Διαδρομή στα εκθέματα του Βρετανικού Μουσείου αναδεικνύει την ομοφυλοφιλία ανά τους αιώνες
Σε λίγες ημέρες αρχίζει το Gay Pride στο Λονδίνο (25-30/6) και το Βρετανικό Μουσείο αποφάσισε να του κάνει ένα διπλό δώρο: μια έκδοση και μια ακουστική περιήγηση στις συλλογές του, που αποκαλύπτουν την, αν όχι κρυφή, σίγουρα ελάχιστα γνωστή στο ευρύ κοινό ιστορία της ομοφυλοφιλίας μέσα στους αιώνες.
Οι μαρμάρινες ρωμαϊκές προτομές του αυτοκράτορα Αδριανού και του αγαπημένου του, Αντίνοου, ο οποίος παρουσιάζεται σαν νεαρός θεός με στεφάνι κισσού, αλλά και ένα χάλκινο νόμισμα με τη μορφή της Σαπφώς είναι ορισμένα από τα χάιλαιτ του αφιερώματος, που παρουσιάζει τον έρωτα για το ίδιο φύλο, σε διαφορετικές εποχές και πολιτισμούς. Οδηγός η έκδοση «A little gay story», που υπογράφει ο επιμελητής του Βρετανικού, Ρίτσαρντ Πάρκινσον, και η ακουστική ξενάγηση με τη φωνή του ηθοποιού Σάιμον Ράσελ Μπιλ και της εικαστικού Μάγκι Χάμπλινγκ. Παράλληλα θα προβληθεί φιλμ που βασίζεται στη νουβέλα του Ε.Μ. Φόρστερ «Μορίς» – ο ήρωας βρίσκει την αγάπη του στις αίθουσες του Βρετανικού Μουσείου.
Οταν ο Αντίνοος πνίγηκε στον Νείλο το 130 μ.Χ. -ενδεχομένως αυτοκτόνησε- ο Αδριανός τον ανακήρυξε θεό. Πιθανότατα η βαθιά κατάθλιψη οδήγησε τον αυτοκράτορα σε πρόωρο θάνατο, οκτώ χρόνια αργότερα, όπως επισημαίνει ο Πάρκινσον στην «Guardian». Oσο για τη Σαπφώ, η ποιότητα, η ένταση και η απήχηση της ποίησής της έκαναν τους σύγχρονούς της να κόψουν επίσημο νόμισμα με το κεφάλι της.
Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι η αρχαιότερη μαρτυρία για την ομοφυλοφιλία βρίσκεται σε ένα ποίημα του 1800 π.Χ., όπου ένας Αιγύπτιος θεός εγκωμιάζει τα οπίσθια ενός άλλου. Ωστόσο υπογραμμίζει ότι οι αιγυπτιακές σκηνές με άντρες, που χαϊδεύονται τρυφερά, μπορεί να αφορούν αδελφική σχέση. «Η επιθυμία δεν αφήνει αρχαιολογικά ίχνη», γράφει ο Πάρκινσον, «είναι εύκολο να αγνοήσεις, να χάσεις ή να παρερμηνεύσεις γκέι αναφορές. Πολύ συχνά η Ιστορία είναι μια λίστα με τα κατορθώματα διάσημων ανθρώπων, που συνήθως είναι ετεροφυλόφιλοι και Ευρωπαίοι. Οι λεσβίες, οι γκέι, οι αμφισεξουαλικοί, οι τρανσέξουαλ συνήθως παραμένουν αποκλεισμένοι, αποσιωπημένοι, χωρίς φωνή».
Η περιήγηση στο μουσείο στέκεται ακόμα σε σχέδιο που ο Μιχαήλ Αγγελος φιλοτέχνησε για τον νεαρό όμορφο φίλο του Τομάσο Καβαλιέρι (δείχνει τον Φαέθοντα να πέφτει από το άρμα του πατέρα του Ηλιου), σε μια κεραμική λυχνία του 1ου αι. μ.Χ. από την Τουρκία με δύο γυναίκες σε ερωτική περίπτυξη, ένα ιαπωνικό χαρακτικό με δύο άντρες να κάνουν έρωτα -ένας ντυμένος σαν γυναίκα, ο άλλος με κοστούμι καμπούκι-, ένα σεντούκι από τη Νέα Ζηλανδία του 18ου αιώνα με χαράγματα σκηνών στοματικού σεξ κ.ά.
Θαυμάσια είναι και τα ρωμαϊκά ασημένια ποτήρια που δείχνουν ανδρικά ερωτικά συμπλέγματα. Το 1950 το Βρετανικό Μουσείο αρνήθηκε τη δωρεά, γιατί τα θεώρησε προκλητικά. Οταν όμως το 1999 βγήκαν στην αγορά αναγκάστηκε να πληρώσει 1,8 εκατ. λίρες για να τα αποκτήσει!
Επιμ.: Π. Σπίνου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου