Ο περίφημος σκηνοθέτης Φρανκ Κάστορφ, που απεχθάνεται τη σκλαβιά των κειμένων και πάντα προκαλεί με τις παραστάσεις του, ανέλαβε την καινούργια παραγωγή της τετραλογίας «Το Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν»
Της Μαρίνας Κουβέλη
Eνα πράγμα δεν μπορεί να πει κανείς για το Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ: ότι δεν τολμά. Και μόνο το γεγονός ότι φέτος ανέθεσε μια ολοκαίνουργια παραγωγή της επικής τετραλογίας «Το Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν» στον Φρανκ Κάστορφ αποδεικνύει ότι ακόμα και μια διοργάνωση αφιερωμένη στον Βάγκνερ μπορεί να αναζητά τη σύγχρονη παρουσία της μεταξύ των πιο πρωτοποριακών φεστιβάλ. Πόσο μάλλον φέτος που το φεστιβάλ και ο υπόλοιπος κόσμος γιορτάζουν τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Βάγκνερ. Η προχθεσινή του λαμπερή πρεμιέρα, παρουσία της Ανγκελα Μέρκελ, έγινε με τον «Ιπτάμενο Ολλανδό». Αλλά όλα τα φώτα είναι στραμμένα στην τετραλογία του Κάστορφ που ξεκίνησε χθες.
Ο ίδιος ο σκηνοθέτης πρόλαβε να ιντριγκάρει με πολλούς τρόπους κοινό και δημοσιογράφους. Σε συνεντεύξεις του δήλωσε ότι ο δικός του κύκλος του «Δαχτυλιδιού» θα ξεκινήσει από το έτος 1945 και θα έχει αναφορές στον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αντί για τον χρυσό -που σύμφωνα με το έργο διεκδικούν οι πρωταγωνιστές- αυτός μιλά για πετρελαιοπηγές. Η δράση θα αρχίζει σε ένα μοτέλ του περίφημου δρόμου Route 66 και οι κόρες του Ρήνου θα κάνουν το μπάνιο τους σε πισίνα. Στη συνέντευξη Τύπου αποκάλυψε πως θα χρησιμοποιήσει μια περιστρεφόμενη σκηνή και πολλά βίντεο και πως άντλησε έμπνευση από τον Κουέντιν Ταραντίνο, τα τερατώδη αμερικανικά αυτοκίνητα και την Κόκα Κόλα! «Η δράση», είπε χαρακτηριστικά, «θα ξεκινά από την Alexanderplatz του Βερολίνου και θα φτάνει ώς τη Wall Street».
Καταλαβαίνετε πως αυτό το καλοκαίρι το Φεστιβάλ Μπαϊρόιτ δοκιμάζει τις αντοχές του κλασικού κοινού. Την τετραλογία απαρτίζουν οι όπερες «Χρυσός του Ρήνου», «Βαλκυρία», «Ζίγκφριντ» και «Το Λυκόφως των Θεών». Συνολικά διαρκούν 16 ώρες. Το Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ ή αλλιώς Φεστιβάλ του Ρίχαρντ Βάγκνερ διοργανώνεται ετησίως (συνήθως από τέλος Ιουλίου μέχρι τέλος Αυγούστου) στην όπερα που είχε χτίσει ο ίδιος ο συνθέτης ειδικά γι” αυτόν τον σκοπό.
Ο Κάστορφ, επικεφαλής της δεύτερης μεγαλύτερης κρατικής σκηνής του Βερολίνου, της Φολκσμπίνε, είναι διάσημος για τις avant-garde παραγωγές του. Μια ωραία γεύση πήραμε κι εμείς το 2007 στο Φεστιβάλ Αθηνών με τον «Βορρά» του Σελίν που διασκεύασε και ανέβασε στη σκηνή. Αγαπά την αποδόμηση, την απόλυτη ελευθερία, τη φυγή από την πεπατημένη και συχνά ξεφεύγει από τα κείμενα.
Στην όπερα, όμως, που υπάρχει το λιμπρέτο, δεν νιώθει να στριμώχνεται; «Πράγματι, αυτός ήταν ένας από τους λόγους που ώς τώρα την απέφευγα», παραδέχτηκε ο Κάστορφ σε συνέντευξή του στην «Ντόιτσε Βέλε». «Εχω αρνηθεί πολλές προτάσεις για οπερατικές σκηνοθεσίες, διότι ένιωθα ότι δεν είχα την ελευθερία να διηγηθώ την ιστορία με τον δικό μου τρόπο. Αν ήθελα να ακολουθώ ένα πρόγραμμα κατά γράμμα, θα δούλευα στους σιδηρόδρομους και θα ρύθμιζα τα δρομολόγια. Αλλά εμένα με ενδιαφέρουν περισσότερο οι παρακάμψεις. Εξήγησα το σκεπτικό μου στον μαέστρο Κίριλ Πετρένκο κι εκείνος μου απάντησε: «Προτιμώ αυτόν τον δρόμο από το να παραμείνουμε απολύτως πιστοί στην πλοκή». Υπάρχουν πολλοί τρόποι να διηγηθείς κάτι: με ακρίβεια, πιο περίπλοκα και σίγουρα χωρίς να καταστρέψεις το πρωτότυπο. Είναι αυτό που ο Βάγκνερ αποκαλούσε καλλιτεχνική τρομοκρατία».
Τελικά η πρόταση του Μπαϊρόιτ ήταν τόσο δελεαστική, που δεν μπορούσε να αρνηθεί; «Δεν είχα επισκεφθεί ποτέ πριν το Μπαϊρόιτ. Βρίσκω πιο ενδιαφέρον να γνωρίζομαι με κάτι καινούργιο. Το φεστιβάλ αυτό έχει μακρά ιστορία, κοινωνικές νόρμες, ιδεολογία που το συνοδεύει εδώ και χρόνια. Μου αρέσουν η ταχύτητα και η ένταση με τις οποίες καλείται κανείς να δουλέψει και να δοκιμάσει τον εαυτό του. Είχαμε όλοι μόνο δύο μήνες για να οργανώσουμε δεκαέξι ώρες μουσικής. Χρειάζεται πολλή δύναμη. Πρέπει να είμαι αμείλικτος με τις επιθυμίες, τις ευαισθησίες, τις απόψεις μου».
Εριξε, άραγε, καμιά ματιά στις φωτογραφίες από την πρώτη παράσταση του 1876; «Οχι, όχι, όχι!», απαντά. «Ηθελα να υπάρχει μια υγιής άγνοια. Με ανησυχεί πάντα η πιθανότητα να δω πράγματα που θα μπορούσαν να με επηρεάσουν».
INFO: 25 Ιουλίου – 28 Αυγούστου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου