Πέμπτη 25 Ιουλίου 2013

Το μουσείο της Μασσαλίας Ευρωπαϊκών και Μεσογειακών Πολιτισμών

Βλέπει εντός του και στη Μεσόγειο

Οταν κανείς σχεδιάζει ένα μουσείο, μια γκαλερί με θέμα τη Μεσόγειο, τότε η θέα προς τη θάλασσα, μέρα και νύχτα, η όψη προς την αρχαιότητα και η κλίση προς τη γεωμετρία είναι απαραίτητα συστατικά του σχεδιασμού εκείνου που θα κρατήσει το ενδιαφέρον του επισκέπτη μέσα στο χρόνο. 

 
 Με τον έλεγχο της γεωμετρίας ακόμα και η πιο εξεζητημένη όψη γίνεται παιχνίδι, καθώς αναπτύσσει τον καμβά της γύρω από τη ραχοκοκαλιά του κτηρίου, όσο περίεργη και αν είναι αυτή.

Ετσι και το μουσείο της Μασσαλίας Ευρωπαϊκών και Μεσογειακών Πολιτισμών, που εγκαινίασε ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ, το αφιερωμένο στους πολιτισμούς της Μεσογείου και στη δόξα της Μασσαλίας, που για αιώνες βρέθηκε στο σταυροδρόμι αυτών των πολιτισμών, γεφυρώνει την όψη με το καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα του εσωτερικού χώρου.
Το μουσείο αυτό, που σχεδιαζόταν 13 χρόνια και κόστισε 200 εκατ. ευρώ, προκαλεί το ενδιαφέρον ιδιαιτέρως διότι είναι εσωστρεφές, με πολλαπλές αίθουσες συνεδριάσεων και εκθέσεων. Το έργο αυτό θυμίζει και οικήματα της ιστορικής κληρονομιάς της Ασίας και της Ανατολής, αφού ο σχεδιασμός του ανακαλεί στη μνήμη τα κτήρια των χαρεμιών της πολιτείας του Ακμπαρ, Φατεχπούρ Σίκρι, που στέκει στην Ακρα της Ινδίας από το 1571.
Το οίκημα αυτό, που σχεδιάστηκε με έμπνευση, περιβάλλεται από νερό, είναι περίπλοκο εσωτερικά και ενώνεται όπως και το συγκρότημα του Ακμπαρ μέσω στενών γεφυρών. Οι όψεις του ήταν περίπλοκες, διάτρητες και περίτεχνες, γλυπτές με σχέδια και γεωμετρικά σχήματα.
Στην Ανατολή ήταν οργανωμένες έτσι ώστε οι πριγκίπισσες του Ακμπαρ να διασχίζουν το νερό για να μπουν στον προσωπικό τους χώρο, να ζουν στη δροσιά και να έχουν θέα στο προαύλιο του συγκροτήματος, να κινούνται ανενόχλητες χωρίς αδιάκριτα βλέμματα.
Σε αυτή τη λογική υπακούει και το μουσείο «MuCEM» των αρχιτεκτόνων «Rudy Ricciotti» και «C+Τ architecture», με τις περίτεχνες γεωμετρικές όψεις και το νερό που το περιβάλλει, αφού από απόσταση δημιουργεί το μυστήριο που μόνο η τέχνη και τα χαρέμια του Ακμπαρ προκαλούν. Η απόλαυση για την τέχνη βρίσκεται πάντοτε εντός.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου