Η Διεθνής Εκθεση Παιδικού Βιβλίου της Μπολόνια έχει μια
ειδική σχέση με την εικονογράφηση. Ηδη από το 1966 καθιέρωσε βραβείο
εικονογράφησης, ενώ από την επόμενη χρονιά, το 1967, εγκαινίασε και
ετήσια έκθεση εικονογράφων βιβλίου στο πλαίσιό της.
Δεν ήταν λοιπόν παράξενη η εικόνα στη φετινή 50ή έκθεση, που
ολοκληρώθηκε χθες, να δημιουργούνται ουρές καλλιτεχνών έξω από μικρά
γραφεία ατζέντηδων. Με μεγάλα ντοσιέ υπό μάλης περίμεναν υπομονετικά να
παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να προτείνουν συνεργασίες.
Η έμφαση που δίνεται στην εικονογράφηση στη συγκεκριμένη έκθεση, τη
μεγαλύτερη διεθνώς για το παιδικό βιβλίο, φαινόταν και από άλλα
στοιχεία: στον προθάλαμο της έκθεσης, στον μεγάλο χώρο δηλαδή της
εισόδου πριν μπει κανείς στα επιμέρους περίπτερα, υπήρχε η έκθεση που,
όπως είπαμε, γίνεται κάθε χρόνο από το 1967 και φέτος περιελάμβανε 77
εικονογράφους από 22 χώρες. Επίσης, σε δύο τοίχους εκατοντάδες
κολλημένες αφίσες, ανακατεμένες, η μία πάνω στην άλλη σχεδόν,
παρουσίαζαν δουλειές εικονογράφων οι οποίοι κάπου στο κάτω μέρος έβαζαν
και τα προσωπικά τους στοιχεία επαφής.
Η Μπολόνια είναι όμως και έκθεση βραβείων. Περισσότερα από δέκα
βραβεία δίνονται κάθε χρόνο. Στα κλασικά βραβεία (μυθοπλασίας, γνώσεων
κ.λπ.) τελευταία προστέθηκαν ένα βραβείο καλύτερου εκδότη παιδικού
βιβλίου και ένα για έκδοση ψηφιακού βιβλίου - το Bolognaragazzi Digital
Award.
Πίσω από τα πολλά χρώματα των εικονογράφων που ανεβάζουν τη διάθεση
κρύβονται βέβαια και μεγάλες μπίζνες. Η έκθεση της Μπολόνια είναι μια
μεγάλη αγορά, κάτι σαν τη Φρανκφούρτη του παιδικού βιβλίου (φέτος
υπήρχαν 1.200 εκθέτες από 70 χώρες) και οι κανονισμένες μέσω mail
συναντήσεις εκδοτών και καλλιτεχνικών πρακτόρων δίνουν και παίρνουν.
Παρόντες και οι έλληνες εκδότες που ασχολούνται με το παιδικό βιβλίο,
άλλοι αυτοπροσώπως όπως οι Στέφανος Πατάκης και Γιάννης Παπαδόπουλος των
ομώνυμων εκδόσεων, άλλοι δι' αντιπροσώπου. Φυσικά κάνουν κυρίως αγορές
- καμιά φορά ωστόσο πωλούνται και ελληνικοί τίτλοι. Το ελληνικό
περίπτερο, που οργάνωσε φέτος η Πανελλήνια Ενωση Εκδοτών Βιβλιοπωλών
(ΠΟΕΒ) παρουσία της προέδρου της Αννυς Ραγιά - μέχρι πέρυσι την οργάνωση
είχε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου που, ως γνωστόν, είναι σε διαδικασία
κλεισίματος -, φιλοξένησε αρκετούς ελληνικούς τίτλους που έδωσαν για τον
σκοπό αυτόν οι έλληνες εκδότες. Και το επισκέφθηκαν αρκετοί ξένοι:
υπήρξε μάλιστα ζωηρό ενδιαφέρον από κάποιους εκδότες, κυρίως Τούρκους
και Κορεάτες. Το τουρκικό περίπτερο, ειρήσθω εν παρόδω, που δεν ήταν
μακριά από το ελληνικό, ήταν διαρκώς σε κίνηση, με κόσμο να
μπαινοβγαίνει και διάφορα κοκτέιλ να οργανώνονται κάθε τόσο.
Η Τουρκία διεκδικεί άλλωστε ένα κομμάτι της πίτας στη νέα μεγάλη
αγορά της φτηνής τυπογραφίας, της οποίας βασιλιάς είναι βέβαια η Κίνα.
Τα βιβλία που προορίζονται να μεταφραστούν σε πολλές γλώσσες στέλνονται
σελιδοποιημένα από τον εκδότη στην Κίνα και τυπώνονται σε δεκάδες
χιλιάδες αντίτυπα πανομοιότυπα για όλες τις χώρες, με μόνη διαφορά την
αλλαγή της γλώσσας στον χώρο που προορίζεται για το κείμενο - με ό,τι
σημαίνει αυτό για την παγκοσμιοποίηση και της αισθητικής.
Πέρα από τους αμερικανικούς οίκους με τους εμπορικούς ήρωες της
Ντίσνεϊ ή τους ιταλικούς, τους γαλλικούς, τους βρετανικούς και τους
γερμανικούς οίκους με το πιο καλλιτεχνικό προφίλ, φέτος ήταν έντονη και η
παρουσία της Σουηδίας που, ως τιμώμενη της έκθεσης, είχε έρθει με 50
συγγραφείς και εικονογράφους. Γύρω στις 150 εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν
συνολικά, ενώ και η πόλη της Μπολόνια μετείχε με διάφορους τρόπους
- λ.χ. το πανεπιστήμιό της, το αρχαιότερο της Ευρώπης, τίμησε τον γάλλο
συγγραφέα Ντανιέλ Πενάκ.
Μανώλης Πιμπλής
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου