Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Αθήνα: Μικρού μήκους μεγαλούπολη

Δεκαεννέα ταινίες παρουσιάζουν την ελληνική πρωτεύουσα έτσι όπως έχει περάσει στο σελιλόιντ κατά την διάρκεια πέντε δεκαετιών
Αθήνα: Μικρού μήκους μεγαλούπολη
      
Μια κινηματογραφική χαρτογράφηση της Αθήνας μέσα από ταινίες μικρού μήκους. Πρωτότυπη ιδέα, χαρμόσυνο το ότι υλοποιήθηκε μέσω ενός πολύ ενδιαφέροντος αφιερώματος το οποίο θα πραγματοποιηθεί το τριήμερο Δευτέρα 22 - Τετάρτη 24 Απριλίου στην περιοχή του Δημαρχιακού μεγάρου της Πλατείας Κοτζιά.
 
Τι περίπου θα πρέπει να περιμένουμε; Την ματιά δημιουργών διαφορετικής γενιάς οι οποίοι με όπλο την κάμερα έχουν καταγράψει σκηνές της μεγαλούπολης, άλλοτε κουρασμένης, άλλοτε λαμπρής, άλλοτε παραδομένης, άλλοτε γενναίας. Είναι η Αθήνα που σήμερα βρίσκεται στο μεταίχμιο αλλαγών και αναδιαρθρώσεων, η Αθήνα στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Κατά την διάρκειά του θα προβληθούν διακεκριμένες ταινίες μικρού μήκους από τις μέρες του '60 μέχρι τις σημερινές. Οι 19 ταινίες είναι μοιρασμένες σε τρεις ενότητες, μια ανά ημέρα:
 «Αθήνα: Άτομα», «Αθήνα: Σχέσεις» και «Αθήνα: Εξιστορήσεις»
 
Οι μικρού μήκους ταινίες της δεκαετίας του '60 μάλιστα είναι αρκετές. Θα παιχτεί η «Εκπομπή» (1968, 21') του Θόδωρου Αγγελόπουλου,όπου ένας ανώνυμος πολίτης (Θόδωρος Κατσαδράμης) επιλέγεται τυχαία ως ο «ιδανικός άνδρας» για μια τηλεοπτική εκπομπή αλλά και ο «Γιάννης και ο δρόμος» (1967, 21') της Τόνιας Μαρκετάκη ,που μέσα από μια σύντομη περιπλάνηση καταγράφει το αθηναϊκό κλίμα λίγες εβδομάδες πριν από την 21η Απριλίου.
 
Από τα sixties προέρχονται και δυο πολύ όμορφες ταινίες του Παντελή Βούλγαρη: ο «Κλέφτης» (1965, 20') στο οποίο ο σκηνοθέτης υποδύεται έναν πορτοφολά και ο Αλέξης Δαμιανός τον αστυνομικό που τον αντιλαμβάνεται και ο «Τζίμης ο Τίγρης» (1966, 15'), η ιστορία ενός ανορθόδοξου φλερτ με φόντο την Ακρόπολη και πρωταγωνιστές έναν «κουταλιανό» του δρόμου (Σπύρος Καλογήρου) και μια γερμανίδα τουρίστρια (Μαριλίζ Πράισλερ).

Η δεκαετία του 1970 «εκπροσωπείται» με μια ιδιαίτερη ταινία, το «Μοναστηράκι» (1976, 20') με το οποίο η Γκαίη Αγγελή υποκλίνεται στην ιστορική αγορά της πόλης και τις μνήμες που συμπυκνώνει μέσα από μια σειρά χειροποίητων, ενίοτε κινούμενων φωτογραφιών

Αλλη μια ταινία του Αγγελόπουλου, το νοκιμαντέρ «Αθήνα - επιστροφή στην Ακρόπολη» (1983, 43'), που γυρίστηκε για την τηλεόραση είναι ένα ποιητικό πορτρέτο πόλης στο οποίο η η ποίηση του Σεφέρη συναντά τα εικαστικά του Τσαρούχη αλλά και την μουσική του Διονύση Σαββόπουλου. Δυο ματιές πάνω στην Αθήνα από την Εύα Στεφανή, το «Αθήναι» (1995, 36') για τη ζωή μέσα και γύρω από τον Σταθμό Λαρίσης και η «Ακρόπολη» (2001, 30') ελκύουν επίσης την προσοχή.

Στα «Θαύματα στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας» (1998, 18'), ο Στέργιος Νιζήρης αφηγείται την ιστορία ενός ταλαιπωρημένου ανθρώπου που αποφασίζει να ...ισοπεδώσει την Λεωφόρο Αλεξάνδρας, το «Μια θέση στον ήλιο» (1995, 45') είναι ένα σχόλιο του Κωνσταντίνου Γιάνναρη για τους οικονομικούς μετανάστες της Αθήνας και το «Μόνο μυρίζοντας γιασεμί» (1994, 30') του Γιάννη Οικονομίδη, η σκοτεινή και για πολύ καιρό άγνωστη ιστορία του κτιρίου της Εθνικής Ασφαλιστικής στην Οδό Κοραή - και ειδικότερα ενός υπογείου του. Εκεί, από το 1941 έως το 1944, δίπλα στον κινηματογράφο Άστυ, παίχτηκε ένα έργο φρίκης που ανεβάστηκε εκείνη την εποχή σε ολόκληρη την Ευρώπη…
Τέλος, στα πιο πρόσφατα μικρού μήκους, ξεχωρίζουν οι βραβευμένοι «Τίτλοι τέλους» (2012, 10') του Γιώργου Ζώη, το «Τσέλσι Μπαρσελόνα» (2012,17) του Αλέξανδρου Χαντζή με πρωταγωνιστές τους Μάκη Παπαδημητρίου, Αποστόλη Τότσικα και το «Σύνταγμα» (2008, 8') της Χριστίνας Ιωακειμίδη.

Η μόνη ένσταση που μπορεί να έχει κανείς απέναντι στην αξιέπαινη προσπάθεια που επιμελήθηκαν οι Κίκα Κυριακάκου και Ανδρέας Κίκηρας, είναι ότι αυτό το αφιέρωμα το οποίο σχετίζεται με ελληνικές ταινίες ελλήνων σκηνοθετών και έχει θεματικό άξονα την πρωτεύουσα της Ελλάδας, σνομπάρει την ...ελληνική γλώσσα.

Πως να εξηγείται άραγε το ότι δεν βρίσκεις έστω μια... ελληνική λέξη είτε στον τίτλο του αφιερώματος («Athens - An urban film map»), είτε στην ονομασία των διοργανωτών («CAMP Contemporary Art Meeting Point»), είτε στο πολιτιστικό φεστιβάλ στο οποίο εντάσσονται οι προβολές (Back to Athens);

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Δευτέρα 22 Απριλίου

Αθήνα: Άτομα

-Ο Γιάννης και ο Δρόμος (Τόνια Μαρκετάκη, 1967, 20' )

-Θαύματα Στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας (Στέργιος Νιζήρης, 1998, 19')

-Ηρόστρατος (Γιάννης Χαριτίδης, 2009, 16')

-Σύνταγμα (Χριστίνα Ιωακειμίδη, 2008, 8')

-Αθήναι (Εύα Στεφανή, 1995, 36')

-Η Εκπομπή (Θόδωρος Αγγελόπουλος, 1968, 23')

-Η Ρόδα (Θεόδωρος Αδαμόπουλος, 1964, 14')


Τρίτη 23 Απριλίου

Αθήνα: Σχέσεις

-Τζίμης ο Τίγρης (Παντελής Βούλγαρης, 1966, 14')

-Ο Κλέφτης (Παντελής Βούλγαρης, 1965, 20')

-Μια Θέση Στον Ήλιο (Κωνσταντίνος Γιάνναρης, 1995, 45΄)

-When Fish Fly (Βίλκα Τζουρά, 2007, 35')

-Family Tree (Φωκίων Μπόγρης, 2012, 10')

-Τσέλσι-Μπαρτσελόνα (Αλέξανδρος Χαντζής, 2012, 17')


Τετάρτη 24 Απριλίου

Αθήνα: Εξιστορήσεις

-Η Αρχή Είναι Το Τέλος Είναι Η Αρχή (Γιώργος Ζούλιας, 2004, 6')

-Τίτλοι Τέλους (Γιώργος Ζώης, 2012, 10')

-Αθήνα-Επιστροφή στην Ακρόπολη (Θεόδωρος Αγγελόπουλος, 1983, 42')

-Μόνο μυρίζοντας Γιασεμί (Γιάννης Οικονομίδης, 1994, 30')

-Ακρόπολη (Εύα Στεφανή, 2001, 30')

-Μοναστηράκι (Γκαίη Αγγελή, 1976, 19')

Δευτέρα 22 - Τετάρτη 24 Απριλίου στην περιοχή του Δημαρχιακού μεγάρου της Πλατείας Κοτζιά. Ώρα έναρξης προβολών: 21:00. Τηλ 210 3247679 begin_of_the_skype_highlighting 210 3247679 end_of_the_skype_highlighting.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΤΟ ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου