Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013

Ψηφιακή Εκθεση Φρανκφούρτης

6/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΣΥΝ
 
Η τεχνολογία κάνει το θαύμα της και στον χώρο των εκδόσεων δημιουργώντας νέα δεδομένα, σε διεθνές επίπεδο. Επιβεβαιώθηκε περίτρανα στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης που ολοκληρώθηκε με επιτυχία την Κυριακή, κόντρα στο δυσμενές οικονομικό κλίμα. Ολα αλλάζουν με γρήγορους ρυθμούς. Τα μέσα και τα δίκτυα παραγωγής, πώλησης και αγοράς, αλλά και οι σχέσεις μεταξύ συγγραφέων, εκδοτών, βιβλιοπωλών και αναγνωστών.

Απλά πράγματα. Πριν από λίγα χρόνια εκδότες και ατζέντηδες έσπευδαν σ΄ αυτή τη σημαντική εμπορική έκθεση για να κλείσουν πνευματικά δικαιώματα. Τώρα όλα γίνονται με μέιλ, και πλέον το πέρασμα από την έκθεση ευνοεί κυρίως τις δημόσιες σχέσεις.

Λίγο πιο περίπλοκα πράγματα. Το ψηφιακό βιβλίο εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς -κυρίως στην Αμερική και την Αγγλία είναι η αλήθεια. Καινούργια γκατζετάκια στα smartphones και τις ταμπλέτες εντυπωσιάζουν τους χρήστες, ιδιαίτερα τους νεότερους. Μηχανές αναζήτησης, όπως το Google, μεγάλα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία όπως το Amazon, αλλά και μικρότερα, αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες τους. Οι αυτοεκδόσεις πληθαίνουν. Οι επιχειρήσεις νέων τεχνολογιών διεκδικούν κι αυτές μερίδιο στην αγορά του βιβλίου.


Οχι τυχαία ο πρόεδρος της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Φρανκφούρτης Γιούργκεν Μπος περιέγραψε μια νέα εποχή: «Οι τεχνικές προδιαγραφές -από τα συστήματα πληρωμών μέχρι τους αλγόριθμους αναζήτησης- επηρεάζουν τον τρόπο που διαβάζουμε και τις γνώσεις μας. Γενικά, ελέγχουν την πρόσβασή μας σε πνευματικά αγαθά. Τα τεχνικά πρότυπα είναι εργαλεία. Πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε να υπηρετούν τους ανθρώπους και τις ανάγκες τους, όχι το αντίθετο». Παράλληλα προειδοποίησε για την κυριαρχία των ολιγοπωλίων, που χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να ελέγξουν την αλυσίδα του βιβλίου που καταλήγει στον πελάτη. Δεν δίστασε να κατονομάσει το πρόσφατο καρτέλ (καταδικάστηκε από αμερικανικό δικαστήριο) της Αpple, πέντε μεγάλων εκδοτικών οίκων και της Amazon, προκειμένου να ανεβάσουν τις τιμές των e-books.

Ενώ αρχικά υπήρχε μια επιφύλαξη για την επέλαση του ψηφιακού βιβλίου, τώρα φαίνεται πως επικρατεί η λογική της συμμαχίας με το συμβατικό. Γιατί εκτός από πνευματικό, το βιβλίο είναι και εμπορικό αγαθό. Και ο τελικός στόχος, η αύξηση των πωλήσεων και του αναγνωστικού κοινού αγιάζει τα μέσα.

Παρή Σπίνου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου