Ένα χαριτωμένο, ιπτάμενο εικονικό ρομπότ με τη μορφή της κουκουβάγιας
ήρθε εδώ και έναν μήνα για να γοητεύσει τα παιδιά σε ένα διαδικτυακό
πρόγραμμα, βοηθώντας τα να κατανοήσουν τα έργα που γίνονται στην
Ακρόπολη
«Γεια! Βρίσκεσαι στο εργαστήριο τεχνολογίας της Ακρόπολης κι εγώ είμαι η Γλαύκα, το ιπτάμενο ρομπότ. Ανήκω στο μέλλον, αλλά προς το παρόν είμαι εδώ, για να σε βοηθήσω στην αποστολή σου».
Η Γλαύκα, η κουκουβάγια δηλαδή, ήταν το κατεξοχήν σύμβολο της θεάς Αθηνάς, της προστάτιδας των Αθηνών. Κοσμεί τα αρχαία νομίσματα του κράτους - πόλης, όπως και το σημερινό κέρμα του ενός ευρώ. Τώρα έρχεται με τη μορφή ενός εικονικού ρομπότ, σχεδιασμένου με απλές και αδρές γραμμές, να εξάψει τη φαντασία των παιδιών σε ένα διαδικτυακό πρόγραμμα. Η εφαρμογή αναπτύχθηκε από τον Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης στο πλαίσιο του EΣΠΑ 2007-2013.
Σχεδίασέ με
«Αποστολή σου είναι να με σχεδιάσεις. Αλλά για να συμμετάσχεις στο εργαστηριακό πρόγραμμα Γλαύκα, χρειάζεται να αποδείξεις ότι είσαι ειδικός στο θέμα της αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης», λέει το ρομποτάκι. Όσο το παιδί κουνά το «ποντίκι», τα μάτια της Γλαύκας ακολουθούν την κατεύθυνση του κέρσορα. Ευφυής, όπως η «γαλανομάτα» θεά, χαριτωμένη και κυρίως πρωτότυπη, βοηθά το παιδί να κατανοήσει τα έργα που γίνονται στην Ακρόπολη. Στόχος της εφαρμογής είναι η γνωριμία των μικρών με τις φθορές, τα αίτια και τα είδη των επεμβάσεων, με τα επαγγέλματα των ανθρώπων που πραγματοποιούν τα αναστηλωτικά έργα καθώς και με τις σύγχρονες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σε αυτά.
Προσπάθεια και ανταμοιβή
Η Γλαύκα, καθοδηγεί το παιδί σε όλες τις ενότητες της εφαρμογής. Για να κερδίσει το βραβείο συμμετοχής του, πρέπει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα σχεδιασμού της μικρής κουκουβάγιας. Πρώτα θα αναλάβει συγκεκριμένες αποστολές και θα πρέπει να απαντήσει σωστά σε συγκεκριμένες ερωτήσεις. Εφόσον αποδείξει ότι έμαθε για τα έργα που εκτελούνται, η ανταμοιβή είναι μεγάλη. Όχι μόνο θα έχει μάθει, διασκεδάσει, παίξει, αλλά θα λάβει και πτυχίο. Και μάλιστα πιστοποιημένο, όπως μας λέει η Ειρήνη Καϊμάρα, επικεφαλής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην Ακρόπολη.
Ταξίδι στον χρόνο
Αυτό όμως προϋποθέτει την πολύ καλή γνώση της αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης, η οποία παρουσιάζεται μέσα από πέντε θεματικές ενότητες: το ταξίδι, τη βοήθεια, το πλήρωμα, τη δράση και το μέλλον.
Στην πρώτη από αυτές, το «Ταξίδι», οι μαθητές μαθαίνουν σε ποιους φυσικούς και μη παράγοντες (σεισμοί, πυρκαγιές, παγετός, ρύπανση) οφείλονται οι φθορές και οι βλάβες της Ακρόπολης στη μακρόχρονη ιστορία των 2.500 ετών ζωής των μνημείων της. Αμέσως μετά το θεωρητικό στάδιο ακολουθεί η αντίστοιχη αποστολή.
Το δεύτερο επίπεδο, η «Βοήθεια», είναι αυτό που εισάγει τα παιδιά στις διαδικασίες συντήρησης, οι οποίες βοηθούν τα μνημεία να συνεχίσουν το ταξίδι τους στον χρόνο. «Το πρόγραμμα μας δίνει μια ευκαιρία να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά ως προς την πρόληψη των φθορών στα μνημεία, τα οποία γνωρίζουν και αγαπούν. Μαθαίνουν να σέβονται όχι μόνο όσα έχουν αντέξει στον χρόνο, αλλά και τις προσπάθειες που καταβάλλονται για να τα διατηρήσουμε», τονίζει η κ. Καϊμάρα. Τους επαγγελματίες που κάνουν αυτή τη δύσκολη δουλειά γνωρίζουν τα παιδιά στο επίπεδο «Πλήρωμα» – από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς και τους αρχαιολόγους ώς τους συντηρητές και τους μαρμαροτεχνίτες. Στη συνέχεια, ξεκινά η «Δράση», η αποστολή μέσα από την οποία τα παιδιά θα γνωρίσουν τις αναστηλωτικές εργασίες του κάθε μνημείου χωριστά. Η κατάληξη είναι στο πέμπτο επίπεδο, με τον τίτλο «Μέλλον».
Σε αυτό η Γλαύκα αποκαλύπτει στους μικρούς της φίλους με ποια εξελιγμένα τεχνολογικά συστήματα, όπως οπτικές ίνες, σαρωτές λέιζερ, κάμερες υψηλής ευκρίνειας κ.ά., γίνεται η σωστή συντήρηση των σημαντικών μνημείων.
Παίζω και μαθαίνω
Κάθε ενότητα περιλαμβάνει την προετοιμασία, τη συνοπτική δηλαδή παρουσίαση του θέματος και τη δοκιμασία, το παιχνίδι. Σε κάθε παιχνίδι ανακεφαλαιώνονται οι γνώσεις όλης της ενότητας. Παίζουν και μαθαίνουν δηλαδή οι μαθητές. Όσο για τους καθηγητές; Η κ. Καϊμάρα σημειώνει ότι ειδικός φάκελος υπάρχει και για εκείνους, στην ενότητα «Μάθε περισσότερα», που βρίσκεται στην κάτω δεξιά άκρη της σελίδας. Εκεί θα βρουν τη σχετική βιβλιογραφία, καθώς και φόρμα επικοινωνίας με τους υπεύθυνους του προγράμματος.
Εξακόσιοι μαθητές γυμνασίου επισκέφθηκαν πέρυσι το εργοτάξιο στον Ιερό Βράχο, στο πλαίσιο συγκεκριμένου προγράμματος. Οι ειδικοί διαπίστωσαν το τεράστιο ενδιαφέρον τους για τις αναστηλώσεις στα μνημεία. «Ό,τι είναι τεχνικό το θεωρούν κοντινό, οικείο», σύμφωνα με την κ. Καϊμάρα, η οποία επεξεργάστηκε με τους συνεργάτες της το ειδικό ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε τότε. Σκέφτηκαν λοιπόν να επεκτείνουν αυτό το πρόγραμμα στο Διαδίκτυο. Όπως κι έγινε.
Η γενική επιμέλεια της εφαρμογής και τα κείμενα ανήκουν στην Ειρήνη Καϊμάρα, την Κορνηλία Χατζηασλάνη και την Ασημίνα Λεοντή.
Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η καλλιτεχνική επιμέλεια της εφαρμογής έχουν γίνει από τον Γιάννη Κουτσούκο. Σύμβουλος είναι ο καθηγητής Κ. Αντωνιάδης, ενώ αμέριστη ήταν η βοήθεια του Χαράλαμπου Μπούρα, προέδρου της επιτροπής Συντηρήσεων Μνημείων Ακροπόλεως. Συμμετείχαν επίσης οι αρχαιολόγοι της ΥΣΝΑ Μ. Κατσιάνη και Σ. Παράσχου.
Υψηλή επισκεψιμότητα
Σκίτσα σε μοντέρνες γραμμές, με ωραία χρώματα, που κινούνται όταν είναι ανάγκη να δειχθεί πώς χρησιμοποιούνται π.χ. τα εργαλεία, ελκύουν τους μικρούς επισκέπτες, καθώς είναι μέσα στην αισθητική και στη λογική τους. Πρόκειται δηλαδή για σύγχρονες παραστάσεις και λιτές απεικονίσεις, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί πρωτοποριακά. Προσοχή όμως! Σε κάθε δοκιμασία ο επισκέπτης έχει τρεις βοήθειες μόλις, οπότε πρέπει να είναι καλά διαβασμένος και πολύ προσεκτικός όσο γίνεται η επεξήγηση. Στον έναν μήνα που λειτουργεί το πρόγραμμα έχει πολύ υψηλή επισκεψιμότητα. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να λάβουν πληροφορίες ή και να μετάσχουν στο πρόγραμμα στη διεύθυνση http://www.ysma.gr/theglafkaproject/. Η ιδέα να απασχολήσετε δημιουργικά τα παιδιά στο σπίτι τις μέρες της σχόλης δεν είναι καθόλου άσχημη.
Δάφνη Πασχάλη
«Γεια! Βρίσκεσαι στο εργαστήριο τεχνολογίας της Ακρόπολης κι εγώ είμαι η Γλαύκα, το ιπτάμενο ρομπότ. Ανήκω στο μέλλον, αλλά προς το παρόν είμαι εδώ, για να σε βοηθήσω στην αποστολή σου».
Η Γλαύκα, η κουκουβάγια δηλαδή, ήταν το κατεξοχήν σύμβολο της θεάς Αθηνάς, της προστάτιδας των Αθηνών. Κοσμεί τα αρχαία νομίσματα του κράτους - πόλης, όπως και το σημερινό κέρμα του ενός ευρώ. Τώρα έρχεται με τη μορφή ενός εικονικού ρομπότ, σχεδιασμένου με απλές και αδρές γραμμές, να εξάψει τη φαντασία των παιδιών σε ένα διαδικτυακό πρόγραμμα. Η εφαρμογή αναπτύχθηκε από τον Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης στο πλαίσιο του EΣΠΑ 2007-2013.
Σχεδίασέ με
«Αποστολή σου είναι να με σχεδιάσεις. Αλλά για να συμμετάσχεις στο εργαστηριακό πρόγραμμα Γλαύκα, χρειάζεται να αποδείξεις ότι είσαι ειδικός στο θέμα της αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης», λέει το ρομποτάκι. Όσο το παιδί κουνά το «ποντίκι», τα μάτια της Γλαύκας ακολουθούν την κατεύθυνση του κέρσορα. Ευφυής, όπως η «γαλανομάτα» θεά, χαριτωμένη και κυρίως πρωτότυπη, βοηθά το παιδί να κατανοήσει τα έργα που γίνονται στην Ακρόπολη. Στόχος της εφαρμογής είναι η γνωριμία των μικρών με τις φθορές, τα αίτια και τα είδη των επεμβάσεων, με τα επαγγέλματα των ανθρώπων που πραγματοποιούν τα αναστηλωτικά έργα καθώς και με τις σύγχρονες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σε αυτά.
Προσπάθεια και ανταμοιβή
Η Γλαύκα, καθοδηγεί το παιδί σε όλες τις ενότητες της εφαρμογής. Για να κερδίσει το βραβείο συμμετοχής του, πρέπει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα σχεδιασμού της μικρής κουκουβάγιας. Πρώτα θα αναλάβει συγκεκριμένες αποστολές και θα πρέπει να απαντήσει σωστά σε συγκεκριμένες ερωτήσεις. Εφόσον αποδείξει ότι έμαθε για τα έργα που εκτελούνται, η ανταμοιβή είναι μεγάλη. Όχι μόνο θα έχει μάθει, διασκεδάσει, παίξει, αλλά θα λάβει και πτυχίο. Και μάλιστα πιστοποιημένο, όπως μας λέει η Ειρήνη Καϊμάρα, επικεφαλής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην Ακρόπολη.
Ταξίδι στον χρόνο
Αυτό όμως προϋποθέτει την πολύ καλή γνώση της αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης, η οποία παρουσιάζεται μέσα από πέντε θεματικές ενότητες: το ταξίδι, τη βοήθεια, το πλήρωμα, τη δράση και το μέλλον.
Στην πρώτη από αυτές, το «Ταξίδι», οι μαθητές μαθαίνουν σε ποιους φυσικούς και μη παράγοντες (σεισμοί, πυρκαγιές, παγετός, ρύπανση) οφείλονται οι φθορές και οι βλάβες της Ακρόπολης στη μακρόχρονη ιστορία των 2.500 ετών ζωής των μνημείων της. Αμέσως μετά το θεωρητικό στάδιο ακολουθεί η αντίστοιχη αποστολή.
Το δεύτερο επίπεδο, η «Βοήθεια», είναι αυτό που εισάγει τα παιδιά στις διαδικασίες συντήρησης, οι οποίες βοηθούν τα μνημεία να συνεχίσουν το ταξίδι τους στον χρόνο. «Το πρόγραμμα μας δίνει μια ευκαιρία να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά ως προς την πρόληψη των φθορών στα μνημεία, τα οποία γνωρίζουν και αγαπούν. Μαθαίνουν να σέβονται όχι μόνο όσα έχουν αντέξει στον χρόνο, αλλά και τις προσπάθειες που καταβάλλονται για να τα διατηρήσουμε», τονίζει η κ. Καϊμάρα. Τους επαγγελματίες που κάνουν αυτή τη δύσκολη δουλειά γνωρίζουν τα παιδιά στο επίπεδο «Πλήρωμα» – από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς και τους αρχαιολόγους ώς τους συντηρητές και τους μαρμαροτεχνίτες. Στη συνέχεια, ξεκινά η «Δράση», η αποστολή μέσα από την οποία τα παιδιά θα γνωρίσουν τις αναστηλωτικές εργασίες του κάθε μνημείου χωριστά. Η κατάληξη είναι στο πέμπτο επίπεδο, με τον τίτλο «Μέλλον».
Σε αυτό η Γλαύκα αποκαλύπτει στους μικρούς της φίλους με ποια εξελιγμένα τεχνολογικά συστήματα, όπως οπτικές ίνες, σαρωτές λέιζερ, κάμερες υψηλής ευκρίνειας κ.ά., γίνεται η σωστή συντήρηση των σημαντικών μνημείων.
Παίζω και μαθαίνω
Κάθε ενότητα περιλαμβάνει την προετοιμασία, τη συνοπτική δηλαδή παρουσίαση του θέματος και τη δοκιμασία, το παιχνίδι. Σε κάθε παιχνίδι ανακεφαλαιώνονται οι γνώσεις όλης της ενότητας. Παίζουν και μαθαίνουν δηλαδή οι μαθητές. Όσο για τους καθηγητές; Η κ. Καϊμάρα σημειώνει ότι ειδικός φάκελος υπάρχει και για εκείνους, στην ενότητα «Μάθε περισσότερα», που βρίσκεται στην κάτω δεξιά άκρη της σελίδας. Εκεί θα βρουν τη σχετική βιβλιογραφία, καθώς και φόρμα επικοινωνίας με τους υπεύθυνους του προγράμματος.
Εξακόσιοι μαθητές γυμνασίου επισκέφθηκαν πέρυσι το εργοτάξιο στον Ιερό Βράχο, στο πλαίσιο συγκεκριμένου προγράμματος. Οι ειδικοί διαπίστωσαν το τεράστιο ενδιαφέρον τους για τις αναστηλώσεις στα μνημεία. «Ό,τι είναι τεχνικό το θεωρούν κοντινό, οικείο», σύμφωνα με την κ. Καϊμάρα, η οποία επεξεργάστηκε με τους συνεργάτες της το ειδικό ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε τότε. Σκέφτηκαν λοιπόν να επεκτείνουν αυτό το πρόγραμμα στο Διαδίκτυο. Όπως κι έγινε.
Η γενική επιμέλεια της εφαρμογής και τα κείμενα ανήκουν στην Ειρήνη Καϊμάρα, την Κορνηλία Χατζηασλάνη και την Ασημίνα Λεοντή.
Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η καλλιτεχνική επιμέλεια της εφαρμογής έχουν γίνει από τον Γιάννη Κουτσούκο. Σύμβουλος είναι ο καθηγητής Κ. Αντωνιάδης, ενώ αμέριστη ήταν η βοήθεια του Χαράλαμπου Μπούρα, προέδρου της επιτροπής Συντηρήσεων Μνημείων Ακροπόλεως. Συμμετείχαν επίσης οι αρχαιολόγοι της ΥΣΝΑ Μ. Κατσιάνη και Σ. Παράσχου.
Υψηλή επισκεψιμότητα
Σκίτσα σε μοντέρνες γραμμές, με ωραία χρώματα, που κινούνται όταν είναι ανάγκη να δειχθεί πώς χρησιμοποιούνται π.χ. τα εργαλεία, ελκύουν τους μικρούς επισκέπτες, καθώς είναι μέσα στην αισθητική και στη λογική τους. Πρόκειται δηλαδή για σύγχρονες παραστάσεις και λιτές απεικονίσεις, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί πρωτοποριακά. Προσοχή όμως! Σε κάθε δοκιμασία ο επισκέπτης έχει τρεις βοήθειες μόλις, οπότε πρέπει να είναι καλά διαβασμένος και πολύ προσεκτικός όσο γίνεται η επεξήγηση. Στον έναν μήνα που λειτουργεί το πρόγραμμα έχει πολύ υψηλή επισκεψιμότητα. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να λάβουν πληροφορίες ή και να μετάσχουν στο πρόγραμμα στη διεύθυνση http://www.ysma.gr/theglafkaproject/. Η ιδέα να απασχολήσετε δημιουργικά τα παιδιά στο σπίτι τις μέρες της σχόλης δεν είναι καθόλου άσχημη.
Δάφνη Πασχάλη
ΔΕΥΤΕΡΑ, 13 Μαΐου 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου