Παραμένει ακέφαλη δίχως καλλιτεχνικό διευθυντή παρά την υπουργική έγκριση
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΒΗΜΑ
Στο έλεος της μοίρας που της επιφύλαξε η απαξίωση και η ολιγωρία ετών, παραμένει η «Ορχήστρα των Χρωμάτων», η οποία παρά τις δραματικές εκκλήσεις «SOS» που απευθύνει τα τελευταία χρόνια προς κάθε κατεύθυνση, βρίσκεται ένα βήμα πριν το οριστικό τέλος. Το ορχηστρικό όραμα και δημιούργημα του Μάνου Χατζιδάκι αφέθηκε έρμαιο στην αδιαφορία της Πολιτείας και πρακτικά στον αφανισμό υπό το βάρος των δυσβάσταχτων οφειλών που συσσωρεύτηκαν μετά την σταδιακή συρρίκνωση και στην συνέχεια διακοπή της κρατικής οικονομικής επιχορήγησης που ελάμβανε, με αποτέλεσμα οι μουσικοί της -όσοι απέμειναν- να παραμένουν απλήρωτοι και ταπεινωμένοι επί δυο χρόνια τουλάχιστον και η ορχήστρα, ως ακυβέρνητο καράβι, δίχως καλλιτεχνικό διευθυντή, να «σαπίζει» στα στεκούμενα νερά της αδράνειας και της ισοπέδωσης.
Η «Ορχήστρα των Χρωμάτων» αδυνατεί ακόμη και να εκταμιεύσει το ελάχιστο ποσό των 50.000 ευρώ που έχει ήδη εγκρίνει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας, λόγω έλλειψης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, ενώ για τον ίδιο λόγο δεν μπορεί ούτε να εισπράξει δωρεές ή χορηγίες από ιδιωτικούς φορείς που θα επιθυμούσαν να την στηρίξουν! Την ίδια στιγμή, παρότι έχει εγκριθεί από τις 8 Ιανουαρίου 2013 (με απόφαση του υπουργού Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα και του τότε υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντ. Μανιτάκη) η πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή (είναι κενή από το 2010) ώστε να καλυφθούν τουλάχιστον οι λειτουργικές ανάγκες της ορχήστρας, το υπουργείο Πολιτισμού ως καθ’ ύλην αρμόδιο, δεν προχωρά στην κατά το νόμο επιβεβλημένη ενέργεια κάλυψής της. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, οι αρμόδιοι παράγοντες του ΥΠΠΟ κρατούν από τον περασμένο Απρίλιο (αρ. πρωτ. 2895/10.4.13) στα συρτάρια τους το σχέδιο δράσης -και ουσιαστικά επιβίωσης- της ορχήστρας που υπέβαλλε στον τότε αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό κ. Κ. Τζαβάρα και μάλιστα κατόπιν αιτήματός του, ο αρχιμουσικός και συνθέτης κ. Άλκης Μπαλτάς για ένταξή της στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Θέμα το οποίο έθεσε ο βουλευτής της ΝΔ κ. Ν. Κακλαμάνης σε σχετική ερώτηση που κατέθεσε στην Βουλή τον περασμένο Ιούνιο δίχως ωστόσο να λάβει μέχρι σήμερα κάποια απάντηση.
«Μνημείο ακίνδυνο»
Αν ζούσε ο Μ. Χατζιδάκις μάλλον δεν θα εκπλησσόταν από τις εξελίξεις αυτές όσο οδυνηρές και αν ήταν για τον ίδιο, εμπνευστή και δημιουργό της ορχήστρας, καθώς γνώριζε καλά τις διαχρονικές ανεπάρκειες και παθογένειες πάνω στις οποίες προσέκρουαν οι κατά καιρούς πρωτοπόρες καλλιτεχνικές προσπάθειες. Ωστόσο, συνέβη αυτό που προέβλεπε όταν έλεγε για τις σημαντικές φυσιογνωμίες αυτού του τόπου που έφευγαν από τη ζωή: «Όλοι σκέπτονται: επιτέλους, δεν θα προχωρήσει άλλο, κι ακόμη, θα μπορέσουμε να αποσιωπήσουμε ότι μας ενοχλεί. Θα παρερμηνεύσουμε ότι μας ξέφυγε, θα εκμεταλλευτούμε τις ασάφειες και την πνευματική ανεπάρκεια των πολιτών. Θα του κατασκευάσουμε μνημείο στα μέτρα μας: ακίνδυνο…».
Ως ένα τέτοιο «ακίνδυνο μνημείο» αντιμετωπίζει η Πολιτεία εδώ και καιρό την «Ορχήστρα των Χρωμάτων» (και μέσω αυτής τον ίδιο τον Μάνο Χατζιδάκι) που ιδρύθηκε το 1989 καταγράφοντας έκτοτε στο ενεργητικό της πληθώρα εμφανίσεων με πάνω από 200 εκτελέσεις έργων 88 Ελλήνων συνθετών, πολλά εκ των οποίων ήταν δική της παραγγελία ή πρώτες εκτελέσεις. Υπήρξε ένα επίλεκτο συμφωνικό σύνολο με πρωτότυπο ρεπερτόριο, εκτός των τυποποιημένων ορχηστρικών προτύπων.
Η πορεία
Την πρώτη περίοδο της ζωής της (1989-1993) παρά τις οικονομικές δυσχέρειες κατάφερε να σταθεί στα πόδια της δίνοντας το στίγμα της στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Μετά τον θάνατο του Χατζηδάκι (15 Ιουνίου 1994) ο τότε υπουργός Πολιτισμού, κ. Θ. Μικρούτσικος, υλοποιώντας την υπόσχεσή του προς τον μεγάλο μουσικοσυνθέτη, ίδρυσε έναν νέο φορέα ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ), εποπτευόμενο και επιδοτούμενο από το ΥΠΠΟ, ορίζοντας καλλιτεχνικό διευθυντή τον κ. Γ. Κουρουπό και μόνιμο διευθυντή ορχήστρας τον κ. Μ. Λογιάδη. Ο ρόλος της ορχήστρας εμπλουτίστηκε περαιτέρω τόσο μέσω της συνεργασίας με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όσο και της θεματολογικής της διεύρυνσης προς την Όπερα, το Θέατρο, τον Κινηματογράφο, την Ποίηση και την Λογοτεχνία. Σταθμό στην πορεία αυτή θα αποτελέσει η ίδρυση ενός μεγάλου διεθνούς διαγωνισμού διεύθυνσης ορχήστρας και σύνθεσης, με την επωνυμία «Διεθνής Διαγωνισμός Δημήτρης Μητρόπουλος».
Το 2010 ο καλλιτεχνικός διευθυντής κ. Κουρουπός παραιτείται και όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι της ορχήστρας σε έγγραφο που απέστειλαν στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών κ. Σταϊκούρα (τον περασμένο Μάιο) και το οποίο κατατέθηκε στην Βουλή από τον κ. Κακλαμάνη, αμέσως μετά την αποχώρηση του καλλιτεχνικού διευθυντή άλλαξε και ο κωδικός επιχορήγησής της (στις 31.12.2010) και η ορχήστρα υπάχθηκε στον κωδικό 2599 που αφορά τους «λοιπούς πολιτιστικούς φορείς». Ενώ μέσα σε σύντομο διάστημα πέντε μηνών παραιτήθηκε και ο κ. Λογιάδης, ο οποίος εκτός από μαέστρος εκτελούσε και χρέη καλλιτεχνικού διευθυντή, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν την τελευταία στιγμή επετειακές εκδηλώσεις της ορχήστρας με προπωλημένα εισιτήρια. Ακολούθως ακυρώθηκε και η σύμβαση που είχε συναφθεί με την Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, η οποία προέβαλλε το επιχείρημα ότι δεν υπήρχε δέσμευση του υπουργείου Πολιτισμού, λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης, για το ποσό επιχορήγησης της ορχήστρας. Έτσι, η «Ορχήστρα των Χρωμάτων» διέκοψε τις δραστηριότητές της μη μπορώντας να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της.
Η επιχορήγηση και οι οφειλές ύψους 1,9 εκ. ευρώ
Μέχρι το 2010 το ποσό της ετήσιας επιχορήγησης από το ΥΠΠΟ ανερχόταν σε 1.600.000 ευρώ, ενώ από εκεί και έπειτα ακολούθησε η κατακόρυφη μείωσή του: το 2011 η ορχήστρα έλαβε έκτακτη επιχορήγηση 300.000 ευρώ, το 2012 μειώθηκε σε 250.000 ευρώ, ενώ για το 2013 δεν έχει εκταμιευθεί κανένα ποσό. Ακόμη και οι 50.000 ευρώ που ενέκρινε ο κ. Σταϊκούρας, όπως ήδη αναφέρθηκε, δεν έχουν εκταμιευθεί. Έτσι δεν καλύπτονται ούτε καν τα πάγια έξοδα της ορχήστρας η οποία έχει πλέον 30 από 50 μέλη απλήρωτα από το 2011. Οι μουσικοί, που είναι σε επίσχεση εργασίας, ζητούν να επανέλθει η ορχήστρα στον κωδικό από τον οποίο επιχορηγείτο επί 19 χρόνια και βεβαίως να λαμβάνει μια στοιχειωδώς αξιοπρεπή επιχορήγηση όπως συμβαίνει με άλλους φορείς που εποπτεύονται από το ΥΠΠΟ. Όσον αφορά τις οφειλές, αυτές είναι:
- Προς το ΙΚΑ. Κύρια εισφορά (οφειλή χωρίς προσαυξήσεις που υπολογίζεται ότι θα ανέρχονται έως σήμερα περίπου σε 80.000 ευρώ): 374.777 ευρώ.
- Φόροι (οφειλή χωρίς προσαυξήσεις): 111.339 ευρώ.
- Μισθοδοσία μονίμων μουσικών και διοικητικού: 587.754 ευρώ.
- Μουσικοί της ΕΡΤ (μέχρι τον Μάιο του 2011): 86.000 ευρώ.
- Οφειλές σε τρίτους (από το 2009 έως το 2012):194.000 ευρώ.
- Οφειλές σε εκτάκτους μουσικούς (από το 2009 έως το 2012): 389.000 ευρώ.
- Λειτουργικά έξοδα (ενοίκια, κοινόχρηστα, ΔΕΚΟ κλπ.): 80.358 ευρώ.
- Οφειλές λόγω ακύρωσης του διαγωνισμού Δημ. Μητρόπουλος: 80.000 ευρώ.
Το σύνολο των οφειλών είναι 1.903.230 ευρώ. Τώρα, για να λειτουργήσει η ορχήστρα με την σύνθεση που της επιτρέπει το καταστατικό της, το μηνιαίο κόστος ανέρχεται σε 78.500 ευρώ περίπου και αφορά :
• Αμοιβές μονίμων μουσικών, διοικητικού προσωπικού και καλλιτεχνικού διευθυντή (συμπεριλαμβάνεται το ΙΚΑ το οποίο ανέρχεται σε 10.747).
• Λειτουργικά έξοδα (ενοίκιο γραφείου και αποθήκης μουσικών οργάνων, λογαριασμοί ΔΕΚΟ, courier, κοινόχρηστα, καθαριότητα κλπ.).
• Αποζημίωση Προέδρου και μελών Δ.Σ.
• Το ετήσιο κόστος για τη διεξαγωγή του Διεθνούς Διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος» ανέρχεται σε 200.000 ευρώ.
Επίσης, εκκρεμεί από το 2003 δάνειο αρχικού κεφαλαίου 964.000 ευρώ, το οποίο έλαβε η ορχήστρα με την παραίνεση του τότε υπουργού Πολιτισμού κ. Ευ. Βενιζέλου, όπως υποστηρίζεται από παράγοντες της ορχήστρας, καθώς το ΥΠΠΟ δήλωνε αδυναμία να καταβάλλει την ετήσια επιχορήγηση. Το ποσό αυτό μέχρι σήμερα έχει αυξηθεί περαιτέρω λόγω τόκων.
Υπάρχει διέξοδος;
Στο ερώτημα αν υπάρχει διέξοδος έστω και τώρα για την «Ορχήστρα των Χρωμάτων» η απάντηση θα μπορούσε να είναι «ναι», παρά τα συσσωρευμένα εμπόδια. Πρώτον, μέσω της πλήρωσης της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή «εδώ και τώρα» και δεύτερον μέσω της προώθησης του σχεδίου συγχρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ με την παράλληλη στήριξη της Πολιτείας, τηρουμένων των δυσμενών οικονομικών συγκυριών. Το θέμα του καλλιτεχνικού διευθυντή είχε προχωρήσει επί των ημερών του κ. Τζαβάρα, ο οποίος είχε συναντηθεί με τον αρχιμουσικό κ. Μπαλτά προκειμένου να αναλάβει εκείνος την ορχήστρα και όλα έδειχναν ότι είχε επέλθει συμφωνία, για αυτό και ανέλαβε να εκπονήσει το «σχέδιο δράσης» της ορχήστρας στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, το οποίο περιελάμβανε τρεις βασικούς άξονες: μουσικές συναυλίες κοινωνικής προσφοράς (σε χωριά, σε χώρους εργασίας, σε ορφανοτροφεία, νοσοκομεία, φιλανθρωπικά ιδρύματα, γηροκομεία, φυλακές κλπ.), μουσικές εκδηλώσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα (σε σχολεία όλων των βαθμίδων, πανεπιστήμια κλπ.) και τέλος, την διοργάνωση του διεθνούς διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου