επισημαίνει η «Guardian», ένας από τους κατόχους του έργου ήταν και ο ισχυρός Αμερικανός βιομήχανος Τσαρλς Ενγκελχαρντ, ο οποίος ενέπνευσε τον Ιαν Φλέμινγκ να δημιουργήσει το 1959 τον εμβληματικό Χρυσοδάκτυλο, ορκισμένο εχθρό του Τζέιμς Μποντ.

Η ιστορία του πίνακα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο κορυφαίος Ολλανδός ζωγράφισε το έργο όταν μετακόμισε στο Παρίσι, στον αδελφό του και έμπορο τέχνης Τεό και επηρεάστηκε από το παρισινό φως αλλά και από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές. Με παρότρυνση του αδελφού του έστησε το καβαλέτο του δίπλα στους ανεμόμυλους, που βρίσκονταν στην καλλιτεχνική συνοικία της Μονμάρτρης. Οταν ο Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε το 1890, τα απούλητα έργα του πέρασαν στην κατοχή του αδελφού του, ο οποίος όμως πέθανε έναν χρόνο αργότερα.

Τα γκράφιτι στην Ακρόπολη γράφουν Ιστορία

05/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=179404
Διάλεξη του Τάσου Τανούλα για τα «χαράγματα στα Προπύλαια»Από την αρχαιότητα μέχρι και τα νεότερα χρόνια, απλοί Αθηναίοι, αγωνιστές της Επανάστασης του 1821, κατακτητές φαντάροι Ιταλοί, ακόμα και η επίσημη Εκκλησία, όλοι άφησαν το κατιτίς τους στα Προπύλαια.
      Pin It
gkrafiti32Από την αρχαιότητα μέχρι και τα νεότερα χρόνια, απλοί Αθηναίοι, αγωνιστές της Επανάστασης του 1821, κατακτητές φαντάροι Ιταλοί, ακόμα και η επίσημη Εκκλησία, που σκάλιζε σε κίονες και τοίχους ημερομηνίες θανάτων μητροπολιτών, όλοι άφησαν το κατιτίς τους στα Προπύλαια. Ακόμα και λαϊκές ζωγραφιές, όπως μια γυναίκα με πέπλο νύφης

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Τα γκράφιτι, οι εικόνες ζωγραφικής που ξεπροβάλλουν στους τοίχους των μεγαλουπόλεων στάζοντας χρώμα ή στέλνοντας μηνύματα μέσα από συνθήματα και κείμενα, δεν είναι σύγχρονη έκφραση. Είναι μια ανάγκη των ανθρώπων κάθε εποχής, που επιλέγουν αυτό τον τρόπο για να εκφραστούν και να αφήσουν το αποτύπωμά τους. Στις επιφάνειες των τοίχων και των κιόνων των Προπυλαίων της Ακρόπολη διατηρείται μεγάλος αριθμός χαραγμάτων που χρονολογούνται από την αρχαιότητα, τον Μεσαίωνα και τα νεότερα χρόνια. Μέρος αυτών των ταπεινών μαρτυριών των απλών ανθρώπων παρουσίασε χθες ο αρχιτέκτονας Τάσος Τανούλας σε διάλεξη με θέμα «Τα χαράγματα στα Προπύλαια της Ακροπόλεως», που δόθηκε στην Ακαδημία Αθηνών.

Εργα 2 εκατ. ευρώ για την συντήρηση και διάσωση της Πομπηίας

Αποφασίστηκε έπειτα από τις συνεχείς καταρρεύσεις του αρχαιολογικού χώρου

Εργα 2 εκατ. ευρώ για την συντήρηση και διάσωση της Πομπηίας

 
Την άμεση εκταμίευση 2 εκατ. ευρώ για τη διάσωση των μνημείων της Πομπηίας ανακοίνωσε ο ιταλός υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Φραντσεσκίνι, υπό το βάρος των επικρίσεων -τόσο από την ΕΕ όσο και από την UNESCO- για τις συνεχείς καταρρεύσεις λόγω των καιρικών φαινομένων, που απειλούν τον αρχαιολογικό χώρο.

Η χρηματοδότηση των έργων συντήρησης και διάσωσης αποφασίστηκε σε έκτακτη συνεδρίαση, την Τρίτη, λίγες ώρες μετά την κατάρρευση τοίχου μέσα στο αρχαιολογικό συγκρότημα.

Ήταν η τρίτη κατάρρευση μέσα σε λίγες ημέρες. Το Σαββατοκύριακο κατέρρευσαν μέρος αψίδας στο Ναό της Αφροδίτης και τμήμα ενός τύμβου. Κατάρρευση σημειώθηκε και προ μηνών, στις πρώτες ισχυρές βροχές που έπληξαν την Ιταλία.

Aρχαίο φέρετρο ανακαλύφθηκε στις ανασκαφές του Δέλτα Φαλήρου


Βρέθηκε να διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση
Αρχαίο φέρετρο ανακαλύφθηκε στις ανασκαφές του Δέλτα Φαλήρου

Ένα μοναδικό εύρημα, ένα αρχαίο φέρετρο από ατόφιο ξύλο που εντοπίστηκε σε εξαιρετική διατήρηση κατά τις ανασκαφές στο Δέλτα Φαλήρου στην περιοχή κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», υπόσχεται να αποκαλύψει σταδιακά τα πολύτιμα μυστικά του.

Τον Σεπτέμβριο του 2013, κατά τη διάρκεια των ερευνών στο αρχαϊκό νεκροταφείο, η αρχαιολογική σκαπάνη «σκόνταψε» σε κάτι εκπληκτικό: Σ' ένα φέρετρο που βρίσκεται σε εξαιρετική διατήρηση, γεγονός πολύ σπάνιο, καθώς πρόκειται για υλικό που καταστρέφεται γρήγορα όταν λείπουν οι κατάλληλες συνθήκες.

Ευτυχώς, αυτές οι συνθήκες (έντονη υγρασία και απουσία οξυγόνου) υπήρχαν στο σημείο εντοπισμού του, καθώς το όριο του σκάμματος γειτνίαζε με την κοίτη χειμάρρου, ενώ η παρουσία αργίλου υπήρξε καταλυτική ως προς τη διατήρησή του. Η εύρεσή του θεωρήθηκε από τους αρχαιολόγους ως μοναδική τύχη, καθώς το αρχαϊκό νεκροταφείο δεν έχει παντού την ίδια υγρασία.

Η Πομπηία καταρρέει λόγω βροχοπτώσεων

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=573081

Ο επιτετραμμένος της Unesco κρούει τον κώδωνα του κινδύνου
Η Πομπηία καταρρέει λόγω βροχοπτώσεων
Εχουν σημειωθεί τρεις καταρρεύσεις στον αρχαιολογικό χώρο μέσα σε μερικές ημέρες ( Πηγή: (ΕΡΑ))
 
  
Άλλος ένας τοίχος κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας, τρίτη κατάρρευση μέσα σε μερικές ημέρες εξαιτίας των βροχοπτώσεων των άγριων τελευταίων μηνών. Ο επιτετραμμένος της Unesco για τη διατήρηση του αρχαιολογικού χώρου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, λέγοντας χωρίς περιστροφές πως εάν δεν ληφθεί άμεση δράση «θα πέσει όλη η αρχαία Πομπηία».

Την Δευτέρα, κατέρρευσε τοίχος που ήταν μέρος εργαστηρίου σε γωνία δρόμου του αρχαιολογικού συγκροτήματος.

Μέσα στο Σαββατοκύριακο είχαν επίσης καταρρεύσει μέρος αψίδας στο Ναό της Αφροδίτης και, ξεχωριστά, τμήμα τύμβου.  

Η Οπερα (δεν) τραγουδά ιταλικά...

 
 
  http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=573336
Η Οπερα (δεν) τραγουδά ιταλικά...
Η ορχήστρα της Οπερας της Ρώμης επί το έργον
 
Η σοβαρή κρίση που αντιμετωπίζει το τελευταίο διάστημα η Οπερα της Ρώμης έφθασε να απειλήσει εσχάτως αυτή καθαυτή τη συνέχιση της λειτουργίας της. Το ενδεχόμενο απεργίας του προσωπικού στις παραστάσεις της πολυαναμενόμενης «Μανόν Λεσκό» τουΠουτσίνι που σηματοδοτούσε το ντεμπούτο της σουπερστάρ ρωσίδας σοπράνο Αννας Νετρέμπκο τόσο στο εν λόγω θέατρο όσο και στον ρόλο και ταυτόχρονα την πρώτη της συνεργασία με τον θρυλικό ιταλό αρχιμουσικό - και επίτιμο διευθυντή της Οπερας της ιταλικής πρωτεύουσας - Ρικάρντο Μούτι πυροδότησε πάμπολλα σενάρια. Τελικά η πρεμιέρα δόθηκε κανονικά στις 27/2, και δη με μεγάλη επιτυχία, γεγονός που έκανε πολλούς να αναπνεύσουν με ανακούφιση κάνοντας λόγο για την «απαρχή της αναγέννησης του θεάτρου...».

Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

Βλακεία τέχνας απεργάζεται . 8 αριστουργήματα που υπέφεραν στα χέρια ανθρώπων

http://www.athensvoice.gr/article/city-news-voices/%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B1/%CE%B2%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CE%B1%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%AC%CE%B6%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9
n
Χιλιετίες εκπολιτισμού προφανώς δεν στάθηκαν ικανές να καλλιεργήσουν μια στοιχειώδη κοσμιότητα στον ανθρώπινο ψυχισμό. Αρκεί μια ματιά στα μνημεία που μας περιβάλλουν.
Καθώς όμως η επέλαση των βαρβάρων συνεχίζεται, ορισμένοι βανδαλισμοί κοστίζουν ακριβότερα: μόλις προ ημερών, ένας καλλιτέχνης από τη Φλόριντα επέλεξε να θρυμματίσει βάζο του κινέζου καλλιτέχνη Ai Weiwei, αξίας ενός εκατομμυρίου δολαρίων, ως συμβολικό τρόπο διαμαρτυρίας για την έλλειψη τοπικού χρώματος στο Μουσείο του Μαϊάμι.
Ενώ την περασμένη εβδομάδα, μια καθαρίστρια της οποίας το όνομα δεν διέρρευσε, πέταξε έργα του μοντερνιστή Salat Murat από τον εκθεσιακό χώρο ιταλικής γκαλερί νομίζοντας εσφαλμένα ότι επρόκειτο για σκουπίδια.
Το πεσιμιστικό δίδαγμα της ιστορίας; Οι άνθρωποι δεν αξίζουν να περιβάλλονται από ομορφιά. Ιδού οκτώ κραυγαλέες περιπτώσεις εικαστικών αριστουργημάτων που υπέφεραν στα χέρια ανόητων και ατζαμήδων.