- Κακουριώτης Σπύρος
- |
- 04.09.2013
Μια Αντιγόνη εμπνευσμένη από τα London Riots, τις ταραχές που
συγκλόνισαν το Λονδίνο το 2011, αλλά και τις διαμαρτυρίες που ξεσήκωσε η
κηδεία της Μάργκαρετ Θάτσερ, τους βασιλικούς γάμους, μέχρι και το...
αρτιγέννητο βασιλικό μωρό θα παρουσιάσει η Σχολή Παραστατικών Τεχνών του
Πανεπιστημίου του Leeds στις 12-14 Σεπτεμβρίου στο Ίδρυμα Μ.
Κακογιάννης.
Η παράσταση, που βασίζεται στη δραματουργική επεξεργασία του Ashley Scott-Layton, αποτελεί ένα "πολιτικό θρίλερ, που επικεντρώνεται στην πτώση του Κρέοντα, άμεσα δεμένο με τη βρετανική πραγματικότητα", τόνισε ο σκηνοθέτης της, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ληντς Γιώργος Ροδοσθένους, κατά τη χθεσινή παρουσίασή της
. Πράγματι, το δράμα τοποθετείται σε ένα κατάστημα νυφικών, ενώ οι αναφορές στην βασιλική οικογένεια είναι άμεσες, στην προσπάθεια της σκηνοθεσίας να επικεντρωθεί στο ζήτημα της εξουσίας και της σύγκρουσης δύο ισόκυρων αξιακών κωδίκων που αλληλοεξουδετερώνονται, όπως τόνισε, παρουσιάζοντας τους Βρετανούς φιλοξενούμενους, η Αλεξάνδρα Γεωργοπούλου εκ μέρους του Ιδρύματος. Στην ιδέα της σύγκρουσης μοναρχίας και κυβέρνησης που υποφώσκει στη βρετανική αυτή εκδοχή της αρχαίας τραγωδίας αναφέρθηκε ο ηθοποιός Tom Colley, που ερμηνεύει τον ρόλο του Κρέοντα, ενώ και οι υπόλοιποι ηθοποιοί αναφέρθηκαν συνοπτικά στους ρόλους που ερμηνεύουν.
Εκθέτοντας την κατεύθυνση στην οποία κινείται η σκηνοθετική του γραμμή, ο Γ. Ροδοσθένους τόνισε ότι επιζητεί τη «δημιουργία μιας σωματικής και ακουστικής ερμηνείας της αφήγησης», γι' αυτό και στο τελευταίο τέταρτο της παράστασης η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσω της κίνησης μόνον, χωρίς καθόλου λόγια. Παράλληλα, η παράσταση, που δανείζεται στοιχεία από τον σαιξπηρικό Μάκβεθ και την ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, δίνει ιδιαίτερο βάρος στα δευτερεύοντα πρόσωπα (Ισμήνη, Αίμων, Ευρυδίκη), ενώ ο χορός παρουσιάζεται όχι ως ολότητα, αλλά ως σύνολο ατομικών οντοτήτων, ενώ επιδίωξη του σκηνοθέτη είναι τα διάφορα παραστασιακά στοιχεία (κείμενο, μουσική, φωτισμοί, σκηνικά κ.ά.) να μετέχουν ισότιμα στη σκηνική πράξη.
Η παράσταση της Αντιγόνης, σε μια προηγούμενη εκδοχή, είχε παρουσιαστεί από φοιτητές του Πανεπιστημίου την προηγούμενη άνοιξη, στην παρούσα όμως μορφή θα κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα, την Πέμπτη 12/9. Πλάι στους δέκα επαγγελματίες ηθοποιούς θα βρεθούν και δέκα επιλεγμένοι Έλληνες σπουδαστές, οι οποίοι θα επιλεγούν μέσα από τα σεμινάρια και τα εργαστήρια που μαζί με την παράσταση εντάσσονται στο πρόγραμμα "Αρχαίο δράμα: επιρροές και σύγχρονες προσεγγίσεις", το οποίο εντάσσεται στο ΕΣΠΑ υπό την ευθύνη του Ιδρύματος Μ. Κακογιάννης. Στο πλαίσιό του, την επόμενη χρονιά θα βρεθεί στην Ελλάδα θίασος από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, παρουσιάζοντας μια δουλειά πάνω στον ρόλο της προφητείας και στους δύο αρχαίους πολιτισμούς.
Η παράσταση, που βασίζεται στη δραματουργική επεξεργασία του Ashley Scott-Layton, αποτελεί ένα "πολιτικό θρίλερ, που επικεντρώνεται στην πτώση του Κρέοντα, άμεσα δεμένο με τη βρετανική πραγματικότητα", τόνισε ο σκηνοθέτης της, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ληντς Γιώργος Ροδοσθένους, κατά τη χθεσινή παρουσίασή της
. Πράγματι, το δράμα τοποθετείται σε ένα κατάστημα νυφικών, ενώ οι αναφορές στην βασιλική οικογένεια είναι άμεσες, στην προσπάθεια της σκηνοθεσίας να επικεντρωθεί στο ζήτημα της εξουσίας και της σύγκρουσης δύο ισόκυρων αξιακών κωδίκων που αλληλοεξουδετερώνονται, όπως τόνισε, παρουσιάζοντας τους Βρετανούς φιλοξενούμενους, η Αλεξάνδρα Γεωργοπούλου εκ μέρους του Ιδρύματος. Στην ιδέα της σύγκρουσης μοναρχίας και κυβέρνησης που υποφώσκει στη βρετανική αυτή εκδοχή της αρχαίας τραγωδίας αναφέρθηκε ο ηθοποιός Tom Colley, που ερμηνεύει τον ρόλο του Κρέοντα, ενώ και οι υπόλοιποι ηθοποιοί αναφέρθηκαν συνοπτικά στους ρόλους που ερμηνεύουν.
Εκθέτοντας την κατεύθυνση στην οποία κινείται η σκηνοθετική του γραμμή, ο Γ. Ροδοσθένους τόνισε ότι επιζητεί τη «δημιουργία μιας σωματικής και ακουστικής ερμηνείας της αφήγησης», γι' αυτό και στο τελευταίο τέταρτο της παράστασης η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσω της κίνησης μόνον, χωρίς καθόλου λόγια. Παράλληλα, η παράσταση, που δανείζεται στοιχεία από τον σαιξπηρικό Μάκβεθ και την ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, δίνει ιδιαίτερο βάρος στα δευτερεύοντα πρόσωπα (Ισμήνη, Αίμων, Ευρυδίκη), ενώ ο χορός παρουσιάζεται όχι ως ολότητα, αλλά ως σύνολο ατομικών οντοτήτων, ενώ επιδίωξη του σκηνοθέτη είναι τα διάφορα παραστασιακά στοιχεία (κείμενο, μουσική, φωτισμοί, σκηνικά κ.ά.) να μετέχουν ισότιμα στη σκηνική πράξη.
Η παράσταση της Αντιγόνης, σε μια προηγούμενη εκδοχή, είχε παρουσιαστεί από φοιτητές του Πανεπιστημίου την προηγούμενη άνοιξη, στην παρούσα όμως μορφή θα κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα, την Πέμπτη 12/9. Πλάι στους δέκα επαγγελματίες ηθοποιούς θα βρεθούν και δέκα επιλεγμένοι Έλληνες σπουδαστές, οι οποίοι θα επιλεγούν μέσα από τα σεμινάρια και τα εργαστήρια που μαζί με την παράσταση εντάσσονται στο πρόγραμμα "Αρχαίο δράμα: επιρροές και σύγχρονες προσεγγίσεις", το οποίο εντάσσεται στο ΕΣΠΑ υπό την ευθύνη του Ιδρύματος Μ. Κακογιάννης. Στο πλαίσιό του, την επόμενη χρονιά θα βρεθεί στην Ελλάδα θίασος από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, παρουσιάζοντας μια δουλειά πάνω στον ρόλο της προφητείας και στους δύο αρχαίους πολιτισμούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου