Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014
Πειραγμένες φωτογραφίες του Γερμανού πορτρετίστα Αουγκούστ Σάντερ από τον Αμερικανό Μάικλ Σομόροφ στο Μουσείο Μπενάκη

Με τίτλο «Εν απουσία θέματος» ο Σομόροφ, χρησιμοποιώντας ψηφιακές τεχνολογίες, σβήνει τον άνθρωπο από τις φωτογραφίες του Σάντερ, αφήνοντας σκέτο το φόντο. Επιπλέον στο κενό που μένει το φόντο αναπλάθεται. Εν ολίγοις ο χώρος παραμένει αναλλοίωτος, είναι ο θνητός άνθρωπος που νομοτελειακά φεύγει.

Παράδειγμα: ο Σάντερ αρχικά είχε φωτογραφίσει ένα παγκάκι, όπου κάθονταν μερικά παιδιά έχοντας δίπλα τα βιβλία τους. Ο Σομόροφ βγάζει από το κάδρο τα παιδιά και στο βίντεο πλέον μια ανάλαφρη αύρα ανασηκώνει τις σελίδες των βιβλίων.
Λέει σχετικά ο φωτογράφος: «Ηθελα ο θεατής να μπορέσει να νιώσει την απουσία μέσα από το χώρο. Ομως δεν θα μπορούσα να το πετύχω αν δεν έδειχνα το χρόνο να κυλά μέσω της κίνησης».

Η έκθεση αποτελεί τέλειο παράδειγμα λεπτής ισορροπίας ανάμεσα στην αλχημεία και την έρευνα. Ο εννοιολογικός και ανθρωπιστικός προσανατολισμός των εικόνων του Σομόροφ καταδεικνύει τη δύναμη και την αισθητική ποιότητα της δημιουργίας του Σάντερ, ακόμη και χωρίς την παρουσία του ανθρώπινου στοιχείου. Εδώ δεν πρόκειται για τη γνωστή έννοια της φωτογραφίας, αλλά για την ιδέα της δημιουργικότητας.

Φιλοδοξία του φωτογράφου ήταν να συνθέσει μια καθολική προσωπογραφία της ανθρωπότητας, να καταρτίσει μια μνημειώδη τεκμηρίωση. Μέσα από τα πορτρέτα του βλέπουμε ένα δημιουργό να επιχειρεί να καταγράψει, να συστηματοποιήσει και να οργανώσει μια σύγχρονη τυπολογία ανθρώπων, προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τις μεταβαλλόμενες έννοιες της τάξης, της φυλής, του επαγγέλματος, της εθνικότητας και άλλων στοιχείων ταυτότητας. Ετσι οι εικόνες του, όπως άλλωστε κι ο ίδιος επεδίωξε, αποτελούν απεικονίσεις τύπων και όχι πορτρέτα ατόμων.
Ο Σομόροφ, γιος του γνωστού εμπορικού φωτογράφου Μπεν Σομόροφ, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1957. Σπούδασε Τέχνες και Φωτογραφία στο New School for Social Research, βοηθώντας παράλληλα τον πατέρα του στο στούντιο, στις εξωτερικές φωτογραφίσεις και στο σκοτεινό θάλαμο. Η πρώτη του έκθεση πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 1979 στο Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας της Νέας Υόρκης κάτω από την προσωπική επίβλεψη του Κόρνελ Κάπα. Το 1978, σε ηλικία μόλις 21 ετών, άνοιξε το δικό του στούντιο φωτογραφίας και πολύ σύντομα άρχισε να συνεργάζεται με όλα τα σημαντικά περιοδικά της Νέας Υόρκης και της Ευρώπης.
Το 1980 μετακόμισε στην Ευρώπη, όπου εργάστηκε στο Λονδίνο, το Παρίσι, το Μιλάνο και το Αμβούργο. Λίγο μετά την άφιξή του στη γηραιά ήπειρο απέκτησε προσωπική φήμη και ξεκίνησε τακτικές συνεργασίες με περιοδικά μεγάλης κυκλοφορίας και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, όπως το «Vogue», το «Harpers Bazaar», το «Stern» και το «Life». Μετά την επιστροφή του στη Νέα Υόρκη στα τέλη της δεκαετίας του 1980, αφοσιώθηκε στην επεξεργασία των ιδεών του και στην καλλιτεχνική του παραγωγή. Το πιστεύω του για μια κοινωνική μεταρρύθμιση μέσω της προώθησης της τέχνης αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο όλης του της δραστηριότητας. Δίνει διαλέξεις και συνεργάζεται με σωματεία και πολιτιστικά ιδρύματα για τη δημιουργία προγραμμάτων που χρησιμοποιούν την τέχνη ως όχημα για τη βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων όσο και μεταξύ των κοινοτήτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου