ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟΝ INO
Μάτια «εγκλωβισμένα» στο δυαδικό σύστημα των υπολογιστών. Πρόσωπα που
αποτυπώνονται με ρεαλισμό, αλλά και με μια αίσθηση σουρεαλισμού.
Γυναικείες μορφές που θυμίζουν όνειρο. Και εικόνες από αέρα και βυθό,
γεμάτες με χρώματα και εικαστική «στόφα»...
Σε κάθε γωνιά της Αθήνας, τα έργα του iNO τραβούν την προσοχή των
περαστικών. Ακόμη κι αν δεν γνωρίζουν την ταυτότητα του καλλιτέχνη, η
ίδια του η εικαστική ματιά που αποτυπώνεται σε κτίρια πολυσύχναστων
δρόμων της ελληνικής πρωτεύουσας δίνει το «στίγμα» του καλλιτέχνη,
μαρτυρώντας την κοινή τους «πατρότητα».Ο... μυστηριώδης iNO είναι γνωστός όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, αφού οι καλλιτεχνικές του παρεμβάσεις ξεπέρασαν τα σύνορα της χώρας και έφτασαν μέχρι το Βερολίνο, το Μιλάνο, το Αμστερνταμ, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.
Ο ταλαντούχος καλλιτέχνης «αρνείται πεισματικά» να αποκαλύψει το πρόσωπό του, το όνομά του αλλά ακόμη και την ηλικία του -είναι πάνω από 20 και κάτω από 30, όπως λέγεται- και αφήνει την τέχνη του να... μιλήσει. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και έκανε την εμφάνισή του στα εικαστικά δρώμενα της πόλης πριν από 13 χρόνια.
Από το σχολείο
Ολα ξεκίνησαν ένα πρωί, όταν ακόμη ήταν μαθητής, και έκανε κοπάνα από το σχολείο με έναν φίλο του. Τα χρήματα που είχαν μαζί τους έφταναν μόνο για να αγοράσουν δύο σπρέι. Δεν χρειάζονταν κάτι άλλο για να αρχίσει να αποτυπώνει την έμπνευσή του στους τοίχους της Αθήνας.
Τα χρόνια που πέρασαν, ο iNO προσπάθησε να εξελίξει την τεχνική του και ύστερα από διάφορους πειραματισμούς θέλησε να επικεντρωθεί κυρίως στην καλλιτεχνική πλευρά. Και τα κατάφερε. Οι δημιουργίες του εμπνέονται κυρίως από την ανθρώπινη φύση και η έμφαση που δίνει στα μάτια πραγματικά καθηλώνει τους περαστικούς.
Οπως παραδέχονται όλοι οι «ζωγράφοι του δρόμου», είναι σημαντικό να αναγνωρίζει ο κόσμος τον δημιουργό του έργου χωρίς να κοιτάξει την υπογραφή. Οι δημιουργίες του iNo ξεχωρίζουν από το στυλ τους, τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί (σπρέι, mixed media κ.λπ.) και βέβαια από τη διάσταση.
Τα τελευταία χρόνια, τo γκράφιτι έχει αλλάξει μορφή. Μέσα από τα έργα δρόμου, οι street artists κάνουν καλλιτεχνικές παρεμβάσεις σε δημόσιο χώρο σχολιάζοντας με την τέχνη τους τη σύγχρονη πραγματικότητα. Οσο αυξάνονται τα έργα τους στην πόλη τόσο πληθαίνουν και οι θαυμαστές τους, που θέλουν να μάθουν περισσότερα για τους «αφανείς» καλλιτέχνες του αστικού τοπίου.
Για τους δημιουργούς, το ζητούμενο δεν είναι να βρεθεί μόνο ένας γυμνός» τοίχος που θα χρησιμοποιηθεί ως καμβάς. Βασικό τους μέλημα είναι το έργο τους να εναρμονίζεται πλήρως με το τοπίο και να δημιουργεί ένα αισθητικό αποτέλεσμα που συμπληρώνει την εικόνα της περιοχής.
Ως γνήσιος εκφραστής του «κινήματος», ο iNO επιλέγει άλλες φορές να δουλέψει πάνω σε έναν τοίχο στο κέντρο της Αθήνας και κάποιες άλλες σε μια εγκαταλελειμμένη περιοχή, χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος στόχος. Τα πάντα άλλωστε είναι θέμα έμπνευσης. Αγαπάει όλες του τις δουλειές, αφού κάθε μία έχει τη δική της ιστορία και είναι ιδιαίτερα δύσκολο να ξεχωρίσει κάποια.
Μύστες του συγκεκριμένου χώρου λένε ότι ο ίδιος έχει προτίμηση στο έργο που βρίσκεται στην οδό Πειραιώς, όπου απεικονίζεται ένα μάτι, παγιδευμένο στο δυαδικό σύστημα των ηλεκτρονικών υπολογιστών, συνοδευόμενο από το κουμπί «escape». Κατά τον καλλιτέχνη, η δημιουργία αυτή συμβολίζει τη μάστιγα της εποχής.
Σεμνός και διακριτικός
Μισεί τις ετικέτες, αφήνει το έργο του να... μιλήσει
Για τον iNO, η ζωγραφική του δρόμου σημαίνει να ζωγραφίζεις και να μην ξέρεις τι μπορεί να συμβεί το επόμενο λεπτό... Αλλωστε, το ρίσκο είναι μέρος της έμπνευσής του. Συχνά όμως ζωγραφίζει έργα και σε εσωτερικούς χώρους. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που επικοινωνούν ηλεκτρονικά μαζί του, για να αναβαθμίσουν αισθητικά τον χώρο τους, κάτι που προφανώς αποτελεί ευθεία αναγνώριση της δουλειάς του. Οπως ο ίδιος πιστεύει, το περιβάλλον μάς επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό, άσχετα αν δεν το αντιλαμβάνεται ο καθένας.
Σεμνός και διακριτικός καλλιτέχνης ο iNO, όπως άλλωστε οι περισσότεροι street artists παγκοσμίως, απεχθάνεται τις ετικέτες και επιμένει να αφήνει το αποτύπωμά του μόνο μέσα από τα έργα του. Τα ταξίδια του στο εξωτερικό του άνοιξαν τους καλλιτεχνικούς ορίζοντες -ένα από τα motto του άλλωστε είναι η φράση «αν κάποιος θέλει να καταλάβει πράγματα για μια πόλη ας κοιτάξει τους τοίχους της».
Αυτήν την εποχή βρίσκεται στο Λονδίνο, που θεωρείται η «μητέρα» της street art. Τα εργα του είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα www.ino.net
ΚΛΑΡΑ ΓΕΝΙΤΣΑΡΙΩΤΗ
ΕΘΝΟΣ
«E» 1/6
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου