ΑΡΗΣ
ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ 15.6.2013 |
Νιλς Χόλγκερσον,
Φρουτοπία, Σούπερ Γιαγιά, Κάντυ Κάντυ, Θηασαυρός της Βαγίας, Παραμυθάς,
Χιλιοποδαρούσα: Τι το τόσο ξεχωριστό είχαν;
Ξεπερνώντας λοιπόν τη στείρα ωραιοποίηση του παρελθόντος, επιτρέψτε μου
να γίνω κι εγώ σαν τους εκνευριστικούς με το δικό μου αφορισμό: "Δε παίζονται τέτοιες παιδικές σειρές πια στα
κανάλια." Μπορώ να αποδείξω άνετα τον ισχυρισμό μου, κυρίως επειδή δεν παίζονται
πια, σχεδόν καθόλου, παιδικές σειρές στα κανάλια. Ναι τα ιδιωτικά βάζουν κάποια κλασικά (αρκετά είναι απ' τα '80ς)
καρτούν στις έξι το πρωί και η ΕΤ1 είχε το Ουράνιο Τόξο, ένα καλό πρόγραμμα με
έναν καλό κύριο, εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό, παρ' ό,τι low budget.
Επίσης η ΕΤ1 είχε κάτι υπερμοντέρνα κινούμενα σχέδια με περίεργα πλάσματα
σχεδιασμένα με απωθητικές οξείες γωνίες και διάφορες προεφηβικές σειρές του
Ντίσνει, Χάνα Μοντάνα, Τζόνας Μπράδερς κλπ, που παρ' ό,τι μπορεί να τις βλέπουν
παιδιά δεν τις θεωρώ καν παιδικές. Στο μεγαλύτερο μέρος των '80ς πιάναμε μόνο
δύο κανάλια (που το Σαββατοκύριακο ξεκινούσαν μεσημέρι, και τις καθημερινές
έκλειναν για μεσημέρι και έβαζαν το ρολόι), δηλαδή οι διαθέσιμες τηλεοπτικές
ώρες ήταν ελάχιστες σε σχέση με σήμερα. Κι όμως, προγράμματα ειδικά για παιδιά
χωρούσαν μια χαρά. Η ΕΡΤ έκανε δικές της παραγωγές, μετέφερε καλά βιβλία
στη μικρή οθόνη, Το Θησαυρό της Βαγίας, τον Κήπο με τα Αγάλματα κλπ. Υπήρχαν
προγράμματα για όλες τις ηλικίες. Με τηλεπαιχνίδια όπως το «Με το Άλβα και το
Βήτα με το Νι και με το Σίγμα» γνωρίζαμε μέρη της Ελλάδας. Με την αβάν γκαρντ
εκπομπή Τα Παραμύθια Της Κούκλας (με τη φωνή της Όλιας Λαζαρίδου) βλέπαμε πως
με ελάχιστα χρήματα και μπόλικη φαντασία φτιαχνόταν ένα παιδικό, εικαστικό
αριστούργημα - το ίδιο και με τον Παραμυθά και αργότερα τη Φρουτοπία. Επίσης πολλά απ' τα κινούμενα σχέδια ήταν
ευρωπαϊκά κι όχι απαραίτητα αμερικάνικα και οπτικώς ομογενοποιημένα. Η ιδέα για
τα Στρουμφ, ο Νιλς Χόλγκερσόν (άλλο ένα παιδικό βασισμένο σε αριστουργηματικό
βιβλίο, του 1907 μάλιστα!), τα Κινέζικα Παραμύθια, το Σάγκμα, ο Γύρος του
Κόσμου σε 80 ημέρες, το Τάο Τάο.
[+] Τέσσερα απ’ τα δεκάδες
καλά παιδικά προγράμματα των ‘80ς
1)
Παρ’
ό,τι η εικόνα μοιάζει τελείως ξεπερασμένη, ο Θησαυρός της Βαγίας (βασισμένος
στο βιβλίο της Ζωρζ Σαρή) είναι μια σειρά που βλέπεται και σήμερα και από
μεγάλους. Εξαιρετικό
σενάριο, καλές ερμηνείες, περιπέτεια, αγωνία, όμορφα γυρίσματα, μουσική που με
έχει στοιχειώσει. Καλύτερο σήριαλ απ’ όλα όσα παίζονται σήμερα κάθε βράδυ στην
τηλεόραση, κι όμως, το 1984 παιζόταν για τα παιδιά, στις πέντε το απόγευμα
(τώρα έχει τις διάφορες σαπουνόπερες). Ακόμα θυμάμαι κάθε καρέ απ’ τους τίτλους
αρχής:
2)
2) Μια φορά κι έναν Καιρό ήταν ο Άνθρωπος, και μέσα απ’ αυτόν μάθαινες με τρόπο
διασκεδαστικό την ιστορία του κόσμου. Το ότι δείχνει πώς η ζωή ξεκίνησε από
μικροοργανισμούς που έγιναν ψάρια, που έγιναν άλλα ζώα, που έγιναν πίθηκοι και
στο τέλος γίναμε εμείς, οι άνθρωποι σήμερα μπορεί να ήταν και αμφιλεγόμενο, σε
πολλές χώρες. Οι τίτλοι αρχής είναι ένα μικρό έργο τέχνης:
3) 3) Ο Νιλς Χόλγκερσον της Σουηδέζας Σέλμα
Λαγκερλοφ, γράφτηκε σαν σχολικό εγχειρίδιο Γεωγραφίας το 1907. Είναι η ζωντανή
απόδειξη πως μπορείς να συνδυάσεις τη μάθηση με μια συναρπαστική, αστεία (και
στο τέλος πολύ συγκινητική) ιστορία. Η μουσική των τίτλων της αρχής θα έπρεπε
να καταχωρηθεί στην κατηγορία «Κλασική Μουσική».
4) 4)
Για την Φρουτοπία στήθηκε ένα ολόκληρο σύμπαν, γεμάτο φαντασία και γέλιο και
έξυπνα κείμενα. Ένα σύμπαν που χρόνια αργότερα, ακόμα και
στις πιο πλούσιες στιγμές των ιδιωτικών καναλιών (όταν μπορούσαν να δίνουν
εκατομμύρια στο Μικρούτσικο και τη Ρούλα) δεν βρήκε ούτε ένα μιμητή. Σήμερα μοιάζει τρελό το ότι πριν από 25
χρόνια ένα κανάλι ξόδεψε χρήματα και χρόνο φτιάχνοντας μια υπερπαραγωγή,
προσλαμβάνοντας γνωστούς ηθοποιούς για τις φωνές, παραγγέλνοντας καλά
τραγούδια, και παρουσιάζοντας ένα τέτοιο θέαμα – με μοναδικούς αποδέκτες τα
παιδιά. Ξόδευαν χρήματα για τα παιδιά, ενώ οι παιδικές διαφημίσεις απαγορευόταν
πριν το βράδυ! Δεν τους ένοιαζαν ούτε τα χρήματα, ούτε βέβαια οι θεαματικότητες
– δυο κανάλια ήταν όλα κι όλα, του ίδιου «αφεντικού». Ποιος θα νοιαζόταν σήμερα για τα παιδιά –
ποιος θα ξόδευε λεφτά για να αγοράσει ή να φτιάξει ένα καλό παιδικό πρόγραμμα,
με ανιδιοτέλεια, χωρίς οικονομικό ή ανταγωνιστικό συμφέρον; Πηγή: www.lifo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου