Η έκθεση στο παλαιό Σφαγείο της Υδρας με πρωτοβουλία του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ
Μικροί και μεγάλοι, επισκέπτες και παραθεριστές, ανασκουμπώθηκαν. Επιασαν πολύχρωμο πηλό και έφτιαξαν με ελευθερία και αυθορμητισμό μυθολογικά πλάσματα, ζώα, πουλιά, δέντρα και ανθρώπινες μορφές. Ο διεθνούς φήμης Ελβετός εικαστικός εξηγεί τα στάδια του πρωτόγνωρου πρότζεκτ
Της Παρής Σπίνου
Ο Ουρς Φίσερ, ο Ελβετός καλλιτέχνης που τα τελευταία χρόνια ζει στη Νέα Υόρκη, δημιουργεί συνεχώς νέες προκλήσεις με το πρωτοποριακό έργο του. Με εναλλασσόμενες διαθέσεις του νταντά, της ποπ αρτ και της εννοιολογικής τέχνης κάνει τεράστια γλυπτά και εγκαταστάσεις ανατρέποντας με χιούμορ και σαρκασμό γνωστά σύμβολα και εικόνες: σκελετοί από αλουμίνιο παγωμένοι σε παράξενες στάσεις, κέρινα αναγεννησιακά γλυπτά που λιώνουν αργά, τρύπες σε τοίχους απ” όπου προβάλλουν αναιδείς γλώσσες, είναι ορισμένα από τα πολυσυζητημένα έργα του που έχουν παρουσιαστεί σε μεγάλα μουσεία και Μπιενάλε σε όλο τον κόσμο.
Αυτή τη φορά ο 40χρονος Φίσερ «κατασκήνωσε» στην Υδρα, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και έβαλε σε εφαρμογή το πρωτότυπο σχέδιο για ένα συμμετοχικό εργαστήρι γλυπτικής με τίτλο «Υes». Oπως αποδείχτηκε οι κάτοικοι του νησιού, μικροί και μεγάλοι, απάντησαν θετικά στην πρόσκλησή του. Μαθητές από τα δύο σχολεία της Υδρας, νέοι, γέροι, ολόκληρες οικογένειες, επισκέπτες και παραθεριστές σήκωσαν τα μανίκια κάτω από τον ήλιο και έπιασαν τον πολύχρωμο πηλό, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τις δεξιότητές τους. Μυθολογικά πλάσματα, ζώα και πουλιά, δέντρα και ανθρώπινες μορφές πλάστηκαν σ” αυτό το συλλογικό παιχνίδι, με ελευθερία, αυθορμητισμό, αλλά και με ιδιαίτερο βλέμμα πάνω στο νησί και τις ιστορίες του.
Το σύνολο των έργων, «ένα είδος συμφωνίας σε πηλό», που έγιναν με την ενορχήστρωση του Φίσερ, φιλοξενούνται τώρα στο εσωτερικό και στον περιβάλλοντα χώρο του παλαιού Σφαγείου της Υδρας, όπου κάθε χρόνο ο συλλέκτης Δάκης Ιωάννου οργανώνει εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης παρουσίασε σε προχθεσινή εκδήλωση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τα στάδια αυτού του εργαστηρίου, που έβαλε χρώμα και φως στον σκοτεινό και υποβλητικό χώρο του πρώην σφαγείου, το οποίο διατηρεί ακόμα σημάδια από την αρχική ταυτότητά του.
Πριν από λίγο καιρό ο Φίσερ είχε οργανώσει ένα αντίστοιχο εργαστήρι γλυπτικής στο Μuseum of Contemporary Art (ΜΟCA) του Λος Αντζελες, όπου συνεχίζεται η αναδρομική έκθεσή του και περισσότεροι από 1.500 εθελοντές επιδόθηκαν σε μια συλλογική δημιουργία, πάλι με βάση τον πηλό.
«Στην Υδρα ήταν εξίσου εντυπωσιακά τα έργα, με τη διαφορά ότι έγιναν στο ύπαιθρο, ωστόσο ορισμένα θεματικά στερεότυπα εμπνευσμένα κυρίως από τη φύση είναι κοινά», είπε ο καλλιτέχνης στο πολυάριθμο ακροατήριό του. «Η ουσία βρίσκεται στη συμμετοχή, τη δημιουργική διεργασία και τη συλλογικότητα. Σταδιακά σχηματίστηκαν μικρές κοινότητες, οι άνθρωποι έμαθαν να συνεργάζονται. Εβγαζαν φωτογραφίες των έργων, έφερναν φαγητά, διασκεδάσαμε», συνέχισε. «Ομως κατάλαβαν ότι η ομαδικότητα δεν είναι πάντα εντελώς αθώα. Ορισμένοι κάλυπταν με τα έργα τους των άλλων, μερικά καταστράφηκαν κατά λάθος… αλλά τα καταφέραμε», είπε γελώντας.
«Ακου το ένστικτο σου»
Ο Ουρς Φίσερ διατηρεί ένα τεράστιο στούντιο στο Μπρούκλιν, πραγματικό εργοστάσιο γλυπτών και ιδεών, ταυτόχρονα γκαλερί, γραφείο και κατοικία με μια τεράστια κουζίνα εστιατορίου, όπου συγκεντρώνονται φίλοι και συνεργάτες. Σχεδόν αυτοδίδακτος, έχοντας σπουδάσει μόνο φωτογραφία, άφησε τη «συντηρητική» Ελβετία για την πολυπολιτισμική Νέα Υόρκη, όπου «διδάσκεται» καθημερινά από τον περίγυρο. «Οι σχολές Τέχνης δεν διδάσκουν, αλλά είναι για να βγάζουν χρήματα οι διδάσκοντες. Μην ακούς αυτούς που λένε ότι ξέρουν∙ άκου το ένστικτό σου», αυτή είναι η συμβουλή που δίνει στους νέους καλλιτέχνες.
Παρότι τα έργα του προκαλούν έντονη αντίδραση στον θεατή, ο ίδιος τα χαρακτηρίζει «γλυκά και ασθενικά». Σε μια παλαιότερη συζήτησή του με τον ομότεχνό του Μαουρίτσιο Κατελάν τα παρομοίωσε με «μια φουσκωμένη πουτίγκα, που φαίνεται όμορφη και μετά… ξεφουσκώνει. Ενα κέικ, που του ρίχνεις σοκολάτα και μετά κρέμα και όσο προσθέτεις υλικά τόσο πιο γλυκιά και ωραία γίνεται». Αλλωστε, δεν πιστεύει ότι η τέχνη του αποτελεί πολιτική έκφραση, όπως τόνισε. Πηγάζει όμως από γεγονότα για τα οποία έχει διαμορφώσει άποψη και δημιουργεί τελικά «ατμόσφαιρα, συναίσθημα, κατανόηση».
p.spinou@efsyn.gr
INFO: «Υes», Παλαιά Σφαγεία Υδρας, μέχρι 30 Σεπτεμβρίου. Δευτέρα – Κυριακή 11.00-13.00 & 19.00-22.00. Τρίτες κλειστά. Επιμελήτρια Μαρίνα Βρανοπούλου
Μικροί και μεγάλοι, επισκέπτες και παραθεριστές, ανασκουμπώθηκαν. Επιασαν πολύχρωμο πηλό και έφτιαξαν με ελευθερία και αυθορμητισμό μυθολογικά πλάσματα, ζώα, πουλιά, δέντρα και ανθρώπινες μορφές. Ο διεθνούς φήμης Ελβετός εικαστικός εξηγεί τα στάδια του πρωτόγνωρου πρότζεκτ
Της Παρής Σπίνου
Ο Ουρς Φίσερ, ο Ελβετός καλλιτέχνης που τα τελευταία χρόνια ζει στη Νέα Υόρκη, δημιουργεί συνεχώς νέες προκλήσεις με το πρωτοποριακό έργο του. Με εναλλασσόμενες διαθέσεις του νταντά, της ποπ αρτ και της εννοιολογικής τέχνης κάνει τεράστια γλυπτά και εγκαταστάσεις ανατρέποντας με χιούμορ και σαρκασμό γνωστά σύμβολα και εικόνες: σκελετοί από αλουμίνιο παγωμένοι σε παράξενες στάσεις, κέρινα αναγεννησιακά γλυπτά που λιώνουν αργά, τρύπες σε τοίχους απ” όπου προβάλλουν αναιδείς γλώσσες, είναι ορισμένα από τα πολυσυζητημένα έργα του που έχουν παρουσιαστεί σε μεγάλα μουσεία και Μπιενάλε σε όλο τον κόσμο.
Αυτή τη φορά ο 40χρονος Φίσερ «κατασκήνωσε» στην Υδρα, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και έβαλε σε εφαρμογή το πρωτότυπο σχέδιο για ένα συμμετοχικό εργαστήρι γλυπτικής με τίτλο «Υes». Oπως αποδείχτηκε οι κάτοικοι του νησιού, μικροί και μεγάλοι, απάντησαν θετικά στην πρόσκλησή του. Μαθητές από τα δύο σχολεία της Υδρας, νέοι, γέροι, ολόκληρες οικογένειες, επισκέπτες και παραθεριστές σήκωσαν τα μανίκια κάτω από τον ήλιο και έπιασαν τον πολύχρωμο πηλό, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τις δεξιότητές τους. Μυθολογικά πλάσματα, ζώα και πουλιά, δέντρα και ανθρώπινες μορφές πλάστηκαν σ” αυτό το συλλογικό παιχνίδι, με ελευθερία, αυθορμητισμό, αλλά και με ιδιαίτερο βλέμμα πάνω στο νησί και τις ιστορίες του.
Το σύνολο των έργων, «ένα είδος συμφωνίας σε πηλό», που έγιναν με την ενορχήστρωση του Φίσερ, φιλοξενούνται τώρα στο εσωτερικό και στον περιβάλλοντα χώρο του παλαιού Σφαγείου της Υδρας, όπου κάθε χρόνο ο συλλέκτης Δάκης Ιωάννου οργανώνει εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης παρουσίασε σε προχθεσινή εκδήλωση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τα στάδια αυτού του εργαστηρίου, που έβαλε χρώμα και φως στον σκοτεινό και υποβλητικό χώρο του πρώην σφαγείου, το οποίο διατηρεί ακόμα σημάδια από την αρχική ταυτότητά του.
Πριν από λίγο καιρό ο Φίσερ είχε οργανώσει ένα αντίστοιχο εργαστήρι γλυπτικής στο Μuseum of Contemporary Art (ΜΟCA) του Λος Αντζελες, όπου συνεχίζεται η αναδρομική έκθεσή του και περισσότεροι από 1.500 εθελοντές επιδόθηκαν σε μια συλλογική δημιουργία, πάλι με βάση τον πηλό.
«Στην Υδρα ήταν εξίσου εντυπωσιακά τα έργα, με τη διαφορά ότι έγιναν στο ύπαιθρο, ωστόσο ορισμένα θεματικά στερεότυπα εμπνευσμένα κυρίως από τη φύση είναι κοινά», είπε ο καλλιτέχνης στο πολυάριθμο ακροατήριό του. «Η ουσία βρίσκεται στη συμμετοχή, τη δημιουργική διεργασία και τη συλλογικότητα. Σταδιακά σχηματίστηκαν μικρές κοινότητες, οι άνθρωποι έμαθαν να συνεργάζονται. Εβγαζαν φωτογραφίες των έργων, έφερναν φαγητά, διασκεδάσαμε», συνέχισε. «Ομως κατάλαβαν ότι η ομαδικότητα δεν είναι πάντα εντελώς αθώα. Ορισμένοι κάλυπταν με τα έργα τους των άλλων, μερικά καταστράφηκαν κατά λάθος… αλλά τα καταφέραμε», είπε γελώντας.
«Ακου το ένστικτο σου»
Ο Ουρς Φίσερ διατηρεί ένα τεράστιο στούντιο στο Μπρούκλιν, πραγματικό εργοστάσιο γλυπτών και ιδεών, ταυτόχρονα γκαλερί, γραφείο και κατοικία με μια τεράστια κουζίνα εστιατορίου, όπου συγκεντρώνονται φίλοι και συνεργάτες. Σχεδόν αυτοδίδακτος, έχοντας σπουδάσει μόνο φωτογραφία, άφησε τη «συντηρητική» Ελβετία για την πολυπολιτισμική Νέα Υόρκη, όπου «διδάσκεται» καθημερινά από τον περίγυρο. «Οι σχολές Τέχνης δεν διδάσκουν, αλλά είναι για να βγάζουν χρήματα οι διδάσκοντες. Μην ακούς αυτούς που λένε ότι ξέρουν∙ άκου το ένστικτό σου», αυτή είναι η συμβουλή που δίνει στους νέους καλλιτέχνες.
Παρότι τα έργα του προκαλούν έντονη αντίδραση στον θεατή, ο ίδιος τα χαρακτηρίζει «γλυκά και ασθενικά». Σε μια παλαιότερη συζήτησή του με τον ομότεχνό του Μαουρίτσιο Κατελάν τα παρομοίωσε με «μια φουσκωμένη πουτίγκα, που φαίνεται όμορφη και μετά… ξεφουσκώνει. Ενα κέικ, που του ρίχνεις σοκολάτα και μετά κρέμα και όσο προσθέτεις υλικά τόσο πιο γλυκιά και ωραία γίνεται». Αλλωστε, δεν πιστεύει ότι η τέχνη του αποτελεί πολιτική έκφραση, όπως τόνισε. Πηγάζει όμως από γεγονότα για τα οποία έχει διαμορφώσει άποψη και δημιουργεί τελικά «ατμόσφαιρα, συναίσθημα, κατανόηση».
p.spinou@efsyn.gr
INFO: «Υes», Παλαιά Σφαγεία Υδρας, μέχρι 30 Σεπτεμβρίου. Δευτέρα – Κυριακή 11.00-13.00 & 19.00-22.00. Τρίτες κλειστά. Επιμελήτρια Μαρίνα Βρανοπούλου
07/06/2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου