Δευτέρα 12 Αυγούστου 2013

Τούρκικος καφές, Τσαρούχης, θάλασσες και πρωτοπορία

1/08/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Το Μουσείο Μπενάκη αρχίζει να κατεβάζει τα χειμωνιάτικά του


Πλούσιο, πρωτότυπο, ψαγμένο, το εκθεσιακό πρόγραμμα του μουσείου για την επόμενη σεζόν διεκδικεί δυναμικά τον ελεύθερο χρόνο μας.


Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Στις επάλξεις το Μουσείο Μπενάκη. Καταμεσής του καλοκαιριού γνωστοποίησε το πρώτο μέρος από τον προγραμματισμό της νέας σεζόν. Οι εκθέσεις του και ελληνοαμερικανικό στοιχείο έχουν και βρετανική τέχνη θα παρουσιάσουν και καλλιτέχνες μαζί με επιμελητές από τα Βαλκάνια θα φέρουν στην Αθήνα. Toν Σεπτέμβριο θα δούμε το πρώτο μέρος του μεγάλου αφιερώματος στον Γιάννη Τσαρούχη και μια έκθεση με σπάνιες φωτογραφίες με πρωταγωνίστρια τη θάλασσα.


* Τα εγκαίνια της νέας σεζόν θα γίνουν με την έκθεση «Η τέχνη της φιλοξενίας. Ζωγραφισμένοι δίσκοι του 19ου αιώνα από την Ελλάδα και την Τουρκία». Στο κεντρικό κτίριο θα δούμε ορισμένα συναρπαστικά αντικείμενα, που η αντοχή τους στον χρόνο τα μετέτρεψε σε σπάνια κι αγαπητά συλλεκτικά είδη, τα οποία εμπλουτίζουν ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές στην Ελλάδα και την Τουρκία. Μια καλλονή της εποχής, περίτεχνες εικόνες από αρχοντικά ή τοπία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έχουν φιλοτεχνηθεί επάνω σε δίσκους σερβιρίσματος του καφέ ή του γλυκού του κουταλιού, με διακόσμηση που μιμείται την ιαπωνική τεχνική της λάκας. Το σερβίρισμα, μέρος του καθημερινού τελετουργικού στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος, αποκαλύπτει στοιχεία της κοινωνικής και πολιτιστικής ιστορίας της εποχής (Κτίριο Κουμπάρη, 23 Σεπτεμβρίου – 17 Νοεμβρίου 2013).

* Στο πλαίσιο της φιλοξενίας που παρέχει το Μουσείο Μπενάκη στο Ιδρυμα Γιάννη Τσαρούχη από τον περασμένο Νοέμβριο -λόγω σοβαρών προβλημάτων συντήρησης του κτιρίου- διοργανώνεται το πρώτο μέρος της έκθεσης «Γιάννης Τσαρούχης. Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας. Μέρος Ι (1910-1940)». Παρουσιάζει την ιστορία της ζωγραφικής του μέσα από χρονολογικές ενότητες, αναπλάθοντας το περιβάλλον που έζησε και τις επιρροές που δέχτηκε. Τα χρόνια της παιδικής ηλικίας, η εποχή του, τα ακούσματα και οι γνωριμίες, οι συναναστροφές, οι δάσκαλοι και οι συνεργάτες του περνούν μέσα από τα έργα, φωτογραφικό υλικό, κείμενα και συνεντεύξεις του (Κτίριο οδού Πειραιώς, 26 Σεπτεμβρίου 2013 – 27 Ιουλίου 2014).

* Ελληνοαμερικανός δεύτερης γενιάς, ο Thomas Chimes (1921- 2009) θεωρείται από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εποχής του στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Ελάχιστα γνωστός στο κοινό της χώρας μας, ζωγράφος με ιδιαίτερο στίγμα και γραφή, ξεκίνησε ως συνεχιστής της σχολής «παραστατικών ζωγράφων της Φιλαδέλφειας». Ωστόσο από το 1980 άρχισε να δουλεύει επάνω στη σπουδαιότερη σειρά του, τα «Λευκά Εργα». Οι μονοχρωματικοί πίνακες βασίζονται στην αποκλειστική χρήση του λευκού με το μαύρο σπανίως αναμεμειγμένων με άλλα χρώματα. Η έκθεση «Εν Λευκώ» είναι η πρώτη που διοργανώνεται στην Ελλάδα, υλοποιώντας επιθυμία του. Γίνεται σε συνεργασία με την αμερικανική γκαλερί «Locks Gallery» και το Ιδρυμα Ι. Φ. Κωστόπουλου

(Πειραιώς, 30 Σεπτεμβρίου – 17 Νοεμβρίου).

* Ονομα και πράγμα είναι η έκθεση «Ελληνικές θάλασσες. Ενα φωτογραφικό ταξίδι μέσα στον χρόνο» με εικόνες από τον Πειραιά του 1885, από το Φάληρο του ’30, την Κάλυμνο κι άλλα νησιά τις δεκαετίες ’40, ’50, ’60… Οι 350 φωτογραφίες με πρωταγωνίστρια τη θάλασσα χωρίζονται στις 5 χρονολογικές ενότητες -δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, μεσοπόλεμος, μεταπολεμική περίοδος, εποχή της μεταπολίτευσης έως σήμερα- και παρουσιάζουν δουλειές όλων των μεγάλων Ελλήνων φωτογράφων μαζί με των νεότερων: Nelly’s, Κώστα Μπαλάφα, Βούλας Παπαϊωάννου, Σπύρου Μελετζή, Κωσταντίνου Μάνου, Δημήτρη Χαρισιάδη, Πάνου Γεραλή, Γιώργου Δεπόλλα, Πέτρου Μπουργιώτη, Ηλία Κοσίντα κ.ά. (Πειραιώς, 3 Οκτωβρίου 2013 – 5 Ιανουαρίου 2014).

* Καλλιτέχνες και επιμελητές από Βουλγαρία, Ελλάδα και Τουρκία συμμετέχουν στο πρόγραμμα «ArtUp». Στόχος, να δημιουργηθούν τοπικές και διαδικτυακές εκθέσεις και να ενδυναμωθούν οι σχέσεις ανάμεσα σε καλλιτέχνες, επιμελητές και κοινό των τριών χωρών. Η έκθεση «Home/s» εξετάζει την έννοια του «σπιτιού» στην εποχή μας και σχολιάζει τις πιθανές μετατοπίσεις και αλλαγές του όρου και της χρήσης του. Επιμέλεια: Δάφνη Δραγώνα, Κατερίνα Γκουτζιούλη (Πειραιώς, 12 Οκτωβρίου – 17 Νοεμβρίου).

* Ο Adam Chodzko (1965), από τους σημαντικότερους σύγχρονους Βρετανούς καλλιτέχνες, επισκέπτεται την Αθήνα για να μας παρουσιάσει ένα καινούργιο έργο του, ειδικά φτιαγμένο για το μουσείο. Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη», που διοργανώνεται σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο (Πειραιώς, 22 Νοεμβρίου 2013 – 19 Ιανουαρίου 2014).

v.tzevelekou@efsyn.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου