Οράματα μιας νέας ζωής, ιδέες διαχείρισης κοινών αγαθών και προβλημάτων, κατασκευαστικές λύσεις για κοινωνικές ανησυχίες. Αλλά και δικαίωμα στην ουτοπία του καλλιτεχνικού σχεδιασμού. Είναι τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς των ελλήνων αρχιτεκτόνων και τα παρουσιάζουν με τις μακέτες και τις διπλωματικές εργασίες τους στην έκθεση «Great 2013 - Τα πρώτα τους κτίρια» από σήμερα έως τις 9 Ιουνίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το «Great 2013» ξεκίνησε ως αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που συγκέντρωσε 470 συμμετοχές. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, οι αρχιτέκτονες Νίκος Κτενάς, Μανουέλ Αϊρες Ματέους και Χοσέ Σέλγας, ξεχώρισαν 41 διπλωματικές και μεταπτυχιακές εργασίες που καλύπτουν το διάστημα της τελευταίας πενταετίας και αφορούν κυρίως κτίρια μεγάλης κλίμακας, δημόσια κτίρια, μουσεία και πολιτιστικούς χώρους.
«Είδαμε κατευθύνσεις που επηρεάζονται από την τοπογραφία μας, το κλίμα μας, την ιστορική μας συνείδηση. Κάποιες σκέψεις που πηγάζουν ακόμη και από την αρχαία Ελλάδα»....
επισημαίνει ο Νίκος Κτενάς. «Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι είδαμε να ξεδιπλώνεται μπροστά μας ένας τρόπος σκέψης, μια συλλογή. Είδαμε τι παράγει το αρχιτεκτονικό ταλέντο της Ελλάδας».
http://www.tanea.gr
Τα νέα ταλέντα της ελληνικής αρχιτεκτονικής παρουσιάζουν τα πρώτα έργα τους
Οράματα μίας νέας ζωής, ιδέες διαχείρισης κοινών αγαθών και προβλημάτων, κατασκευαστικές λύσεις για κοινωνικές ανησυχίες. Αλλά και δικαίωμα στην ουτοπία του καλλιτεχνικού σχεδιασμού. Είναι τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς των ελλήνων αρχιτεκτόνων.
Τα δείχνουν με μακέτες και τις διπλωματικές τους εργασίες που παρουσιάζονται στην έκθεση «Great 2013-Τα πρώτα τους κτίρια», η οποία εγκαινιάζεται τη Δευτέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Είναι μία πρωτοβουλία του Μεγάρου και της ΑΓΕΤ Ηρακλής-Lafarge με σκοπό να αναδείξει τα νέα ελληνικά αρχιτεκτονικά ταλέντα (Greek Architectural Talent - GREAT).
Το Great 2013 ξεκίνησε ως αρχιτεκτονικός διαγωνισμός με σκοπό να δώσει την πρώτη εμπειρία συμμετοχής σε διαγωνισμό στους απόφοιτους των αρχιτεκτονικών σχολών του εσωτερικού και του εξωτερικού. Η διαδικασία συγκέντρωσε 470 συμμετοχές και τα μέλη της κριτικής επιτροπής αρχιτέκτονες Νίκος Κτενάς, Μανουέλ Αϊρες Ματέους και Χοσέ Σέλγας ξεχώρισαν 41 διπλωματικές και μεταπτυχιακές εργασίες που καλύπτουν το διάστημα της τελευταίας πενταετίας.
«Τα Πρώτα τους κτίρια», εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης αρχιτέκτονας Μέμος Φιλιππίδης, εκτίθενται με τη μορφή μακέτας . «Ως χειροποίητο έργο οι μακέτες είναι σημαντικές καθώς είναι η πιο άμεση διατύπωση ενός κατασκευαστικού ταλέντου, που διασφαλίζει ότι και τα υλοποιημένα κτίρια του φοιτητή θα διαθέτουν εξίσου σχολαστικές λεπτομέρειες».
Η έκθεση «Great 2013-Τα πρώτα τους κτίρια » παρουσιάζεται στο νέο εκθεσιακό χώρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Εκεί θα εκτεθούν 31 διπλωματικές και δέκα μεταπτυχιακές εργασίες που αφορούν κυρίως κτίρια μεγάλης κλίμακας, δημόσια κτίρια, μουσεία και πολιτιστικούς χώρους. Οι νέοι αρχιτέκτονες προέρχονται από πέντε σχολές αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα και εννέα από την Αμερική, τον Καναδά και την Ολλανδία.
«Είδαμε κατευθύνσεις που επηρεάζονται από την τοπογραφία μας, το κλίμα μας, την ιστορική μας συνείδηση. Κάποιες σκέψεις που πηγάζουν ακόμη και από την αρχαία Ελλάδα», επισημαίνει ο Νίκος Κτενάς ως μέλος της διεθνούς κριτικής επιτροπής του Great 2013. « Υπάρχει μία τάση να ανοίγει ένας διάλογος μεταξύ του γεωγραφικού ανάγλυφου και των αρχιτεκτονικών προτάσεων. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι είδαμε να ξεδιπλώνεται μπροστά μας ένας τρόπος σκέψης, μία συλλογή. Είδαμε τι παράγει το αρχιτεκτονικό ταλέντο της Ελλάδας».
Ο ρόλος του αρχιτέκτονα είναι να δίνει λύσεις υπογραμμίζει η διπλωματική εργασία «Επανεκκίνηση: στεγάζοντας τους άστεγους» της Φωτεινής- Μαρίας Χάρλα. Προτείνει λοιπόν την επανάχρηση ενός εγκαταλελειμμένου κτιρίου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, για να μετατραπεί σε κατοικία για αστέγους. Για να το επιτύχει , συμπληρώνει τον σκελετό του κτιρίου από σκυρόδεμα με επαναχρησιμοποιημένα υλικά: πλαστικούς σωλήνες ύδρευσης σε συνδυασμό με παρμπρίζ αυτοκινήτων για φωτισμό, τμήματα container με ανοίγματα από συλλεγμένα τζάμια, εφημερίδες με επένδυση από κομμάτια λαμαρίνας αυτοκινήτων, χαρτοσωλήνες διαφόρων μεγεθών. Οι διαχωριστικοί τοίχοι στο εσωτερικό είναι κατασκευασμένοι με ξύλινο πλαίσιο και πλέγμα αφισών ή περιοδικών ή κατακόρυφα μπουκάλια, με σύνθεση ντουλαπιών και με στοιβαγμένα ξύλα.
«Οι νέοι αρχιτέκτονες προσπαθούν να χτίσουν μία ταυτότητα, που σχετίζεται με την ιστορία της Ελλάδας, την τοπογραφία» λέει ο πορτογάλος αρχιτέκτονας Μανουέλ Άϊρες Ματέους συμπληρώνει στο σκεπτικό της κρίσης της επιτροπής την εκτίμηση ότι «οι νέοι αρχιτέκτονες προσπαθούν να χτίσουν μία ταυτότητα, που σχετίζεται με την ιστορία της Ελλάδας, την τοπογραφία».
Στην σχέση με το τοπίο –για παράδειγμα- αναφέρεται η κατασκευή της Καλλιόπης Κανελλόπουλου «Μαντρί» για την φιλοξενία οικόσιτων αιγοπροβάτων. Η αρχιτέκτονας από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας λαμβάνει υπόψη της την ιστορία της κτηνοτροφίας στη χώρας , με οικογένειες νομάδων κτηνοτρόφων, που μετακινούνται μεταξύ ορεινών και πεδινών περιοχών σε αναζήτηση τροφής και ευνοϊκότερων καιρικών συνθηκών για την ανάπτυξη των κοπαδιών τους. Αυτή η εποχική μετακίνηση που παρατηρείται ακόμα και σήμερα, έχει διασπείρει στο ελληνικό τοπίο, έναν ιδιαίτερο υλικό πολιτισμό που αποτελείται από πέτρινους τοίχους, τεχνητούς ίσκιους, ξύλινους δομικούς σκελετούς που καλύπτονται από πρόχειρα υλικά, αυλάκια νερού. Η κεντρική ιδέα στηρίζεται στην κατασκευαστική λογική ενός τρισδιάστατου σκελετού, πάνω στο οποίο κουμπώνουν πλαίσια υλικών δημιουργώντας αλληλουχίες χώρων.
INFO: «Great 2013-Τα πρώτα τους κτίρια», έως 9/6 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
http://www.tanea.gr, Εφη Φαλίδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου