Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Της... μοδός έγινε η κρίση


Τιμώμενη χώρα η Ελλάδα στο Φεστιβάλ Θεατρικών Εργων της γερμανικής Χαϊδελβέργης με έξι έργα
Η ελληνική κρίση έχει και τα καλά της. Εκτός ελληνικών συνόρων όμως. Και το πραγματικά αξιοπερίεργο, εντός της γερμανικής επικράτειας. Το σημαντικότατο Φεστιβάλ Θεατρικών Εργων της Χαϊδελβέργης, που διεξάγεται ετησίως στην Κρατική Σκηνή της πόλης, παρουσιάζει -και ταράσσει- αυτές τις μέρες στο γερμανικό κοινό (έως και τις 5 Μαΐου) μερικά από τα πιο δυνατά σύγχρονα ελληνικά θεατρικά κείμενα.
Οι ηθοποιοί της ομάδας «Κανιγκούντα» συμμετέχουν με το «Πόλη-Κράτος»Οι ηθοποιοί της ομάδας «Κανιγκούντα» συμμετέχουν με το «Πόλη-Κράτος»Από τον «Αθανάσιο Διάκο» και το «Αουστρας ή η αγριάδα» της Λένας Κιτσοπούλου, μέχρι το «Πόλη-Κράτος» της ομάδας «Κανιγκούντα» και το «Τυφλό Σημείο» του Γιάννη Μαυριτσάκη.
Ηχεί αλλόκοτο αλλά είναι γεγονός. Είμαστε τιμώμενη χώρα σε ένα γερμανικό φεστιβάλ εξαιτίας των επιπτώσεων που έχει η ευρωπαϊκή οικονομική κρίση στην ελληνική κοινωνία και κατ' επέκταση στη θεατρική σκηνή της. Τους Γερμανούς δεν τους απασχολεί μονάχα το πώς θα αποπληρώσουμε το δάνειο που μας έδωσαν. Τους προβληματίζει -τουλάχιστον ένα κομμάτι- και κάτω από ποιες συνθήκες μπορεί και γίνεται θέατρο σε συνθήκες ύφεσης και κοινωνικής έντασης.


Για τη σημαντική διαγωνιστική διοργάνωση (έχει επαμειβόμενο βραβείο) μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Κρατικού Θεάτρου της Χαϊδελβέργης, Γιέργκεν Πέπιχ. Επέλεξε τα ελληνικά έργα που θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ μαζί με τον Χόλγκερ Σούλτσε.
Συμβουλευτικό χαρακτήρα είχε η παρέμβαση του σκηνοθέτη Ανέστη Αζά. Το βασικό κριτήριο δεν ήταν μόνο η άμεση ή έμμεση αναφορά στην ελληνική κρίση αλλά και η καθαρά λογοτεχνική αξία των παρουσιαζόμενων ελληνικών έργων.
Ο Γιέργκεν Πέπιχ, διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου της ΧαϊδελβέργηςΟ Γιέργκεν Πέπιχ, διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου της ΧαϊδελβέργηςΟ Γιέργκεν Πέπιχ αρνήθηκε πάντως να απαντήσει σε νευραλγικά ερωτήματά μας. «Σιωπή» για την υπόθεση των γερμανικών αποζημιώσεων που εσχάτως έχει «ξεσκαλώσει». Σιγήν ιχθύος τήρησε και για τις πολιτικές επιλογές της Ανγκελα Μέρκελ. Αποστάσεις κράτησε και για τις προοπτικές της Ευρωπαϊκής Ενωσης. «Μα, τι είναι Ευρωπαϊκή Ενωση;» αντιγύρισε .
Κι όμως, το Φεστιβάλ που διευθύνει έχει καθαρά πολιτικά κριτήρια.
Φέτος κάνει focus στην ταρασσόμενη Ελλάδα.Πέρσι τιμώμενη χώρα είχε την εξεγειρόμενη Αίγυπτο. «Το 2012 πραγματοποιήσαμε φεστιβάλ και για τους Ρομά. Και για το 2014 σχεδιάζουμε ένα φεστιβάλ για το στρατό των ΗΠΑ», αποκαλύπτει ο Γ. Πέπιχ.
Σκέφτηκαν την ελληνική κρίση ως βασικό θέμα της φετινής διοργάνωσης, εκλαμβάνοντάς την όχι ως κάτι το αποκομμένο, αλλά «ως μέρος της ευρωπαϊκής κρίσης».
- Τι είναι αυτό που επιδιώκετε να δείξετε στο γερμανικό κοινό για την ελληνική κρίση;
«Θέλαμε να δούμε τον τρόπο που αντιδρούν στην κρίση οι Ελληνες καλλιτέχνες. Δεν πιστεύουμε ότι μέσα από τις παρουσιάσεις των ελληνικών έργων που γράφτηκαν για την κρίση θα κατορθώσουμε να έχουμε μια ενδελεχή αποτύπωση της ελληνικής κρίσης και όσων παρήγαγε. Αλλά πραγματικά εκπλήσσομαι με το σπινθηροβόλο πνεύμα και το χιούμορ όλων των έργων που φιλοξενούμε. Είναι κείμενα σπουδαία και ασυνήθιστα».
- Η ελληνική κρίση αντικαθιστά την Αραβική Ανοιξη στα φεστιβάλ του κόσμου;
«Ακριβώς. Η ελληνική κρίση έχει γίνει ένα είδος μόδας. Επιλέξαμε φέτος την Ελλάδα με τα κριτήρια που πέρσι είχαμε επιλέξει την Αίγυπτο. Είναι οι χώρες στις οποίες όλα τα μάτια βρίσκονται στραμμένα».
Στο φεστιβάλ θα παρουσιαστούν επίσης το «Στην οθόνη φως» του Β. Χατζηγιαννίδη (αναλόγιο). Ως παράσταση θα παιχτεί και το «Λιωμένο Βούτυρο» του Σ. Σερέφα, σε σκηνοθεσία Σ. Κακάλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου