Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

Ο Μπιλ ντε Μπλάζιο τα έβαλε με τα μόνιππα της Νέας Υόρκης


Ο νέος δήμαρχος της αμερικανικής μεγαλούπολης θέλει να καταργήσει τα λαντό για να προστατεύσει τα άλογα από την κακομεταχείριση
Ο Μπιλ ντε Μπλάζιο τα έβαλε με τα μόνιππα της Νέας Υόρκης
Ενα κλασικό λαντό του Σέντραλ Παρκ. Ισως μέσα στο 2014 ο εικονιζόμενος αμαξάς να ψάχνει για δουλειά



 
Μια παλιά παράδοση της Νέας Υόρκης πάει να καταργήσει ο Μπιλ ντε Μπλάζιο. Ο νέος Δημοκρατικός δήμαρχος, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντά του πριν από μερικές ημέρες, διαδεχόμενος τον Ρεπουμπλικανό Μάικλ Μπλούμπεργκ, ανακοίνωσε στην ιστοσελίδα του ότι σχεδιάζει να απαγορεύσει τα μόνιππα, γνωστά και ως «λαντό».

«Ο Μπιλ ντε Μπλάζιο θα βάλει τέρμα στην απάνθρωπη μεταχείριση που επιφυλάσσουν στα άλογα οι ιδιοκτήτες των μονίππων. Υποστηρίζει σθεναρά την άμεση κατάργηση της εκμετάλλευσης των αλόγων»
έγραφε η σχετική ανάρτηση.

Ενα Σέντραλ Παρκ χωρίς άλογα και άμαξες; Ηδη πολλοί Νεοϋορκέζοι «κλωτσάνε» σε αυτή την προοπτική, θεωρώντας πως οι βόλτες με τις άμαξες όχι μόνο αποτελούν «θεσμό», που ξεκίνησε το 1857, αλλά διαφημίζουν και με τον καλύτερο τρόπο το Μεγάλο Μήλο.

Μια βραδινή βόλτα με άμαξα στο πάρκο του Μανχάταν και στα γύρω αξιοθέατα, όπως τον ουρανοξύστη Εμπάιρ Στέιτ και το Ροκφέλερ Σέντερ, αποτελεί ένα από τα πιο τυπικά πράγματα που θα κάνει ένα νέο ζευγάρι που θα επισκεφτεί τη Νέα Υόρκη για πρώτη φορά, λένε οι υπέρμαχοι της διατήρησης των λαντό.

Αλλά και οι οδηγοί των μονίππων είναι εξοργισμένοι και πολλοί επισημαίνουν ότι δεν υπήρξε ποτέ ζήτημα άσχημης συμπεριφοράς απέναντι στα άλογα - ενώ φυσικά τρέμουν στο ενδεχόμενο να εκλείψει το επάγγελμά τους και να αναγκαστούν να βγουν σε αναζήτηση δουλειάς ή να καταλήξουν στο ταμείο ανεργίας.

«Τα άλογα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της πόλης, ζώα που βοήθησαν στο χτίσιμο και την ανέγερσή της»
σημειώνει στο σχετικό δημοσίευμα του βρετανικού BBC ο Αριελ, ένας οδηγός λαντό που κάνει τη δουλειά αυτή επί τριάντα συναπτά έτη και αρνείται να δώσει το πλήρες όνομά του, φοβούμενος, όπως λέει, τα αντίποινα από φιλοζωικές οργανώσεις. «Δεν είναι τυχαίο πως υπάρχει ένα μονοπάτι μέσα στο Σέντραλ Παρκ που ονομάζεται Κάριατζ Ντράιβ (Δρόμος των Μονίππων). Είναι επειδή υπήρχε η παράδοση να έρχονται οι άνθρωποι με τα άλογά τους και να κάνουν βόλτα μέσα στο πάρκο. Ετσι, δημιουργήθηκε αυτός ο δεσμός ανάμεσα σε ανθρώπους και άλογα» καταλήγει ο Αριελ.

Οι φιλόζωοι αντιδρούν. Η Ελίζαμπεθ Φόρελ, πρόεδρος της Ενωσης για την Απαγόρευση των Μονίππων, μιλώντας στο BBC είπε πως «η πρακτική αυτή είναι περιττή και πρέπει τα άλογα να μείνουν εκτός των κεντρικών αρτηριών του Μανχάταν. Κάθε φορά που συμβαίνει ένα ατύχημα με ένα άλογο που τρομάζει και αφηνιάζει κάνουμε σαν να μη συνέβη τίποτα. Ομως αυτά τα ζώα ζυγίζουν από 700 μέχρι 900 κιλά και αποτελούν κίνδυνο για τους κατοίκους της πόλης, ειδικά σε ώρες αιχμής, όπου οι άνθρωποι είναι εκτεθειμένοι».

Το καλοκαίρι του 2012 ένα άλογο, ο «Ορεο», έσπασε τα δεσμά του με την άμαξα στο κέντρο του Μανχάταν και άρχισε να τρέχει ελεύθερο στην Ενατη Λεωφόρο. Τρεις άνθρωποι τραυματίστηκαν: ο αμαξάς και ένα ζευγάρι αυστραλών τουριστών. Κατόπιν πάντως ο αμαξάς δήλωσε στη «New York Daily News» ότι δεν έφταιγε το άλογο, αλλά ο θόρυβος από τα αυτοκίνητα που το τρόμαξε.

Με τη σειρά τους οι οργανώσεις για τα δικαιώματα των ζώων υποστηρίζουν την απαγόρευση καθώς, όπως επισημαίνει και η κτηνίατρος Χόλι Τσίβερ, «η ζωή ενός αλόγου στη Νέα Υόρκη είναι δύσκολη. Το κλίμα του Μανχάταν και η αρχιτεκτονική και η πολεοδομία της πόλης καθιστούν αδύνατη τη διαβίωση για ένα άλογο. Επίσης, σε ζεστές ημέρες, η θερμοκρασία στην άσφαλτο ανεβαίνει κατακόρυφα, κάτι που σε συνδυασμό με το μέταλλο του πετάλου στα πόδια του μπορεί να προκαλέσει εκνευρισμό στο άλογο. Για να μην αναφέρουμε τι κινδύνους διατρέχει το ζωντανό όταν πρέπει να διασχίσει ολόκληρες λεωφόρους γεμάτες αυτοκίνητα, ταξί και λεωφορεία. Αν θέλουμε να διατηρήσουμε την παράδοση της βόλτας με μόνιππα, ας το κάνουμε σε πιο φιλικές για το άλογο πόλεις, όπως η Φιλαδέλφεια».

Αν η απαγόρευση εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο, το γραφείο του δημάρχου έχει έτοιμη την αντιπρόταση, καθώς σχεδιάζει να αντικαταστήσει τις άμαξες με ηλεκτροκίνητα, αλλά αντίγραφα παλαιών μοντέλων (vintage), αυτοκίνητα.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 17 Ιανουαρίου 2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου