Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013

Νέα εκστρατεία για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα

 

07/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πρωτοβουλία του Πάνου Παναγιωτόπουλου και διαμεσολάβηση της UNESCO Η ελληνική πλευρά πιέζει τη βρετανική, ενώ οι εθνικές επιτροπές έξι κρατών, που ήρθαν στην Αθήνα για διεθνή σύσκεψη, εντυπωσιάστηκαν από τα αναστηλωτικά έργα στην Ακρόπολη.

Η ελληνική πλευρά πιέζει τη βρετανική, ενώ οι εθνικές επιτροπές έξι κρατών, που ήρθαν στην Αθήνα για διεθνή σύσκεψη, εντυπωσιάστηκαν από τα αναστηλωτικά έργα στην Ακρόπολη

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Από την εποχή της Μελίνας μέχρι σήμερα σίγουρα έχουν γίνει άλματα στο θέμα της διεκδίκησης των Μαρμάρων του Παρθενώνα: το εξαιρετικό Μουσείο της Ακρόπολης και η συνέχεια των αναστηλωτικών εργασιών στον Βράχο. Αποδεικνύουν μια άλλη Ελλάδα, φορέα έρευνας και πολιτισμού. Αποτελούν ακλόνητα επιχειρήματα για μια νέα διεκδίκηση της επιστροφής των Μαρμάρων.

Οι πρώτες «Las Meninas» δεν είναι στο Πράντο


07/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ισπανός ιστορικός τέχνης θεωρεί γνήσιο έργο του Βελάσκεθ πίνακα στο Ντόρσετ

εργο του ντορσετ Oταν ανοίξει αύριο στο Πράντο της Μαδρίτης η έκθεση «Ο Βελάσκεθ και η Οικογένεια του Φιλίππου ΙV», από όλα τα αριστουργήματα που έχουν μεταφερθεί από μεγάλα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ένας πίνακας θα τραβήξει τα περισσότερα περίεργα βλέμματα.

Λέγεται κι αυτός «Las Meninas» κι έχει ακριβώς το ίδιο θέμα με το πιο διάσημο και μυστηριώδες, ίσως, έργο του Βελάσκεθ που εκτίθεται στο Πράντο, το βλέπουν εκατομμύρια κάθε χρόνο και έχει εμπνεύσει πολλούς καλλιτέχνες (ο Πικάσο ζωγράφισε 58 εκδοχές του σε έναν χρόνο). Αυτές, όμως, οι «Δεσποινίδες της τιμής», που αγοράστηκαν στις αρχές του 19ου αιώνα από τον Αγγλο γαιοκτήμονα Γουίλιαμ Μπανκς και εκτίθενται 150 χρόνια στο Kingston Lacy του Ντόρσετ, θεωρούνται απλώς ένα αντίγραφο από τον Χουάν Μπατίστα Μαρτίνεθ ντελ Μάθο, γαμπρό του Βελάσκεθ και διάδοχό του στη θέση του επίσημου ζωγράφου της αυλής του Φιλίππου.

Aνοίγει στο κοινό το Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος»



Με ξεναγήσεις στο εργοτάξιο του Κέντρου Πολιτισμού και ενημέρωση για τους οργανισμούς που θα στεγαστούν εκεί
Aνοίγει στο κοινό το Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος»
 
Η νέα Εθνική Λυρική Σκηνή, η νέα Εθνική Βιβλιοθήκη και το Πάρκο που συναποτελούν το συγκρότημα του Κέντρου Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΙΣΝ) αρχίζουν να μπαίνουν στη ζωή μας. H κατασκευή τους θα ολοκληρωθεί το 2015 και η έναρξη της λειτουργίας τους τοποθετείται στις αρχές του 2016 μπορούμε όμως να γνωρίσουμε αυτούς τους σημαντικούς χώρους πολιτισμού και αναψυχής από τα γεννοφάσκια τους, να τους οικειοποιηθούμε ήδη κατά τη διαδικασία της υλοποίησής τους. Τον σκοπό αυτής της γνωριμίας εξυπηρετεί το Κέντρο Επισκεπτών που δημιουργήθηκε έξω από το εργοτάξιο του ΚΠΙΣΝ στο Φαληρικό Δέλτα, επί της Εσπλανάδας, και άνοιξε τις πύλες του στο κοινό. Εκεί θα οργανώνονται ξεναγήσεις στο εργοτάξιο, θα γίνονται ομιλίες και προβολές, θα γίνεται η γνωριμία με τις λειτουργίες της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής μέσα από διαδραστικές εφαρμογές για μεγάλους και ειδικά παιχνίδια για παιδιά.

Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2013

Τους χώρισε ο υπερρεαλισμός, τους ένωσε ο Ερωτας

Έντυπη Έκδοση

ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ-ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ


Εμπειρίκος: «Ο έρωτας πρέπει να είναι πάντοτε ελεύθερος με όλας τας ηδονάς του». Καραγάτσης: «Συμφωνώ και επαυξάνω, αγαπητέ!»
Ενας τόμος καρπός συνεργασίας της «Αγρας» με την «Εστία» φέρνει στην επιφάνεια ένα ενθουσιώδες κείμενο του ποιητή για το μυθιστόρημα του Καραγάτση «Σέργιος και Βάκχος»
Από αριστερά: Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκη Καραγάτση, Μ. Καραγάτσης στα σκαλοπάτια του Καθεδρικού της Chartres στη Γαλλία, 1952 (Αρχείο Μαρίνας Καραγάτση. Φωτογραφία Βιβίκας Εμπειρίκου) Από αριστερά: Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκη Καραγάτση, Μ. Καραγάτσης στα σκαλοπάτια του Καθεδρικού της Chartres στη Γαλλία, 1952 (Αρχείο Μαρίνας Καραγάτση. Φωτογραφία Βιβίκας Εμπειρίκου) Τι ακριβώς ένωνε τον Ανδρέα Εμπειρίκο με τον Μ. Καραγάτση; Κάτω από ποιες συνθήκες αναπτύχθηκε η σχέση τους; Πώς γεφυρώθηκε η απόσταση που τους χώριζε στα χρόνια του Μεσοπολέμου, τότε που ο Καραγάτσης ούτε ν' ακούσει δεν ήθελε περί υπερρεαλισμού; Οι απαντήσεις έρχονται μέσα από έναν μικρό τόμο, καρπό συνεργασίας της «Αγρας» με την «Εστία», που φέρνει στην επιφάνεια ένα ντοκουμέντο «θαμμένο» για καιρό: ένα ενθουσιώδες κείμενο του ποιητή για το αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα του Καραγάτση «Σέργιος και Βάκχος», μοναδικό τεκμήριο της φιλίας τους και πολύτιμη ψηφίδα, ταυτόχρονα, της ιστορίας και των δυο.

Η Κάρλα έστειλε καράβια στην Τροία

Έντυπη Έκδοση

Εκλεισε η 13ετής ανασκαφική έρευνα στην αρχαία λίμνη

Δεκατρία χρόνια έσκαβαν οι αρχαιολόγοι τριών Εφορειών Αρχαιοτήτων στην αποξηραμένη λίμνη Κάρλα, στη Θεσσαλία, πριν αρχίσει να κατακλύζεται πάλι (το 2009) από νερό, αποκαλύπτοντας μια σειρά από παραλίμνιους οικισμούς από την 7η χιλιετία π.Χ. μέχρι τα ελληνιστικά και βυζαντινά χρόνια.
Κάρλα στην αρχαιότητα, γνωστή ως Βοιβηίς, εκτεινόταν στην πεδιάδα της ανατολικής Θεσσαλίας 

Το Βυζάντιο σε όλες του τις διαστάσεις

13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ Εγκαινιάζεται αύριο στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον η έκθεση «Ουρανός και Γη»
Τέχνη, καθημερινότητα, θρησκευτική ζωή, γράμματα, επιδράσεις από την αρχαιότητα αλλά και από τους γειτονικούς πολιτισμούς. Τα εκθέματα, από ελληνικά μουσεία και συλλογές, καθώς και από τη Βενετία, φιλοδοξούν να δώσουν μια πλήρη εικόνα ενός μεγάλου πολιτισμού, να κατακτήσουν το αμερικανικό κοινό, αλλά και να προκαλέσουν το ενδιαφέρον της. 
Τέχνη, καθημερινότητα, θρησκευτική ζωή, γράμματα, επιδράσεις από την αρχαιότητα αλλά και από τους γειτονικούς πολιτισμούς. Τα εκθέματα, από ελληνικά μουσεία και συλλογές, καθώς και από τη Βενετία, φιλοδοξούν να δώσουν μια πλήρη εικόνα ενός μεγάλου πολιτισμού, να κατακτήσουν το αμερικανικό κοινό, αλλά και να προκαλέσουν το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας

Βυζαντινές αρχαιότητες σε μετρό Θεσσαλονίκης: ώρα μηδέν

 

03/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Την Τρίτη εκδικάζεται η προσφυγή του δήμου στο ΣτΕ εναντίον της απομάκρυνσής τους
Την ερχόμενη Τρίτη 8 Οκτωβρίου και όχι τον Ιανουάριο του 2014, όπως είχε αρχικά αποφασιστεί, θα εκδικαστεί στο ΣτΕ το «πάγωμα» της απομάκρυνσης των βυζαντινών αρχαιοτήτων από τον σταθμό «Βενιζέλου» του μετρό Θεσσαλονίκης. Την επιτάχυνση της διαδικασίας εκδίκασης ζήτησε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Σύμφωνα με ανακοίνωση του τοπικού παραρτήματος Κεντρικής & Δυτικής Μακεδονίας του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, «η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού προχώρησε την προηγούμενη εβδομάδα σε “κατάθεση των απόψεών της” στο ΣτΕ, επικαλούμενη το δημόσιο συμφέρον, με αντικείμενο την άρση της προσωρινής απόφασης του ΣτΕ και την επιτάχυνση της διαδικασίας εκδίκασης της υπόθεσης».

Θυμίζουμε ότι την προσφυγή είχε κάνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ζητώντας να παραμείνουν οι αρχαιότητες στον τόπο ανεύρεσής τους. Με απόφαση του ΣτΕ, τον περασμένο Ιούλιο, διατάχθηκε η προσωρινή παύση οποιασδήποτε ενέργειας απόσπασης αρχαιοτήτων από τον σταθμό, μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση.

Η αρχαία Ελλάδα με έμαθε να πιστεύω στην ευτυχία

30/09/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Το βιβλίο της Ζακλίν ντε Ρομιγί «Τι πιστεύω»Γράφτηκε πριν από τριάντα εννέα χρόνια. Κι όμως είναι σαν να απευθύνεται σε μας σήμερα. Η Γαλλίδα ελληνίστρια διαβάζει τις τραγωδίες, τα έπη, τους φιλοσόφους και τους ιστορικούς και δηλώνει: «Είναι ένα φάρμακο για τη σύγχρονη δυσφορία, ένα βοήθημα για τη ζωή».
   
Γράφτηκε πριν από τριάντα εννέα χρόνια. Κι όμως είναι σαν να απευθύνεται σε μας σήμερα. Η Γαλλίδα ελληνίστρια διαβάζει τις τραγωδίες, τα έπη, τους φιλοσόφους και τους ιστορικούς και δηλώνει: «Είναι ένα φάρμακο για τη σύγχρονη δυσφορία, ένα βοήθημα για τη ζωή»

Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση της Ζακλίν ντε Ρομιγί και οι εκδόσεις Πατάκη μάς παραδίδουν για πρώτη φορά στα ελληνικά ένα εξαιρετικά επίκαιρο κείμενο με τα «πιστεύω» της, μια πολύτιμη πνευματική διαθήκη ικανή να εμπνεύσει σε στείρες εποχές.

Αριες και μεταμοντέρνα σκηνική δράση

01/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
«Αναμονή για τη νύχτα» στο Θέατρο ΤέχνηςΗ ομάδα «Oper(O)» είχε μέχρι σήμερα οικειοποιηθεί με τολμηρή ελευθερία αριστουργήματα σαν την «Κάρμεν» και την «Τραβιάτα». Τώρα, σκοπεύοντας μακρύτερα, παρουσίασε ένα κολάζ από θεατρικά σπαράγματα του Μπέκετ και «πειραγμένα»
Η ομάδα «Oper(O)» είχε μέχρι σήμερα οικειοποιηθεί με τολμηρή ελευθερία αριστουργήματα σαν την «Κάρμεν» και την «Τραβιάτα». Τώρα, σκοπεύοντας μακρύτερα, παρουσίασε ένα κολάζ από θεατρικά σπαράγματα του Μπέκετ και «πειραγμένα» αποσπάσματα αριών από όπερες. Το αποτέλεσμα είχε πειστικότητα, ένταση και βάθος απήχησης

«Δεν υπάρχουν ανώτεροι ή κατώτεροι πολιτισμοί»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ Η Ελπίδα Ρίκου μάς μιλά για την έκδοση «Ανθρωπολογία και σύγχρονη τέχνη»

Διδάσκει ανθρωπολογία στη Σχολή Καλών Τεχνών. Πιστεύει ότι η δική της επιστήμη όπως και η σύγχρονη τέχνη βοηθούν στην ανατροπή των στερεοτύπων. Γι’ αυτό και συντονίζει στην Μπιενάλε της Αθήνας, που ξεκίνησε την Κυριακή, ένα workshop με θέμα την «αξία». Συμμετέχει και στις «Φωνές», μια ομάδα εικαστικών και κοινωνικών επιστημόνων που εδώ και. 
Διδάσκει ανθρωπολογία στη Σχολή Καλών Τεχνών. Πιστεύει ότι η δική της επιστήμη όπως και η σύγχρονη τέχνη βοηθούν στην ανατροπή των στερεοτύπων. Γι’ αυτό και συντονίζει στην Μπιενάλε της Αθήνας, που ξεκίνησε την Κυριακή, ένα workshop με θέμα την «αξία». Συμμετέχει και στις «Φωνές», μια ομάδα εικαστικών και κοινωνικών επιστημόνων που εδώ και δύο χρόνια δουλεύουν πάνω στο τι σημαίνει να έχει ή να μην έχει κανείς «φωνή» αυτή την περίοδο