Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

Φεστιβάλ Βερολίνου: Η σωτηρία των έργων τέχνης


Βασισμένη σε αληθινά περιστατικά η τελευταία ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ είναι μια ψυχαγωγική πολεμική περιπέτεια με σοβαρές ανησυχίες
Φεστιβάλ Βερολίνου: Η σωτηρία των έργων τέχνης
Ο Τζορτζ Κλούνεϊ (αριστερά) συνομιλεί με τον Ζαν Ντιζαρντέν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της πολεμικής περιπέτειας «Μνημείων άνδρες»
1
εκτύπωση  

Να πώς ο σεναριογράφος Γκραντ Χέσλοφ, δεξί χέρι του ηθοποιού, σκηνοθέτη και παραγωγού Τζορτζ Κλούνεϊ, θυμάται τη γέννηση της τελευταίας ταινίας τους, «Μνημείων άνδρες», η οποία δικαίως ανήκει στις μεγαλύτερες ατραξιόν της εφετινής κινηματογραφικής Μπερλινάλε, η αυλαία της οποίας σηκώθηκε την περασμένη Πέμπτη.

«Ο Τζορτζ ήθελε να γυρίσει μια μεγάλη, σχετικά διασκεδαστική περιπέτεια και εγώ, καθότι τρελός με την Ιστορία, είχα διαβάσει το "The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History". Του είπα ότι το βιβλίο θα μπορούσε να γίνει ταινία. Το διάβασε, το ξαναδιάβασα και...»  .

Τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους, γιατί στο Χόλιγουντ όταν κάτι αρέσει γίνεται. Μόλις δύο ημέρες χρειάστηκε να περάσουν για να δοθεί από το στούντιο της Fox το πράσινο φως για ένα σενάριο. Οι Κλούνεϊ - Χέσλοφ έχουν συμμετάσχει στη δημιουργία αρκετών«κυνικών ταινιών» όπως ο πρώτος αποκαλεί τις «Καληνύχτα και καλή τύχη» και «Αι ειδοί του Μαρτίου», και το γεγονός ότι αυτή τη φορά θα παρουσίαζαν «έναν κόσμο που δεν είναι και τόσο σάπιος» άρεσε στην 20th Century Fox.

Το «Μνημείων άνδρες» ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις δύο χρόνια από τη στιγμή που η ιδέα έπεσε στο τραπέζι και αυτό είναι μεγάλη υπόθεση για μια τόσο μεγάλη παραγωγή η οποία στο επιτελείο των ηθοποιών της περιλαμβάνει διασημότητες που δύσκολα μπορούν να βρουν χώρο στο πολύ φορτωμένο πρόγραμμά τους. Εκτός από τον ίδιο τον Κλούνεϊ, στην ταινία παίζουν ο Ματ Ντέιμον, η Κέιτ Μπλάνσετ, ο Τζον Γκούντμαν, ο Ζαν Ντιζαρντέν και ο Μπιλ Μάρεϊ.  

Η σωτηρία των έργων τέχνης ήταν μεγάλη υπόθεση για τους καλλιτέχνες, τους εμπόρους έργων τέχνης και τους αρχιτέκτονες που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα έπιαναν όπλο στο χέρι τους για να πάνε στον πόλεμο. «Το έκαναν γιατί πίστευαν μέσα τους ότι η τέχνη δεν μπορεί να καταστραφεί» είπε ο Κλούνεϊ. «Αν αποτύγχαναν, αυτό θα σήμαινε ότι 6.000.000 έργα τέχνης θα καταστρέφονταν μαζί τους. Ηταν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν κάτι τέτοιο να γίνει και τα κατάφεραν».

Η ιστορία της ταινίας, όπως και του βιβλίου, εστιάζει στην περίπτωση μιας ειδικής διμοιρίας ανδρών των Συμμάχων που αναλαμβάνει να διεισδύσει στη Γερμανία και να διασώσει τα αριστουργήματα τέχνης που εκλάπησαν από τους ναζιστές προκειμένου να επιστραφούν στους ιδιοκτήτες τους. Η αποστολή είναι γεμάτη εμπόδια διότι, ενώ το Γ' Ράιχ οδεύει προς τη δύση του, οι Γερμανοί που φυλάνε τους θησαυρούς έχουν την εντολή να τους καταστρέψουν αν τελικά ο πόλεμος χαθεί. Επικεφαλής της αποστολής είναι ο αμερικανός αξιωματικός Τζορτζ Στάουτ (Κλούνεϊ), ο οποίος όμως έχει στη διάθεσή του ανθρώπους άσχετους με τα Μ1 και τις τεχνικές πολέμου. Οι άνδρες του είναι διοργανωτές εκθέσεων, γκαλερίστες, διευθυντές μουσείων και ιστορικοί τέχνης.

Το ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας όμως ήταν ότι ο Κλούνεϊ δεν ήθελε να κάνει ένα βαρύγδουπο σχόλιο για την τέχνη αλλά μια ανάλαφρη, ρετρό πολεμική περιπέτεια της παλιάς σχολής και κοπής. Ο Κλούνεϊ βρίσκει πολύ γοητευτική τη ρομαντική διάθεση που έχουν ταινίες όπως οι «Μεγάλη απόδραση», «Και οι 12 ήσαν καθάρματα», «Η γέφυρα του ποταμού Κβάι» και «Τα κανόνια του Ναβαρόνε», στις οποίες «ο θεατής ερωτευόταν τους ήρωες και τους ηθοποιούς όσο και την ιστορία». Τέτοια ταινία ήθελε να κάνει με το «Μνημείων άνδρες». Και τέτοια ταινία έκανε.

πότε & πού:Η ταινία «Μνημείων άνδρες» θα παίζεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου