Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Ενισχυμένο με εγχώριες παραγωγές, το Φεστιβάλ Αθηνών


EUROKINISSI/ΕΥΗ ΦΥΛΑΚΤΟΥ
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Ριχάρδος Γ» του Ουίλιαμ Σέξπιρ, σε σκηνοθεσία του Σαμ Μέντες, με τον Κέβιν Σπέισι στον ομώνυμο ρόλο, που παρουσιάστηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2011.



«Κάλλιο αργά παρά ποτέ, του χρόνου μπορεί να πρωτοτυπήσουμε κάνοντας την συνέντευξη Τύπου μετά το Φεστιβάλ»,  ανέφερε χιουμοριστικά ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών, Γιώργος Λούκος, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού,  Κώστα Τζαβάρα, στην σημερινή παρουσίαση του φετινού προγράμματος η οποία καθυστέρησε να γίνει.

Ο κ. Τζαβάρας ανέφερε τις προσπάθειες που έγιναν για να μην περιοριστεί το ποσό για το Φεστιβάλ,  το οποίο θα κινηθεί στo ίδιo πλαίσιo, και λίγο περισσότερο, από τη προηγούμενη χρονιά (2,7 – 3 εκατομμύρια ευρώ).
Το εικαστικό και η εταιρική ταυτότητα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2013 υπογράφει ο Χρήστος Κούρτογλου.
Ο κ. Λούκος ανακοίνωσε πως στις φετινές εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν σπουδαίοι καλλιτέχνες όπως οι Πάτι Σμιθ, Νταϊάνα Κρολ, Θόδωρος Κουρεντζής, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Τόμας Οστερμάγιερ, Ολιβιέ Πι ενώ δεν αποκλείεται να γίνουν και ορισμένες προσθήκες οι οποίες δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, όπως  το νέο έργο για το οποίο κάνει πρόβες αυτόν τον καιρό ο Μπομπ Γουίλσον με τον Γουίλεμ Νταφόε και τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, το οποίο ενδέχεται να παρουσιαστεί στην Αθήνα τον Ιούλιο.

Πριν δύο εβδομάδες,  η παρουσίαση των εκδηλώσεων θα άρχιζε με την αναγγελία της  παράστασης  «Oιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης. Τώρα, οι εκδηλώσεις  αφιερώνονται στη μνήμη του Λευτέρη Βογιατζή και στο πρόγραμμα εντάχθηκε το «Θερμοκήπιο» του Χάρολντ Πίντερ, η τελευταία σκηνοθεσία του στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, την οποία σκόπευε να επαναλάβει με νέα διανομή, όπως και ένα τριήμερο με ταινίες στις οποίες πρωταγωνιστεί, καθώς και αντίστοιχα ντοκιμαντέρ.

Στόχος

Σταθερός στόχος του Φεστιβάλ την τελευταία επταετία υπήρξε η ισότιμη ανάδειξη της ελληνικής σκηνικής δημιουργίας με την τέχνη των άλλων χωρών. Φέτος, λόγω της δυσοίωνης οικονομικής κατάστασης, ενισχύθηκε η εγχώρια παραγωγή, δίνοντας βήμα σε καταξιωμένους, σε νέους αλλά και σε πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες.
Ελληνικές παραστάσεις

Πειραιώς 260

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί  την «Iλιάδα» (παρουσιάζεται πρώτη φορά ολόκληρη) στη βραβευμένη μετάφραση του Δ.Ν. Μαρωνίτη [4 - 8.06].

O Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος επαναπροσεγγίζει τον «Κοινό Λόγο», το σπαρακτικό οδοιπορικό της Έλλης Παπαδημητρίου [19 και 20.06].

Η Μαρία Μαγγανάρη με την ομάδα Κανιγκούντα προτείνει μια σκηνική εκδοχή του «Αλεξάντερπλατς» του Άλφρεντ Ντέμπλιν, με τον Μεσοπόλεμο  της οικονομικής κρίσης και της ανόδου του φασισμού ως καθρέφτισμα της δική μας εποχής [22 & 23.06].

Ο Δήμος Αβδελιώδης σκηνοθετεί τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» του εθνικού μας ποιητή,  ζωντανεύοντας  με την Όλια Λαζαρίδου  τους πολύτιμους στίχους και τις ιδέες του [27 & 28.06].

Ο Γιάννης Κακλέας επιχειρεί μια εικοσιτετράωρη παράσταση-κατάδυση στο μπεκετικό σύμπαν με το «Μερσιέ και Καμιέ» του μεγάλου Ιρλανδού [29.06]

Οι ηθοποιοί Νίκος Χατζόπουλος και Ακύλλας Καραζήσης, που πρόσφατα διακρίθηκαν ως σκηνοθετικό δίδυμο, συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία του έργου «Σίλλερ Έρωτας και ραδιουργία», αντιμετωπίζοντας με κριτικό βλέμμα τη γερμανική αστική τραγωδία της ανθρώπινης χειραγώγησης [30.06 & 1-3.07].

Η Μαρία Πρωτόπαππα, που μέχρι τώρα θαυμάζαμε ως ηθοποιό, σκηνοθετεί, μέσα από σημερινά ερωτήματα, την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη [5 & 6.07].

Η Λένα Κιτσοπούλου σκηνοθετεί τη νουβέλα του Κλάιστ η «Μονομαχία» πάνω σε μια δραματουργική ιδέα της Λένιας Ζαφειροπούλου [ 6 & 7.07].

Η Βίκυ Γεωργιάδου με την ηθοποιό Μαρία Καλλιμάνη θα αναμετρηθούν με το διήγημα του Κάφκα «Κτίσμα» και τη δαιδαλώδη αφήγηση του τρόμου [11 & 12.07].

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επαναλαμβάνει το «Insenso» του Δημήτρη Δημητριάδη στο βιομηχανικό, εσωτερικό και εξωτερικό τοπίο της Πειραιώς 260 [12-15.07].
H Mαριλίτα Λαμπροπούλου θα παρουσιάσει την σκακιστική νουβέλα «Λάθος Κίνηση» του Τσβάιχ, με τον Γιάννη Νταλιάνη [16 & 17.07].
Ηρώδειο

Ο Βασίλης Νικολαΐδης προτείνει μια νέα ανάγνωση της «Ελένης» του Ευριπίδη στο ρωμαϊκό ωδείο με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας & Αγρινίου [15 & 16.07]
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Η Ρούλα Πατεράκη υπογράφει την σκηνοθεσία του έργου του Γιώργου Βέλτσου «Η φωνή»
Μουσείο Μπενάκη

H Nατάσσα  Τριανταφύλλη παίρνει το σκηνοθετικό βάπτισμα με την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή [19-23, 26.06 & 3-7.07].
Ο Νίκος Διαμαντής επαναλαμβάνει τη θεατρική εγκατάσταση «Μουσείο ανθρώπινης συμπεριφοράς» [12-14.07].

Στον Κολωνό

Ένα σπίτι στον Κολωνό, στοιχειωμένο με μνήμες,  εντάσσεται στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ,  με μια νέα εκδοχή της παράστασης «Κήπος-Στάχτες» του Ηλία Κουνέλα
[23-28, 30.06 & 1-5, 7-12.07].
Ξένοι θίασοι

Πειραιώς 260

Η Νεσρίν Καζάνκαγια γράφει και σκηνοθετεί με το Θέατρο Πέρα την παράσταση «Ω Σμύρνη μου, Όμορφη μου Izmir». Έρχεται από την Κωνσταντινούπολη ζωντανεύοντας μνήμες μιας κοσμοπολίτικης Σμύρνης, ανακαλώντας ελπίδες και όνειρα που έγιναν στάχτη, με το τραγούδι ως αναπόσπαστο κομμάτι [5 & 6.06].

Ο Τόμας Όστερμαϊερ, φίλος της Ελλάδας και του Φεστιβάλ Αθηνών, έρχεται με τον «Εχθρό του λαού» του Ίψεν [3-5.07]
Ο γάλλος σκηνοθέτης και ηθοποιός Ολιβιέ Πι, αυθεντία των μεταμορφώσεων, ανεβαίνει στη μουσικοθεατρική σκηνή, δοξάζοντας με τη  γυναικεία μεταμφίεση την ουσία της θεατρικής σύμβασης στην παράσταση «Miss Knife» [9 & 10.07].

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

O πρωτοεμφανιζόμενος στην Ελλάδα σκηνοθέτης και διευθυντής του Theatre de la Ville, Εμμανουέλ Ντεμαρσύ-Μοττά, παρουσιάζει τον «Ρινόκερο» του Ιονέσκο, αναζητώντας τις σημερινές μορφές ρινοκερίτιδας στην επιβεβλημένη ομοιομορφία της τυραννίας της κατανάλωσης και της καπιταλιστικής αλλοτρίωσης [30.06 & 1.07]
Επίδαυρος

Τα Επιδαύρια,  που φέτος εκτείνονται από τις αρχές Ιουλίου έως το τέλος Αυγούστου, περιλαμβάνουν: δύο αρχαίες τραγωδίες, ένα σατυρικό δράμα, δύο αριστοφανικές κωμωδίες και μια του Μενάνδρου, μια πειραματική παράσταση με αποσπάσματα των  τριών τραγικών και σύγχρονης ποίησης.

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τον «Κύκλωπα» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου [2 & 3.08], και τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου [9 & 10.08].

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος συμμετέχει με την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη [26 & 27.07]

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας ζωντανεύει στο αργολικό θέατρο τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή [23 & 24.08].

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου επανέρχεται στην αρχαία ορχήστρα με τη «Σαμία» του Μενάνδρου, σε σκηνοθεσία Εύη Γαβριηλίδη [19 & 20.07].

Η Μήδεια είναι άντρας στην παράσταση της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη που σκηνοθετεί ο Σπύρος Ευαγγελάτος [5 & 6.07]

Ο Διονύσης Σαββόπουλος αυτή τη φορά υπογράφει όχι μόνο τη μουσική, αλλά και τη σκηνοθεσία του αριστοφανικού «Πλούτου» [12 & 13.07].

Στο κλείσιμο των Επιδαυρίων, η ερευνητική ομάδα Χώρος του Σίμου Κακάλα προτείνει μια πειραματική παράσταση βασισμένη σε σπαράγματα των τριών τραγικών και αποσπάσματα από το «Σύσσημον» του Νίκου Παναγιωτόπουλου [31.08].

Μια θεατρική γιορτή θα συνδυαστεί με τις γιορτινές μέρες του Δεκαπενταύγουστου.  Μια λαϊκή τραγωδία, η θρυλική Γκόλφω του Περεσιάδη στην εξαιρετική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, θα ζωντανέψει για μια μοναδική βραδιά στα αρχαία ερείπια [17.08].   
Χορός

Το Φεστιβάλ Αθηνών αποπειράται και φέτος να συνδέσει το ελληνικό κοινό με την περιπέτεια της σύγχρονης χορευτικής δημιουργίας, στεγάζοντας καλλιτέχνες με διαφορετικές καταγωγές και αισθητικές προσεγγίσεις.
Η πιο ωμή και τραχιά εκδοχή της «Πρώτης Ύλης» του Δημήτρη Παπαϊωάννου επανέρχεται,  ύστερα από εμπειρίες και ταξίδια μιας χρονιάς στην Πειραιώς 260,  και θα παίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ [1.06-14.07].
Η αυστραλή χορεύτρια και χορογράφος Lucy Guérin  θα παρουσιάσει το «Untrained», έργο στο οποίο διασταυρώνονται δύο επαγγελματίες χορευτές και δύο χωρίς χορευτική παιδεία, για να αναδυθούν στην επιφάνεια, με αμεσότητα και αίσθηση χιούμορ, στοιχεία της προσωπικότητας του καθενός [1 & 2.06].
Η Λία Χαράκη, με τη διπλή της ιδιότητα ως χορεύτρια και χορογράφος, θα παρουσιάσει το σόλο «Tune In» [7 & 8.06].
Η νεαρή περφόρμερ Ελεάνα Αλεξάνδρου συστήνεται πρώτη φορά στο κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών, με την παράσταση «Στην χώρα των θ_υμάτων» [18 & 19.06].
Η Κατερίνα Παπαγεωργίου θα εμφανιστεί με το «Oh! Deep sea-corpus III», ολοκληρώνοντας  έτσι τον κύκλο χορογραφιών που βασίζονται στην Οδύσσεια [10&11.06].
Η χοροθεατρική κολεκτίβα Peeping Tom, από το Βέλγιο, θα παρουσιάσει το «À louer» (Ενοικιάζεται), ένα μείγμα δεξιοτεχνίας μαζί με αναμνήσεις, άγχη, όνειρα και εφιάλτες σε έναν κόσμο όπου τα πάντα είναι προς ενοικίαση [12-14.06].
Η Λενιώ Κακλέα επανέρχεται με το «arranged by date», ένα σόλο της που ερμηνεύει η ίδια [12&13. 06].
Οι αδελφοί Αλί και Χεντί Ταμπέτ από την Τυνησία παρουσιάζουν δυο έργα: το ντουέτο «Ali», ένα χορό με πατερίτσες και την υπέρβαση να συντελείται με φόντο ένα παράνομο ρεμπέτικο, και ένα κομμάτι εμπνευσμένο από το ποίημα του Ρενέ Σαρ «Πάθος και μυστήριο» [15-17.06].

Το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί – ακόμη μια φορά τα τελευταία χρόνια – τη Μαγκύ Μαρέν, με την πρόσφατη δημιουργία της «nocturnes» (νυχτερινά) [2 2& 23.06].
Η Σταυρούλα Σιάμου και η Πέρσα Σταματοπούλου μοιράζονται συγκλίσεις και αποκλίσεις στη παράσταση με τίτλο «Fight or Flight?»  [26&27.06].

Τέλος, η ομάδα του Ισπανού χορευτή και χορογράφου Αντόνιο Ρουθ θα παρουσιάσει το «Ojo» (Μάτι)  [14 - 15.07].

Μουσική

Πιστό στο ραντεβού του με το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι, το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί φέτος καταξιωμένα ονόματα αλλά και νέους καλλιτέχνες της ελληνικής μουσικής σκηνής.
Ηρώδειο
Ο Θάνος Μικρούτσικος μαζί με τους Μανώλη Μητσιά, Γιάννη Κότσιρα, Δημήτρη Μπάση και Ρίτα Αντωνοπούλου, παρουσιάζει στις 18 Ιουνίου στο Ηρώδειο ένα πρόγραμμα που έχει τίτλο «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι».
Η Πάττι Σμιθ, η αμερικανίδα τραγουδίστρια, μουσικός και ποιήτρια, «το ιερό τέρας της ροκ κουλτούρας» που επέκτεινε τα όρια της καλλιτεχνικής έκφρασης και ενέπνευσε γενιές ροκ ερμηνευτών, θα βρίσκεται κοντά μας για μια μοναδική βραδιά στις 22 Ιουνίου.
Την 1η Ιουλίου, το Φεστιβάλ θα φιλοξενήσει στο πρόγραμμά του τη διάσημη ντίβα της τζαζ Νταϊάνα Κρολ.
Την 1η Ιουλίου, το Φεστιβάλ θα φιλοξενήσει στο πρόγραμμά του τη διάσημη ντίβα της τζαζ Νταϊάνα Κρολ, που έρχεται στην Ελλάδα για να πραγματοποιήσει μια συναυλία αφιερωμένη στον εορτασμό των 70 χρόνων της ελληνοκαναδικής φιλίας. Τραγουδίστρια, πιανίστρια, στιχουργός και συνθέτις, η Κρολ, με εκατομμύρια πωλήσεις δίσκων παγκοσμίως, αναμένεται να μαγέψει με την αισθαντική της φωνή και τα χρυσά της δάχτυλα στο πιάνο.
Λίγο αργότερα, στις 3 Ιουλίου στο Ηρώδειο, η Χάρις Αλεξίου μαζί με μία νέα μουσική μπάντα, τους Nouvelle Sextette, θα παρουσιάσει τραγούδια από το γνωστό, ανεξάντλητο ρεπερτόριό της, δοσμένα όμως με καινούργιο τρόπο, καθώς και τραγούδια από το νέο της άλμπουμ  «Η Τρίπλα».
Πειραιώς 260
Οι  Yiannies, μια αβανγκάρντ ομάδα περισσότερο γνωστή από το χώρο της μουσικής, εμφανίζεται στις 8 Ιουλίου με την μουσικοθεατρική παράσταση «Αnthem».
Μικρό θέατρο Επιδαύρου
Στο μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Σπείρα Σπείρα θα παρουσιάσουν στις 5 και 6 Ιουλίου τη μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο «Αριστοφάνης τώρα – Το γλέντι της κωμωδίας». 
Στις 12 και 13 Ιουλίου, εμφανίζεται η Ηρώ με τον εντυπωσιακό Αργεντίνο Javier di Ciriaco, για να παρουσιάσουν το «Querer», με γνωστά τραγούδια τάνγκο αλλά και συνθέσεις της ερμηνεύτριας.
Στις 19 και 20 Ιουλίου, οι Encardia παρουσιάζουν μουσικές, τραγούδια και χορούς της Κάτω Ιταλίας με ιδιαίτερη έμφαση στα γκρεκάνικα, διάλεκτο ποιητική και τραγουδιστή, που συνδιαλέγεται με κιθάρες, φυσαρμόνικες, ακορντεόν και κρουστά.
Το πρόγραμμα της Μικρής Επιδαύρου θα κλείσει με δύο συναυλίες του συνθέτη Ηλία Ανδριόπουλου στις 26 και 27 Ιουλίου, με τίτλο «Μια διαδρομή από τα Γράμματα του Μακρυγιάννη στις Ωδές του Ανδρέα Κάλβου». Ερμηνεύουν οι Τάσης Χριστογιαννόπουλος και Θεοδώρα Μπάκα, με φιλική συμμετοχή της Ελένης και της Σουζάνας Βουγιουκλή.
Εικαστικά
Ενδιαφέρουσα και η παρουσία των εικαστικών φέτος στο Φεστιβάλ, που μέσα από τέσσερις διαφορετικές δράσεις υποστηρίζει την πολυσυλλεκτικότητα και τα ανοιχτά σύνορα ανάμεσα στις τέχνες.
Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστεί η «Ηχογεωγραφία», μια εγκατάσταση βίντεο και ήχου με θέμα τη θάλασσα, της βραβευμένης μουσικού Γεωργίας Σπυροπούλου. Η εικαστικός, που ζει και εργάζεται στη Γαλλία, υπέβαλε την ιδέα ως συμμετοχή της στη διοργάνωση «Μασσαλία 2013, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» [Πειραιώς 260 (Μικρή Αποθήκη)  1.06 – 17.07].
Στην έκθεση «Μουσικοί του δρόμου», ο  Βασίλης Κολτούκης αποτύπωσε αληθινούς καλλιτέχνες-μουσικούς, οι οποίοι βρέθηκαν στο διάβα του από τα Βαλκάνια ως την Αφρική κι από τους χωματόδρομους της Ανατολής ως τα πλακόστρωτα της Δύσης.  [Πειραιώς 260 (Διάδρομος)].
Οι καλλιτέχνες της έκθεσης «Κοινότητες στη φυλακή – Κοινότητες στην Κοινωνία» είναι μέλη της Θεραπευτικής Κοινότητας ΚΕΘΕΑ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ και κρατούμενοι στις Δικαστικές Φυλακές Κορυδαλλού. Ο εικαστικός Μανώλης Χάρος καθοδήγησε τις προσπάθειές τους να μεταμορφώσουν τον κατεστραμμένο από πυρκαγιά χώρο τους δημιουργώντας πάνω στους καμένους τοίχους. [Πειραιώς 260 (Αποθήκη)  1.06 – 17.07].
Τέλος, για τέταρτη χρονιά, συνεχίζεται η επιτυχημένη συνεργασία του Φεστιβάλ Αθηνών με τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης Δ. Δασκαλόπουλου. Στη φετινή διοργάνωση παρουσιάζονται δύο έργα σύγχρονης τέχνης από τη συλλογή του σε μια έκθεση με τίτλο «Heart of Darkness» [Πειραιώς 260 (Α) 3.06 – 20.07]. 

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
Τετάρτη, 15 Μαΐου 2013,  http://www.naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου