Ο ΝΕΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΞΑΡΧΑΚΟΥ, Ο ΥΜΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΟΥΚΟ
Με μια αναφορά τιμητική στη δράση και το έργο ζωής της Μελίνας Μερκούρη για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, ο υπουργός Πολιτισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος (που είχε λησμονήσει να μνημονεύσει την αξέχαστη προσωπικότητα μεταξύ των σημαντικών υπουργών που πέρασαν από την Μπουμπουλίνας, και προκάλεσε αντιδράσεις) ανακοίνωσε χθες πως αρχίζει μια επιχείρηση εξωστρέφειας και πολιτιστικής διπλωματίας με επίκεντρο την επιστροφή των Γλυπτών.
Αρχής γενομένης από τη Δευτέρα, ο υπουργός φεύγει για το Παρίσι όπου θα συναντήσει την Γαλλίδα ομόλογό του Ορελί Φιλιπετί (οι τελευταίες αναφορές της στην Ελλάδα αφορούσαν την αποδοκιμασία για το μαύρο που έπεσε στην ΕΡΤ) αλλά κυρίως με την γενική γραμματέα της Ουνέσκο Ιρίνα Μπόκοβα όπου πέρα από θέματα συμβάσεων που αφορούν και την χώρα μας, ο υπουργός είναι αποφασισμένος να θέσει ξανά το θέμα των Γλυπτών. Στο πλαίσιο αυτό θα συναντηθεί και με τον Ζακ Λανγκ, μια συνάντηση που για τον νέο υπουργό φέρεται να έχει πολλαπλούς συμβολισμούς, αφού υπήρξε στενός φίλος της Μελίνας Μερκούρη, υποστηρικτής του παθιασμένου αιτήματός του, ενώ έχει ήδη μια γνωριμία με τον Πάνο Παναγιωτόπουλο από την εποχή που ήταν δημοσιογράφος. Προς την ίδια κατεύθυνση θα κινηθεί και η επαφή του με τις δεκάδες ανά την γη οργανώσεις που υποστηρίζουν το θέμα της επιστροφής, με στόχο να βρεθεί συγκεκριμένος τρόπος καταρχήν ηθικής τους αναγνώρισης. Πάντως μέχρι τώρα δεν έχει συνομιλήσει σχετικά με το θέμα με τους κυρίους Παντερμανλή (διευθυντής του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης) και Δεληβοριά (διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη) που έχουν πολλές φορές χειριστεί τις επαφές για το συγκεκριμένο θέμα.
Η σημαία, λοιπόν της νέας πολιτικής του Υπουργείου Πολιτισμού υψώθηκε, είναι η γνωστή της «χαμένης πατρίδας» του ελληνικού πολιτισμού: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ενας επιπλέον λόγος που προκαλεί εύλογα ερωτήματα για την παραλειψή του να αναφερθεί στη Μελίνα Μερκούρη κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, όπου τα εύσημα πήγαν μόνο σε Βενιζέλο, Καραμανλή και βεβαίως Σαμαρά.
Το υπουργείο μετακομίζει στο σπίτι του Φεστιβάλ Αθηνών
Στις επόμενες προτεραιότητες του Υπουργείου είναι η μεταστέγαση στο περίφημο εργοστάσιο Τσαούσογλου, εκεί όπου χτυπά η καρδιά του κυριολεκτικά παλλόμενου Φεστιβάλ Αθηνών. Ο υπουργός θέλει να ενεργοποιήσει μια συνύπαρξη και για το λόγο αυτό επισκέφθηκε προχθές το χώρο μαζί με τον διευθυντή της Εθνικής Τραπέζης και στελέχη της τράπεζας στην οποία και ανήκει ο χώρος. Στόχος είναι να γίνουν οι απαραίτητες και εξαιρετικά κοστοβόρες εργασίες για την κατασκευή κατάλληλων χώρων μέσα στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις. Στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων για το πως θα καλυφθεί το κόστος αυτό από το υπουργείο-πένητα, απάντησε πως οι υπηρεσίες της Εθνικής Τράπεζας θα αναλάβουν τις εργασίες και σταδιακά θα αρχίσει η μεταφορά, ενώ ακόμη γίνονται συζητήσεις για το κατά πόσο θα συμμετάσχει το Υπουργείο στο κόστος και κυρίως με ποιο καθεστώς θα εγκατασταθεί μέσα στο χώρο. Τόνισε πάντως ότι δεν θα πειραχθεί ο χώρος και οι δράσεις του Φεστιβάλ Αθηνών.
Τα πρόσωπα κάνουν τη διαφορά
Κατά τη συνάντηση του Πάνου Παναγιωτόπουλου με τους δημοσιογράφους, έλαμψαν δύο πρόσωπα που έχουν αποσπάσει κάτι περισσότερο από την εκτίμηση του υπουργού. Ο ένας είναι ο Σταύρος Ξαρχάκος που μετά την επεισοδιακή του αποχώρηση από το Εθνικό Θέατρο, αναμένεται να επιστρέψει στην κεντρική σκηνή πολιτισμού της χώρας, αφού ο Πάνος Παναγιωτόπουλος δήλωσε ευθαρσώς πως θέλει να τον χρησιμοποιήσει με νέα ιδιότητα σε άλλη θεσμική θέση. Την προσεχή εβδομάδα θα γίνει και η σχετική συνάντηση.
Ομως εκεί που κυριολεκτικά έπλεξε ένα εγκώμιο, ήταν για τον Γιώργο Λούκο, τον πρόεδρο και καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, που πέρασε μια πολύμηνη περίοδο αναμονής καθώς ο Κώστας Τζαβάρας δεν ανανέωνε τη θητεία του και έκανε επαφές με άλλους πιθανούς διαδόχους. Ο Πάνος Παναγιωτόπουλος, μιλώντας για την παράσταση Old Woman που καθιστά την Αθήνα αυτές τις μέρες μια σχεδόν μητροπολιτική πόλη του πολιτισμού, αναγνώρισε την προσφορά, το έργο και τις δυνατότητες του Γιώργου Λούκου, κάνοντας σχεδόν έναν ύμνο. Μάλιστα λιγες ώρες μετά την συνέντευξη τύπου έσπευσε να παρακολουθήσει τη συγκεκριμένη παράσταση.
Οι αρνητές από την Χρυσή Αυγή αποδομούνται
Με ιδιαίτερο σθένος και φράσεις που συνοδεύονταν από έντονο εμφατικό τονισμό, αλλά χωρίς να κατονομάσει την Χρυσή Αυγή, ο Πάνος Παναγιωτόπουλος ενημέρωσε πως άρχισαν επαφές με το Ισραηλιτικό Συμβούλιο με στόχο να γίνει μια εκστρατεία τιμής και αναγνώρισης του Ολοκαυτώματος. Η συλλογική μνήμη πρέπει να ενισχυθεί, το Ολοκαύτωμα υπήρξε – τόνισε και πρόσθεσε πως στην Αθήνα ζουν περίπου 25 επιζόντες του ολοκαυτώματος ενώ άλλοι τόσοι ζούν σε όλοι την Ελλάδα.
Τι πραγματικά συμβαίνει στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Αν και προσφάτως είχε δηλώσει πως οι εργασίες στο ΕΜΣΤ έχουν σταματήσει, χθες ο υπουργός, καλύτερα ενημερωμένος, δήλωσε πως οι εργασίες συνεχίζονται αλλά με αργούς ρυθμούς και υπάρχει δυσκολία στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Την επόμενη εβδομάδα θα παραβρεθεί στη συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΜΣΤ προκειμένου να ενημερωθεί και να παρέμβει, αφού φαίνεται πως τα έγκαιρα θυρανοίξια του μουσείου είναι ένα θέμα ψηλά στην ατζέντα του.
Με μια αναφορά τιμητική στη δράση και το έργο ζωής της Μελίνας Μερκούρη για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, ο υπουργός Πολιτισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος (που είχε λησμονήσει να μνημονεύσει την αξέχαστη προσωπικότητα μεταξύ των σημαντικών υπουργών που πέρασαν από την Μπουμπουλίνας, και προκάλεσε αντιδράσεις) ανακοίνωσε χθες πως αρχίζει μια επιχείρηση εξωστρέφειας και πολιτιστικής διπλωματίας με επίκεντρο την επιστροφή των Γλυπτών.
Αρχής γενομένης από τη Δευτέρα, ο υπουργός φεύγει για το Παρίσι όπου θα συναντήσει την Γαλλίδα ομόλογό του Ορελί Φιλιπετί (οι τελευταίες αναφορές της στην Ελλάδα αφορούσαν την αποδοκιμασία για το μαύρο που έπεσε στην ΕΡΤ) αλλά κυρίως με την γενική γραμματέα της Ουνέσκο Ιρίνα Μπόκοβα όπου πέρα από θέματα συμβάσεων που αφορούν και την χώρα μας, ο υπουργός είναι αποφασισμένος να θέσει ξανά το θέμα των Γλυπτών. Στο πλαίσιο αυτό θα συναντηθεί και με τον Ζακ Λανγκ, μια συνάντηση που για τον νέο υπουργό φέρεται να έχει πολλαπλούς συμβολισμούς, αφού υπήρξε στενός φίλος της Μελίνας Μερκούρη, υποστηρικτής του παθιασμένου αιτήματός του, ενώ έχει ήδη μια γνωριμία με τον Πάνο Παναγιωτόπουλο από την εποχή που ήταν δημοσιογράφος. Προς την ίδια κατεύθυνση θα κινηθεί και η επαφή του με τις δεκάδες ανά την γη οργανώσεις που υποστηρίζουν το θέμα της επιστροφής, με στόχο να βρεθεί συγκεκριμένος τρόπος καταρχήν ηθικής τους αναγνώρισης. Πάντως μέχρι τώρα δεν έχει συνομιλήσει σχετικά με το θέμα με τους κυρίους Παντερμανλή (διευθυντής του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης) και Δεληβοριά (διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη) που έχουν πολλές φορές χειριστεί τις επαφές για το συγκεκριμένο θέμα.
Η σημαία, λοιπόν της νέας πολιτικής του Υπουργείου Πολιτισμού υψώθηκε, είναι η γνωστή της «χαμένης πατρίδας» του ελληνικού πολιτισμού: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ενας επιπλέον λόγος που προκαλεί εύλογα ερωτήματα για την παραλειψή του να αναφερθεί στη Μελίνα Μερκούρη κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, όπου τα εύσημα πήγαν μόνο σε Βενιζέλο, Καραμανλή και βεβαίως Σαμαρά.
Το υπουργείο μετακομίζει στο σπίτι του Φεστιβάλ Αθηνών
Στις επόμενες προτεραιότητες του Υπουργείου είναι η μεταστέγαση στο περίφημο εργοστάσιο Τσαούσογλου, εκεί όπου χτυπά η καρδιά του κυριολεκτικά παλλόμενου Φεστιβάλ Αθηνών. Ο υπουργός θέλει να ενεργοποιήσει μια συνύπαρξη και για το λόγο αυτό επισκέφθηκε προχθές το χώρο μαζί με τον διευθυντή της Εθνικής Τραπέζης και στελέχη της τράπεζας στην οποία και ανήκει ο χώρος. Στόχος είναι να γίνουν οι απαραίτητες και εξαιρετικά κοστοβόρες εργασίες για την κατασκευή κατάλληλων χώρων μέσα στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις. Στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων για το πως θα καλυφθεί το κόστος αυτό από το υπουργείο-πένητα, απάντησε πως οι υπηρεσίες της Εθνικής Τράπεζας θα αναλάβουν τις εργασίες και σταδιακά θα αρχίσει η μεταφορά, ενώ ακόμη γίνονται συζητήσεις για το κατά πόσο θα συμμετάσχει το Υπουργείο στο κόστος και κυρίως με ποιο καθεστώς θα εγκατασταθεί μέσα στο χώρο. Τόνισε πάντως ότι δεν θα πειραχθεί ο χώρος και οι δράσεις του Φεστιβάλ Αθηνών.
Τα πρόσωπα κάνουν τη διαφορά
Κατά τη συνάντηση του Πάνου Παναγιωτόπουλου με τους δημοσιογράφους, έλαμψαν δύο πρόσωπα που έχουν αποσπάσει κάτι περισσότερο από την εκτίμηση του υπουργού. Ο ένας είναι ο Σταύρος Ξαρχάκος που μετά την επεισοδιακή του αποχώρηση από το Εθνικό Θέατρο, αναμένεται να επιστρέψει στην κεντρική σκηνή πολιτισμού της χώρας, αφού ο Πάνος Παναγιωτόπουλος δήλωσε ευθαρσώς πως θέλει να τον χρησιμοποιήσει με νέα ιδιότητα σε άλλη θεσμική θέση. Την προσεχή εβδομάδα θα γίνει και η σχετική συνάντηση.
Ομως εκεί που κυριολεκτικά έπλεξε ένα εγκώμιο, ήταν για τον Γιώργο Λούκο, τον πρόεδρο και καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, που πέρασε μια πολύμηνη περίοδο αναμονής καθώς ο Κώστας Τζαβάρας δεν ανανέωνε τη θητεία του και έκανε επαφές με άλλους πιθανούς διαδόχους. Ο Πάνος Παναγιωτόπουλος, μιλώντας για την παράσταση Old Woman που καθιστά την Αθήνα αυτές τις μέρες μια σχεδόν μητροπολιτική πόλη του πολιτισμού, αναγνώρισε την προσφορά, το έργο και τις δυνατότητες του Γιώργου Λούκου, κάνοντας σχεδόν έναν ύμνο. Μάλιστα λιγες ώρες μετά την συνέντευξη τύπου έσπευσε να παρακολουθήσει τη συγκεκριμένη παράσταση.
Οι αρνητές από την Χρυσή Αυγή αποδομούνται
Με ιδιαίτερο σθένος και φράσεις που συνοδεύονταν από έντονο εμφατικό τονισμό, αλλά χωρίς να κατονομάσει την Χρυσή Αυγή, ο Πάνος Παναγιωτόπουλος ενημέρωσε πως άρχισαν επαφές με το Ισραηλιτικό Συμβούλιο με στόχο να γίνει μια εκστρατεία τιμής και αναγνώρισης του Ολοκαυτώματος. Η συλλογική μνήμη πρέπει να ενισχυθεί, το Ολοκαύτωμα υπήρξε – τόνισε και πρόσθεσε πως στην Αθήνα ζουν περίπου 25 επιζόντες του ολοκαυτώματος ενώ άλλοι τόσοι ζούν σε όλοι την Ελλάδα.
Τι πραγματικά συμβαίνει στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Αν και προσφάτως είχε δηλώσει πως οι εργασίες στο ΕΜΣΤ έχουν σταματήσει, χθες ο υπουργός, καλύτερα ενημερωμένος, δήλωσε πως οι εργασίες συνεχίζονται αλλά με αργούς ρυθμούς και υπάρχει δυσκολία στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Την επόμενη εβδομάδα θα παραβρεθεί στη συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΜΣΤ προκειμένου να ενημερωθεί και να παρέμβει, αφού φαίνεται πως τα έγκαιρα θυρανοίξια του μουσείου είναι ένα θέμα ψηλά στην ατζέντα του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου