Μια τρελή έκθεση στις δύσκολες μέρες που περνάμε
Ο πολυβραβευμένος Ιταλός Μαρτίνο Γκάμπερ παρουσιάζει στο Μπενάκη της Πειραιώς 100 καρέκλες που έφτιαξε σε 100 μέρες χωρίς καν να τις σχεδιάσει, από παλιές που βρίσκει στους δρόμους τού Λονδίνου, σε σπίτια, σε παζάρια.Μάλιστα, η 100ή αποτελείται από καρέκλες που βρήκε πεταμένες στα σκουπίδια της Αθήνας!
Αναζητώντας την ομορφιά σε αυτό που έχει απορριφθεί, ενστικτωδώς ενστερνίζεται την ατέλεια, ξεκινώντας από την πρώτη ύλη -το παλιό, το ταπεινό, το εγκαταλειμμένο αντικείμενο- συνεχίζοντας με τον αυτοσχεδιασμό στην εκτέλεση για να δηλώσει τελικά: «Η τέλεια καρέκλα δεν υπάρχει».
Πάνω σ΄ αυτό καλείται να σκεφτεί ο επισκέπτης της έκθεσης, που ειδικά για την Αθήνα έχει τον υπότιτλο «Μια πλατωνική ερμηνεία». Αφετηρία είναι ένα απόσπασμα από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα: «Ο κατασκευαστής κατασκευάζει έχοντας το βλέμμα του στραμμένο στην ιδεατή φόρμα… κανένας όμως κατασκευαστής δεν πλάθει αυτή καθ” αυτήν την ιδεατή φόρμα. Πώς θα μπορούσε άλλωστε;»p.spinou@efsyn.gr
Μπαίνει στην κουζίνα και μαγειρεύει με πάθος για τους φίλους του. Ποτέ δεν τους προαναγγέλλει το μενού διότι πολύ απλά τις περισσότερες φορές το τι θα σερβίρει στα πιάτα εξαρτάται από τα διαθέσιμα υλικά, αλλά κυρίως την έμπνευση της στιγμής.
Οι καλεσμένοι του όμως δεν είναι ότι αγνοούν το μενού. Αγνοούν πως θα είναι κάθε φορά το τραπέζι και οι καρέκλες που θα καθίσουν. Διότι ο οικοδεσπότης τους δεν είναι απλώς ένας καταπληκτικός – όπως λένε όλοι – μάγειρας, αλλά και ένας από τους πιο γνωστούς σχεδιαστές επίπλων: ο Μαρτίνο Γκάμπερ, που σε λίγες μέρες παρουσιάζει τα πρωτότυπα σχέδια του και στην Ελλάδα στην έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη.
«Ολα είναι θέμα αυτοσχεδιασμού», λέει ο 41χρονος Ιταλός, που ζει στο Λονδίνο. «Εχεις τα υλικά, ξεκινάς να πειραματίζεσαι ελπίζοντας να δημιουργήσεις κάτι ωραίο. Ετσι μπορείς να φέρεις τους ανθρώπους πιο κοντά, είτε μαγειρεύεις, είτε σχεδιάζεις καρέκλες».
Με το μυαλό του γεμάτο ιδέες και διάθεση να δοκιμάσει τις δυνάμεις και τα όριά του ξεκίνησε το 2007 το πρότζεκτ του «100 καρέκλες σε 100 ημέρες», το οποίο αφού έχει παρουσιαστεί σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και στην Αμερική, τώρα έρχεται και στην Ελλάδα.
Η ιδέα του ήταν να κατασκευάζει μία καρέκλα την ημέρα επί 100 ημέρες χρησιμοποιώντας υλικά που έχει μαζέψει από κάδους απορριμμάτων ή ακόμη και από το δρόμο. Και με άξονες την ταχύτητα, τον αυθορμητισμό και την αίσθηση της φόρμας πέτυχε να δημιουργήσει 100 ξεχωριστές, εκκεντρικές καρέκλες που δεν απευθύνονται μόνο σε γκαλερί και μουσεία, αλλά και στους λάτρεις του ντιζάιν, δεδομένου ότι είναι χρηστικές.
Το αποτέλεσμα είναι καρέκλες που στη θέση της πλάτης έχουν μια κιθάρα, πατούν στους πέντε ολυμπιακούς κύκλους, διαθέτουν σωσίβιο αντί για μπράτσα, το κάτω μέρος τους αποτελείται από τη βάση μιας κουνιστής πολυθρόνας και το πάνω από μια πλαστική παραλίας. «Οι καρέκλες μου δεν είναι πάντα πολύ άνετες, αλλά σε κάθε περίπτωση μπορείς να καθίσεις πάνω τους», σχολιάζει ο δημιουργός τους, που σε ηλικία 14 ετών ξεκίνησε την καριέρα του ως μαθητευόμενος πλάι σε έναν επιπλοποιό.
Ο νεαρός τότε Μαρτίνο Γκάμπερ, που έχει γεννηθεί στο θέρετρο του Μεράνο, στη Βόρεια Ιταλία, συνειδητοποίησε πως δεν τον αφορούσε η συγκεκριμένη τέχνη, διότι «ο μάστορας επιδιώκει την τελειότητα και αυτό μου φαινόταν πολύ βαρύ φορτίο», λέει. Υστερα από δυο χρόνια περιπλάνησης και ταξιδιών έκανε μια στάση για σπουδές σχεδιασμού προϊόντων στη Βιέννη και εργάστηκε στο Μιλάνο για έναν από τους καθηγητές του, για να διαπιστώσει αργότερα πως ούτε το βιομηχανικό ντιζάιν ήταν αυτό που έψαχνε. Και συνέχισε τις σπουδές του ώσπου ανακάλυψε το ταλέντο του στον σχεδιασμό κυρίως επίπλων.
Το στοιχείο που τον γοητεύει είναι όχι τόσο το αποτέλεσμα, όσο η διαδικασία της κατασκευής. Και γι’ αυτό ο Μαρτίνο Γκάμπερ δεν μπαίνει στη διαδικασία να σχεδιάσει τις καρέκλες του στο χαρτί ή στον υπολογιστή, αλλά προτιμά την ώρα της κατασκευής να λύνει τα προβλήματα που προκύπτουν. Και ως δασκάλους του θεωρεί πολλές φορές άλλους σχεδιαστές, γι’ αυτό και προτιμά να διαλύει τα παλιά έπιπλα που βρίσκει στο δρόμο ή σε σπίτια φίλων για να διαπιστώσει τις λύσεις που έχουν δώσει οι συνάδελφοι του.
Υστερα από τόσες διαλυμένες και φρεσκοσχεδιασμένες καρέκλες θα περίμενε κάποιος ότι ο ιταλός δημιουργός κατέχει το μυστικό για την ιδανική καρέκλα. Όμως εκείνος διατείνεται ότι «τέλεια καρέκλα δεν υπάρχει!».
Οι καρέκλες του Μαρτίνο Γκάμπερ όμως στην Ελλάδα δεν έρχονται μόνο για να εντυπωσιάσουν τους φίλους του ντιζάιν, αλλά και για να ενισχύσουν τους σκοπούς του συλλόγου φίλων παιδιών με καρκίνο «Ελπίδα» μέσω μέρους των εσόδων της έκθεσης.
* Η έκθεση «Μαρτίνο Γκάμπερ, 100 καρέκλες σε 100 μέρες» εγκαινιάζεται στις 5 Ιουνίου στις 8 το βράδυ στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου). Εως 28 Ιουλίου.
Μαίρη Αδαμοπούλου , ΤΑ ΝΕΑ
Ο πολυβραβευμένος Ιταλός Μαρτίνο Γκάμπερ παρουσιάζει στο Μπενάκη της Πειραιώς 100 καρέκλες που έφτιαξε σε 100 μέρες χωρίς καν να τις σχεδιάσει, από παλιές που βρίσκει στους δρόμους τού Λονδίνου, σε σπίτια, σε παζάρια.Μάλιστα, η 100ή αποτελείται από καρέκλες που βρήκε πεταμένες στα σκουπίδια της Αθήνας!
Αναζητώντας την ομορφιά σε αυτό που έχει απορριφθεί, ενστικτωδώς ενστερνίζεται την ατέλεια, ξεκινώντας από την πρώτη ύλη -το παλιό, το ταπεινό, το εγκαταλειμμένο αντικείμενο- συνεχίζοντας με τον αυτοσχεδιασμό στην εκτέλεση για να δηλώσει τελικά: «Η τέλεια καρέκλα δεν υπάρχει».
Πάνω σ΄ αυτό καλείται να σκεφτεί ο επισκέπτης της έκθεσης, που ειδικά για την Αθήνα έχει τον υπότιτλο «Μια πλατωνική ερμηνεία». Αφετηρία είναι ένα απόσπασμα από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα: «Ο κατασκευαστής κατασκευάζει έχοντας το βλέμμα του στραμμένο στην ιδεατή φόρμα… κανένας όμως κατασκευαστής δεν πλάθει αυτή καθ” αυτήν την ιδεατή φόρμα. Πώς θα μπορούσε άλλωστε;»p.spinou@efsyn.gr
«100 καρέκλες σε 100 ημέρες» παρουσιάζει ο Μαρτίνο Γκάμπερ στο Μουσείο Μπενάκη
Μπαίνει στην κουζίνα και μαγειρεύει με πάθος για τους φίλους του. Ποτέ δεν τους προαναγγέλλει το μενού διότι πολύ απλά τις περισσότερες φορές το τι θα σερβίρει στα πιάτα εξαρτάται από τα διαθέσιμα υλικά, αλλά κυρίως την έμπνευση της στιγμής.
Οι καλεσμένοι του όμως δεν είναι ότι αγνοούν το μενού. Αγνοούν πως θα είναι κάθε φορά το τραπέζι και οι καρέκλες που θα καθίσουν. Διότι ο οικοδεσπότης τους δεν είναι απλώς ένας καταπληκτικός – όπως λένε όλοι – μάγειρας, αλλά και ένας από τους πιο γνωστούς σχεδιαστές επίπλων: ο Μαρτίνο Γκάμπερ, που σε λίγες μέρες παρουσιάζει τα πρωτότυπα σχέδια του και στην Ελλάδα στην έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη.
«Ολα είναι θέμα αυτοσχεδιασμού», λέει ο 41χρονος Ιταλός, που ζει στο Λονδίνο. «Εχεις τα υλικά, ξεκινάς να πειραματίζεσαι ελπίζοντας να δημιουργήσεις κάτι ωραίο. Ετσι μπορείς να φέρεις τους ανθρώπους πιο κοντά, είτε μαγειρεύεις, είτε σχεδιάζεις καρέκλες».
Με το μυαλό του γεμάτο ιδέες και διάθεση να δοκιμάσει τις δυνάμεις και τα όριά του ξεκίνησε το 2007 το πρότζεκτ του «100 καρέκλες σε 100 ημέρες», το οποίο αφού έχει παρουσιαστεί σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και στην Αμερική, τώρα έρχεται και στην Ελλάδα.
Η ιδέα του ήταν να κατασκευάζει μία καρέκλα την ημέρα επί 100 ημέρες χρησιμοποιώντας υλικά που έχει μαζέψει από κάδους απορριμμάτων ή ακόμη και από το δρόμο. Και με άξονες την ταχύτητα, τον αυθορμητισμό και την αίσθηση της φόρμας πέτυχε να δημιουργήσει 100 ξεχωριστές, εκκεντρικές καρέκλες που δεν απευθύνονται μόνο σε γκαλερί και μουσεία, αλλά και στους λάτρεις του ντιζάιν, δεδομένου ότι είναι χρηστικές.
Το αποτέλεσμα είναι καρέκλες που στη θέση της πλάτης έχουν μια κιθάρα, πατούν στους πέντε ολυμπιακούς κύκλους, διαθέτουν σωσίβιο αντί για μπράτσα, το κάτω μέρος τους αποτελείται από τη βάση μιας κουνιστής πολυθρόνας και το πάνω από μια πλαστική παραλίας. «Οι καρέκλες μου δεν είναι πάντα πολύ άνετες, αλλά σε κάθε περίπτωση μπορείς να καθίσεις πάνω τους», σχολιάζει ο δημιουργός τους, που σε ηλικία 14 ετών ξεκίνησε την καριέρα του ως μαθητευόμενος πλάι σε έναν επιπλοποιό.
Ο νεαρός τότε Μαρτίνο Γκάμπερ, που έχει γεννηθεί στο θέρετρο του Μεράνο, στη Βόρεια Ιταλία, συνειδητοποίησε πως δεν τον αφορούσε η συγκεκριμένη τέχνη, διότι «ο μάστορας επιδιώκει την τελειότητα και αυτό μου φαινόταν πολύ βαρύ φορτίο», λέει. Υστερα από δυο χρόνια περιπλάνησης και ταξιδιών έκανε μια στάση για σπουδές σχεδιασμού προϊόντων στη Βιέννη και εργάστηκε στο Μιλάνο για έναν από τους καθηγητές του, για να διαπιστώσει αργότερα πως ούτε το βιομηχανικό ντιζάιν ήταν αυτό που έψαχνε. Και συνέχισε τις σπουδές του ώσπου ανακάλυψε το ταλέντο του στον σχεδιασμό κυρίως επίπλων.
Το στοιχείο που τον γοητεύει είναι όχι τόσο το αποτέλεσμα, όσο η διαδικασία της κατασκευής. Και γι’ αυτό ο Μαρτίνο Γκάμπερ δεν μπαίνει στη διαδικασία να σχεδιάσει τις καρέκλες του στο χαρτί ή στον υπολογιστή, αλλά προτιμά την ώρα της κατασκευής να λύνει τα προβλήματα που προκύπτουν. Και ως δασκάλους του θεωρεί πολλές φορές άλλους σχεδιαστές, γι’ αυτό και προτιμά να διαλύει τα παλιά έπιπλα που βρίσκει στο δρόμο ή σε σπίτια φίλων για να διαπιστώσει τις λύσεις που έχουν δώσει οι συνάδελφοι του.
Υστερα από τόσες διαλυμένες και φρεσκοσχεδιασμένες καρέκλες θα περίμενε κάποιος ότι ο ιταλός δημιουργός κατέχει το μυστικό για την ιδανική καρέκλα. Όμως εκείνος διατείνεται ότι «τέλεια καρέκλα δεν υπάρχει!».
Οι καρέκλες του Μαρτίνο Γκάμπερ όμως στην Ελλάδα δεν έρχονται μόνο για να εντυπωσιάσουν τους φίλους του ντιζάιν, αλλά και για να ενισχύσουν τους σκοπούς του συλλόγου φίλων παιδιών με καρκίνο «Ελπίδα» μέσω μέρους των εσόδων της έκθεσης.
* Η έκθεση «Μαρτίνο Γκάμπερ, 100 καρέκλες σε 100 μέρες» εγκαινιάζεται στις 5 Ιουνίου στις 8 το βράδυ στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου). Εως 28 Ιουλίου.
Μαίρη Αδαμοπούλου , ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου