Κυριακή 14 Ιουλίου 2013

Χορεύοντας με την ιστορία

Η χώρα καταρρέει, όμως το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας για 19η χρονιά βρίσκεται στις επάλξεις της παραστατικής πρωτοπορίας, ξορκίζοντας τη μιζέρια και μεταμορφώνοντας από τις 18 ώς τις 25 του μήνα την Καλαμάτα σε πολιτιστική πρωτεύουσα της χώρας.
 
 Το αποδεικνύουν από μόνα τους τα ονόματα που θα περάσουν απ' αυτήν:
Αν Τερέζα Ντε Κέερσμακερ, Βιμ Βαντεκέιμπους, Ρασίντ Ουραμντάν, Κούντους Ονικέκου, Φαμπιάν Μπάρμπα, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Γιάννης Μανταφούνης, Αγγελική Στελλάτου... Τρεις ήπειροι, Ευρώπη (Γαλλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ελλάδα), Αφρική (Νιγηρία) και Νότια Αμερική (Εκουαδόρ), συμπράττουν στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα με έξι παραγωγές από το διεθνή χώρο και πέντε από την Ελλάδα.


 
  Η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ, Βίκυ Μαραγκοπούλου, σε εποχή κρίσης κατόρθωσε «να μη σταματήσουμε να φέρνουμε το κοινό σε επικοινωνία με τους μεγάλους δημιουργούς».
Πιστή στο πετυχημένο μοντέλο που εφήρμοσε και στο παρελθόν, συνδυάζει ξανά ό,τι πιο «φρέσκο», πειραματικό και αιχμηρά πολιτικό με κλασικές σήμερα παραστάσεις των δεκαετιών του '80 και του '90, που άλλαξαν για πάντα την ιστορία του σύγχρονου χορού, όπως το «Drumming» της Κέερσμακερ και των Rosas (18-19/7) και το «What the body does not remember» του Βιμ Βαντεκέιμπους και της ομάδας Ultima Vez (21/7). «Ξανακοιτώντας την ιστορία, αναζητώντας το μέλλον», είναι άλλωστε το μότο του φεστιβάλ.
 
 «Βρισκόμαστε σε μια εποχή που αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε το ιστορικό βάρος της κληρονομιάς του χορού, και έχει έρθει η στιγμή ν' αναμετρηθούμε μ' αυτό. Ομως αυτές οι αναβιώσεις έχουν κάτι σημαντικό να μας πουν για τη δική μας ιστορική συνθήκη. Αν ξαναδιαβάζουμε τα έργα με άλλο μάτι, αν συνυπάρχουμε μαζί τους απαιτώντας κάτι, είναι ίσως γιατί καταλαβαίνουμε ότι σ' αυτή την "κρίση" πιο πολύ απ' όλα διακυβεύεται ο πολιτισμός μας».
Κλασική, υπό μια έννοια, πρόλαβε να γίνει και η Exposition Universelle (Παγκόσμια Εκθεση) του Γαλλοαλγερινού σταρ χορογράφου και χορευτή Ρασίντ Ουραμντάν (20-21/7), ένα ποιητικό σόλο που πραγματεύεται την αποκρυστάλλωση των ιδεολογιών και της πολιτικής ιστορίας πάνω στο ανθρώπινο σώμα. Εχει ήδη προηγηθεί η δουλειά του Ordinary witnesses (2009) για τις γενοκτονίες και τα βασανιστήρια στην αφρικανική ήπειρο. Εξίσου πολιτικό είναι και το STILL/life του Νιγηριανού Κούντους Ονικέκου (19- 20/7), που με εφόδια τη χιπ χοπ, το καποέιρα και την τέχνη του ακροβάτη αναδείχθηκε σε έναν ουμανιστή παραμυθά.
Σημεία αναφοράς σε έργα πρωτοπορίας των αρχών του αιώνα αναζητούν ο Φαμπιάν Μπάρμπα (ήρθε για να μείνει στην Ευρώπη από το Εκουαδόρ) με το «Μια βραδιά Χορού της Μαίρης Βίγκμαν» (22/7), αλλά και ο Γιάννης Νικολαΐδης με το «Απομεσήμερο ενός Φαύνου 100+1 χρόνια μετά», στο οποίο αναζητά απαντήσεις για σήμερα μέσα από το «λεξιλόγιο» του Βασλάβ Νιζίνσκι (24/7).
Το σώμα, η μνήμη και η δημιουργικότητά του γίνονται κοινός τόπος σε τέσσερις δουλειές. Στο ξαναδουλεμένο «Μέσα» του Δημήτρη Παπαϊωάννου (in situ εγκατάσταση βίντεο, Κάστρο, 25/7), στο «Μικρές ζωές ή το Σώμα που κατοικώ» της Αγγελικής Στελλάτου (24/7), το «Pausing» του Γιάννη Μανταφούνη και της Μέι Ζαρί (24/7) και τις «Μητέρες» της Ιριδας Κάραγιαν (23/7).
Στις παράλληλες εκδηλώσεις, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αναμένεται να είναι η σύμπραξη των ουγγρικής καταγωγής Ζοζέφ Τρεφέλι και Γκαμπόρ Βάργκα για το ανδρικό ντουέτο «JINX 103» (23-25/7), που διαπραγματεύεται τα όρια του δημόσιου χώρου μέσα από διαφορετικές σκοπιές-ματιές. Ο πρώτος μεγάλωσε στην Αυστραλία και ο δεύτερος στην ΕΣΣΔ.
Στο 19ο χρόνο του ο θεσμός, που διεσώθη οικονομικά χάρη στην ένταξή του στα ΕΣΠΑ, δεν εγκαταλείπει τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του. Ο Ισπανός χορευτής και χορογράφος Χορχέ Κρέσις θα πραγματοποιήσει σεμινάριο, με θέμα «Οταν η παράσταση κυλάει».

Στο ερευνητικό εργαστήρι χορογραφίας playfor KALAMATADANCEFESTIVAL, ακόμα ένας σταθμός του διεθνούς προγράμματος playforPLACE, η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη συμπράττει με τη γεννημένη στην Καλαμάτα Σάνια Στριμπάκου.
INFO: Αναλυτικά για το χώρο πραγματοποίησης των παραστάσεων (φέτος επιστρατεύεται και το ολοκαίνουργιο Μέγαρο Χορού της πόλης), των σεμιναρίων, τις ώρες και τα εισιτήρια, στο www.kalamatadancefestival.gr

Η Καλαμάτα των 3 Ηπείρων

Κορυφαίοι καλλιτέχνες του σύγχρονου χορού από τρεις ηπείρους θα συνυπάρξουν στην Καλαμάτα για οκτώ ημέρες.

Ανάμεσά τους ο Νιγηριανός Κούντους Ονικέκου με το «STILL/life» (αριστερά), οι ουγγρικής καταγωγής Ζ. Τρεφέλι και Γκ. Βάργκα στο «JINX 103» (δεξιά), ο Βέλγος Β. Βαντεκέιμπους με το «What the body does not remember» (κάτω), η Αγγελική Στελλάτου με τις «Μικρές ζωές» (κέντρο κάτω) και ο Φ. Μπάρμπα από το Εκουαδόρ με το «Α Mary Wigman Dan-ce Evening»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου