Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013

Λονδίνο καλεί «Οδύσσεια».....

Λήγει την Παρασκευή 2 Αυγούστου η διορία που έχει δώσει το βρετανικό θέατρο Barbican για να φιλοξενήσει την «Οδύσσεια» τον Μάρτιο του 2014
Λονδίνο καλεί «Οδύσσεια».....
To Barbican καλεί την «Οδύσσεια» αλλά φαίνεται ότι το Εθνικό Θέατρο αδυνατεί να μεταβεί στη Μεγάλη Βρετανία, παρά την πρόταση που του έχει γίνει.

Δύο ημέρες πριν από τη λήξη της διορίας (Παρασκευή 2 Αυγούστου), που έδωσε το αγγλικό θέατρο στο δικό μας Εθνικό, ώστε να φιλοξενήσει την «Οδύσσεια» του Μπομπ Ουίλσον τον Μάρτιο του 2014 στο Λονδίνο, καμία πρόοδος δεν έχει επιτευχθεί. Η συζήτηση που έχει ξεκινήσει εδώ και δυόμιση χρόνια, από τον Ιανούαριο του 2011, όταν ο Γιάννης Χουβαρδάς, τότε καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, αποδέχθηκε την πρόταση ώστε να διερευνηθεί το ενδεχόμενο της συγκεκριμένης συνεργασίας, φθάνει στο τέλος της. Ο Σωτήρης Χατζάκης που πήρε τη σκυτάλη στο τιμόνι της Αγίου Κωνσταντίνου βλέπει ότι η διορία τελειώνει αλλά ξέρει ότι δεν έχει βρεθεί η λύση.

Τι συνέβη;
 
Η πρόταση, που είχε γίνει από τον δικηγόρο Γιώργο Νέρη_ πρόεδρο της εταιρείας Πολιτισμού Σύνθεσις που δραστηριοποιείται εντός και εκτός Ελλάδος (Fringe Festival - Βρυσάκι), είχε στόχο να φέρει σε επαφή τις δύο πλευρές. Οι πολλοί μήνες που μεσολάβησαν ήταν απαραίτητοι ώστε να βρεθούν οι ημερομηνίες των παραστάσεων στο Λονδίνο. Η πρόταση του Barbican ήταν σαφής: από τις 25 ως τις 30 Μαρτίου του 2014 το Εθνικό καλείται να δώσει πέντε παραστάσεις. Σύμφωνα με τον Γιώργο Νέρο το Barbican αναλάμβανε και το κόστος του όλου εγχειρήματος _το οποίο ο ίδιος το υπολογίζει σε πάνω από 200.000 ευρώ.

Το ζήτημα όμως ήταν ότι σε αυτές τις ημερομηνίες έπρεπε να συντονιστούν όλοι οι παράγοντες, εντός και εκτός Ελλάδος, ώστε να μπορέσει να γίνει εγκαίρως η μετάβαση και η προσαρμογή της παράστασης στον νέο χώρο. Οπως εξηγεί στο «Βήμα» ο νυν καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρης Χατζάκης, «εστάλη προς όλες τις πλευρές, επισήμως από το Εθνικό, μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η σχετική ενημέρωση ώστε να επιβεβαιώσουν άπαντες ότι μπορούν να συμπέσουν χρονικά με τις ημερομηνίες που δίνει το Barbican». Ωστόσο δεν ήταν εξίσου σαφείς οι απαντήσεις, μια που, κυρίως, ορισμένοι εκ των συνεργατών του Μπομπ Ουίλσον, δεν ήταν σε θέση για τέτοιες επιβεβαιώσεις, λόγω του δικού τους προγράμματος.

Επιπλέον η μεταφορά της «Οδύσσειας» απαιτούσε και απαιτεί αλλαγή σκηνικού _καθώς η σκηνή του Βarbican διαφέρει από αυτή του κτιρίου Τσίλερ. Τόσο ο σχεδιασμός του νέου σκηνικού όσο και η κατασκευή του έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση του προϋπολογισμού. «Η μεταφορά της παράστασης στο Barbican δεν μπορεί να γίνει από τη στιγμή που δεν συμφώνησαν όλοι», τονίζει ο Σωτήρης Χατζάκης, επισημαίνοντας ότι κι εκείνος από την πλευρά του στηρίζει την πορεία του ομηρικού έπους στα θέατρα του κόσμου. «Η όλη διαδικασία είναι εξαιρετικά δύσκολη και χρονοβόρα», σχολιάζει από την πλευρά του ο Γιώργος Νέρης, που βρίσκει ότι «αν και ούτε επί Γιάννη Χουβαρδά τα πράγματα ήταν εύκολα, τώρα έγιναν πιο δύσκολα».

Η πορεία της «Οδύσσειας» στην Ευρώπη δεν είναι μια εύκολη υπόθεση _τουλάχιστον ας μην χαθούν κι άλλες ευκαιρίες για την προβολή της δουλειάς που έκανε το Εθνικό Θεάτρο με τον Μπομπ Γουίλσον και τους Ελληνες ηθοποιούς, στην ελληνική γλώσσα σε διεθνές επίπεδο.  

Μυρτώ Λοβέρδου, ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  31/07/2013 10:51,   TO BHMA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου