Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

Φέρτε πίσω τα έργα!

http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.ellada&id=32115
Τάσος Μελετόπουλος
  • Photo: Π. Τζάμαρος @fosphotos.com
    Photo: Π. Τζάμαρος @fosphotos.com

Ο ιδιόρρυθμος «σκοτεινός» συλλέκτης έργων τέχνης Γιάννης Περδίου μάζευε κυρίως πίνακες ελληνικής τέχνης από τον 17ο έως τον 20ό αιώνα. Η συλλογή του ήταν σημαντικής πολιτιστικής αλλά και χρηματικής αξίας. Ο Γ. Περδίου είχε αφιερώσει την ζωή του σε αυτή τη μοναδική συλλεκτική μανία. Ζούσε κυριολεκτικά αγκαλιά με τα έργα. Λέγεται ότι δεν έβγαινε καν από το σπίτι του, για να μην τα αφήσει μόνα. Τα αντιμετώπιζε ως ζωντανούς οργανισμούς. Σαν να ήταν τα παιδιά που δεν είχε.

Αρχαίες πέτρες, σύγχρονη σκουριά

 Άλκης Γαλδαδάς
http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.ellada&id=8574 
photo: Μανώλης Βασιλάκης-Γωγώ Γεωργίου Το θέατρο που πληγώναμε. Κάποιοι μέσα στο θέατρο της Απτέρας, έξω από τα Χανιά μόλις τον περασμένο αιώνα ξήλωσαν πέτρες που χρησίμευαν για καθίσματα και έφτιαξαν μέσα στη μέση του κοίλου ένα αυτοσχέδιο καμίνι, μάλλον για ξυλοκάρβουνα!!!
Εξαφανίστηκα μια εβδομάδα στη Δυτική Κρήτη, για δουλειά πάντα και είδαν τα μάτια μου αρκετά. Και αστεία και σοβαρά. Το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών οργάνωσε ένα Θερινό Σχολείο για Αρχαιολόγους. Νέα παιδιά τα περισσότερα, αντί να σιγοψήνονται στις κρητικές παραλίες έτρεχαν από τις εννέα το πρωί μέχρι τις πέντε και έξι  το απόγευμα στους πιο πυρπολημένους και άνυδρους τόπους της περιοχής. Άκουσαν για τα υλικά δόμησης των Αρχαίων Ελλήνων, αλλά πιο πολύ μπόρεσαν να αγγίξουν και να μάθουν για τα πετρώματα που έδωσαν στους θαυμάσιους εκείνους παλαιούς τεχνίτες την ευκαιρία να δημιουργήσουν εκπληκτικά για τις συνθήκες της εποχής λιμάνια, οικισμούς, οχυρωματικά έργα και δημόσια λουτρά σε όλη τη Δυτική Κρήτη.  Από τους προϊστορικούς μέχρι τους ρωμαϊκούς χρόνους.

Δευτέρα 3 Μαρτίου 2014

In Athens, the Last Man Painting

ATHENS — Leonardo DiCaprio’s face glowed triumphantly from a large billboard here atop the Athinaion, an old movie theater where “The Wolf of Wall Street” was recently playing. Mr. DiCaprio had just been nominated for an Oscar, and Vasilis Dimitriou had painted him larger than life, with a gleaming gold statuette against a sea of red and black brush strokes.
The look was vintage movie poster, bordering on 1940s noir, imbuing Mr. DiCaprio with a mysterious allure befitting Humphrey Bogart back in the day.
Mr. Dimitriou, 78, has never met a Hollywood star, but he has painted thousands of them. Nearly every week since the age of 15, he has immortalized legends of the screen in dreamlike friezes of love, anger, pride or temptation — often deftly, sometimes not, but always with flair.
Heroes are depicted as if from the pages of a comic book in a moody haze of luminescence and shadow, with an atmosphere that flits between reality and fantasy. The romanticized images evoke an earlier age of celluloid, movie magazines and cigarette-smoking starlets, incongruous in an age of DVDs and downloads, digital marquees and movies on demand.

Ονειρα με αιχμές

01/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=178601
Του Δημήτρη Φιλιππίδη*

Η ανακαινισμένη αίθουσα εκδηλώσεων του «Παρνασσού» ήταν στις δόξες της: ένας λαμπρός ομιλητής, ο Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς, επίμονος αθηναιογράφος με πλήθος δημοσιεύσεων για την ιστορία της νεότερης Αθήνας, πλησίαζε προς το τέλος της διάλεξής του με θέμα «Ελλάδος έπαινος».

Η ομιλία γινόταν με την ευκαιρία έκδοσης του τελευταίου βιβλίου του, με τον ίδιο τίτλο. Αντί όμως για τα συνήθως βαρετά λιβανίσματα του συγγραφέα σε τέτοιες περιστάσεις, ο ομιλητής αποφάσισε να δώσει καλύτερα μια διάλεξη. Γνώριζε άλλωστε το θέμα του άριστα: ήταν η πρόταση το 1834 για τα ανάκτορα του βασιλέα Οθωνα πάνω στην Ακρόπολη από τον Πρώσο αρχιτέκτονα Καρλ Σίνκελ, τον μεγαλύτερο εκπρόσωπο του κλασικισμού στην Ευρώπη τον 19ο αιώνα. Η τολμηρή για τις αντιλήψεις της εποχής εκείνη πρόταση, που αργότερα μάλιστα θεωρήθηκε κατάφωρη ιεροσυλία, τοποθετούσε δίπλα στα μνημεία του Ιερού Βράχου ένα ονειρικό παλάτι, με αυλές, στοές και κήπους, γεμάτο ευρηματικές λύσεις και φαντασία.

Η Ακρόπολη, η Ολυμπία και οι βυζαντινές εικόνες δεν σβήνουν από μέσα μου

01/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φαίδων Παπαμιχαήλ Ο Ελληνας διευθυντής φωτογραφίας της «Nebraska», υποψήφιος για Οσκαρ με την καταπληκτική δουλειά του στην ταινία του φίλου του Αλεξάντερ Πέιν, ένα από τα έξι συνολικά που διεκδικεί, μας μίλησε τρεις μέρες πριν από την απονομή της Κυριακής. Παθιασμένος αλλά και προσγειωμένος συγχρόνως, με καλλιτεχνικές επιλογές αλλά και έγνοια για το κοινό,.

ΦΑΙΔΩΝ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛΟ Ελληνας διευθυντής φωτογραφίας της «Nebraska», υποψήφιος για Οσκαρ με την καταπληκτική δουλειά του στην ταινία του φίλου του Αλεξάντερ Πέιν, ένα από τα έξι συνολικά που διεκδικεί, μας μίλησε τρεις μέρες πριν από την απονομή της Κυριακής. Παθιασμένος αλλά και προσγειωμένος συγχρόνως, με καλλιτεχνικές επιλογές αλλά και έγνοια για το κοινό, ο Φαίδωνας έχει το μυαλό του και στη δική μας κρίση. «Η μικρή μας χώρα έχει μάθει να επιβιώνει», λέει. Και, ναι, σ’ αυτόν πήγε η επιστολή του Πάνου Παναγιωτόπουλου προς τον Κλούνεϊ και του την προώθησε «με ενθουσιασμό»

«Υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός. Η American Society of Cinematographers για πρώτη φορά στην ιστορία της αναγκάστηκε φέτος να προτείνει εφτά υποψήφιους για τα δικά της βραβεία -και όχι πέντε ως συνήθως. Ημουν κι εγώ ένας από αυτούς. Οποιος πάντως και να πάρει το Οσκαρ, είμαι ενθουσιασμένος. Είμαι άλλωστε και ο πρώτος Ελληνας διευθυντής φωτογραφίας που είναι υποψήφιος.

Τσαρούχης παρέα με το σέικερ του Αλ Καπόνε

01/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=178576
Δημοπρασία χιλίων έργων από τη συλλογή του ιδιόρρυθμου Στάνλεϊ Σίγκερ Μέχρι τον θάνατό του, το 2013, αυτός ο πάμπλουτος και εστέτ Αμερικανός, που προτιμούσε την Ευρώπη και έγινε και Ελληνας πολίτης τη δεκαετία του ’60, μάζευε από έργα υψηλής τέχνης μέχρι απολιθωμένα δέντρα και την πολυθρόνα του Τσόρτσιλ.  Μέχρι τον θάνατό του, το 2013, αυτός ο πάμπλουτος και εστέτ Αμερικανός, που προτιμούσε την Ευρώπη και έγινε και Ελληνας πολίτης τη δεκαετία του ’60, μάζευε από έργα υψηλής τέχνης μέχρι απολιθωμένα δέντρα και την πολυθρόνα του Τσόρτσιλ

Σάββατο 1 Μαρτίου 2014

Μόνο στην Κρήτη διατηρήθηκαν όλες οι ελληνικές γραφές

Έντυπη Έκδοση

Οι Κρήτες μπορεί να είναι υπερήφανοι γιατί στον τόπο τους διατηρήθηκαν όλες οι μορφές ελληνικής γραφής από την 3η χιλιετία π.Χ. μέχρι τα ελληνιστικά χρόνια. Είναι η μόνη περιοχή της Ελλάδας στην οποία συμβαίνει αυτό αποδεδειγμένα και τεκμηριωμένα, σύμφωνα με τον πρώην διευθυντή του Επιγραφικού Μουσείου Χαράλαμπο Κριτζά.
Επιγραφή της Γόρτυνας γραμμένη βουστροφηδόν σε δωρική διάλεκτο «Στην Κρήτη έχουμε γραφές με ιδεογράμματα και εικονογράμματα πάνω σε σφραγιδόλιθους που χρονολογούνται στο τέλος της 3ης χιλιετίας π.Χ.» μας είπε ο κ. Κριτζάς, μετά την ομιλία του στο πλαίσιο των μαθημάτων της Αρχαιολογικής Εταιρείας που είναι αφιερωμένα στην Κρήτη, καθώς φέτος συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από την απελευθέρωσή της από τους Τούρκους.

Από Αλατωρυχείο.... στο μεγαλύτερο Μουσείο

Ηλεκτρονική Έκδοση
ΤΟ ΠΙΟ ΒΑΘΥ ΜΟΥΣΕΙΟ
Μέσα στο παλιό ορυχείο Salina Turda, που βρίσκεται στην Τρανσυλβανία, υπάρχει το μεγαλύτερο μουσείο αλατωρυχείου στον κόσμο. Το εντυπωσιακό αλατωρυχείο κατασκευάστηκε τον 17ο αιώνα μόνο με ανθρώπινα χέρια, δίχως μηχανικά μέσα αλλά και δίχως τη χρήση εκρηκτικών υλών.

«Η χώρα μας χρειάζεται σοβαρότητα και αυτοσυνειδησία»

Έντυπη Έκδοση


Η σκέψη των πρωτοπόρων εκείνων φιλοσόφων έχει διαχρονική και αμείωτη αξία· αποτελεί παρακαταθήκη ορθολογικής σκέψης και έμπνευσης, για το σύνολο των προβλημάτων και σήμερα: πολιτικών, οικονομικών, αισθητικών κ.λπ.
«Κόσμον τόνδε τον αυτόν απάντων ούτε τις των θεών ούτε των ανθρώπων εποίησεν, αλλ' ην αεί, έστιν και έσται, πυρ αείζωον, απτόμενον μέτρα και αποσβεννύμενον μέτρα» (Ηράκλειτος, Β 52).
«Η Σχολή των Αθηνών» του αναγεννησιακού ζωγράφου Ραφαήλ στο Βατικανό «Η Σχολή των Αθηνών» του αναγεννησιακού ζωγράφου Ραφαήλ στο Βατικανό Πριν από λίγες ημέρες, στη διάλεξη που έδωσε στην «Ανοιχτή Τέχνη», μάγεψε το κοινό σε μια εξαιρετική φιλοσοφική βραδιά. Αλλωστε επί δεκαετίες ήταν σχεδόν αδύνατο να παρακολουθήσει κάποιος ακόμα και στο πανεπιστήμιο αντίστοιχο θέμα, αφού δεν υπήρχαν τα πλήρη κείμενα και πλήρης απόδοσή τους: Η «Εισαγωγή στους Προσωκρατικούς Φιλοσόφους» από τον ομότιμο καθηγητή Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Βασίλη Κύρκο, που μόλις πρόσφατα απέδωσε πρώτη φορά ολόκληρο το μεγαλειώδες τρίτομο έργο, τα «Σωζόμενα των Προσωκρατικών Φιλοσόφων» (εκδ. Παπαδήμα), στη σύγχρονη ελληνική μας γλώσσα.

Η «Κοίμηση της Θεοτόκου» στο Τολέδο

Ηλεκτρονική Έκδοση

Η «Κοίμηση της Θεοτόκου», νεανικό έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, που κοσμεί την ομώνυμη εκκλησία στην Ερμούπολη της Σύρου, θα «ταξιδέψει» στο Τολέδο της Ισπανίας.
Κι αυτό για να συμπεριληφθεί στην περιοδική έκθεση με τίτλο «Ο Έλληνας του Τολέδο» («The Greek of Toledo»), που πραγματοποιείται για τα 400 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου ζωγράφου.
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τις 14 Μαρτίου έως τις 14 Ιουνίου 2014 στο Μουσείο Santa Cruz του Τολέδο, στο πλαίσιο του «Έτους Ελ Γκρέκο» που έχει κηρυχθεί το 2014 από Ελλάδα και Ισπανία.
Είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει ποτέ για τον Έλληνα δημιουργό, καθώς θα εκτεθούν συνολικά 75 έργα από σημαντικά μουσεία του κόσμου, όπως το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, η Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον και το Μουσείο Πράδο.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, οι επισκέπτες της ισπανικής πόλης θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν έργα τού Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και σε άλλους χώρους του Τολέδο, πλην του μουσείου, γνωστούς και ως «Χώροι Ελ Γκρέκο», όπου ο ζωγράφος φιλοτέχνησε έργα του, όπως το Σκευοφυλάκιο του Καθεδρικού Ναού του Τολέδο, το Παρεκκλήσι του Σαν Χοσέ, το Μοναστήρι του Σάντο Ντομίνγκο ελ Αντίγκουο, η Εκκλησία του Σάντο Τομέ και το Νοσοκομείο Ταβέρα.