«Η έκθεση έγινε από θαύμα κι αυτό οφείλεται στα παιδιά του ΕΚΕΒΙ» που, παρά τη μετέωρη εργασιακή κατάστασή τους, δούλεψαν με αξιοπρέπεια και επαγγελματισμό. Αυτό άκουγες όλες τις ημέρες της έκθεσης, από όλους.
Μόνο ο υπουργός Πολιτισμού είχε διαφορετική άποψη, ο οποίος, την ώρα που έκλειναν οι πύλες, την Κυριακή το βράδυ, δήλωσε πως η 10η διοργάνωση ήταν δουλειά της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού και η καλύτερη.
Οι γνωρίζοντες ξέρουν ότι μέχρι την τελευταία στιγμή κανείς δεν ήξερε ποιος θα διεκπεραιώσει τη δουλειά και τελικά όλα στηρίχτηκαν στους εργαζομένους του ΕΚΕΒΙ και στο know how τους. Το μέλλον των οποίων ανήκει πλέον, σύμφωνα με τον κ. Τζαβάρα, στην αρμοδιότητα του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αφού «το ΕΚΕΒΙ τελείωσε και δεν αφήνει κανένα κενό».
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, από τη στιγμή που το προσωρινό ΔΣ διαφωνεί με τη διάλυση του ΕΚΕΒΙ, ο υπουργός Πολιτισμού έχει προτείνει στον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης να συμπεριληφθεί κι αυτό στη λίστα των υπό κατάργηση οργανισμών. Οσο για τους υπαλλήλους, έχουν τρίμηνη σύμβαση μέχρι το τέλος Ιουνίου, όπως μας είπε ο αντιπρόεδρος του ΕΚΕΒΙ Δ. Μαγκλιβέρας. «Είναι κρίμα να χαθεί τέτοια τεχνογνωσία», δήλωσε στο «Εθνος», προσθέτοντας ότι χρειάζεται «ένας οργανισμός βιβλίου με 15-20 υπαλλήλους και περιορισμένες δραστηριότητες». Κάποιος θεσμός απαιτείται και για την Αννα Πατάκη προκειμένου να προχωρήσει η έκθεση, η οποία φέτος «λειτούργησε υπό κεκτημένη ταχύτητα». «Αν δεν είναι το ΕΚΕΒΙ, ας είναι κάτι άλλο και άμεσα».
Η 10η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου, που πραγματοποιήθηκε την πιο κρίσιμη στιγμή -«μέσα στην τριετία της κρίσης πρέπει να χάθηκε το 50% του τζίρου του βιβλίου», εκτιμά ο Νώντας Παπαγεωργίου («Μεταίχμιο»)-, μπορεί να είχε 170 εκδηλώσεις, αλλά ήταν άνευρη, χωρίς άξονα και στίγμα, έξω από το κλίμα της ελληνικής και της ευρωπαϊκής πραγματικότητας και με οργανωτικές αστοχίες.
Ο χρόνος διοργάνωσης
«Πλαδαρό παραμύθι», είπε ο Σάμης Γαβριηλίδης. Οι επισκέπτες ήταν λιγότεροι, οι πωλήσεις μειωμένες και το αίτημα να διοργανώνεται τον Απρίλιο, όταν ο καιρός δεν απαιτεί παραλίες και δεν υπάρχουν Πανελλαδικές Εξετάσεις, πάλι ξεχάστηκε. Την κατάσταση έσωσε η τιμώμενη χώρα, Μεγάλη Βρετανία, με καλούς συγγραφείς (αλλά χωρίς εκδότες), οι συζητήσεις με τους οποίους αφορούσαν περισσότερο τον λογοτεχνικό κανόνα παρά τι απασχολεί τις σύγχρονες κοινωνίες. Μεγάλη εξαίρεση ο Τζόναθαν Κόου.
«Πλαδαρό παραμύθι», είπε ο Σάμης Γαβριηλίδης. Οι επισκέπτες ήταν λιγότεροι, οι πωλήσεις μειωμένες και το αίτημα να διοργανώνεται τον Απρίλιο, όταν ο καιρός δεν απαιτεί παραλίες και δεν υπάρχουν Πανελλαδικές Εξετάσεις, πάλι ξεχάστηκε. Την κατάσταση έσωσε η τιμώμενη χώρα, Μεγάλη Βρετανία, με καλούς συγγραφείς (αλλά χωρίς εκδότες), οι συζητήσεις με τους οποίους αφορούσαν περισσότερο τον λογοτεχνικό κανόνα παρά τι απασχολεί τις σύγχρονες κοινωνίες. Μεγάλη εξαίρεση ο Τζόναθαν Κόου.
ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ
Εσπασαν τα κλισέ
Ποιητές από τις βαλκανικές χώρες έσπασαν το κλισέ της λεγόμενης κοινής βαλκανικής κουλτούρας. Εχουμε διαφορές και πάνω σ΄αυτές να βρούμε αυτά που μας συνδέουν, είπαν στο 2ο Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Ποίησης της Εταιρείας Συγγραφέων, από τις πιο συγκροτημένες εκδηλώσεις.
Ποιητές από τις βαλκανικές χώρες έσπασαν το κλισέ της λεγόμενης κοινής βαλκανικής κουλτούρας. Εχουμε διαφορές και πάνω σ΄αυτές να βρούμε αυτά που μας συνδέουν, είπαν στο 2ο Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Ποίησης της Εταιρείας Συγγραφέων, από τις πιο συγκροτημένες εκδηλώσεις.
Λογοτεχνία κέτσαπ
«Απεχθάνομαι τη λογοτεχνία που δεν συνδέεται με την ατμόσφαιρα της χώρας του συγγραφέα. Λογοτεχνία κέτσαπ, με σάλτσες δηλαδή, την ονομάζω εγώ», είπε ο πολύ καλός Βάσκος συγγραφέας Μπερνάντο Ατσάγα («Ο γιος του ακορντεονίστα», Εκκρεμές).
«Απεχθάνομαι τη λογοτεχνία που δεν συνδέεται με την ατμόσφαιρα της χώρας του συγγραφέα. Λογοτεχνία κέτσαπ, με σάλτσες δηλαδή, την ονομάζω εγώ», είπε ο πολύ καλός Βάσκος συγγραφέας Μπερνάντο Ατσάγα («Ο γιος του ακορντεονίστα», Εκκρεμές).
Το... κόλπο
Από τους διακεκριμένους Βρετανούς ποιητές, ο Ντέιβιντ Χάρσεντ έχει μεταφράσει Ρίτσο χωρίς να γνωρίζει ελληνικά. «Το κόλπο είναι να βρεις την καρδιά του ποιήματος και την ατμόσφαιρα», είπε.
Από τους διακεκριμένους Βρετανούς ποιητές, ο Ντέιβιντ Χάρσεντ έχει μεταφράσει Ρίτσο χωρίς να γνωρίζει ελληνικά. «Το κόλπο είναι να βρεις την καρδιά του ποιήματος και την ατμόσφαιρα», είπε.
«Κακιά πεθερά»
Ισως μια «κακιά πεθερά» να είναι η επόμενη ηρωίδα της δημοφιλούς Βικτόρια Χίσλοπ, η οποία εμπνέεται και πάλι από τη χώρα μας. Οι φίλοι της στην Αγγλία τη θεωρούν περισσότερο Ελληνίδα, όπως είπε.
Ισως μια «κακιά πεθερά» να είναι η επόμενη ηρωίδα της δημοφιλούς Βικτόρια Χίσλοπ, η οποία εμπνέεται και πάλι από τη χώρα μας. Οι φίλοι της στην Αγγλία τη θεωρούν περισσότερο Ελληνίδα, όπως είπε.
Για τη Χρυσή Αυγή
Σκληρές δηλώσεις για τη Χρυσή Αυγή έκανε ο Μένης Κουμανταρέας και χειροκροτήθηκε στην παρουσίαση του βιβλίου του «Θάνατος στο Βαλπαραΐζο». «Δεν είναι δυνατόν να γίνονται αυτά που γίνονται εντός και εκτός της Βουλής».
Σκληρές δηλώσεις για τη Χρυσή Αυγή έκανε ο Μένης Κουμανταρέας και χειροκροτήθηκε στην παρουσίαση του βιβλίου του «Θάνατος στο Βαλπαραΐζο». «Δεν είναι δυνατόν να γίνονται αυτά που γίνονται εντός και εκτός της Βουλής».
Με καθυστέρηση
Αγρια σχολιαζόταν στην έκθεση η κακή εντύπωση που άφησε η ελληνική επίσημη πλευρά προς τον Κινέζο υπουργό Τύπου σε επαγγελματική συνάντηση. Ο κ. Τζαβάρας καθυστέρησε σχεδόν 40' και μετά τα τυπικά έφυγε. Επιμένουν άραγε οι Κινέζοι στο αίτημα να ξανάρθουν σύντομα για εκδοτικές συνεργασίες;
Αγρια σχολιαζόταν στην έκθεση η κακή εντύπωση που άφησε η ελληνική επίσημη πλευρά προς τον Κινέζο υπουργό Τύπου σε επαγγελματική συνάντηση. Ο κ. Τζαβάρας καθυστέρησε σχεδόν 40' και μετά τα τυπικά έφυγε. Επιμένουν άραγε οι Κινέζοι στο αίτημα να ξανάρθουν σύντομα για εκδοτικές συνεργασίες;
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ
,http://www.ethnos.gr
,http://www.ethnos.gr
Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 20 Μαΐου 2013
10η ΔΕΒΘ - Απολογισμός
Ελειπε η χαρά της γιορτής
ΗΔιεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (ΔΕΒΘ) έσβησε χθες τα 10 κεράκια της. Περνάει πλέον στη νέα δεκαετία της ζωής της και στην εφηβεία. Η γιορτή έγινε και φέτος και φάνηκε να ήταν επιτυχημένη όπως κάθε άλλη φορά. Αλλά έφτανε αυτό; Η 10η ΔΕΒΘ δεν φάνηκε να είχε τίποτα να ζηλέψει από τις προηγούμενες διοργανώσεις. Περισσότεροι από 200 οι εκδότες, από 18 χώρες, και περισσότερα από άλλες φορές τα τετραγωνικά μέτρα που κατέλαβε, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, αν και φιλοξενήθηκε πάλι στα δύο περίπτερα 13 και 15 της ΔΕΘ.
Ηταν αφιερωμένη στον Καφάβη και στην ανεκτικότητα του άλλου, με αφορμή τα 1.700 χρόνια από την έκδοση του Διατάγματος των Μεδιολάνων. Χθες μάλιστα, σε ειδική τελετή, η Θεσσαλονίκη εντάχθηκε ως πρώτη στο Δίκτυο Ανεκτικότητας των πόλεων, καθώς στην πόλη συμβίωσαν αρμονικά επί αιώνες διάφορες φυλές ανθρώπων.
Δεν υπήρχε όμως πουθενά αυτό το επετειακό, το εορταστικό κλίμα της συμπλήρωσης των 10 ετών. Παρά το ότι ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, είχε δηλώσει ότι η 10η ΔΕΒΘ θα αποτελέσει το έναυσμα για τη νέα πορεία του θεσμού. Δεν υπήρχε η χαρά του εορτασμού, αλλά η ικανοποίηση ότι τελικά η 10η ΔΕΒΘ πραγματοποιήθηκε χωρίς προβλήματα, παρά τους κινδύνους που φάνηκαν κάποια στιγμή να την απειλούν. Αφησε μια γεύση γλυκόπικρη.
Η 10η ΔΕΒΘ δεν είχε τίποτα να ζηλέψει από τις άλλες χρονιές. Γιατί όμως; Μήπως επειδή το εγχείρημα ανέλαβαν και πάλι οι έμπειροι πλέον, αλλά επί ξύλου κρεμάμενοι, εργαζόμενοι του ΕΚΕΒΙ; Οι εκδότες δεν ήρθαν σε επαφή ούτε με τη Γενική Γραμματεία Πολιτισμού ούτε με το Δήμο Θεσσαλονίκης ούτε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που ήταν συνδιοργανωτές. Ο,τι ήθελαν, όποια απορία ήθελαν να λύσουν, όποια εκκρεμότητα έπρεπε να διευθετήσουν, όλα τα έκαναν, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, σε συνεννόηση με τους εργαζομένους τού υπό κατάργηση ΕΚΕΒΙ. Αυτοί είχαν τη γνώση, αυτοί είχαν την εμπειρία, αυτοί έδιναν τις λύσεις. Απλώς στα e-mails που αντάλλασσαν εκδότες και εργαζόμενοι υπήρχε και μία κοινοποίηση προς το υπουργείο, λένε οι εκδότες.
Αβέβαιο το μέλλον
Η όποια εορταστική διάθεση για τη 10η ΔΕΒΘ ίσως έγκειται στο γεγονός ότι τελικά πραγματοποιήθηκε χωρίς κάτι αρνητικό μέσα στο πολύ κακό κλίμα στο οποίο έγιναν όλες οι προετοιμασίες. Είναι ίσως κατόρθωμα που έγινε και έγινε τόσο καλά, όπως τις άλλες χρονιές, παρά την αίσθηση της ασάφειας και των κραδασμών που επικρατούσαν τις προηγούμενες μέρες και τη στάση εργασίας που πραγματοποίησαν για μία εβδομάδα οι εργαζόμενοι. Κάτι που φάνηκε να μην προκάλεσε πρόβλημα στη διοργάνωση, καθώς ήδη οι ίδιοι είχαν κάνει πολλή δουλειά.
Οι βιβλιόφιλοι, είτε γνώριζαν για τα προβλήματα είτε όχι, ανταποκρίθηκαν άλλη μια φορά. Εκαναν τη βόλτα τους στα σταντ, αγόρασαν βιβλία, παρακολούθησαν εκδηλώσεις με συγγραφείς, έκαναν ερωτήσεις κι έφεραν και τα παιδιά τους κοντά στο βιβλίο.
Η 10η ΔΕΒΘ ολοκληρώθηκε χθες, με το μέλλον του ΕΚΕΒΙ να φαίνεται προδιαγεγραμμένο και το μέλλον των εργαζομένων σ' αυτό να είναι αβέβαιο. Αφού έφεραν εις πέρας και αυτή τη διοργάνωση, έμειναν να αναρωτιούνται ποια θα είναι η τύχη τους. Αν θα είναι παρόντες και στα ενδέκατα γενέθλια της ΔΕΒΘ ή απλοί επισκέπτες και παρατηρητές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου