Το Μουσείο Τέχνης του Ντάλας, στο Τέξας των
ΗΠΑ, φιλοξενεί αυτή την περίοδο την έκθεση του Βρετανικού Μουσείου «Το
κάλλος του σώματος στην αρχαία Ελλάδα». Η έκθεση αυτή, που βρίσκεται σε
διεθνή περιοδεία, είναι βέβαια μιας πρώτης τάξεως «επένδυση» για το
Βρετανικό Μουσείο.
Πάντως, ανεξάρτητα από αυτά, δεν μπορεί κανείς να καταλογίσει στο Βρετανικό Μουσείο πως δεν κάνει καλά τη δουλειά του με αυτές τις εκθέσεις. «Το κάλλος του σώματος στην αρχαία Ελλάδα» περιλαμβάνει πολλά αρχαιοελληνικά γλυπτά, αγγεία και κοσμήματα από τη συλλογή του Μουσείου που καλύπτουν την περίοδο από την προϊστορική εποχή έως την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει μια μακέτα 1:200 της Ολυμπίας και των κτηρίων της όπως ήταν το 100 π.Χ., ενώ το κορυφαίο έκθεμα είναι ένα ρωμαϊκό αντίγραφο του περίφημου Δισκοβόλου του Μύρωνα, έργο του 5ου αιώνα π.Χ.
Πρόκειται για έργα τέχνης, που, όπως σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης, έχουν διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε και βλέπουμε τους εαυτούς μας. Το ανθρώπινο σώμα προβάλλεται ως μέσο για τη διερεύνηση και ερμηνεία της «ανθρώπινης κατάστασης».
Μόλις τον περασμένο Απρίλιο, δύο αρχαιοελληνικά αγάλματα γυμνών ανδρών στην έκθεση «Ολυμπιακοί Αγώνες - Παρελθόν και παρόν» φαίνεται πως σκανδάλισαν τους υπευθύνους του Μουσείου του Κατάρ, που ζήτησαν τη μερική κάλυψή τους. Οι ελληνικές αρχές τα απέσυραν, τελικά, «για λόγους ευαισθησίας προς τις ανάγκες και τις αρχές της κοινωνίας» του αραβικού κράτους, όπως έλεγαν τα «Νέα της Ντόχα». Αν και όλα έγιναν πολύ «φιλικά», το γεγονός δεν παύει να καταδεικνύει πως οι πολιτισμικές διαφορές δεν εξαρτώνται από πολιτικές ή άλλες επιλογές.
m.kosmides@eleftherotypia.net Ελευθεροτυπία, Τρίτη 4 Ιουνίου 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου