Σάββατο 20 Ιουλίου 2013

Το κτίριο φάντασμα του Χρηματιστηρίου στη Σοφοκλέους «επιστρέφει» στην Αθήνα με επίθεση τέχνης και προίκα από το ΕΣΠΑ 500.000 ευρώ

Το κτίριο φάντασμα του Χρηματιστηρίου στη Σοφοκλέους «επιστρέφει» στην Αθήνα με επίθεση τέχνης και προίκα από το ΕΣΠΑ 500.000 ευρώ
Ιστορικό κτίριο, μάρτυρας πολλαπλών αθηναϊκών αφηγήσεων με επίκεντρο την οικονομική ζωή του τόπου, το κτίριο στον αριθμό 10 της Σοφοκλέους από πολύβοο μετατράπηκε σε οικοδόμημα φάντασμα, κλειστό στο κοινό. Κι όμως από τις 29 Σεπτεμβρίου θα αποκτήσει και πάλι ζωή και φωνές που θα αφορούν την έννοια της Αγοράς, αλλά θα εκκινούν από την τέχνη, αφού θα φιλοξενήσει την 4η Μπιενάλε της Αθήνας με θέμα Agora.




Το επιτελικό δαιμονικό δίδυμο της Μπιενάλε της Αθήνας Ξένια Καλπακτσόγλου και Poka-Yio είχε εκπλήξει και στο παρελθόν, τολμώντας να μπει σε χώρους απαξιωμένους ή λησμονημένους στο κέντρο της Αθήνας. Για παράδειγμα το 2011 η έδρα της Μπιενάλε ήταν η Διπλάρειος Σχολή στην Πλατεία Θεάτρου. Τώρα η αφετηρία της Σοφοκλέους και συγκεκριμένα το κτίριο στον αριθμό 10, εκεί όπου περιουσίες δημιουργήθηκαν και άλλες εξανεμίστηκαν, φούσκες, limit up και κατακρημνίσεις όρισαν τον επιχειρηματικό αλλά και οικονομικό χάρτη της χώρας, θα γίνει ο χώρος πρωταρχικής εικαστικής έκφρασης της πόλης.
Με την υποστήριξη που εξασφαλίστηκε από το ΕΣΠΑ χάρη και στις άοκνες προσπάθειες της γ.γ Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη – θυμίζουμε ότι και η Art Athina κατόρθωσε να πραγματοποιηθεί ξανά φέτος μετά από απουσία ενός έτους μέσω της εκμετάλλευσης του ΕΣΠΑ για θέματα σύγχρονου πολιτισμού. Συγκεκριμένα η Μπιενάλε εξασφάλισε από το ΕΣΠΑ 500.000 ευρώ – μέσα από μια διαδικασία συνεχώς ελέγχων και υποβολής εξαντλητικών στοιχείων.
Το γεγονός ότι αντίστοιχου τύπου διοργανώσεις κατορθώνουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο κοινοτικά εργαλεία και προκλήσεις αποτελεί ένα σημάδια τουλάχιστον αισιοδοξίας στο πολιτιστικό τοπίο που βυθίζεται λογω κρίσης αλλά και επειδή ήταν συνηθισμένο στα χάδια του κράτους, ως κακομαθημένο κρατικοδίαιτο παιδί.
Η Μπιενάλε της Αθήνας δείχνει το δρόμο – με την συμβολή πάντα της Λίνας Μενδώνη που βοήθησε καταλυτικά τόσο το Φεστιβάλ Αθηνών όσο και το πρόγραμμα «Η κινηματογραφοφιλία στη νέα εποχή» της Ταινιοθήκης της Ελλάδας.



Το πρόγραμμα και το σκεπτικό της 4ης Μπιενάλε

Καθώς Αθηναίοι και μη ανυπομονούν για την είσοδο και περιήγηση στο χώρο του Χρηματιστηρίου που θα γίνει ουσιαστικό ένα μικρό μουσείο σύγχρονης Τέχνης, οι διοργανωτές της Μπιενάλε μας εξηγούν το σκεπτικό τους:
«Σε μια περίοδο όπου η οικονομική κρίση στην Ελλάδα αλλά και αλλού κορυφώνεται, η 4η Μπιενάλε της Αθήνας (ΑΒ4) δεν μπορεί παρά να θέσει ένα καίριο ερώτημα: Και τώρα τι; Η έκθεση που προτείνει η AB4, ως απάντηση στο ερώτημα Και τώρα τι;, έχει τίτλο AGORA. Θα πραγματοποιηθεί στο εμβληματικό κτίριο του πρώην Χρηματιστηρίου Αθηνών και την υπογράφει μια ομάδα καλλιτεχνών, επιμελητών, θεωρητικών και επαγγελματιών από τον χώρο της δημιουργίας, η οποία έχει συσταθεί ειδικά για την περίσταση.



Η AGORA είναι επομένως ένα συλλογικό πείραμα, το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας ζυμώσεων μεταξύ επαγγελματιών με διαφορετικό υπόβαθρο. Το σημαντικό για τους συμμετέχοντες σε ένα τέτοιο πείραμα είναι το κοινό αίσθημα ευθύνης και η ανάγκη συμπαραγωγής νοήματος.

 Χρησιμοποιώντας το άδειο κτίριο του πρώην Χρηματιστηρίου Αθηνών ως κύριο χώρο της, η ΑΒ4 προτείνει την AGORA όχι μόνο ως τόπο ανταλλαγής απόψεων αλλά και ως ιδανικό σκηνικό για κριτική και για ριζικό επαναπροσδιορισμό στον τρόπο σκέψης. Εμπεριέχοντας διαφορετικές θέσεις και θεωρήσεις, η AGORA στοχεύει τόσο στην τέρψη όσο και στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης. Προτιμά την αμφισημία από τα δόγματα, υποδέχεται τόσο το σημαντικό όσο και το ασήμαντο.

Το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα της AGORA, που περιλαμβάνει έργα τέχνης, συνεργατικές εκδηλώσεις, performances, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, προβολές ταινιών, εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα, και αξιοποιεί τις δυνατότητες του Διαδικτύου, δημιουργεί έναν δημόσιο χώρο όπου η συμμετοχή του κοινού είναι εξίσου σημαντική με αυτή των δημιουργών.»
Η Μπιενάλε αρχίζει στις 29 Σεπτεμβρίου και ολοκληρώνεται στην 1η Δεκεμβρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου