Τρίτη 8 Απριλίου 2014

Μέιπλθορπ: soft & hardcore

07/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=187963
Μεγάλη έκθεση για τον Αμερικανό φωτογράφο στο ΠαρίσιΤο Grand Palais συγκέντρωσε πάνω από 250 έργα από όλη τη σπουδαία, αλλά σύντομη διαδρομή του, που έσβησε το 1989 από AIDS. Ερωτικός, τολμηρός, λάτρης του γυμνού και της ομορφιάς, γνήσιος εκφραστής της νεοϋορκέζικης αβάν γκαρντ, δεν παύει να εκπλήσσει.

Tης Ηρας Φελουκατζή

Η αναζήτηση της αισθητικής τελειότητας στις φόρμες, στις συνθέσεις, στo σώμα, στη φύση, είναι η κυρίαρχη δύναμη έμπνευσης του διάσημου Αμερικανού ζωγράφου Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, που παρουσιάζεται με ένα γιγαντιαίο αφιέρωμα στο παρισινό Μουσείο Grand Palais. Πάνω από 250 έργα, κυρίως ασπρόμαυρες φωτογραφίες, περιλαμβάνει η έκθεση αυτή, που συγκεντρώνει παραγωγή από όλη την καλλιτεχνική διαδρομή του φωτογράφου.

Στην είσοδο δεσπόζει η αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη. Απεικονίζεται ντυμένος στα μαύρα, κρατώντας ένα μπαστούνι με νεκροκεφαλή. Με τη φωτογραφία αυτή ο Μέιπλθορπ, που είχε πληγεί από την ασθένεια του AIDS, θέλησε να προαναγγείλει το τραγικό τέλος της σύντομης ζωής του (1946–1989).

Ραχμάν Μουσταφάγεφ: Η Ελλάδα είναι πολύ δημοφιλής στη χώρα μου


Ο πρεσβευτής του Αζερμπαϊτζάν στην Αθήνα μιλάει για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και ανταλλαγές, ρίχνοντας μια ματιά στην ιστορία και στις σχέσεις των δύο λαών
Ραχμάν Μουσταφάγεφ: Η Ελλάδα είναι πολύ δημοφιλής στη χώρα μου
«Στο Σλαβικό Πανεπιστήμιο του Μπακού δημιουργήθηκε πριν από λίγα χρόνια Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, όπου πάνω από 50 αζέροι φοιτητές μελετούν την ελληνική ιστορία, τον πολιτισμό, τη γλώσσα και τη λογοτεχνία» λέει στο «Βήμα» ο Ραχμάν Μουσταφάγεφ
 
 
Ο Ραχμάν Μουσταφάγεφ ζει στην Αθήνα τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Είναι ο πρεσβευτής του Αζερμπαϊτζάν στη χώρα μας και ομολογουμένως τα ελληνικά του είναι εντυπωσιακά. Μέσα στο πλαίσιο της ανάπτυξης στενότερων σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες, ο πρεσβευτής μιλάει στο «Βήμα» για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί και για τις στενές σχέσεις που χάνονται στα βάθη των αιώνων....

Μιριέλ Μαγέτ: Εχουμε ανάγκη να γελάσουμε με ό,τι μας φοβίζει


Η καλλιτεχνική διευθύντρια της Comedie-Francaise μιλάει στο «Βήμα», λίγο προτού ξεκινήσει για την Αθήνα, για την παράσταση της «Αντιγόνης» αλλά και για την αντιπαράθεσή της με το ιστορικό θέατρο που διευθύνει
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=583629
Μιριέλ Μαγέτ: Εχουμε ανάγκη να γελάσουμε με ό,τι μας φοβίζει
 
 

Μιριέλ Μαγέτ: «Η ποιητική διάσταση μας επιτρέπει να δούμε καλύτερα την πραγματικότητα». Επάνω, σκηνή από την «Αντιγόνη»

Με τη δεύτερη θητεία της να ολοκληρώνεται τον προσεχή Αύγουστο, η Μιριέλ Μαγέτ (Murielle Mayette), καλλιτεχνική διευθύντρια της Comedie-Francaise από το 2006, μιλάει στο «Βήμα» για το ιστορικό θέατρο που διευθύνει. Ηθοποιός και σκηνοθέτρια η ίδια, μπήκε στην Comedie σε νεαρή ηλικία το 1985 και τρία χρόνια μετά έγινε το 477ο μέλος της. Στο πλούσιο βιογραφικό της (γεννήθηκε το 1964) συναντά κανείς, εκτός από τις προσωπικές της δουλειές, και συνεργασίες με τον Αντουάν Βιτέζ, τον Ζακ Λασάλ και τον Αλέν Φρανσόν. Ωστόσο η λήξη της θητείας της τη βρίσκει σε αντιπαράθεση με το θέατρο που διευθύνει.

Μαρκ Πακιέν: «Αντιγόνη» ή η δύναμη της προσωπικής αντίστασης

Ο γάλλος σκηνοθέτης που υπογράφει την «Αντιγόνη» του Ανούιγ μιλάει για σύμβολα και συμβολισμούς
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=583630
Μαρκ Πακιέν: «Αντιγόνη» ή η δύναμη της προσωπικής αντίστασης
Μαρκ Πακιέν:«Το έργο κουβαλά την ελπίδα της εποχής του αλλά και της εποχής μας»
 
 
Η Comedie Francaise έρχεται στην Αθήνα. Εχουν περάσει 60 χρόνια από τη μία και μοναδική φορά που επισκέφθηκε τη χώρα μας το ιστορικό αυτό θέατρο της Γαλλίας, που ιδρύθηκε το 1680 με το βασιλικό διάταγμα του Λουδοβίκου 14ου. Θα παρουσιάσει την «Αντιγόνη» του Ανούιγ που έκανε πρεμιέρα στο Παρίσι, στο Τheatre du Vieux-Colombier, στις 14 Σεπτεμβρίου 2012 και έκτοτε περιοδεύει. Οι δύο παραστάσεις θα δοθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 26 και την Κυριακή 27 Απριλίου 2014. Εντάσσονται δε στο πλαίσιο του προγράμματος «Ελλάς - Γαλλία - Συμμαχία 2014», που γίνεται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο.

Πώς ο Χατζιδάκις πανικόβαλε το Χόλιγουντ


Στοιχεία από το αρχείο ελληνοαμερικανού παραγωγού της 20th Century-Fox
Πώς ο Χατζιδάκις πανικόβαλε το Χόλιγουντ
Ο Μάνος Χατζιδάκις στη Νέα Υόρκη, όπου έμεινε έξι χρόνια, χωρίς όμως να αγγίξει το όνειρο του Σκούρα να δει έναν έλληνα συνθέτη να κατακτά την Αμερική όπως είχαν ήδη επιτύχει η Κάλλας και ο Μητρόπουλος
 
 
Είκοσι χρόνια μετά την πρόωρη διαφυγή του στον κόσμο του ονείρου και της άσβεστης νιότης ο Χατζιδάκις παραμένει ένας μύθος της μεταπολεμικής Ελλάδας. Τα αφιερώματα στη ζωή του δεν θα λείψουν. Θα είναι όμως λειψά αν στηθούν μόνο στη μαρτυρία φίλων και θαυμαστών. Η ιστορική αποτίμηση προϋποθέτει τεκμήρια και απόσπαση από τον βιογραφούμενο. Τούτο παραμένει ακόμα ζητούμενο για τον Χατζιδάκι.

Η Τράπεζα της Ελλάδος τίμησε τον Ηλία Βενέζη


Πραγματοποιήθηκε ειδική εκδήλωση παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας
Η Τράπεζα της Ελλάδος τίμησε τον Ηλία Βενέζη

 
 
Η Τράπεζα της Ελλάδος τίμησε τη Δευτέρα τον μεγάλο συγγραφέα Ηλία Βενέζη, με αφορμή τη συμπλήρωση 110 ετών από τη γέννησή του, σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Γενικών Συνελεύσεων της Τράπεζας, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια.

Στην εκδήλωση απηύθυνε χαιρετισμό ο Διοικητής Γεώργιος Προβόπουλος και μίλησαν ο συγγραφέας Τάκης Χατζηαναγνώστου, ο οποίος ήταν προσωπικός φίλος του Ηλία Βενέζη και είχε γράψει το σενάριο για την τηλεοπτική μεταφορά της «Γαλήνης», ο συγγραφέας-αρθρογράφος Τάκης Θεοδωρόπουλος και η κόρη του συγγραφέα Άννα Βενέζη Κοσμετάτου. Διηγήματα του Ηλία Βενέζη διάβασε ο ηθοποιός Χρήστος Λούλης. Την εκδήλωση συντόνισε ο δημοσιογράφος Νίκος Βατόπουλος.

Κυριακή 6 Απριλίου 2014

Επιστρέφει στο Παρίσι το χειρόγραφο του «120 ημέρες στα Σόδομα»

Μια απίθανη περιπέτεια

Επιστρέφει στο Παρίσι το χειρόγραφο του «120 ημέρες στα Σόδομα»
Ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ  
 
Παρίσι, Γαλλία
Το χειρόγραφο του διάσημου βιβλίου «120 ημέρες στα Σόδομα» που έγραψε ο Σαντ το 1785 στη Βαστίλλη και το οποίο κρύφτηκε, κλέφτηκε, πουλήθηκε, διεκδικήθηκε ενώπιον της ελβετικής και της γαλλικής δικαιοσύνης και τέλος αγοράσθηκε έναντι 7 εκατ. ευρώ, επιστρέφει στο Παρίσι τη χρονιά της 200ής επετείου από το θάνατο του συγγραφέα του.
«Το εξαιρετικό αυτό χειρόγραφο, το οποίο είχε κλαπεί το 1982, είχε επισημανθεί στην Ιντερπόλ και είχε διεκδικηθεί από δύο οικογένειες, επέστρεψε επιτέλους στη Γαλλία, στο τέλος μιας απίθανης περιπέτειας. Μου χρειάσθηκαν όμως τρία χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων» δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο νέος ιδιοκτήτης του, Ζεράρ Λεριτιέ, πρόεδρος και ιδρυτής της Aristophil και του ιδιωτικού Μουσείου Επιστολών και Χειρογράφων.

«Κανένας να μη νιώθει αποκομμένος κι ας ζει μακριά»

06/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=187603
Στέφανος Νόλλας Είναι η ψυχή ενός αξιοθαύμαστου προγράμματος που λέγεται «Αγονη Γραμμή Γόνιμη». Για όγδοη χρονιά, εκτός τουριστικής περιόδου, δέκα νησιά δέχονται πλήθος καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων, όχι συμβατικών, αλλά ευφάνταστων. Και μόνο με τη βοήθεια χορηγών.
 
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΝΟΛΛΑΣΤης Παρής Σπίνου

Το μεγαλύτερο εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πρόγραμμα για τα απομακρυσμένα νησιά του Αιγαίου, η «Αγονη Γραμμή Γόνιμη», οργανώνεται για όγδοη χρονιά με πλούσιες και ενδιαφέρουσες δράσεις, που κινητοποιούν τους ακρίτες νησιώτες μας. Φέτος το πρόγραμμα απλώνεται, εκτός τουριστικής περιόδου, σε δέκα νησιά -Χάλκη, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Θηρασιά, Αρκούς, Πάτμο, Λειψούς, Καστελόριζο, Κάρπαθο, Γαύδο- και κορυφώνεται με συναυλίες από τις εξωστρεφείς ορχήστρες μας, την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Κρατική Ορχήστρα.

Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μυηθούν στο kung-fu από τον παγκόσμιο πρωταθλητή Γιώργο Διβάνη, να πάρουν μέρος σε μουσικά εργαστήρια πιάνου και κιθάρας με καθηγητές του Ωδείου Φίλιππος Νάκας, να διδαχτούν ψηφιδωτό από την Ειρήνη Συριανού, να παρακολουθήσουν σεμινάρια φλαμένκο από το Studio Flamenco Pellizco και μαθήματα χιπ χοπ από τον αφρικανικής καταγωγής Mc Yinka. Mέχρι και ένα Κινητό Πλανητάριο επιστρατεύεται…

Ενας Σεφέρης για τον 21ο αιώνα

  https://www.efsyn.gr/?p=187608
Γιώργος Σεφέρης
«Ποιήματα»
(Νέα έκδοση)
Επιμέλεια: Δημήτρης Δασκαλόπουλος
Ικαρος, 2014, σελ. 505

Του Χαράλαμπου Γιαννακόπουλου

Η έβδομη ποιητική συλλογή του Γιώργου Σεφέρη, το «Ημερολόγιο Καταστρώματος Β΄», είχε πρωτοκυκλοφορήσει στην Αλεξάνδρεια το καλοκαίρι του 1944 σε μια «αποκλειστικά ιδιωτική» έκδοση 75 αντιτύπων. Επανεκδόθηκε ωστόσο έναν χρόνο αργότερα στην Αθήνα από τις εκδόσεις Ικαρος και αποτέλεσε την αρχή της συνεργασίας του ποιητή με τον ιστορικό εκδοτικό οίκο, που εκδίδει έκτοτε όλα του τα βιβλία. Η πρώτη πλήρης συγκεντρωτική έκδοση των σεφερικών ποιημάτων θα κυκλοφορήσει από τον Ικαρο το 1972 και θα ανατυπώνεται στην ίδια ακριβώς μορφή για τα επόμενα σαράντα χρόνια. Μέχρι σήμερα δηλαδή οπότε ο εκδοτικός οίκος θέτει σε κυκλοφορία μια νέα έκδοση των «Ποιημάτων» και του «Τετραδίου γυμνασμάτων, β΄», το οποίο κυκλοφορούσε ώς τώρα αυτοτελώς.

Ιστορίες νοσταλγίας και φιλίας



Έντυπη Έκδοση

Ο Φίλιππος Κουτσίνας κατάφερε να συνδυάσει το επιχειρηματικά πνεύμα με την αγάπη του για την τέχνη και να δημιουργήσει μια αξιοζήλευτη συλλογή
Εκανε συνεργούς στην τρέλα του τους Εγγονόπουλο, Εμπειρίκο, Γαϊτη, Μιγαδη, Φασιανό και Βελλούδιο. Εξω από το σπίτι του είχε τοποθετήσει κάποτε την επιγραφή «μηδεις μη τρελός εισιτω»
Η Τιτίνα Κουτσίνα, όπως την είδε στον καμβά ο Παναγιώτης Τέτσης το 1949 και με ζωγραφισμένη την πλάτη της από τον ΓΙάννη Τσαρούχη σε αποκριάτικο χορό, το 1960. Ζωγράφος και η ίδια, είχε την τύχη να γνωρίσει τον παθιασμένο με την τέχνη σύζυγό της και μαζί να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα  
Η Τιτίνα Κουτσίνα, όπως την είδε στον καμβά ο Παναγιώτης Τέτσης το 1949 και με ζωγραφισμένη την πλάτη της από τον ΓΙάννη Τσαρούχη σε αποκριάτικο χορό, το 1960. Ζωγράφος και η ίδια, είχε την τύχη να γνωρίσει τον παθιασμένο με την τέχνη σύζυγό της και μαζί να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα Καταγόμενος από παλιά εμποροβιομηχανική οικογένεια της Θεσσαλίας, αρχικά ο Φίλιππος Κουτσίνας δεν ενδιαφερόταν να μπει στο εμπόριο υφασμάτων. Τον ενδιέφερε αποκλειστικά η τέχνη. Υπήρξε μέλος της ομάδας του βραχύβιου «περιθωριακού» περιοδικού «Πάλι»