Κυριακή 9 Μαρτίου 2014

Θα ζήσουμε, θείε Βάνια;

05/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=179483
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

Κριμαία, Γιάλτα 1945: Το τραπέζι ήταν στρωμένο με ασημικά που είχε εξασφαλίσει ο δαιμόνιος Γιώργος Κωστάκης, οδηγός σε ξένη πρεσβεία και συλλέκτης των «φορμαλιστών» ζωγράφων, των Ρώσων δηλαδή πρωτοπόρων όπως έγιναν αργότερα γνωστοί, που επί Στάλιν ήταν υπό διωγμό. Βασικό έδεσμα στο τραπέζι αυτό δεν ήταν η ίδρυση του ΟΗΕ, αλλά μια κυνική μοιρασιά του κόσμου που δεν έφτασε σε γνώση των ενδιαφερομένων λαών. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν σε πρώτη γραμμή και οι Ελληνες που, αγνοώντας την, έσπευσαν να φάνε το κεφάλι τους στον Εμφύλιο. Λέγεται ότι η μοιρασιά αυτή καταγράφηκε ως non paper σε ένα πακέτο τσιγάρα, προφανώς του Στάλιν, διότι ως ασθενής ο Ρούσβελτ μάλλον δεν κάπνιζε και ο Τσόρτσιλ προτιμούσε τα πούρα. Μοιρασιά που απέτρεψε την «ανανέωση» ενός παγκοσμίου πολέμου μεταξύ των νικητών, αλλά και εγκαινίασε έναν άλλο πόλεμο, τον ψυχρό.

Ο κύκλος επαφών του Γκρέκο


Έντυπη Έκδοση

Αρχίζουν οι εκδηλώσεις για τα 400 χρόνια από το θάνατο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου
«Αποψη του Ορους Σινά» Με επίκεντρο τη «Βάπτιση του Χριστού» και την «Αποψη του Ορους και της Μονής Σινά» του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, διοργανώνουν μια έκθεση που εντάσσεται στο φετινό Ετος Γκρέκο, με αφορμή τα 400 χρόνια από το θάνατο του ζωγράφου.
«Αποψη του Ορους Σινά» Τα ιστορικά πρόσωπα που ενέχονται στην έκθεση είναι ο καρδινάλιος Αλεσάντρο Φαρνέζε, ο βιβλιοθηκάριός του Φούλβιο Ορσίνι, καθώς και ο μικρογράφος Τζούλιο Κλόβιο.

Με εισιτήριο στο Τατόι


Έντυπη Έκδοση
Η μελέτη αποκατάστασης του πρώην βασιλικού κτήματος κατατέθηκε από την Ελληνική Εταιρεία στο Δημόσιο
Στη βραχεία λίστα με τα 11 ευρωπαϊκά μνημεία που βρίσκονται σε κίνδυνο και παρουσιάστηκαν χθες στην Αθήνα από εκπροσώπους της Europa Nostra και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού -εξ αυτών 7 θα χρηματοδοτηθούν και θα αποκατασταθούν εντός του 2014-, υπάρχει και μία ελληνική υποψηφιότητα.
Οι ιστορικές συνοικίες Ντολτσό και Απόζαρι στην Καστοριά.
Ανάμεσα στα 11 ευρωπαϊκά μνημεία της λίστας βρίσκονται επίσης το Μοναστήρι του Αγ. Γρηγορίου στο Bardzrakash Αρμενίας, ο θεατρικός μηχανισμός του Bourla Theatre στην Αμβέρσα του Βελγίου, το Θρακικό Κοιμητήριο στη Μίσκοβα της Βουλγαρίας, το κάστρο στην Αλεσάντρια Ιταλίας, ο ρωμαϊκός αρχαιολογικός χώρος στο Γκολέμο Γκράντισε της FYROM, το μπαρόκ οικοδομικό συγκρότημα στο Πάσο Ντε Βιλάρ ντε Πέρντιζες στο Μονταλέγκρε Πορτογαλίας, το μουσικό κωδωνοστάσιο στο Εθνικό Παλάτι της Μάφρα στην Πορτογαλία, οι ξύλινες εκκλησίες στη Νότια Τρανσυλβανία και Βόρεια Ολτενία στη Ρουμανία, οικοδομικό συγκρότημα του 1924 στο Τσερνιακόβσκ Ρωσίας (πρώην ανατολική Πρωσία) και η Συναγωγή στη Σουμπότιτσα Σερβίας.

Ο Δομήνικος της Κρήτης

krhth2 07/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
https://www.efsyn.gr/?p=180013 
Μια έκθεση για τα πρώτα βήματα του κορυφαίου ζωγράφου

Τις ελληνικές ρίζες του Θεοτοκόπουλου από τον Χάνδακα θα φωτίσει το αφιέρωμα του Βυζαντινού Μουσείου με πρωτότυπο υλικό, όπως πίνακές του, έργα συγχρόνων του, αντικείμενα καθημερινής χρήσης και αρχειακό υλικό του 16ου αιώνα

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Από ποια οικογένεια καταγόταν και σε τι περιβάλλον μεγάλωσε ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος; Ποιες επιδράσεις δέχθηκε από την κοινωνία και την τέχνη της βενετικής Κρήτης του 16ου αιώνα; Τι ζωγράφιζαν οι ομότεχνοί του; Ποιες ήταν οι καλλιτεχνικές αποσκευές του πριν αναχωρήσει για τη Βενετία; Και τελικά ήταν παντρεμένος, όπως εικάζεται, όταν ζούσε στον Χάνδακα;

Υποχρεωτική αργία από τον «Κόκκινο Πάνο»

06/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=179709
Κίνηση πανικού ήταν η αιφνίδια προφορική εντολή που δόθηκε χθες από τον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο; «Να μην προσέλθει αύριο (σ.σ. σήμερα) κανείς εργαζόμενος στην υπηρεσία του στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο», κατήγγειλε στην «Εφ.Συν.» εργαζόμενος του ΥΠΠΟΑ. Κι αυτό γιατί; Επειδή φιλοξενείται στους χώρους του το συνέδριο «Η πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο: Προς μια κοινή προσέγγιση για μια βιώσιμη Ευρώπη» στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής προεδρίας.

ΠΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣΜε ανακοίνωσή του στις 4/3 ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ προκήρυξε στάση εργασίας για σήμερα από τις 13.00 έως τη λήξη της βάρδιας και συγκέντρωση στις 13.30 έξω από το ΒΧΜ. Στην ανακοίνωσή του καταγγέλλει τις τακτικές του ΥΠΠΟΑ, τις απολύσεις και το συνέδριο που διοργανώνεται «μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, κλειστό σε οποιονδήποτε θα ήθελε να το παρακολουθήσει, με άγνωστο το πρόγραμμα και τους ομιλητές…».

ΜΑΤ, συλλήψεις έξω από το Βυζαντινό Μουσείο

Έντυπη Έκδοση

Σε διπλό κλοιό ανδρών των ΜΑΤ και αφού είχαν προηγηθεί τέσσερις προσαγωγές υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού στη ΓΑΔΑ, οι οποίοι αφέθηκαν ελεύθεροι έπειτα από δύο ώρες, άρχισε στο Βυζαντινό Μουσείο το συνέδριο «Η πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο: προς μια κοινή προσέγγιση για μια βιώσιμη Ευρώπη».
Από προχθές το βράδυ είχε φροντίσει η αστυνομία να θυροκολληθεί στα γραφεία του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ η απαγόρευση της συγκέντρωσης την οποία ο Σύλλογος είχε προγραμματίσει για τις 13.30 στο σταθμό Μετρό του Ευαγγελισμού, με σκοπό να πορευτούν όλοι προς την πύλη του μουσείου.
Η συγκέντρωση-διαμαρτυρία τους έγινε τελικά σε απόσταση από την είσοδο του Βυζαντινού Μουσείου, στη συμβολή των οδών Βασ. Σοφίας και Γενναδίου. Εκεί, οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ διαδήλωσαν ειρηνικά κρατώντας δύο πανό, ένα άσπρο που έγραφε «Η πολιτιστική κληρονομιά είναι για το λαό και όχι για πούλημα» και ένα μαύρο με τη λέξη «"διαθεσ...ωμότητα" (με εντολή Σαμαρά)».

Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι εθνική ευθύνη Συνέδριο της Ελληνικής Προεδρίας: 'H πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο! Προς μια κοινή προσέγγιση για βιώσιμη Ευρώπη'

Ανδρούλλα ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση, τον Πολιτισμό, την Πολυγλωσσία και τη Νεολαία

Αθήνα, 6 Μαρτίου 2014
Kύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι,
Είναι μεγάλη τιμή για μένα να βρίσκομαι σήμερα μαζί σας και να περιβάλλομαι από τόσο πολλούς φίλους από τα κράτη μέλη, την κοινωνία των πολιτών και τους διεθνείς οργανισμούς και οργανώσεις. Φίλους που μοιράζονται το έντονο ενδιαφέρον –ή καλύτερα να πω το πάθος– για την πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης και με τους οποίους συνεργαζόμαστε για την επίτευξη του ίδιου στόχου: να προστατεύσουμε αποτελεσματικά την πολιτιστική μας κληρονομιά και να κάνουμε τους συμπολίτες μας να συνειδητοποιήσουν ότι αυτή αποτελεί εξαιρετικό πόρο για την Ευρώπη.
Δεν υπάρχει καταλληλότερο μέρος για να εξάρουμε τη σημασία της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς από την πόλη της Αθήνας.

«Η πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο! Προς μια κοινή προσέγγιση για μια βιώσιμη Ευρώπη» Πέμπτη, 06 Μάρτιος 2014 to Σάββατο, 08 Μάρτιος 2014EU Presidency Conference "Heritage First! Towards a Common Approach for a Sustainable Europe"

 http://gr2014.eu/sites/default/files/Heritage1%20programme.pdf

Το συνέδριο πραγματεύεται το επίκαιρο ζήτημα της συμβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς στη βιώσιμη ανάπτυξη και ειδικότερα στη Στρατηγική Ευρώπη 2020 για «μια έξυπνη, διατηρήσιμη και δίχως αποκλεισμούς ανάπτυξη».
Εστιάζοντας στην οικονομική και κοινωνική διάσταση της πολιτιστικής κληρονομιάς, επιχειρεί ιδίως να αναδείξει νέες προσεγγίσεις που αφορούν σε καινοτόμους τρόπους χρηματοδότησης και διαχείρισης των πόρων, όπως οι οικονομικές και κοινωνικές συμπράξεις, καθώς και σε δράσεις που στοχεύουν στην κοινωνική ενσωμάτωση και συνοχή, ένα καίριο διακύβευμα σε περιόδους κρίσης.

A major conference entitled “Heritage First! Towards a Common Approach for a Sustainable Europe” is being organised by the Hellenic Ministry of Culture and Sports in the framework of the Greek EU Presidency Conference.
The event will be held at the Byzantine and Christian Museum in Athens on 6 March 2014 and at the Acropolis Museum, Athens on 7-8 March 2014. The Conference aims to stress the decisive and distinct
contribution of cultural heritage to sustainable economic and social development, with a view to enhancing the potential of cultural heritage as a key resource for delivering the objectives of the EU 2020 strategy.

Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

Χωράει η Μελίνα σε 350 σελίδες;



05/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=179408
Μια έκθεση στο Μπενάκη και ένα λεύκωμα για τα 20 χρόνια από τον θάνατό της Σπάνιες φωτογραφίες σε τοίχους και στο άλμπουμ, που κοστίζει μόνο 20 ευρώ κι ας περιέχει σελιδοδείκτη από αυθεντική κόπια της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή», είναι ένα δέλεαρ για το κοινό. Το μεγαλύτερο, όμως, κίνητρο παραμένει η σχέση μας με μια γυναίκα που άλλαζε τους ανθρώπους γύρω της και τους παρέσυρε στο όραμά της.
Της Νόρας Ράλλη

«Εϊ, πού πάτε; Δεν σας έχω πει ακόμα αυτά που θέλω!» φώναζε από μικροφώνου η Μελίνα, στις 7 Μαρτίου του 1969, στη Γένοβα όπου μιλούσε στο πλαίσιο του αντιδικτατορικού της αγώνα. Οι αστυνομικοί είχαν εντοπίσει βόμβα στον χώρο και ο κόσμος είχε αρχίσει να διαλύεται από φόβο. Πού να τους αφήσει, όμως, η Μελίνα.

Από τα χέρια του Χρυσοδάκτυλου σε δημοπρασία


05/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=179409
Στο φως «κρυμμένος» επί πενήντα χρόνια Βαν Γκογκ
Ενας πίνακας που ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ ζωγράφισε το 1887, σε μια κρίσιμη στιγμή για την ανάπτυξη της χρωματικής γκάμας στη ζωγραφική του, και ο οποίος βρισκόταν για περισσότερα από 50 χρόνια «κρυμμένος» σε ιδιωτική συλλογή, βγαίνει για πρώτη φορά σε δημοπρασία, στο Μάαστριχτ της Ολλανδίας. Πρόκειται για το έργο «Le Moulin de la Galette» που απεικονίζει έναν ανεμόμυλο κάτω από τον ηλιόλουστο, γαλανό ουρανό της Μονμάρτρης. Μάλιστα, όπως επισημαίνει η «Guardian», ένας από τους κατόχους του έργου ήταν και ο ισχυρός Αμερικανός βιομήχανος Τσαρλς Ενγκελχαρντ, ο οποίος ενέπνευσε τον Ιαν Φλέμινγκ να δημιουργήσει το 1959 τον εμβληματικό Χρυσοδάκτυλο, ορκισμένο εχθρό του Τζέιμς Μποντ.

Η ιστορία του πίνακα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο κορυφαίος Ολλανδός ζωγράφισε το έργο όταν μετακόμισε στο Παρίσι, στον αδελφό του και έμπορο τέχνης Τεό και επηρεάστηκε από το παρισινό φως αλλά και από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές. Με παρότρυνση του αδελφού του έστησε το καβαλέτο του δίπλα στους ανεμόμυλους, που βρίσκονταν στην καλλιτεχνική συνοικία της Μονμάρτρης. Οταν ο Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε το 1890, τα απούλητα έργα του πέρασαν στην κατοχή του αδελφού του, ο οποίος όμως πέθανε έναν χρόνο αργότερα.