Στην πορεία προς τη γιορτή του Πάσχα, τον τόνο των ηµερών µάς δίνει µια ιδιαίτερη εκδήλωση που θα πραγµατοποιηθείτη Μεγάλη Τετάρτη στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη (∆ιογένους1-3), στους Αέρηδες στην Πλάκα.
Εκεί, στις 9 το βράδυ, ο ηθοποιός ∆ηµήτρης Καταλειφός διαβάζει µε τον δικό του ερµηνευτικό τρόπο αριστουργηµατικά κοµµάτια από διηγήµατα του Αλέξανδρου Παπαδιαµάντη.
Στην εκδήλωση θα διαβαστούν τρία διηγήματα του Παπαδιαμάντη, «Το μοιρολόγι της Φώκιας», το «Έρως Ήρως» και «Παιδική Πασχαλιά». «Το μοιρολόγι της Φώκιας», που δημοσιεύτηκε το 1908 κι ανήκει στη συλλογή «Πασχαλινά Διηγήματα», θεωρείται από τα κορυφαία όχι μόνο του Παπαδιαμάντη αλλά και γενικότερα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Μια πικρή ιστορία για το θάνατο ενός κοριτσιού που μας αποκαλύπτει τον ιδεολογικό κόσμο του διηγηματογράφου.
Το «Έρως Ήρως» μιλά για τις επιθυμίες και τις επιλογές. Ο πειρασμός δεν είναι επιλογή ανάμεσα σε πράγματα θετικά ή αρνητικά, αλλά επιλογή αποδοχής ή απόρριψης πραγμάτων που είναι ταυτόχρονα και αποκρουστικά και γοητευτικά.
Τη φωνή του θα πλαισιώσουν οι ήχοι των ψαλτάδων και µουσικών Κώστα και Λουκίας Κωνσταντάτου. Με γενική είσοδο τα 10 ευρώ.
Στο ίδιο ύφος, στο Μέγαρο Μουσικής ξεχωρίζουν δύο εκδηλώσεις: στις 29/4 ο διεθνής Έλληνας πιανίστας, µαέστρος και συνθέτης Βασίλης Τσαµπρόπουλος συνεργάζεται µε την καταξιωµένη ερµηνεύτρια της βυζαντινής και παραδοσιακής µουσικής Νεκταρία Καραντζή και αποδίδουν ένα πρόγραµµα µε τίτλο «Ώρες», στο οποίο βυζαντινοί ύµνοι συνδυάζονται µε συνθέσεις του πιανίστα και οι απόηχοι της κλασικής µουσικής συναντούν τη λιτή βυζαντινή έκφραση. Αφηγητής ο Πέτρος Πετράκης.
Και την εποµένη (30/4), σε συµπαραγωγή Μεγάρου και Κρατικής Ορχήστρας, παρουσιάζεται το «Requiem - Ακολουθία εις Κεκοιµηµένους» του Μίκη Θεοδωράκη για σολίστ, µικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχήστρα.
Περίπου 40 χρόνια χωρίζουν την πρώτη απόπειρα σύνθεσης θρησκευτικής μουσικής («Κασσιανή», 1942) του Μίκη Θεοδωράκη από το Requiem (1984), το οποίο είναι αφιερωμένο στους νεκρούς της σφαγής των Καλαβρύτων (13 Δεκεμβρίου 1943). Το έργο, που φέρει παρενθετικά τον τίτλο Ακολουθία εις κεκοιμημένους για σολίστ, μικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχήστρα, αποτελεί έναν μουσικό «φόρο τιμής στη μνήμη των εθνομαρτύρων της νεότερης ιστορίας μας», όπως αναφέρει ο συνθέτης σε επεξηγηματικό σημείωμά του για την ανατύπωση της παρτιτούρας του Requiem από τις Εκδόσεις Ρωμανός, το 1987.
Και συμπληρώνει: «Το δέος του “απαίδευτου” Έλληνα που με διακατείχε όταν για πρώτη φορά στη ζωή μου άκουγα, έφηβος ων, συγχορδίες μέσα στην εκκλησία, είχε σβήσει ύστερα από 40 και πλέον έτη μουσικού βίου. […] Το αποτέλεσμα μπορεί να χαρακτηρισθεί ως εκπλήρωση ενός εφηβικού πόθου, μιας νεανικής φιλοδοξίας. […] Η βασική διαφορά του Requiem από τα προηγούμενα εκκλησιαστικά έργα μου έγκειται τόσο στην ίδια την υφή του “μέλους”, όσο και στην εναρμόνισή του. Από ’κεί και πέρα μεγάλη σημασία έχει η χρήση των φωνών της χορωδίας, καθώς και η σχέση ανάμεσα στα τρία βασικά μουσικά υλικά, δηλαδή τους σολίστ, τη μικτή και την παιδική χορωδία».
Με σολίστ τούς Μαρίνα Βουλογιάννη σοπράνο, Βαγγέλη Χατζησίµο τενόρο, Αλεξάνδρα Παπατζιάκου µέτζοσοπράνο καιτον µπάσο Χριστόφορο Σταµπόγλη. Από την ΚΟΑ και υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη.
Από τις εκδηλώσεις της εβδοµάδας και αυτή στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, όπου εγκαινιάστηκε η αναδροµική έκθεση του Κυριάκου Κατζουράκη.
Ο καλλιτέχνης θεωρείται βασικός εκπρόσωπος της οµάδας των Ελλήνων Ρεαλιστών και µέσα στα πενήντα χρόνια της δηµιουργίας του έχει ενσωµατώσει ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά ρεύµατα, πολιτικά γεγονότα, καθώς και τη σπουδή των µεγάλων δασκάλων, στη ζωγραφική, τη φωτογραφία, το θέατρο αλλά και τον κινηµατογράφο από τη δεκαετία του ‘70 έως τις µέρες µας.
Αυτή η διαδροµή έχει καταγράψει τη σύγχρονη ελληνική ιστορία µέσα από εικόνες και συνειρµούς και έχει δηµιουργήσει ένα ιδιαίτερο όσο και πλούσιο εικαστικό λεξιλόγιο.
Η Λυρική Σκηνή φέτος το Πάσχα, αντί έργου θρησκευτικής µουσικής, θα παρουσιάσει τη δηµοφιλή όπερα του Μασκάνι «Καβαλλερία Ρουστικάνα» («Αγροτικός Ιπποτισµός»), της οποίας η υπόθεση διαδραµατίζεται το πρωί της Κυριακής του Πάσχα, όταν τα ερωτικά µπλεξίµατα του Τουρίντου οδηγούν στο τελετουργικό του «αγροτικού ιπποτισµού», δηλαδή σε µονοµαχία.
Πρόκειται για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα δείγματα του βερισμού (από την ιταλική λέξη «βέρο» που σημαίνει «αληθινό»), όπου οι ταπεινοί άνθρωποι του αγροτικού μόχθου και ο καθημερινός τους βίος γίνονται το επίκεντρο της υψηλής τέχνης. Στην νέα παραγωγή της ΕΛΣ, η υπόθεση της ιστορίας από την Σικελία μεταφέρεται σε ένα απομακρυσμένο ελληνικό νησί -θα μπορούσε να είναι η Νίσυρος και η πλατεία της- και αφορά τον έρωτα της Σαντούτσας για τον Τουρίντου. Εκείνη βρίσκεται σε απόγνωση καθώς ο αγαπημένος της έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στην όμορφη Λόλα, γυναίκα του Άλφιο. Μη επιτυγχάνοντας να ξανακερδίσει τον Τουρίντου, η Σαντούτσα πληροφορεί τον Άλφιο για όσα γνωρίζει. Οι δύο άνδρες μονομαχούν και ο Τουρίντου σκοτώνεται.
Η µουσική διεύθυνση είναι του Βασίλη Χριστόπουλου, η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη. Σε νέα παραγωγή, στο Θέατρο Ολυµπία σήµερα και αύριο.
Και, τέλος, η διαδροµή στα γεγονότα της εβδοµάδας επιστρέφει εκεί όπου άρχισε, στην αυλή του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων, µε την παράσταση του ∆ήµου Αβδελιώδη, «Το µόνον της ζωής του ταξείδιον», βασισµένο στο γνωστό έργο του Γεωργίου Βιζυηνού. Με τον Γιώργο Νικόπουλο και τη Μαρία Ρούσσου.
capital.gr
Εκεί, στις 9 το βράδυ, ο ηθοποιός ∆ηµήτρης Καταλειφός διαβάζει µε τον δικό του ερµηνευτικό τρόπο αριστουργηµατικά κοµµάτια από διηγήµατα του Αλέξανδρου Παπαδιαµάντη.
Στην εκδήλωση θα διαβαστούν τρία διηγήματα του Παπαδιαμάντη, «Το μοιρολόγι της Φώκιας», το «Έρως Ήρως» και «Παιδική Πασχαλιά». «Το μοιρολόγι της Φώκιας», που δημοσιεύτηκε το 1908 κι ανήκει στη συλλογή «Πασχαλινά Διηγήματα», θεωρείται από τα κορυφαία όχι μόνο του Παπαδιαμάντη αλλά και γενικότερα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Μια πικρή ιστορία για το θάνατο ενός κοριτσιού που μας αποκαλύπτει τον ιδεολογικό κόσμο του διηγηματογράφου.
Το «Έρως Ήρως» μιλά για τις επιθυμίες και τις επιλογές. Ο πειρασμός δεν είναι επιλογή ανάμεσα σε πράγματα θετικά ή αρνητικά, αλλά επιλογή αποδοχής ή απόρριψης πραγμάτων που είναι ταυτόχρονα και αποκρουστικά και γοητευτικά.
Τη φωνή του θα πλαισιώσουν οι ήχοι των ψαλτάδων και µουσικών Κώστα και Λουκίας Κωνσταντάτου. Με γενική είσοδο τα 10 ευρώ.
Στο ίδιο ύφος, στο Μέγαρο Μουσικής ξεχωρίζουν δύο εκδηλώσεις: στις 29/4 ο διεθνής Έλληνας πιανίστας, µαέστρος και συνθέτης Βασίλης Τσαµπρόπουλος συνεργάζεται µε την καταξιωµένη ερµηνεύτρια της βυζαντινής και παραδοσιακής µουσικής Νεκταρία Καραντζή και αποδίδουν ένα πρόγραµµα µε τίτλο «Ώρες», στο οποίο βυζαντινοί ύµνοι συνδυάζονται µε συνθέσεις του πιανίστα και οι απόηχοι της κλασικής µουσικής συναντούν τη λιτή βυζαντινή έκφραση. Αφηγητής ο Πέτρος Πετράκης.
Και την εποµένη (30/4), σε συµπαραγωγή Μεγάρου και Κρατικής Ορχήστρας, παρουσιάζεται το «Requiem - Ακολουθία εις Κεκοιµηµένους» του Μίκη Θεοδωράκη για σολίστ, µικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχήστρα.
Περίπου 40 χρόνια χωρίζουν την πρώτη απόπειρα σύνθεσης θρησκευτικής μουσικής («Κασσιανή», 1942) του Μίκη Θεοδωράκη από το Requiem (1984), το οποίο είναι αφιερωμένο στους νεκρούς της σφαγής των Καλαβρύτων (13 Δεκεμβρίου 1943). Το έργο, που φέρει παρενθετικά τον τίτλο Ακολουθία εις κεκοιμημένους για σολίστ, μικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχήστρα, αποτελεί έναν μουσικό «φόρο τιμής στη μνήμη των εθνομαρτύρων της νεότερης ιστορίας μας», όπως αναφέρει ο συνθέτης σε επεξηγηματικό σημείωμά του για την ανατύπωση της παρτιτούρας του Requiem από τις Εκδόσεις Ρωμανός, το 1987.
Και συμπληρώνει: «Το δέος του “απαίδευτου” Έλληνα που με διακατείχε όταν για πρώτη φορά στη ζωή μου άκουγα, έφηβος ων, συγχορδίες μέσα στην εκκλησία, είχε σβήσει ύστερα από 40 και πλέον έτη μουσικού βίου. […] Το αποτέλεσμα μπορεί να χαρακτηρισθεί ως εκπλήρωση ενός εφηβικού πόθου, μιας νεανικής φιλοδοξίας. […] Η βασική διαφορά του Requiem από τα προηγούμενα εκκλησιαστικά έργα μου έγκειται τόσο στην ίδια την υφή του “μέλους”, όσο και στην εναρμόνισή του. Από ’κεί και πέρα μεγάλη σημασία έχει η χρήση των φωνών της χορωδίας, καθώς και η σχέση ανάμεσα στα τρία βασικά μουσικά υλικά, δηλαδή τους σολίστ, τη μικτή και την παιδική χορωδία».
Με σολίστ τούς Μαρίνα Βουλογιάννη σοπράνο, Βαγγέλη Χατζησίµο τενόρο, Αλεξάνδρα Παπατζιάκου µέτζοσοπράνο καιτον µπάσο Χριστόφορο Σταµπόγλη. Από την ΚΟΑ και υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη.
Από τις εκδηλώσεις της εβδοµάδας και αυτή στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, όπου εγκαινιάστηκε η αναδροµική έκθεση του Κυριάκου Κατζουράκη.
Ο καλλιτέχνης θεωρείται βασικός εκπρόσωπος της οµάδας των Ελλήνων Ρεαλιστών και µέσα στα πενήντα χρόνια της δηµιουργίας του έχει ενσωµατώσει ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά ρεύµατα, πολιτικά γεγονότα, καθώς και τη σπουδή των µεγάλων δασκάλων, στη ζωγραφική, τη φωτογραφία, το θέατρο αλλά και τον κινηµατογράφο από τη δεκαετία του ‘70 έως τις µέρες µας.
Αυτή η διαδροµή έχει καταγράψει τη σύγχρονη ελληνική ιστορία µέσα από εικόνες και συνειρµούς και έχει δηµιουργήσει ένα ιδιαίτερο όσο και πλούσιο εικαστικό λεξιλόγιο.
Η Λυρική Σκηνή φέτος το Πάσχα, αντί έργου θρησκευτικής µουσικής, θα παρουσιάσει τη δηµοφιλή όπερα του Μασκάνι «Καβαλλερία Ρουστικάνα» («Αγροτικός Ιπποτισµός»), της οποίας η υπόθεση διαδραµατίζεται το πρωί της Κυριακής του Πάσχα, όταν τα ερωτικά µπλεξίµατα του Τουρίντου οδηγούν στο τελετουργικό του «αγροτικού ιπποτισµού», δηλαδή σε µονοµαχία.
Πρόκειται για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα δείγματα του βερισμού (από την ιταλική λέξη «βέρο» που σημαίνει «αληθινό»), όπου οι ταπεινοί άνθρωποι του αγροτικού μόχθου και ο καθημερινός τους βίος γίνονται το επίκεντρο της υψηλής τέχνης. Στην νέα παραγωγή της ΕΛΣ, η υπόθεση της ιστορίας από την Σικελία μεταφέρεται σε ένα απομακρυσμένο ελληνικό νησί -θα μπορούσε να είναι η Νίσυρος και η πλατεία της- και αφορά τον έρωτα της Σαντούτσας για τον Τουρίντου. Εκείνη βρίσκεται σε απόγνωση καθώς ο αγαπημένος της έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στην όμορφη Λόλα, γυναίκα του Άλφιο. Μη επιτυγχάνοντας να ξανακερδίσει τον Τουρίντου, η Σαντούτσα πληροφορεί τον Άλφιο για όσα γνωρίζει. Οι δύο άνδρες μονομαχούν και ο Τουρίντου σκοτώνεται.
Η µουσική διεύθυνση είναι του Βασίλη Χριστόπουλου, η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη. Σε νέα παραγωγή, στο Θέατρο Ολυµπία σήµερα και αύριο.
Και, τέλος, η διαδροµή στα γεγονότα της εβδοµάδας επιστρέφει εκεί όπου άρχισε, στην αυλή του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων, µε την παράσταση του ∆ήµου Αβδελιώδη, «Το µόνον της ζωής του ταξείδιον», βασισµένο στο γνωστό έργο του Γεωργίου Βιζυηνού. Με τον Γιώργο Νικόπουλο και τη Μαρία Ρούσσου.
capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου