Σε μία από τις μεγαλύτερες φωτογραφικές γιορτές της Ευρώπης, που εστιάζει στη μεσογειακή λεκάνη και στην ανθρωπογεωγραφία της, τρεις συμμετοχές υπενθυμίζουν τη συνδρομή της Ελλάδας στον ευρύτερο μεσογειακό πολιτισμό και αφηγούνται τις δικές τους μικρές ιστορίες
Λιβανέζοι. Σλοβένοι. Ιταλοί... Εκθέσεις. Αφιερώματα. Φωτογραφικά
workshops. Εργαστήρια. Διαγωνισμοί... Η καρδιά της φωτογραφίας χτυπάει
αυτές τις ημέρες νότια της Γαλλίας και η μεγάλη γιορτή διαρκεί μέχρι τις
16 Ιουνίου με τιμώμενη χώρα τον Λίβανο και τους νέους φωτογράφους του
(που διαμένουν και εργάζονται στη γοητευτική και σε εκρηκτική φάση
μετάβασης χώρα της Μέσης Ανατολής).
Ειδικότερα, τα κάδρα των φωτογραφιών αιχμαλωτίζουν τη μεγάλη
μεσογειακή λεκάνη και τους ανθρώπους της και το φετινό Photomed, το
Φεστιβάλ Φωτογραφίας της Μεσογείου, διοργανώνεται στο Σαναρί-Σουρ-Μερ
στη Γαλλία (μια πόλη στη Γαλλική Ριβιέρα μεταξύ Μασσαλίας και Καννών),
στο νησί Μπεντόρ και στην Τουλώνη, όπου σειρά γνωστών φωτογράφων αλλά
και αρκετοί άγνωστοι ή ερασιτέχνες εκθέτουν εδώ.
Ανάμεσά τους αρθρώνονται και τρεις ελληνικές φωνές.
Τρεις έλληνες
φωτογράφοι, εκ των οποίων ο ένας είναι ένας παλιός γνώριμος, ένας
διάσημος συμπατριώτης μας αν και όχι ακριβώς φωτογράφος: ο σκηνοθέτης
Κώστας Γαβράς εκθέτει 80 φωτογραφίες που είχε τραβήξει τα προηγούμενα
χρόνια όπου ποζάρουν (ή δεν ποζάρουν) διάσημοι φίλοι ή συνεργάτες του ή
και πρόσωπα που έχουν περάσει στην Ιστορία (και άρα οι εικόνες του Γαβρά
έχουν την θέση πια ντοκουμέντου): Ρεζίς Ντεμπρέ, Χόρχε Σεμπρούν, Ιβ
Μοντάν, αλλά και Σαλβαδόρ Αλιέντε είναι μερικοί.
Ο σκηνοθέτης του «Ζ» δεν είναι η μόνη ελληνική φωνή στο Photomed. Ο
Στράτος Βογιατζής είναι ο δεύτερος Ελληνας που εκθέτει πολύχρονη
εργασία του - έρευνα στο φημισμένο φεστιβάλ. Μάλιστα ο κύκλος
φωτογραφιών του με θέμα τους ψαράδες της Μεσογείου είναι και η αιτία που
συμμετέχει μέσω των καρέ του στη μεγάλη φωτογραφική γιορτή, για δεύτερη
χρονιά, το Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης.
Ο 35χρονος φωτογράφος συμμετέχει με μια σειρά πρωτότυπων εικόνων
από τη ζωή και την καθημερινότητα των ψαράδων σε μια σειρά μεσογειακών
λιμανιών (από την Τυνησία και το Μαρόκο μέχρι τη Χίο), μια δουλειά που
αποτυπώνει και κάματο αλλά έχει τη δομή ντοκουμέντου.
«Διάλεξα τη Μεσόγειο γιατί σε έναν βαθμό νιώθω πιο οικεία την
περιοχή. Δεν μπορώ να φωτογραφίσω μέρη που δεν γνωρίζω. Δεν ήθελα να
δείξω τους ψαράδες σε εννέα χώρες της Μεσογείου. Ηθελα οι φωτογραφίες να
αποπνέουν την αίσθηση ότι όλες έχουν τραβηχτεί σε ένα καΐκι, σε ένα
λιμάνι, σε έναν τόπο με τους ίδιους ψαράδες. Δεν μπορώ να μιλήσω για
τους ψαράδες σαν ανθρωπολόγος ή κοινωνιολόγος. Μπορώ να μιλήσω μόνο σαν
φωτογράφος», σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο Στράτος Βογιατζής.
«Το Μουσείο Φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη ενδιαφέρθηκε αρχικά για την
εργασία αυτή. Οργάνωσε το υλικό μου και επικοινώνησε με τους υπεύθυνους
του φεστιβάλ της Photomed. Δεν έχω να σχολιάσω κάτι. Είδαν τη δουλειά,
τους ενδιέφερε που εμπεριείχε έντονα μια προσωπική ματιά και αποφάσισαν
να τη συμπεριλάβουν στο πρόγραμμα», προσθέτει.
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ. Η 3η έκδοση του γαλλικού και ευρωπαϊκού και διεθνούς
φεστιβάλ είναι αφιερωμένη σε έναν μεγάλο φωτογράφο, τον ιταλό Γκαμπριέλ
Μπασίλικο, που πέθανε φέτος στα 69 του και υπήρξε μετρ της
αρχιτεκτονικής φωτογραφίας. Στο φετινό φεστιβάλ παρουσιάζεται η εργασία
του από εννιά μεσογειακές πόλεις (Βαρκελώνη, Βηρυτός, Γένοβα,
Κωνσταντινούπολη, Μονακό, Νάπολι, Παλέρμο, Ρώμη, Βαλένθια).
Επίσης, μια σειρά οινοποιών της Μεσογείου παρελαύνουν μέσα από τις
φωτογραφίες του σκηνοθέτη Νταούν Αουλάντ-Σιάντ ενώ οι φωτογραφίες του
ισραηλινού Γκαλί Τιμπόν φωτίζουν την πομπή των ανθρώπων που έρχονται από
όλο τον κόσμο στον Πανάγιο Τάφο της Ιερουσαλήμ.
Δημήτρης Ν. Μανιάτης |
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ TA NEA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου