Η διαφοροποίηση, σε σχέση με άλλες διοργανώσεις, το πολύ καινούργιο δηλαδή, είναι ένα
εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, το Ι love Art-Athina Kids Lab, σ' έναν χώρο που συμπίπτει με το
πιο παιχνιδιάρικο περίπτερο της φουάρ
Η 18η Art-Athina, που άνοιξε χθες και διαρκεί ώς την Κυριακή, στο κλειστό Π. Φαλήρου (Tae Kwon Do) είναι μάλλον μικρή ως προς τις συμμετοχές των γκαλερί, ελληνικών και ξένων, αλλά διαθέτει ένα σημαντικό παράλληλο πρόγραμμα.
Τα καλά νέα της Art-Athina αυτόν το χρόνο και μετά την περσινή της απουσία, είναι δύο: πρώτον, ότι υπάρχει, παρά τη βαθιά κρίση στην οποία έχει περιέλθει ο τόπος. δεύτερον, ότι εξασφάλισε τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, μέσω του ΥΠΑΙΘΠΑ, και για τον επόμενο χρόνο.
Η διαφοροποίηση, σε σχέση με άλλες διοργανώσεις, το πολύ καινούργιο δηλαδή, είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, το Ι love Art-Athina Kids Lab, σ' έναν χώρο που συμπίπτει με το πιο παιχνιδιάρικο περίπτερο της φουάρ. Διάδραση και παιχνίδι, όπως βρες το αγαπημένο σου έργο, πληροφορίες μέσω της χαράς για τη σύγχρονη τέχνη, τεχνικές ανάγνωσης και κατανόησης της τέχνης, αλλά και πρόγραμμα για την οικογένεια.
Ουσιαστικά, το παράλληλο πρόγραμμα της φουάρ συγκεντρώνει όλο το ενδιαφέρον. Μ' έναν τρόπο, η φουάρ δεν ξέρουμε εάν και κατά πόσον θα κινηθεί εμπορικά, είναι βέβαιο ωστόσο ότι θα κινήσει το ενδιαφέρον των φίλων τής τέχνης και των εν δυνάμει φιλοτέχνων, με δύο project, κατά τη γνώμη μας εξαιρετικά.
Το πρώτο οργανώθηκε από τη Μαρίνα Φωκίδη και αφορά εισηγήσεις, παρεμβάσεις, διάλογο ανάμεσα σε ομιλητές και κοινό, στο ζήτημα της παραγωγής της τέχνης, της επιμέλειας, των μουσείων, των θεσμών (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, απόγευμα). Παράλληλα, η Μαρίνα Φωκίδη οργάνωσε μια εξαιρετική έκθεση, την Open Form, στην οποία μετέχουν σημαντικές γκαλερί του εξωτερικού με έργα καλλιτεχνών τους ή με ενότητες έργων. Το μνημειακό έργο του Nedko Solakov, με 120 σχέδια με σέπια που αντικατοπτρίζουν την κρίση, τα «κουβερτάκια» του αστέρα του Χόλιγουντ κινηματογραφιστή, εικαστικού, συγγραφέα James Franco, που σχολιάζει τη διασημότητα, το θέαμα και τον κόσμο της μόδας. Το σκεπτικό της επιμελήτριας αφορά έργα, εγκαταστάσεις, βίντεο και άλλα μέσα που προτείνουν έναν ανοιχτό διάλογο, κάνοντας καυστικό χιούμορ και σχολιάζοντας στερεότυπα σε ζητήματα καταναλωτισμού, ποπ κουλτούρας και θεσμών. Το έργο τού Jeremy Deller «Λίγο πριν το shopping», δηλωτικό.
Η άλλη ενδιαφέρουσα έκθεση έχει οργανωθεί από την Αρτεμη Ποταμιάνου και είναι η «Paradise Lost», τίτλος δάνειο από το ομώνυμο έπος του John Milton που εικονογραφήθηκε από τον William Blake, ενώ η θεματική προσβλέπει στο περιεχόμενο της Θείας Κωμωδίας του Δάντη, όπου γίνεται αναφορά στην πολιτική κατάσταση της διεφθαρμένης, τότε, Ιταλίας. Η όλη παρουσία είναι ένα πανόραμα της ελληνικής και διεθνούς σκηνής, όχι μέσα από τους επίσημους θεσμούς και την αγορά, αλλά μέσα από την καλλιτεχνική παραγωγή των ομάδων και των εναλλακτικών τους προτάσεων.
Ο θεατής μπορεί να δει στις δύο αυτές εκθέσεις έργα περίπου 800 καλλιτεχνών τού σήμερα. Ενας καλός αριθμός και κυρίως μια δουλειά αντιπροσωπευτική τού τι συμβαίνει στο τοπίο των εικαστικών, αλλά και του τι συμβαίνει στην πόλη, στην Αθήνα, έξω από τους επίσημους χώρους. Στην Art-Athina συμμετέχουν φορείς, μουσεία, ιδρύματα, εκδότες και όπως πάντα όλα ασφαλίζονται με τη χορηγία του Γιώργου Καραβία.
Τέλος, οι γκαλερί, το πιο ευαίσθητο κομμάτι της φουάρ. Μάλλον λίγες οι συμμετοχές (45 γκαλερί) από ολόκληρη την Ελλάδα και το εξωτερικό, με έργα ως συνήθως διαφοροποιημένα σε σχέση με το ενδιαφέρον της καθεμιάς.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να σταθώ σε τρεις εικόνες και κρίνετε εσείς κατά πόσο συνιστούν το παράδοξο ή το ενδιαφέρον.
Ο χώρος της γκαλερί Καππάτος έμεινε με την ταμπέλα, αλλά άδειος από έργα. Περφόρμανς;
Ο χώρος του Σταύρου Μιχαλαριά παρουσιάζει ατομική γλυπτική του ίδιου. Βαρέθηκε να πουλάει έργα άλλων και κάνει ο ίδιος τη δική του πρόταση;
Ο Κύπριος καλλιτέχνης Ανδρέας Σάββα κάνει μια ελληνική σημαία με χαρτονομίσματα των 20 ευρώ, έργο που φιλοξενεί γκαλερί της επικυριαρχίας Μέρκελ. Το καλύτερο;
Παρασκευή 17 Μαΐου 2013, enet.gr
Η Art Athina 2013 άνοιξε τις πύλες της
Οι συμμετοχές, το παράλληλο πρόγραμμα, οι ελπίδες και η στόχοι της
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 16/05/2013, Λυμπεροπούλου Κατερίνα TO BHMA
Εργο της Daniela Brahma από την γκαλερί Mikro Mayer της Κολωνίας της Γερμανίας που συμμετέχει στην έκθεση.
Οκτακόσιοι καλλιτέχνες από τέσσερις ηπείρους, 45 γκαλερί, παράλληλα προγράμματα, ομιλίες, εκπαιδευτικές δράσεις και … η καρδιά της ελληνικής εικαστικής σκηνής να χτυπά στο Κλειστό Π. Φαλήρου (Tae Kwon Do).Την Πέμπτη 16 Μαϊου ξεκίνησε το «πανηγύρι της τέχνης» που ονομάζεται Art Athina 2013 και φιλοδοξεί να περάσει ένα μήνυμα αισιοδοξίας ότι η εικαστική ζωή του τόπου είναι ζωντανή, δυναμικά παρούσα και αντιστέκεται στην κρίση. Η διάρκειά της θα είναι έως την Κυριακή 19 Μαϊου.
«Μπορούμε να μιλήσουμε για μια επανεκκίνηση», μας είπε ο Αλέξης Κανιάρης, γιος του, σημαντικού καλλιτέχνη της μεταπολεμικής Ελλάδας, Βλάσση Κανιάρη και εκπρόσωπος της εταιρείας EuroMare που έχει αναλάβει τη διοργάνωση της φετινής Art Athina σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης που θεσμοθέτησε και καθιέρωσε την έκθεση, «δεδομένου του ότι πέρσι δεν έγινε η Art Athina διότι όλα ήταν “στον αέρα”». Σύμφωνα με τα λεγόμενα του κυρίου Κανιάρη, η Art Athina δεν συγκεντρώνει μόνο τους εκπροσώπους της ελληνικής τέχνης αλλά δίνει το λόγο σε γκαλερί και καλλιτέχνες του εξωτερικού μέσα από τα παράλληλα προγράμματα που φιλοξενεί.
Σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε στους χώρους της Art Athina το μεσημέρι της Πέμπτης 16 Μαϊου μίλησαν επίσης η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης,Γιάννα Γραμματοπούλου, και η Τζούλια Δημακοπούλου με πρωτοβουλία της οποίας ξεκίνησε το 1993 ο θεσμός ως μια μικρή φουάρ με υπότιτλο «Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης». Φιλοξενούσε τότε συμμετοχές 18 ελληνικών γκαλερί, ένα αφιέρωμα στον ΄Ελληνα γλύπτη Γιώργο Ζογγολόπουλο και μια in situ εγκατάσταση στην είσοδο του Βλάσση Κανιάρη. Είκοσι χρόνια μετά, η 18η Art Athina (με δύο χρονιές «νεκρές» στο ενδιάμεσο) είναι πολύ περισσότερο αναπτυγμένη και διευρυμένη, ενώ βρίσκει στο τιμόνι τον γιο του σημαντικού εικαστικού καλλιτέχνη.
Αν μη τι άλλο, εφέτος η Art Athina ξεκινάει οικονομικώς ενισχυμένη. Με «καθαρά» χρήματα 480.000 ευρώ στον κουμπαρά της (από την ένταξη της έκθεσης στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τα έτη 2013 και 2014), η φουάρ σκοπεύει να συγκεντρώσει στο Φάληρο τις μεγαλύτερες αίθουσες τέχνης, πολιτιστικά ιδρύματα, επιμελητές, μουσεία, θεωρητικούς τέχνης, τεχνοκριτικούς και δημοσιογράφους από την Ελλάδα, καθώς επίσης γκαλερί, φορείς και προσωπικότητες από το εξωτερικό, που θα γνωρίσουν και θα ενισχύσουν την ελληνική τέχνη και τους ανθρώπους της.
Art Athina και παράλληλο πρόγραμμα
Η διοργάνωση δημιούργησε για φέτος το «I love art-Athina». ‘Έναν διαδραστικό χώρο τέχνης που υποδέχεται τον επισκέπτη στην Art-Athina για παιδιά έως 13 ετών . Ένα παιγνιδιάρικο περίπτερο υποδέχεται τις οικογένειες που θα επισκεφθούν φέτος τη φουάρ. Σκοπός του προγράμματος είναι οι νεαροί επισκέπτες να ανακαλύψουν νέες δεξιότητες και τρόπους έκφρασης με απώτερο σκοπό την ενεργοποίηση της εικαστικής αντίληψης του παιδικού κοινού. Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Χαρριέτ Μητράκου Γυπαράκη.
Η 18η Art-Athina συνοδεύεται από ένα πρόγραμμα VIP και από σημαντικές παράλληλες, διαδραστικές εκδηλώσεις όπως στρογγυλά τραπέζια, παρουσιάσεις και εκθέσεις νέων και καταξιωμένων καλλιτεχνών.
Η Μαρίνα Φωκίδη επιμελείται τα Symposia και καλεί διεθνείς προσωπικότητες από τον εικαστικό χώρο, επιμελητές και κριτικούς τέχνης _ οι περισσότεροι από τους οποίους παρουσιάζουν τη δουλειά τους για πρώτη φορά στην Ελλάδα _ για να συζητήσουν τη μεθοδολογία και τις προκλήσεις του επαγγέλματός τους εστιάζοντας στις Μπιενάλε και τα «μουσεία» του σήμερα.
Ποιο είναι το «αντικείμενο» της σύγχρονης επιμέλειας εκθέσεων; Ποιες είναι οι διαφορετικές, καινούριες συνθήκες μέσα στις οποίες καλούνται να δουλέψουν; Η λίστα ομιλητών περιλαμβάνει τους: Chiara Bertola (επιμελήτρια Σύγχρονης Τέχνης στο Querini Stampalia, Βενετία και στο Furla Prize, Μπολόνια, Ιταλία), Kimberly Bradley(freelance δημοσιογράφος στα Μonocle, Art Review, Art Agenda , NY Times κ.ά.), Florence Derieux (διευθύντρια του FRAC Champagne-Ardenne, Ρεμς, Γαλλία), Galit Eilat(ερευνήτρια-επιμελήτρια στο Van Abbemuseum, Άιντχοβεν, Ολλανδία και πρόεδρο της Akademie der Kunste der Welt, Κολωνία, Γερμανία), Juan A. Gaitán (επιμελητής της Μπιενάλε του Βερολίνου 2014), Jens Maier-Rothe (συνιδρυτή και διευθυντή του Beirut, Κάιρο, Αίγυπτος), Ricardo Nicolau (αναπληρωτή διευθυντή του Μουσείου Serralves, Πόρτο, Πορτογαλία), Filipa Ramos (κριτικό τέχνης με έδρα το Λονδίνο και το Μιλάνο),Alya Sebti (καλλιτεχνική διευθύντρια της 5ης Μπιενάλε του Μαρακές), Marieke van Hal (ιδρύτρια και διευθύντρια του Biennial Foundation), Kaelen Wilson-Goldie(συγγραφέα και κριτικό με έδρα τη Βηρυτό, Λίβανος) και Adnan Yildiz (καλλιτεχνικό διευθυντή του Künstlerhaus Stuttgart, Στουτγάρδη, Γερμανία).
Περισσότεροι από 550 καλλιτέχνες, από 17 χώρες συμμετέχουν στο Platforms Project @ Art Athina, που επιμελείται η Άρτεμις Ποταμιάνου, χαρτογραφώντας τις διάφορες καλλιτεχνικές ομάδες, κολεκτίβες, πλατφόρμες και ανεξάρτητους χώρους τέχνης καλλιτεχνών με όχι εμπορικό χαρακτήρα (μη κερδοσκοπικούς), που δραστηριοποιούνται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό με αντισυμβατικούς τρόπους, επιτυγχάνοντας αναπάντεχους διαλόγους πάνω στην τέχνη, συμβιώσεις και συνεργασίες.
Με σκοπό τη διεθνή ανταλλαγή απόψεων, σκέψεων και προτάσεων γύρω από την τέχνη, η Μαρίνα Φωκίδη επιμελείται το Open Form, μια ανοιχτή δομή έκθεσης στον επάνω όροφο της Art-Athina, όπου γκαλερί από το εξωτερικό παίρνουν μέρος με ένα έργο ή μια ενότητα.
Μια αποτύπωση της σύγχρονης εικαστικής σκηνής και των ποικίλων τρόπων έκφρασης όπως διαμορφώνονται σήμερα επιχειρεί η Άρτεμις Ποταμιάνου μέσα από το Art-Athina Contemporaries. Μια δράση-έκθεση, κάτω από τον τίτλο «Paradise Lost», με τη συμμετοχή καλλιτεχνών από τις γκαλερί που εκπροσωπούνται στο βασικό πρόγραμμα της Art-Athina.
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων, η Art - Athina 2013 αποτίει φόρο τιμής στην γκαλερί Δεσμός. Ο Μάνος Στεφανίδης θα παρουσιάσει μέσα από ντοκουμέντα και εικόνες το πανόραμα του Δεσμού επισημαίνοντας την έλλειψή του σήμερα σε μία εποχή που η αγορά και το αγοραίο πνεύμα κυριαρχούν και ο Δημήτρης Αληθεινός, ιστορικό μέλος της οικογένειας του Δεσμού, θα συμμετάσχει με μία παρέμβαση-έκπληξη.
Art Athina
16 – 19 Μαϊου 2013
Κλειστό Π. Φαλήρου (Τάε Κβον Ντο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου