Παρασκευή 26 Απριλίου 2013

Η φωνή του Γκράχαμ Μπελ σε ηχογράφηση του 1885


«ΑΝΑΣΤΗΘΗΚΕ» ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ

Ενενήντα ένα χρόνια μετά το θάνατό του η φωνή του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, του σκωτσέζου εφευρέτη του τηλεφώνου, ακούγεται ξανά για πρώτη φορά μετά την εποχή του καθώς οι επιστήμονες κατάφεραν να αποκαταστήσουν μια πλάκα φωνόγραφου από το 1885 που φυλάσσεται στο Εθνικό Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας.

Η φωνή του Γκράχαμ Μπελ σε ηχογράφηση του 1885
«Ακούστε τη φωνή μου, Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ» ακούγεται να λέει στον κερωμένο δίσκο του φωνόγραφου, ο οποίος περιλαμβάνει επίσης αποσπάσματα από έργα του Σαίξπηρ.
Ο δίσκος ήταν εξαιρετικά εύθραυστος για να παιχτεί μέσω κανονικών διαδικασιών, οπότε ερευνητές της βιβλιοθήκης του Κογκρέσου και του Εθνικού Εργαστηρίου Λόρενς-Μπέρκλεϊ ανέπτυξαν ένα εναλλακτικό σύστημα, που χρησιμοποιεί φως και μία τρισδιάστατη κάμερα.

«Η αναγνώριση της φωνής του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, του ανθρώπου που μας προσέφερε τις φωνές των άλλων, είναι μια σημαντική στιγμή για τη μελέτη της ιστορίας» σχολίασε ο Τζον Γκρέι, διευθυντής του μουσείου.

Αν και ο Μπελ είναι περισσότερο γνωστός ως ο άνθρωπος που εφηύρε το τηλέφωνο, ο μεγάλος εφευρέτης είχε όμως εργαστεί και για τη βελτίωση του φωνόγραφου, τον οποίο είχε εφεύρει το 1877 ο Αμερικανός Τόμας Έντισον. Ακόμα και το πικάπ που μπήκε τον 20ο αιώνα στα περισσότερα σπίτια είναι ουσιαστικά ένας φωνόγραφος που βασίζεται στη λογική του Μπελ.
ethnos.gr

Συμπόσιο για τον Καβάφη στο Λονδίνο


Συμπόσιο με τίτλο «Κ. Π. Καβάφης: Ο Μεγάλος Δρόμος για την Ιθάκη» διοργανώνει αύριο το Κινγκς Κόλετζ του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, καθώς φέτος συμπληρώνονται 150 χρόνια από τη γέννηση του ποιητή, που γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 και πέθανε στις 29 Απριλίου 1933.
Η εκδήλωση εντάσσεται στη σειρά Greece in Britain 2013 που διοργανώνει το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Ελλάδος στο Λονδίνο και στο πλαίσιο του έτους Καβάφη που διοργανώνει η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Μεταξύ των θεμάτων που θα εξεταστούν είναι: Η σχέση του Καβάφη με την Αγγλία. Τα έργα του ποιητή και η επιρροή του Κ. Καβάφη στη σύγχρονη εποχή. Επίσης, ιδιαίτερη αναφορά αναμένεται να γίνει στο κλασικό και ίσως πιο γνωστό ποίημά του, «Ιθάκη».

Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού: Αναβάλλεται η εκδήλωση της Παρασκευής για τα 25χρονα της Εταιρείας Φίλων Ν. Καζαντζάκη


Λόγω του θανάτου του Λ. Εφραίμογλου προέδρου και ιδρυτή του ιδρύματος
Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού: Αναβάλλεται η εκδήλωση της Παρασκευής για τα 25χρονα της Εταιρείας Φίλων Ν. Καζαντζάκη

Αναβάλλεται η προγραμματισμένη για την Παρασκευή 26 Απριλίου εκδήλωση του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού για τα 25χρονα της Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη λόγω του θανάτου του προέδρου και ιδρυτή του ΙΜΕ, Λάζαρου Εφραίμογλου.
Στις 14 Δεκεμβρίου του 1988, 30 εραστές του έργου του Νίκου Καζαντζάκη ιδρύουν στη Γενεύη τη Διεθνή Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ). Είχαν προηγηθεί ζυμώσεις επί χρόνια. Την ιδέα είχε εμπνεύσει στον νομικό Γιώργο Στασινάκη η Ελένη Καζαντζάκη (1903-2004), δεύτερη σύζυγος του Νίκου Καζαντζάκη (1883-1957), κατά τη διάρκεια γνωριμίας τους στη Γενεύη το 1968. Είχαν περάσει μόλις έντεκα χρόνια από τον θάνατο του Καζαντζάκη και η ελληνική πολιτεία, οι μελετητές αλλά και ο Τύπος τον είχαν κιόλας ξεχάσει, παραπονιόταν η Ελένη εκφράζοντας τη θλίψη της. Χάρη στη δική της υποστήριξη, και τη συνδρομή του ηρακλειώτη ενδυματολόγου και σκηνογράφου Γιώργου Ανεμογιάννη (1919-2005), ο οποίος ίδρυσε το 1983 το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη στην Κρήτη, η ιδέα για τη δραστηριοποίηση προκειμένου να αναθερμανθεί το ενδιαφέρον για το έργου του Νίκου Καζαντζάκη έγινε πραγματικότητα με τη μορφή της ΔΕΦΝΚ.

Το Ιράν έχει 3.000 πολέμους στην ιστορία του


Συνέντευξη με τον Ιρανό σκηνοθέτη Μασούντ Μπακσί
«Ηθελα να μιλήσω για την πατριαρχία και την οικογένεια στο Ιράν» λέει ο 40χρονος κινηματογραφιστής«Ηθελα να μιλήσω για την πατριαρχία και την οικογένεια στο Ιράν» λέει ο 40χρονος κινηματογραφιστήςΗ ζωή του έχει πολλά κοινά με αυτήν του ήρωα της πρώτης ταινίας μυθοπλασίας του, ενός πολιτικού φιλμ που τιτλοφορείται «Μια αξιοπρεπής οικογένεια» (στα σινεμά τη Μ. Πέμπτη).
Ενας Ιρανός ακαδημαϊκός που ζει στη Δύση, μακριά από την ταραγμένη χώρα του, επιστρέφει στο Ιράν ύστερα από 22 χρόνια απουσίας. Βρίσκεται όμως εγκλωβισμένος στη δίνη οικογενειακών στροβίλων όταν, με το θάνατο του πατέρα του, μαθαίνει τα μυστικά της «αξιοπρεπούς οικογένειάς» του. Αθελά του θ' ανακαλύψει ξανά μια χώρα που λειτουργεί με κώδικες άγνωστους πια σ' αυτόν...

Διαμαρτυρία για το μέλλον του ευρωπαϊκού σινεμά


ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ

Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος και οι υπόλοιπες τέχνες δεν θα υπονομευθούν από τις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες για την απελευθέρωση του εμπορίου, διαβεβαίωσε σε σχετική της ανακοίνωση η ευρωπαϊκή Κομισιόν.

Η ανακοίνωση απαντά, κατά κάποιον τρόπο, στην ανησυχία που έχει φουντώσει στην κοινότητα των Ευρωπαίων κινηματογραφιστών για τις παραπάνω διαπραγματεύσεις οι οποίες θα ξεκινήσουν σύντομα, συμπεριλαμβάνοντας τον οπτικοακουστικό τομέα, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας πριν από τον Οκτώβριο του 2014.
Το κείμενο διαμαρτυρίας «Η πολιτιστική εξαίρεση δεν είναι διαπραγματεύσιμη!», το οποίο έχει κοινοποιηθεί και στην Ελλάδα και μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα lapetition.be, υπογράφεται από σημαντικούς σκηνοθέτες που ζητούν από τους αρχηγούς των κρατών-μελών της Ευρώπης να εξαιρεθεί ο τομέας των οπτικοακουστικών υπηρεσιών από το επίμαχο σχέδιο συμφωνίας.
Ανάμεσά τους, ο Κώστας Γαβράς, όπως και οι Μίκαελ Χάνεκε, Πέδρο Αλμοδόβαρ, Κεν Λόουτς, Μάικ Λι, Στίβεν Φρίαρς, Ζαν Πιερ και Λικ Νταρντέν, Μισέλ Χαζαναβίσιους, αλλά και ο Αμερικανός Ντέιβιντ Λιντς.
Ολα ξεκίνησαν τον Μάρτιο, όταν το Σώμα των Ευρωπαίων επιτρόπων είπε «ναι» στην έναρξη των διαπραγματεύσεων, περιλαμβάνοντας σ' αυτές και τον οπτικοακουστικό τομέα, κάτι που δεν συνέβαινε έως σήμερα, κατά πώς όριζε σχετική συμφωνία από τη δεκαετία του '90.
ethnos.gr

Ταξίδι πολιτισμού στην Ελλάδα πραγματοποιούν αμερικανοί συντάκτες τέχνης


Με αφορμή έκθεση για το Βυζάντιο



Αθήνα
Στην Ελλάδα βρίσκεται η «αφρόκρεμα» των αμερικανών συντακτών τέχνης, πολιτισμού, τουρισμού και «ευ ζην», προκειμένου να γνωρίσουν από κοντά τα εκθέματα βυζαντινού πολιτισμού, κάποια από τα οποία θα ταξιδέψουν μέχρι τις ΗΠΑ για την έκθεση «Heaven and Earth. Art of Byzantium from Greek Collections».

Οι δημοσιογράφοι από το ραδιόφωνο, τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, αλλά και τα πιο καταξιωμένα αμερικανικά περιοδικά πολιτισμού και τουρισμού, όπως το Smithsonian Magazine και το National Geographic Traveler, καθώς και από το βρετανικό Apollo, ξεναγήθηκαν την Πέμπτη στις αίθουσες του Μουσείου, δείχνοντας τον θαυμασμό και το ενδιαφέρον τους για τα βυζαντινά εκθέματα. 

Ερμού: Η ιστορία του εμπορικότερου δρόμου της Αθήνας!


Ρετρό! Ερμού: Η ιστορία του εμπορικότερου δρόμου της Αθήνας! (PHOTOS)


Χιλιάδες άνθρωποι τη διασχίζουν καθημερινά, ενώ με το εορταστικό ωράριο για το Πάσχα αναμένεται να γίνει ο αγαπημένος προορισμός της πόλης. Η οδός Ερμού έχει τη δική της ξεχωριστή ιστορία που αντικατοπτρίζει τις ιστορικές εξελίξεις αλλά και την ψυχολογία και τη διάπλαση της μικρομεσαίας κυρίως κοινωνικής τάξης.
Η οδός Ερμού ήταν από τους πρώτους δρόμους που σχεδιάστηκαν στη σύγχρονη πόλη της Αθήνας και ένας από τους βασικούς άξονες του πρώτου πολεοδομικού σχεδίου της Αθήνας που συνέταξαν οι αρχιτέκτονες Κλεάνθης και Σάουμπερτ το 1833. Ουσιαστικά εξαρχής σχεδιάστηκε προκειμένου να γίνει ο κεντρικός εμπορικός δρόμος της πόλης, να συγκεντρώσει καταστήματα και χρήσεις που είχε ανάγκη η Αθήνα προκειμένου να στεφθεί πρωτεύουσα της σύγχρονης εποχής - πέρα από την αίγλη που της προσέφεραν οι αρχαιότητες. Δεν είναι τυχαίο ότι δόθηκε στον δρόμο αυτό το όνομα του θεού του εμπορίου, του Ερμή.

Τρεις μυστικούς θαλάμους των Αζτέκων ανακάλυψε ρομπότ


  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 25/04/2013 16:58 | TA NEA
Το μικρό τηλεκατευθυνόμενο ρομπότ ανακάλυψε τρεις μυστικούς θαλάμους, σε ένα τούνελ κάτω από το ναό του Κετζαλκοάτλ στο Μεξικό. Ο ναός βρίσκεται στο Τεοτιχουακάν, την αρχαία μητρόπολη που μετά το 1000 μ.Χ. κυριεύτηκε απο τους Αζτέκους. Νωρίτερα όμως εκεί , άνθισε ένας άλλος προκολομβιανός πολιτισμός για τον οποίο λίγες πληροφορίες είναι γνωστές.
Τρεις μυστικούς θαλάμους των Αζτέκων ανακάλυψε ρομπότ

Τρεις άγνωστους αρχαίους θαλάμους κάτω από τον φημισμένο Ναό του Κετζαλκοάτλ στο Μεξικό, εκεί που μέχρι τον 16ο αιώνα άκμαζε η αυτοκρατορία των Αζτέκτων, ανακάλυψαν αρχαιολόγοι με τη βοήθεια ενός μικρού ρομπότ.

Ο ναός Κετζαλκοάτλ που είναι αφιερωμένος στον Θεό με τη μορφή Φτερωτού Ερπετού βρίσκεται κοντά στην Πυραμίδα του Ηλιου, στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας μητρόπολης Τεοτιχουακάν, που στη γλώσσα των Αζτέκων σήμαινε «Η πόλη των Θεών».  

Εκεί, σε απόσταση περίπου 60 χιλιομέτρων βόρεια της Πόλης του Μεξικού,  βρίσκονται σήμερα αρκετές πυραμίδες και πολύπλοκα οικοδομήματα. 

Κάτω από το Ναό υπάρχει ένα ανεξερεύνητο τούνελ το οποίο οι επιστήμονες του Εθνικού Ινστιτούτου Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Μεξικού πιστεύουν ότι ανοίχτηκε πριν από 2000 χρόνια. Ωστόσο η ύπαρξη του έγινε γνωστή μόλις το 2003 όταν σφοδρές βροχοπτώσεις που έπληξαν την περιοχή αποκάλυψαν μία μεγάλη τρύπα κάτω από το οικοδόμημα του ναού.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2013

Διεθνές συμπόσιο «Oι πόλεις του Πλουτάρχου» στους Δελφούς


Διεθνές επιστημονικό συμπόσιο με θέμα: «Οι πόλεις του Πλουτάρχου» διοργανώνεται στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών από τις 26 έως τις 28 Απριλίου με τη συμμετοχή ελλήνων και ξένων μελετητών της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας. Το συμπόσιο τιμά την πολύχρονη προσφορά του καθηγητή κλασικών σπουδών και προέδρου της Διεθνούς εταιρείας Πλουτάρχου, Αναστάσιου Νικολαϊδη, στη διδασκαλία και την έρευνα του πλουταρχικού έργου.
«Πρόκειται για ένα συνέδριο μεγάλου κύρους καθώς οι επιστήμονες που έρχονται είναι σημαντικοί και ουσιαστικά τις τρεις αυτές ημέρες η Ελλάδα και το Κέντρο Δελφών θα είναι το κέντρο του ενδιαφέροντος των φιλολόγων. Προβάλλεται η Ελλάδα σε ένα χώρο που έπρεπε να έχει ηγετικό ρόλο τον οποίο δεν έχει, σε κάθε περίπτωση όμως συνεισφέρει στο να βρίσκεται στο κέντρο των εξελίξεων στην έρευνα των κλασικών σπουδών» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διοργανώτρια του συνεδρίου, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης Λουκία Αθανασάκη.

Το συνέδριο που διοργανώνεται από το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και τη Γενική Γραμματέα της Εταιρείας Πλουταρχικών Σπουδών, έχει ως αντικείμενο το έργο του Πλουτάρχου, το οποίο είναι πολύτιμη πηγή μαρτυριών για την πολιτική και κοινωνική οργάνωση των αρχαίων πόλεων, μικρών και μεγάλων, όπως, η Αθήνα, η Σπάρτη, οι Δελφοί, η Χαιρώνεια, οι Θεσπιές και πλήθος άλλων. Μέσα από το έργο του μαθαίνουμε για την ιστορία, τους μύθους, τις τελετές, τις εορτές, την αρχιτεκτονική, τους κοινωνικούς και πολιτικούς θεσμούς τους αλλά και για μικρές λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής επιφανών πολιτών.

Τα έργα υψηλής εκτίμησης πρωταγωνίστησαν στο Greek Sale του οίκου Bonhams


Τα έργα υψηλής εκτίμησης πρωταγωνίστησαν στο Greek Sale του οίκου Bonhams
Κορυφαίο έργο της δημοπρασίας ήταν το «Φθινόπωρο» του Γιάννη Τσαρούχη που πουλήθηκε 318. 500 ευρώ (τιμή εκτίμησης: 170.000 – 230.000 ευρώ).

Το 64% (σε αξία) και το 53% (σε όγκο) των έργων του εαρινού Greek Sale πουλήθηκε κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας της Τετάρτης 24 Απριλίου των Bonhams που έγινε στο Λονδίνο, ενώ θετική ήταν, σύμφωνα με τον οίκο, η ανταπόκριση των συλλεκτών στα έργα που δημοπρατήθηκαν υπέρ του οργανισμού GreeceDeptFree. Ο τζίρος της δημοπρασίας ήταν 1.900.000 ευρώ.
Παρ’ ότι δεν ήταν λίγα τα έργα που έμειναν απούλητα, η δημοπρασία απέδειξε ότι τα έργα υψηλότερης εκτίμησης εξακολουθούν να έχουν αγοραστές. Και μάλιστα να προτιμώνται σε σχέση με τα έργα χαμηλότερες εκτίμησης. Κορυφαίο έργο της δημοπρασίας αναδείχθηκε το «Φθινόπωρο» του Γιάννη Τσαρούχη το έργο του ζωγράφου με το αγαπημένο του μοντέλο Dominique δοσμένο σε αναγεννησιακό κλίμα με τη μορφή αρχαίου Έλληνα θεού, φτάνοντας τα 318. 500 ευρώ (τιμή εκτίμησης: 170.000 – 230.000 ευρώ)