Παρασκευή 2 Αυγούστου 2013

Ενα ένα βγαίνουν τα πέπλα

Εντυπη Έκδοση

Ολόκληρος ο όροφος με τη μόνιμη συλλογή αρχαιοτήτων άνοιξε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου

Σταδιακά αποκαλύπτονται για το κοινό οι σπουδαίες συλλογές του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, το οποίο είχε κλείσει για επισκευές το 2006. Πριν από ένα χρόνο άνοιξε μία μόνον αίθουσα για τη βασική συλλογή και σήμερα ανοίγει ολόκληρος όροφος με τη μόνιμη συλλογή των αρχαιοτήτων των γεωμετρικών, αρχαϊκών, κλασικών, ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων από διάφορα μέρη της Κρήτης, με κορυφαία τα μινωικά ευρήματα.
Η εκδήλωση με την οποία θα αποδοθεί στους επισκέπτες ο συγκεκριμένος χώρος θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 6 μ.μ. Το θέμα του ορόφου θα είναι: «Η Κρήτη από τους Δωριείς στους Ρωμαίους, 11ος αι. π.Χ. - 4ος αι. μ. Χ.».

Ο Βάγκνερ συνάντησε τον Ταραντίνο

28/07/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Το φετινό Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ διάλεξε πρωτοπορία

        
 
Ο περίφημος σκηνοθέτης Φρανκ Κάστορφ, που απεχθάνεται τη σκλαβιά των κειμένων και πάντα προκαλεί με τις παραστάσεις του, ανέλαβε την καινούργια παραγωγή της τετραλογίας «Το Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν»


Της Μαρίνας Κουβέλη

Eνα πράγμα δεν μπορεί να πει κανείς για το Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ: ότι δεν τολμά. Και μόνο το γεγονός ότι φέτος ανέθεσε μια ολοκαίνουργια παραγωγή της επικής τετραλογίας «Το Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν» στον Φρανκ Κάστορφ αποδεικνύει ότι ακόμα και μια διοργάνωση αφιερωμένη στον Βάγκνερ μπορεί να αναζητά τη σύγχρονη παρουσία της μεταξύ των πιο πρωτοποριακών φεστιβάλ. Πόσο μάλλον φέτος που το φεστιβάλ και ο υπόλοιπος κόσμος γιορτάζουν τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Βάγκνερ. Η προχθεσινή του λαμπερή πρεμιέρα, παρουσία της Ανγκελα Μέρκελ, έγινε με τον «Ιπτάμενο Ολλανδό». Αλλά όλα τα φώτα είναι στραμμένα στην τετραλογία του Κάστορφ που ξεκίνησε χθες.

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης πρόλαβε να ιντριγκάρει με πολλούς τρόπους κοινό και δημοσιογράφους. Σε συνεντεύξεις του δήλωσε ότι ο δικός του κύκλος του «Δαχτυλιδιού» θα ξεκινήσει από το έτος 1945 και θα έχει αναφορές στον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αντί για τον χρυσό -που σύμφωνα με το έργο διεκδικούν οι πρωταγωνιστές- αυτός μιλά για πετρελαιοπηγές. Η δράση θα αρχίζει σε ένα μοτέλ του περίφημου δρόμου Route 66 και οι κόρες του Ρήνου θα κάνουν το μπάνιο τους σε πισίνα. Στη συνέντευξη Τύπου αποκάλυψε πως θα χρησιμοποιήσει μια περιστρεφόμενη σκηνή και πολλά βίντεο και πως άντλησε έμπνευση από τον Κουέντιν Ταραντίνο, τα τερατώδη αμερικανικά αυτοκίνητα και την Κόκα Κόλα! «Η δράση», είπε χαρακτηριστικά, «θα ξεκινά από την Alexanderplatz του Βερολίνου και θα φτάνει ώς τη Wall Street».

Ενα θέατρο ξαναγεμίζει θεατές μετά από 2.300 χρόνια

26/07/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η αρχαία Μεσσήνη το Σάββατο 3 Αυγούστου έχει μεγάλη γιορτή


Το Φεστιβάλ Αθηνών έφτασε μέχρι τη Μεσσηνία για μια εκδήλωση sold out από καιρό. Εκεί όπου ο θαυματουργός αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης, λατρεμένος των ντόπιων, δεν ανέσκαψε μόνο και ανέδειξε μια ολόκληρη αρχαία πόλη αλλά αναστήλωσε και το θέατρό της. Ενα γκαλά όπερας θα το ξαναζωντανέψει. Και έπεται συνέχεια. Γιατί, όπως πιστεύει ο κ. Θέμελης, «τα μνημεία πρέπει να μπαίνουν στην καθημερινότητα των ανθρώπων»

Της Βασιλικής Τζεβελέκου







Τα εγκαίνια του αναστηλωμένου Αρχαίου Θεάτρου της Μεσσήνης το Σάββατο 3 Αυγούστου είναι γεγονός διεθνούς επιπέδου. Επειτα από 2.300 χρόνια σιωπής λειτουργεί εκ νέου ένα θέατρο που βγήκε στην επιφάνεια πόντο πόντο χάρη στις συστηματικές ανασκαφικές έρευνες στην αρχαία Μεσσήνη, την καλύτερα σωζόμενη πόλη της ελληνιστικής εποχής. Ο σύγχρονος επισκέπτης μπορεί σήμερα να περιηγηθεί σε όλα τα δημόσια και ιερά οικοδομήματα της πόλης, τα οποία είδε και περιέγραψε ο Παυσανίας όταν την επισκέφθηκε στα χρόνια του αυτοκράτορα Αντωνίνου του Ευσεβούς (155-160 μ.X.).

Επανεκδίδονται το «Ρεμπέτικο» και το «Μαμά γερνάω»

31/07/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Δύο άλμπουμ ξανά σε δίσκο βινυλίου με νέα ηχητική επεξεργασία

Εφημερίδα των Συντακτών

Δύο πολύ αγαπημένοι δίσκοι του ελληνικού τραγουδιού πρόκειται να κυκλοφορήσουν ξανά σε δίσκο βινυλίου, για πρώτη φορά μετά την πρώτη τους έκδοση. Πρόκειται για το «Ρεμπέτικο» του Σταύρου Ξαρχάκου, σε στίχους Νίκου Γκάτσου, και για το «Μαμά γερνάω» του Σταμάτη Κραουνάκη, σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου με ερμηνεύτρια την Τάνια Τσανακλίδου. Τα άλμπουμ, με νέα ηχητική επεξεργασία, απευθύνονται στους φίλους των δίσκων βινυλίου καθώς και σε μια νέα γενιά δισκόφιλων.

Οταν ο Μουρ αρνήθηκε τον Μπέικον ως μαθητή

31/07/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η έκθεση «Francis Bacon-Henry Moore: Flesh and Bone»


Εφημερίδα των Συντακτών











Δύο ιερά τέρατα της τέχνης του 20ού αιώνα με πίστη στην ανθρώπινη μορφή, ο ζωγράφος Φράνσις Μπέικον και ο γλύπτης Χένρι Μουρ, κράτησαν απόσταση ο ένας από τον άλλον κατά τη διάρκεια της ζωής τους με εξαίρεση ορισμένες κοινές εκθέσεις και μια αμοιβαία ακανθώδη κριτική: ο Μπέικον απέρριπτε τα σχέδια του Μουρ και ο Μουρ δήλωνε ότι δεν επεδίωκε να προκαλεί σοκ όπως ο Μπέικον.

Τώρα, μια νέα πτυχή της σχέσης τους έρχεται στη δημοσιότητα: ήδη αναγνωρισμένος καλλιτέχνης στις αρχές της δεκαετίας του ’70, ο Μπέικον είχε προσεγγίσει τον Μουρ ζητώντας του να τον διδάξει, ωστόσο ο δεύτερος δεν ανταποκρίθηκε στην πρόκληση. Οπως αναφέρει η «Guardian», η αποκάλυψη έγινε από την κόρη του γλύπτη, Μαρία, και τον καθηγητή Φράνσις Γουόρνερ, ο οποίος είχε αναλάβει τότε τον ρόλο του διαμεσολαβητή. «Ο Μπέικον ενδιαφερόταν να πάρει μαθήματα γλυπτικής», εξηγεί ο τελευταίος. «Δεν νομίζω πως ήταν κάποιο καπρίτσιο, πραγματικά ήθελε να δει εάν θα μπορούσε να επεκταθεί κι άλλο και προφανώς η πρώτη του σκέψη ήταν ο κορυφαίος γλύπτης. Γνώριζαν ο ένας τον άλλον, αλλά ήταν επιφυλακτικοί. Σαν δυο λιοντάρια στο ίδιο δάσος, εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι. Ο Μουρ ήταν ευγενικός, άκουσε το αίτημα, αλλά ποτέ δεν απάντησε. Ετσι λειτουργούσε».

Παραμύθια και παραβολές για τις σύγχρονες αγωνίες

30/07/13Εφημερίδα των ΣυντακτώνΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πήγαμε στην έκθεση «In Media Res / Στον πηγαιμό για την Ιθάκη» στην Ανδρο


Το Ιδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως, στη φετινή καλοκαιρινή διοργάνωσή του, πάντα σε επιμέλεια της Αθηνάς Σχινά, εκθέτει 119 έργα, που από τη μια συνομιλούν με την ποίηση του Καβάφη, από την άλλη απαντούν στην πολυδιάστατη κρίση ακόμη και με χιούμορ

Της Παρής Σπίνου

20-5Σαν βγεις στον πηγαιμό για την… Ανδρο, ο καλοκαιρινός ουρανός είναι ανέφελος, ο ήλιος φωτίζει το κυκλαδικό τοπίο, όμως να ελαφρύ αεράκι ξαφνικά ανατρέπει την ηρεμία. «Σαν ταξιδάκι αναψυχής μ’ ένα κρυμμένο τραύμα», όπως θα τραγουδούσε και η Αλκηστις Πρωτοψάλτη, οι 20 καλλιτέχνες που βρέθηκαν το Σαββατοκύριακο στο νησί για τα εγκαίνια της έκθεσης «Ιn Medias Res / Στον πηγαιμό για την Ιθάκη», εκφράζουν με τη ζωγραφική και τη γλυπτική τους τέτοιου είδους ανατροπές μέσα από τις προσωπικές τους διαδρομές. Εμπειρίες, μνήμες, βιώματα, ψυχικές καταστάσεις αποθησαυρίζονται σε έργα τέχνης που διεγείρουν τη φαντασία και τη σκέψη.

Σύρος, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021

01/08/13 Εφημερίδα των ΣυντακτώνΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Του Αλφόνσου Βιτάλη


Η προσπάθεια και η πρωτοβουλία για να είναι η Σύρος (η ιστορική πρωτεύουσα των Κυκλάδων) Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021 αξίζει κάθε δυνατής υποστήριξης. Σύμβολο, σε παγκόσμια κλίμακα, μιας αρμονικής διαχρονικής συνύπαρξης δύο διαφορετικών θρησκειών (ορθόδοξων και καθολικών) ακόμα και σε ταραγμένες εποχές (από εθνικιστικές-θρησκευτικές διαμάχες σε γείτονες χώρες και όχι μόνο), δίνει ανάγλυφα το παράδειγμα της συνεννόησης, της συνεργασίας και αποδοχής του διαφορετικού.

Κατάφερε, κόντρα στη λογική της μαζικής αντιπαροχής και του «μπετόν», να διατηρήσει τη μοναδική και υπέροχη νεοκλασική αρχιτεκτονικής της, συνδυάζοντάς την με πρωτότυπο τρόπο με τη λαϊκή παράδοση και τέχνη και, πρωτίστως, με το ρεμπέτικο του «πρωτομάστορα», Μάρκου Βαμβακάρη. Ενα μουσικό είδος που μπορεί να σταθεί ισάξια δίπλα στη μεγάλη μουσική «αποκάλυψη» της τζαζ.

Κορνάρος sings the blues

30/07/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Συναυλία του Δημήτρη Μαραμή στο Sani Festival


 
Ο συνθέτης με τη μεγάλη εμπειρία από θεατρικές παραστάσεις, έγραψε την πρωτότυπη μουσική για τον «Ερωτόκριτο» του Στάθη Λιβαθινού παίρνοντας στοιχεία από τζαζ, μπλουζ και ροκ. «Οταν γράφτηκε το έπος δεν υπήρχε καν λύρα», λέει. Την παρουσιάζει στο φεστιβάλ της Χαλκιδικής με δύο νεαρούς τραγουδιστές, την Κορίνα Λεγάκη και τον Θοδωρή Βουτσικάκη

Του Δημήτρη Κανελλόπουλου

Ο Δημήτρης Μαραμής θα παρουσιάσει στο Sani Festival το Σάββατο, σε πρώτη εκτέλεση, μια τζαζ όπερα! Πολύ δελεαστικό ως ιδέα. Λέγεται «Erotokritos in Blues», είναι βασισμένη σε τζαζ και μπλουζ στοιχεία και αποτελεί το αποτέλεσμα της συνεργασίας του με τον σκηνοθέτη Στάθη Λιβαθινό πάνω στον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου (2011).



«Είναι ένας αιρετικός Ερωτόκριτος», μας λέει, ενώ βρίσκεται σε φάση εντατικών προετοιμασιών για την παράσταση. «Ενα τραγούδι μέσα στο συγκεκριμένο έργο έχει τη λέξη “έρωτας” τριάντα εννιά φορές. Είναι άραγε αυτό ένα απλό τραγούδι; Μάλλον είναι μια καθαρά μουσικοθεατρική σκηνή. Ουσιαστικά γράφω ένα νέο λιμπρέτο, με υλικό τους πρωτότυπους στίχους του Κορνάρου. Ομως από τους δέκα χιλιάδες στίχους του ερωτικού έπους επιλέγω μέρη, αποσπάσματα, τα ξανασυνθέτω και δημιουργώ διαλόγους, θεματικές, ώστε να μπορώ να έχω ντουέτα και καθαρά δραματικές σκηνές». Και η μουσική; «Παίρνω στοιχεία από την τζαζ, την μπλουζ και τη ροκ μουσική, ενσωματώνοντάς τα σε μια σύγχρονη διαφορετική μουσική γλώσσα. Αν και οι ρόλοι είναι περισσότεροι από δύο, για πρακτικούς λόγους ερμηνεύονται μόνο από δύο βασικούς ερμηνευτές, τους Κορίνα Λεγάκη και Θοδωρή Βουτσικάκη».

Super Woman εναντίον Ταλιμπάν

02/08/13 Εφημερίδα των ΣυντακτώνΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η πακιστανική τηλεόραση προβάλλει τα κινούμενα σχέδια «Η τιμωρός με την μπούρκα»










Ετσι, για να μη νομίζουμε ότι το Πακιστάν έχει παραδώσει τις γυναίκες του στους Ταλιμπάν και ότι το παράδειγμα της Μαλάλα Γιουσαφσάι, που επιμένει να μάθει πραγματικά γράμματα και όχι μόνο να διαβάζει το Κοράνι, θα πάει χαμένο.

Πριν από λίγες μέρες, στη διάρκεια του Ραμαζανιού, ξεκίνησε να προβάλλεται στο ιδιωτικό κανάλι GeoTV μια σειρά κινουμένων σχεδίων με τίτλο «Burka Avenger» (H τιμωρός με την μπούρκα). Το μήνυμά της είναι σαφές. Τα κορίτσια πρέπει να πηγαίνουν σε κανονικό σχολείο, κι ας απειλούν ακόμα οι επίδοξοι δολοφόνοι της τη Μαλάλα. Πριν από δύο εβδομάδες με ανοιχτή επιστολή του ένας διοικητής των Πακιστανών Ταλιμπάν τη συμβούλευε «να γυρίσει σπίτι της, να ενστερνιστεί την ισλαμική και παστούν κουλτούρα, να πάει σε σχολείο γυναικών για το Κοράνι, να σκύψει και να μελετήσει το βιβλίο του Αλλάχ…».

Το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο της Ελλάδας

Το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο της Ελλάδας 
θα είναι προσβάσιμο στο κοινό από το 2015 και 
θα περιλαμβάνει πολυάριθμους χώρους οργανωμένης κατάδυσης 
στα ναυάγια του Παγασητικού και των Βορείων Σποράδων.
Το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο της Ελλάδας ανοίγει το 2015 στις Σποράδες
Το πρωτότυπο αυτό μουσείο καλύπτει μία έκταση 2.500 τετραγωνικών χιλιομέτρων, η οποία ήδη από το 1996 χαρακτηρίστηκε με υπουργική απόφαση ως «ενάλιος αρχαιολογικός χώρος» και στο βυθό του βρίσκονται τουλάχιστον 10 ναυάγια πλοίων.
Είναι η πρώτη φορά που ανοίγουν στην Ελλάδα επισκέψιμοι ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι, ενώ το εγχείρημα θα εκπονηθεί σε συνδυασμό με την ύπαρξη του Ερευνητικού Κέντρου Ναυτικής Αρχαιολογίας και κατάλληλα εξοπλισμένων και εξειδικευμένων Καταδυτικών Κέντρων.
Πρόκειται για ένα εγχείρημα «εθνικής σημασίας» καθώς αναμένεται να προσελκύσει κοινό από όλο τον κόσμο συμβάλλοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου,την αύξηση της τουριστικής κίνησης και την ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης αλλά ταυτόχρονα θα ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και την προστασία της υποθαλάσσιας ζωής και της πολιτιστικής κληρονομιάς