Μαζί με τα συνθήματα στους τοίχους, οι αφίσες ήταν η άμεση απάντηση στις κυβερνητικές θέσεις. Σ' αυτές, τα κρατικά σώματα ασφαλείας παριστάνονται χωρίς πρόσωπο και δίχως μάτια. Μόνο με κράνος και γυαλιά, είναι απλώς όργανα
Σαν σήμερα, 10.000.000 Γάλλοι απεργούσαν τον Μάιο του 1968. Ο πυρσός, που είχαν ανάψει οι φοιτητές του Πανεπιστημίου της Ναντέρ και που παρέδωσαν στους φοιτητές της Σορβόνης, άναψε μια φωτιά που παρόμοιά της δεν είχε δει η Γαλλία από το 1789.
Την Παρασκευή 10 Μαΐου, ένα τεράστιο πλήθος μαζεύτηκε στην Αριστερή Οχθη του Σηκουάνα. Οταν η αστυνομία τούς εμπόδισε να διασχίσουν το ποτάμι, στήθηκαν τα οδοφράγματα. Οι οδομαχίες κράτησαν μέχρι το πρωί της επόμενης ημέρας και προκάλεσαν εκατοντάδες τραυματισμούς και συλλήψεις.
Στις 13 Μαΐου πάνω από ένα εκατομμύριο πολίτες βγήκαν στους δρόμους του Παρισιού. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Ζορζ Πομπιντού ανήγγειλε την απελευθέρωση των κρατουμένων και την επαναλειτουργία της Σορβόνης.
Είναι 500 οι αφίσες που αποθησαυρίζονται στον τόμο, οι περισσότερες από το εργαστήριο της Σχολής Καλών Τεχνών, στο οποίο συμμετείχε ενεργά ο συγγραφέας.
Για ό,τι αφορά το πλήθος, είναι άλλοτε ανώνυμο, σχηματίζοντας σύνολο και όχι άθροισμα ατόμων· άλλοτε όμως το πλήθος έχει πρόσωπο, μάτια, χέρια, που δηλώνουν τη συνεννόηση, τη φιλία, την αδελφοσύνη. Τα θεματικά μοτίβα που συνδέονται με το πλήθος είναι δύο: ο εργάτης και το εργοστάσιο. Και στις δύο περιπτώσεις οι αναφορές έλκονται από το 1936. Τέλος, τα δύο πρόσωπα που αναπαρίστανται συχνά είναι του προέδρου Σαρλ ντε Γκολ και του Κον Μπεντίτ, ενός από τους αδιαμφισβήτητους ηγέτες του φοιτητικού κινήματος.
Το περιεχόμενο των αφισών δεν θα μπορούσε να βασίζεται στα υποσυνείδητα κίνητρα που ανιχνεύονται με τη βοήθεια ερευνών, όπως συμβαίνει με τις σύγχρονες διαφημιστικές καμπάνιες. Αντιθέτως, λένε αυτό ακριβώς που θέλουν να πουν και απευθύνονται στο συλλογικό συνειδητό.
Ο Γκασκέ θυμάται πως η προσέλευση στο ατελιέ ήταν ακανόνιστη. Εργάζονταν πότε δυο-τρεις και πότε πλήθος καλλιτέχνες. Σχεδίαζαν και παράλληλα αντάλλασσαν απόψεις. Οι πιο δημιουργικές ώρες ήταν στη διάρκεια της νύχτας, με τους αφισοκολλητές να έρχονται το ξημέρωμα για να πιάσουν δουλειά γεμίζοντας τους τοίχους της πόλης. Το αποτέλεσμα της δουλειάς όλων πονούσε την καθεστηκυία τάξη και τα όργανά της, συχνά πολύ περισσότερο από τους κυβόλιθους που οι εξεγερμένοι ξήλωναν από τους δρόμους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου