Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2013
Στην αρχαιοκαπηλία αναφέρεται η νέα ταινία του Νίκου Τριανταφυλλίδη
Παίζουν σε ρόλους γκεστ ο Πέτρος Τατσόπουλος, ο Αλέξανδρος Βούλγαρης, ο Χρήστος Δήμας και ο Βασίλης Μαζωμένος
Ενας τύπος υπεράνω πάσης υποψίας, με το παρατσούκλι ο «Δάσκαλος» (Τάκης Μόσχος), ζει απομονωμένος στην παραθαλάσσια έπαυλή του μαζί με την έφηβη κόρη του (Ηλιάνα Μαυρομάτη). Μόνο που, στην πραγματικότητα, είναι ένας αρχαιοκάπηλος που διακινεί τα κλοπιμαία του μέσα σε... νεκροφόρες που διασχίζουν την Αθήνα!
Δεκατέσσερα χρόνια μετά την τελευταία του ταινία «Μαύρο Γάλα», ο Νίκος Τριανταφυλλίδης επιστρέφει στο είδος της μυθοπλασίας. Η μαύρη αυτή κωμωδία, που είναι ταυτόχρονα ένα «μεταλλαγμένο νεονουάρ στο αττικό φως», τιτλοφορείται «Οι Αισθηματίες»
. Θα προβληθεί το Σεπτέμβριο στις «Νύχτες Πρεμιέρας» (18-29/9, Ιντεάλ, Δαναός, Οπερα, Ταινιοθήκη), ένα φεστιβάλ με το οποίο ο Τριανταφυλλίδης έχει στενούς δεσμούς από μικρός, τότε που επικεφαλής ήταν ο αείμνηστος Γιώργος Τζιώτζιος. Αργότερα η ταινία θα κυκλοφορήσει κανονικά στις αίθουσες.
Αν και δεν πρόκειται για αστυνομικό, θίγει, μεταξύ άλλων, το καυτό θέμα της αρχαιοκαπηλίας. Ο δε σκηνοθέτης, γιος του γνωστού κωμικού Χάρρυ Κλυν, θεωρεί... παράσημό του το απορριπτικό που έλαβε από το ΚΑΣ, όταν ζήτησε να πραγματοποιήσει ένα μικρό γύρισμα στον Αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας: «Οι δύο νεαροί ήρωες, η Ηλιάνα Μαυρομάτη και ο Δημήτρης Λάλος, απλώς θα περπατούσαν εκεί. Δεν επρόκειτο για κάτι το αξιόποινο. Αλλά προφανώς εγώ εφηύρα την αρχαιοκαπηλία...», μας λέει με πικρή και συνάμα ειρωνική διάθεση. Η απόρριψη του ΚΑΣ ήρθε μετά το πέρας των γυρισμάτων(!). «Το σκεπτικό ήταν πως η ταινία δεν συνάδει με το "αρχαιοελληνικό ήθος". Προφανώς, πρόκειται περί νεολογισμού...».
Εχει επιτραπεί ποτέ άλλο γύρισμα στο χώρο αυτό; «Δεν το έψαξα καν. Προσπαθώ να μην φθείρομαι με όλα αυτά...»
Ο καλός ηθοποιός Τάκης Μόσχος ενσαρκώνει έναν άνθρωπο υπεράνω υποψίας «όπως πολλοί συμπατριώτες μας», ο οποίος είναι στην πραγματικότητα αρχαιοκάπηλος, τοκογλύφος και πουλάει προστασία. «Τρία πράγματα που είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Βλέπετε, υπάρχει μια διαλεκτική σχέση μεταξύ της τοκολγυφίας χρημάτων και της τοκογλυφίας ιδεών...». Στην ουσία, η ταινία μιλά «για την εκποίηση του αρχαιοελληνικού πολιτισμού μας. Αυτό που αποκαλούμε "ελληνικότητα" έχει κακοφορμίσει», υποστηρίζει ο Ν. Τριανταφυλλίδης. «Είναι κάτι διασυρμένο και βιασμένο, που ακόμα ασκεί μια τυραννική κηδεμονία».
Η αλήθεια είναι πως ειδικά σήμερα, με τα δεινά που υφίσταται η Ελλάδα, η ελληνικότητα είναι μια καραμέλα που πιπιλάει ο καθένας κατά το δοκούν. «Είχε κακοφορμίσει από πριν αυτή η πληγή», πιστεύει. «Το μικρόβιο υπήρχε -απλώς τώρα βλέπουμε το έκζεμα και το πύον...». Επικαλείται μάλιστα το «Μανιφέστο» του Γιώργου Μακρή σύμφωνα με το οποιο «δεν με πειράζει να καταστραφούν όλες οι αρχαιότητες -ακόμα και ο Παρθενώνας». «Τα λόγια, βέβαια, αυτά για μένα έχουν έναν αλληγορικό χαρακτήρα...».
«Η ελληνικότητα είναι η αίσθηση ταυτότητας που έχουμε. Και είναι άλλο πράγμα από τον πατριωτισμό», διευκρινίζει. «Με τον πατριωτισμό έχουν σχέση οι ταινίες του Τζέιμς Πάρις, οι οποίες μοιάζουν να επανέρχονται στο προσκήνιο...».
Το φιλμ του δεν είναι μια σάτιρα της πραγματικότητας. «Ερχεται σε πλήρη ρήξη με την πραγματικότητα». Και οι νεκροφόρες πώς προέκυψαν; «Μάλλον πρωτοτύπησα ως προς τους αρχαιοκάπηλους. Ελπίζω να μην το εφαρμόσουν και αυτοί...», μας λέει χαμογελώντας.
Γιατί, όμως, η ταινία τιτλοφορείται «Οι Αισθηματίες»;
Τις βρομοδουλειές του ήρωα τις έχουν αναλάβει δύο νεαροί: ο Ερμής (Δημήτρης Λάλος) και ο Γιάννης (Χάρης Φραγκούλης). Εκαστος διαπράττει από ένα μοιραίο λάθος. Ο μεν Ερμής ερωτεύεται την έφηβη κόρη του Μόσχου, ο δε Γιάννης παθιάζεται με μία πόρνη (Ευτυχία Γιακουμή). Αμφότεροι, ως «Αισθηματίες», πρέπει να βγουν από τη μέση καθώς «παραβιάζουν τον κανόνα της τυφλής υποταγής και του αμοραλισμού». Ο ήρωας παραπέμπει με έναν τρόπο και στον Κρόνο, που τρώει τα παιδιά του.
Γυναίκες επικίνδυνες
Οσο για τις μοιραίες γυναίκες της ταινίας του, δεν είναι καταστροφικές όπως συμβαίνει στο κλασικό φιλμ νουάρ. «Είναι απλώς επικίνδυνες, όπως οφείλουν να είναι!» μας λέει γελώντας, προσθέτοντας πως αγαπάει πολύ τις γυναίκες...
Πρόκειται περί αμιγώς ανεξάρτητης παραγωγής που έγινε με χρήματα που έδωσαν κάποιοι ιδιώτες (όπως ο γνωστός μας από το θέατρο Φάνης Κιρκινέζος), και με κεφαλαιοποίηση αμοιβών και υπηρεσιών.
Ο Νίκος Τριανταφυλλίδης, που έχει αναμειχθεί και στη νέα παραγωγή του πατέρα του («Οποιον πάρει ο Χάρης»), πριν από 11 χρόνια μας έδωσε και το ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ «Screamin' Jay Hawkins». Εδώ και χρονια είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του εναλλακτικού χώρου Gagarin (Λιοσίων 205), όπου διοργανώνει και το Φεστιβάλ Καλτ Κινηματογράφου, έναν θεσμό με πιστούς θιασώτες. Ανάμεσα στους φίλους και συνεργάτες του Gagarin είναι και ο Πέτρος Τατσόπουλος, που εμφανίζεται σε ρόλο- έκπληξη στην ταινία, όπως άλλωστε και ο νεαρός σκηνοθέτης Αλέξανδρος Βούλγαρης (που υπογράφει και τη μουσική). Σε ρόλο γκεστ θα δούμε και άλλους συναδέλφους και φίλους του Τριανταφυλλίδη: τον Χρήστο Δήμα, τον Μάρκο Χολέβα και τον Βασίλη Μαζωμένο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου